onsdag den 6. juni 2018

Da fru Høneballe tog på plantemarked i Kolding

Det var en hyggelig tur, Rikke og jeg startede hjemmefra klokken 7.45 i går morges. Tænk vi kunne snakke hele vejen både frem og tilbage, det er da ikke til at forstå :) Vi var først hjemme igen kl. 18.15.
 Der var som sædvanlig rigtig mange folk og sælgere, det største problem for os, som først kan være der ca. 10.30 er at finde en parkeringsplads. Der er lang vej fra Brandkjærskolen til Geografisk have
 der var som sædvanlig mange fristelser
 hvis du har købt for meget, kan du investere i en trækvogn
 ja du kan da også købe en balje til planterne
 tidens trend er små fyrretræer i potter, der var mange flotte
 Klokken 12 mødtes vi ved blogteltet
 det var som altid hyggeligt, fruerne Friis og Mullis havde bagt kage, uhm de var gode. Tak til jer for kager og opstilling af telt, vi nød som altid samværet med alle bloggerne.
Billedet skifter. For nu er vi ikke længere i Geografisk have, vi kørte nemlig allerede ved 13 tiden. Når vi forlader øen, skal vi nå så meget som muligt.
 fru Høneballe havde nemlig stort behov for at hilse på Anton/Jas
og se på alle hans spændende roser, som han stadig gerne vil sælge, men han savner besøg af alle  damerne, som plejer at komme forbi. Jeg er trofast, for jeg har næsten ingen roser i haven :) Anton snakker igen om, at han er nødt til at smide roser ud, for de bliver ikke solgt, så kom nu piger, vi må støtte op om vores dygtige billige rosenmand. 50 kr. for en rose, det fås ikke billigere.
 Rikke ville hellere beundre alle træerne i haven, der er rigtig mange flotte.
Efter at have købt sådan ca. 7-8 roser var der ikke så meget plads i bilen, når vi også havde en trækvogn, og det vi havde medbragt fra plantermarkedet. I øvrigt fik vi ikke den rose med, som Rikke havde købt til sin kæreste, det var lidt træls at der gik ged i pakningen af bilen.
Men jeg havde altså bestilt en plante hos Jan Brodersen i Taulov.
 den var der godt nok ikke plads til uden at omrokere planter og trækvogn, så den måtte stå foran mig i bilen. Vi turde ikke satse på at kunne nå det, da vi var bange for at komme for sent til færgen. Det medførte flere gymnastiske øvelser, når jeg skulle ud og ind af bilen ved færgen.
men vi nåede den med en fyldt bil. Gæt lige om Bent kiggede noget, da vi kørte ind i indkørslen.
Hjemme igen blev der sprøjtet roser med skummemælk mod melduggen og taget billeder.
 Staudeclematissen væltede rundt, da jeg tog af sted, Bent havde bundet den op, mens jeg var væk

 og en fin iris
 Martagonliljerne er tæt på blomstring
pæonen Do Tell i fuldt flor
og så var der selvfølgelig alle roserne:
 A whiter shade of pale
 Akvarel
 Alkymist
 Baroness Rothschild
 Chippendale
 Compassion
 Constance Spry
 Dronningen af Danmark
Henry Martin
 Heroine de Vaucluse
 Indigo
 Common Moss
 Munstead Wood
og til slut Summersong
Så nu er det plantetid, jeg gør flittigt brug af  dette tip fra Lisbeth, gode råd til vanding, klik endelig på linket og se, hvordan Lisbeth gør.
Igen i dag kan jeg sende lune blæsende hilsener her fra Høneballehaven.

27 kommentarer:

  1. Hmm jeg synes det virker bekendt med at biler kommer til at se sådan ud når blomstertøser er på tur.
    Smider lige noget varm luft tilbage til dig ;o))) Har så rigeligt selv.. pyh 29,4 grader så jeg er flygtet ind.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Ja det er vi vist mange, der har prøvet op til flere gange. Ja vi trænger da også, vi er så heldige, at vi kun har 24,3 grader i dag. Det blæser meget her.

