lørdag den 16. juni 2018

Roser og besøg

Så er der ro i huset, Theodor er puttet og forældrene og Edith til barnedåb hos vennerne.
Derfor kan jeg nu lave dagens indlæg, som også gælder for i morgen, for nu skal familien nydes.
Jeg har taget mængder af billeder, dem må jeg lige vise, roserne er jo stadig på deres højeste:
Det ses tydeligt her. Gæsterne fra Syddjurs Haveselskab nød også at gå rundt i haven, de var så heldige, at det var solskin. De havde været i en permahave før de kom her, bagefter skulle de hen til en af medlemmerne for at drikke kaffe, så der var ikke helt nok tid i vores have.
Det synes hverken Lisbeth eller jeg, så måske der er håb om, at de kommer igen. Oprindelig var det nemlig meningen, at Lisbeth og Bent selv skulle herover en tur, men det var dumt at skulle herover to gange, da Lisbeth er i bestyrelsen for haveselskabet i Syddjurs skulle hun selvfølgelig med på den tur.
De to Bent´er havde meget at tale om, så måske skal successen gentages ved en senere lejlighed.
I dag skulle mange af bloggerne mødes hos Linda i Casa Rosen, jeg ville gerne have været med, men jeg ville også gerne passe Theodor, så vi blev hjemme.
Vi har hygget os og nåede også en tur i haven mellem bygerne. 
Nogle stauder klarer ikke tørken
 men geranien Summer Sky klarer sig heldigvis fint
 Martagonliljerne blomstrer over en længere periode
 her er det en staudeclematis og en (lidt for) rød rose
 Den første lilje blomstrer
 her ved siden af den fine blå mandstro Eryngium alpinum, som har sået sig selv i bedet med figentræet.
Virginsk ærenpris denne gang fra en anden vinkel
Der var lovet regn i dag, vi fik igen ca. 2 mm, ikke det store. Det vi skulle have haft faldt i Kattegat, sådan går det tit.
Jeg må i stedet glæde mig over rosernes smukke blomstring:
 Alfred Dalmas en skøn mosrose
 Aprikola har mange farver, det skifter meget.
 så kom Belle de Clermont endelig
 Bent rosen står flot
 Big Purple er nyudsprunget
 Blue Perfume ligner til forveksling
Twice in a blue moon
 Buttercup
 Chippendale er flottest, når den lige er sprunget ud
 Coral Dawn er ny i haven, den trænger tydeligt til vand
 Det samme gør Dame de Chenonceau, begge hænger noget med hovedet
 Duchess de Angouleme
 Elaine Paige er en fantastisk rose med god duft, den holder længe i vasen
 Gerbe Rose
 Goldener Olymp blomstrer for første gang (næsten) i haven, den er meget gammel, men plejer at blive spist af rådyrene, nu er den flyttet indenfor hegnet, det er den glad for. Den har da også fortjent en bedre skæbne end at blive spist af rådyr.
 Hot Chocolate med den fantastiske farve, hvis den står det rigtige sted, hvor farverne passer til den.
 Mendoza, rosen jeg snuppede hos Jas til hans store fortrydelse
 men han protesterede ikke, jeg har aldrig fortrudt, at den måtte stå foran mig ved forsædet hele vejen hjem fra Fyn.
 Poustinia fra Polen
 Souvenir de Alphonse Lavalee
 og den smukke Tuscany, som kun blomstrer en gang.
Fortsat god lørdag aften og dejlig søndag, vi ses igen i næste uge.

22 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Ærgerligt at al regnen til jer havnede i Kattegat igen! Vi var for engangs skyld heldige og fik 22 mm - jeg håbet, det kan rette lidt op på de ulykker og skader, tørken har forårsaget. Til trods for manglende vand fra oven er det jo et helt overdådigt syn dine rosenbede kan præstere - hvor ser det bare smukt ud og på et af billederne er der så en ekstra lille rose med 😊 Ja, Mendoza er du godt nok heldig med - husker, at vi andre i bilen var grønne af misundelse 😉 Gad vide, om den overhovedet er kommet i handlen endnu? Den ser både sund og hårdfør ud, og som jeg husker det, dufter den også dejligt, så ingen grund til, at den ikke skulle komme det. Duchesse de Angouleme er lige kommet på ønskelisten her 😊
    Dejlig søndag til dig og nyd familien!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja sådan er vi så heldige eller uheldige, men godt I fik noget, det holder vel lidt, men der kunne sikkert stadig bruges mere. Ja det ses ikke på mine roser, i hvert fald kun på dem, som hænger med hovedet. Jeg var meget heldig med Mendoza, det må man være en gang i mellem, når man ikke får regn. Den dufter ja, men jeg tror ikke, den er kommet i handlen. Den er fin og sund, den har haft lidt meldug, men ellers ingen problemer. Duchesse de Angouleme er en fin rose med smuk farve og knop.
      Tak for det, det vil jeg gøre.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Som altid så smukke billeder, men det med Theodor er altså det bedste :o))
    Her har det været en rigtig dejlig dag, men vi savnede dig og Bent.
    Stort Knus til jer begge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Tak skal du have, ja Theodor er dejlig, jeg har nydt ham, men mine tanker er mange gange gået jeres vej, som du ved, ville vi gerne have været med.
      Stort knus fra os.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Vi har været heldige 7mm sidst jeg så , og lige nu styrter det ned. Ja det er super!
    Blue perfume og Twice i a blue Moon er begge tantau roser er twice ikke markant lysere?
    nu tordner det også!
    Det er svært at få armene ned!

