søndag den 3. juni 2018

Clematis, pæoner og meget mere

Det er stadig lige lunt, men her hos os blæser det en del i dag. Dejligt forfriskende og udtørrende :(
Efter at Anne og Mogens var taget af sted var jeg rundt med kameraet, de fleste billeder er fra i aftes, men i dag skal jeg love for, at der sker noget. Nu er der gang i rigtig mange roser og pæoner, men det må vente til indlægget i morgen, for billederne skal tages i aften:
De fleste rhododendron er færdige nu, men der kommer dog stadig lidt nye.
 bl.a. R. Lady Anett de Trafford
 kun de rhodoer, der står i skoven holder lidt længere.
 Heldigvis er der også nyvæksten R. Queenbe x R. rex
R. Sinogrande
 En fin tilfældig opstilling af valmue og allium, den blev beundret af Anne og mig i går
 den grønne blæsrespirea
 Clematis:
 ?
 Prinsesse Alexandra
 Gladys Picard
 Madame le Coultre
 Nelly Moser
Niobe med den fantastiske farve
Pæoner:


 Do Tell
 Jan van Leeuwen
Festiva Maxima
 Den fine iris har nu tre blomster
 her er en med mørke stængler, jeg husker ikke navnet, den blev Anne varm på, jeg glemte at finde en til dig. Til gengæld solgte jeg en i dag til de to, der var på besøg, Sara fik også straks øje på stænglen. Jeg tror, den hedder Gerald Darby, den er flink til at brede sig, så du skal nok få Anne.
Magnolia Siieboldii har kun en blomst i år, den kunne ikke lide at blive flyttet.
Roserne:
 Barock på garagevæggen
 Buff Beauty
 Frühlingsduft laver en bue
 Mary Magdalene
 Pat Austin
 Penny Lane
Somebreuil
Til slut den første Rudbeckia, selvsået.
Lune blæsende hilsener fra Samsø, fortsat god søndag. 

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Her blåser det også deilig i dag, men bare litt. Det tørker ut enda mer, og det behøver vi slett ikke!
    Flotte mørke rhodoer og clematis! Niobe har jeg aldri kjøpt, men når jeg ser din angrer jeg på det. Burgunder/vinrødt liker jeg godt :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rart med lidt kølig vind, men det tørrer bare mere, det er knap så godt.
      Den farve er bare skøn :)
      Klem

      Slet
  2. -Det er bare så skønne blomster du viser, trods tørke og varme. Jeg har opdaget at der er flere knopper i mine pæoner. De har ellers svigtet mig i nogle år. Men så flotte som dine bliver de nok ikke..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Skønt at der er knopper i dine pæoner i år, så har de ikke helt svigtet dig. Ja mine er fine i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    M. sieboldii er nu en flot sag!
    Haven præsenterer sig rigtig godt på dine billeder.
    Men ja det er jo rigtigt med den vind, det hele tørrer ud!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja M. sieboldii er flot, synd den ikke vil blomstre mere, den havde det skidt, hvor den stod, så vi var nødt til at flytte den.
      Tak - ja det er træls med den vind.
      Tak i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja det har luftet noget idag, men så har jeg fået lavet lidt. Klippet færdige blomster af påskeklokkerne, plantet liljer fra dig, hakket lidt i ukrudtet og ja så lidt rosen arbejde :-)
    De 24 mm vi fik i sidste uge ja de er fordampet og det skal vandes hvis vi ikke snart får lidt fra oven igen.
    Prydløgene og valmuen er rigtig fine sammen, bare ærgerligt at valmuen kun har den ene blomst i år.
    Uha hvor kunne du nænne at grave i den fine Iris. Ja jeg vil meget gerne have et stykke men at grave i den nu hvor den står i knop er da synd og skam så det ville jeg nok ha' afslået igår. Næste år er bedre hvis mit besøg bliver i maj, så er den ikke så langt fremme.
    Frühlingsduft uhmmm kan næsten dufte den endnu.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Du har været flittig i dag og plantet nye roser, nej hvor du kan. Vi skal have mindst 100 mm, før det batter noget, med sådan en varme holder 24 mm ikke længe.
      Jeg gravede heller ikke i den fine iris, men jeg havde delt den en gang, så jeg fandt en et andet sted til Sara. Du må have noget næste år, hvis vi ikke ses inden.
      Ja Frühlingsduft dufter fantastisk.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Her var det helt stille indtil ved 14-tiden, så begyndte det også at luft godt her. Totalt varmt har det været her i weekenden, men roserne kan lide det, når bare de får lidt vand.
    Ja, der kan vist ikke være mange rhodo'er tilbage, men godt du har skoven og kan forlænge blomstringen på de der står der.
    Dejligt med besøg fra Anne, nu må jeg lige se det indlæg også.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja her har der været vind hele dagen, det har været meget varmt. Mine får ikke vand, jeg har nok i at vande rhodoerne.
      Nej men lidt rhodoer er der endnu.
      Ja det må du lige kigge på :)
      Knus

      Slet
  6. Nå kom vinden hit, riktig deilig :-)
    Din hvite enkle peon er helt nydelig. Her er også de fleste asaleaer og rododendron ferdige for i år, og de har blomstret svært kort tid.
    Nå venter jeg på bildene av rosene.
    Ha en fin dag/Eirin.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det køler da lidt med vinden, men tørrer ekstra :(
      Ja den er rigtig fin den hvide enkle pæon. Det går hurtigt med rhododendron i denne hede.
      De kommer, det varer ikke længe :)
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    Wonderful vieuws out of your garden.
    Thanks for sharing
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you dear Marijke
      I share a lot, glad you want to look.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Hos os har det været om end ikke køligt så omkring de 20 grader både i går og i dag - og ingen sol. Det har lagt en dæmper på vandforbruget og -legen i haven! Du har så mange skønne clematis og roser og rhodoer og så meget andet - det er skønne billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er lige før 20 grader er køligt nu om stunder, her er der sol og en del vind. Tak for det.

      Slet
  9. Min nye Jan van Leuwen sprang ud i går og viste sig at være en fyldt lyserød pæon. Det kunne jeg jo ikke se, da jeg plantede den i efteråret. Det er yderst sjældent, jeg bliver snydt. Med denne pæon er det ekstra irriterende, for den hører ikke til standardsortimentet. Roserne er vilde med varmen, det er tydeligt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det var surt ikke at få det, man tror, man har købt. Jeg oplevede det samme, jeg havde plantet en hvid pæon i dråbebedet, den viste sig at være pink og passe slet ikke til roserne omkring den.
      Ja roserne er vilde med varmen, heldigvis er de ikke så hurtige til at blomstre hos mig, så holder de forhåbentlig lidt længere.

      Slet