    Ha en dejlig regnvejrsweekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja I er heldige, endelig kom der noget til jer, vi blev snydt som sædvanlig. Jeg synes ikke, at den er markant lysere, men måske er Blue Perfume lidt mere blå.
      Det kan jeg godt forstå.
      Tak i lige måde, vi får ikke mere regn - kun i småtingsafdelingen. Men meget vind kan vi få.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Du har så mange flotte roser. Blue Parfume har jeg ikke sett før. Den ligner mye, ja. Twice in s Blue Moon har jeg også.
    Får håpe du snart får mer regn!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, ja det er to fine roser.
      Desværre får vi kun regn i småtingsafdelingen.
      Klem

      Slet
  5. Good morning dear Lisbeth,
    What a lucky girl you are having so many beautiful roses in your garden.
    Enjoy the time you have with your family.
    have a wonderful sunday.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes I am very lucky wit all my roses.
      I have enjoyed the time with my family.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  6. Fortsat god weekend med besøg! Det lyder hyggeligt!
    Hvor er jeres roser altså smukke lige nu. Det ser jo helt drømmeagtigt ud. Jeg kan godt forstå du nyder dem :-)
    Kh Nana

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Nana
      Du kan tro vi har nydt det, roserne kom lidt i baggrunden.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Ja, god søndag i familiens skød! Vi sender vores børnebørn hjem om en times tid, og så bliver der godt nok meget stille og roligt resten af søndagen. Den slags udflugter har det med at blive lovligt tætpakkede, det er ærgerligt for dem, der gerne vil fordybe sig. Så må de vende tilbage til Samsø.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja det bliver tomt, når de rejser igen.
      Ja jeg håber, de vender tilbage en anden gang.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er dejligt når der blir ro men nok også rigtig skønt med lidt uro af nogle dejlige unger :-)
    Man kan næsten ikke få nok tid i jeres have og når der skulle nåes andre steder og man er afhængig af færgetider ja så mon ikke at Lisbeth og Bent kommer igen.
    Den første lilje her er også sprunget ud og den ligner til forveksling din (en af dem der er købt i potte i supermarked) nr 2 er også i blomst og det er Lollipop fra dig.
    Ja vi er flere der lige husker at du snuppede Mendoza, den er dig nu også vel undt, men lidt misundelig har man vel lov til at være :-) den er bare så flot. Det er jo lidt sjovt at have en rose der ikke er i handlen. Ja hot Chocolate har en lidt speciel farve men som jeg har det med farver ja så er det jo ikke noget problem :-)
    Vi var til 30 års fødselsdag igår fra midt på eftermiddagen og til midnat i Odense og der kom nogle dejlige byger så det var lidt spændende at stå op i morges og se hvad det var blevet til her. Små 10mm blev udbyttet. Kunne se at der bla i Langeskov kom 22 så nogle på Fyn har være meget heldige, men 10 er jo bedre end ingenting. Nu skinner solen flot igen.
    Fortsat en god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg har nydt uroen at de små skønne unger. Der skal bruges en del tid i vores have, så måske får vi igen besøg af dem.
      Ja Lollipop er en af de første liljer til at spring ud.
      Mendoza var jeg rigtig heldig med, den blomstrer fantastisk, og at den ikke findes i andre haver, gør den endnu mere spændende.
      Nej farverne er ikke så vigtige hos dig.
      10 mm er dobbelt så meget som vi har fået, Per holdt fest, så han var nok ikke glad for alt den regn. Det kunne de have sendt hen over vi andres haver. Ja det har været fint vejr i dag.
      God nat :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. -Kun 2mm he på det midterste Sjælland, ak ja. Men sneglene vrimlede fem om aften, jeg fik klapset hundredvis, men de var ret små. Den Hot chokolade ser da lækker ud. Jeg kunne hurtigt finde nogen gode naboer til den her i haven.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi hører åbenbart til dem, der altid bliver snydt, dog ikke for sneglene :( godt du fik klapset noget af dem.
      Det lyder godt, så må du have fat i den, så den kan få gode naboer hos dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Underligt ikke at være med til træf når det er en drøm.
    Men jeg var jo også forhindret.
    Så Linda må lave et træf mere :)))))))
    Igen smukke roser. De er ikke til at få nok af.

    Smuk aften
    Klem

    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Ja de kan da bare lade være med at lægge det på en dag, vi ikke kan :)
      Du skulle være midt i mellem mine roser, der er så mange skønne, du må til blogtræf på Samsø næste år.
      Tak i lige måde
      Klem
      Lisbeth

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Det er ikke sådan med et tætpakket program, når man gerne vil det hele. Fordelen er nu, at jeg bedre kan følge med på bloggen - det er ikke så ringe. Så må vi se, om der bliver en tur en anden gang :-) Dejligt med familiebesøg - også du må prioritere og nå et andet blogtræf en anden gang :-)
    Godt du fik flyttet rosen væk fra rådyrene. De er alle meget smukke.
    Vi har fået hele 5 mm regn i går, så det er nærmest overdådigt.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja sådan er det, når man er af sted, man skal have noget for pengene og helst nå en masse :) Jeg håber, I tager en tur selv en anden gang :) Ja det er skønt med familiebesøg, det blev nydt, så må vi se med det næste blogtræf, mon I kommer til Fyn?
      Ja rosen var for god til rådyrene.
      Ja det samme her - det er virkelig overdådigt.
      Kh Lisbeth

      Slet