      Slet
  2. Hvor skønt med den tur! Der er desværre langt til Geografisk have herfra, men jeg ville gerne til sådan et lækkert plantemarked. Der er så også lige det at Grundlovsdag er almindelig arbejdsdag for mig - så altså to forhindringer....
    Idag lufter det heldigvis også her, men hvor er det dog lækkert med det sommervejr :-)
    Skønne planter I fik med jer hjem og syv roser til dig - stod du lige og manglede dem?
    Jeg tror jeg vil lokke Linda (Casa Rosen) til at tage mig med over til JAS når jeg engang igen har en have - altså næste år, så må vi håbe at han ikke har smidt det hele ud ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er altid hyggeligt at komme til Geografisk have, men der er noget langt for dig, og når du så ikke har fri, er det ikke nemt.
      Ja nu bekymrer du dig vel ikke så meget om haven mere, jeg vil nu gerne have noget regnvejr, selvom jeg holder meget af sol, så er det nu så tørt her, at det er helt uhyggeligt.
      Ja jeg mangler altid roser :) jeg fandt lige plads til lidt flere.
      Jeg tror sagtens, du kan få Linda med næste år, selvom hun siger, at hun har boycottet Jas i år. Jeg tror ikke, han smider det hele ud, roserne betyder alligevel meget for ham, det er en livsstil :)

      Slet
    2. Hej Lisbeth
      Jeg må lige komme med en rettelse, jeg har ikke boykottet Jas i år,slet ikke. pt har jeg ikke plads til flere roser i min lille have Men det betyder ikke at jeg ikke vil støtte ham og tage roser med til dem deroppe nordpå 🙂
      Knus Linda

      Slet
  3. Så fik i alligevel bilen fyldt op :) (griner)
    altid godt med nye roser til haven ;)
    og endnu engang tak for sidst :) det var hyggeligt som sædvanlig :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja selv tak, det er altid hyggeligt at ses den ene gang om året.
      Ja selvfølgelig vi skulle nødig køre hjem med en tom eller bare halvtom bil :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Sånne biler har jeg både sett og sittet i mange ganger :)
    Det er utrolig hva vi gjør for å få med noen flere planter!
    Deilige roser og peoner. Jeg har for første gang en knopp på Do Tell.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er sådan noget, vi kan lide :)
      Det er helt vildt at købe så meget med den tørke.
      Nej hvor dejligt med knop på Do Tell.
      Klem

      Slet
  5. Det lyder, som om I alle havde en rigtig god dag i Kolding.
    Heldig at der lige blev plads til et par roser, nu du ingen har 😀 Måske skulle jeg overveje at besøge JAS for hvis du ingen roser har , har jeg jo slet ingen 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det havde vi bestemt.
      Jeg var da lige nødt til at have lidt flere roser. Ja det synes jeg, hvis du ringer til Jas først bliver han glad for et besøg, nej for du har jo heller ingen roser ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Nøjjjjjjjjjjjjjjjj hvor det lyder som en helt fantastisk dag.
    Først plantekøb. Så blog træf og så Jas roser.
    Ja jeg døde lige en lille smugle af misundelse.
    Jeg står og gerne vil have en del roser. Men det er en lang tur........
    Hmmmmmmmm hvad gør vi lige........

    Tak for skønne billeder
    Knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Det var en fantastisk dag, jeg kan godt forstå, du er lidt misundelig. Pak bilen med bloggere fra Ålborg og tag turen derned. Ja det er en lang tur, men med bare to i bilen bliver det hyggeligt, og så er der også plads til roser til jer begge, bare bilen er stor nok :) Og ellers må du fri til rosenfeen.
      Selv tak
      Knus
      Lisbeth

      Slet
    2. Jeg ville slet ikke kunne styre mig........
      Hmmmm måske ikke en dum ide du kom med der....

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Ja det er hyggeligt at mødes med ligesindede og det er jo en rigtig god tradition at I mødes den ene gang om året, selv om nogle af jer ses jo også lidt på kryds og tværs på andre tidspunkter også. Have venner kan jo næsten heller ikke ses for tit. Ja så er der jo Jas :-) ja der kan der jo også opstå et behov :-) og endnu engang var bilen gidt og grundigt læsset og jeg kan næste se Bents ansigt for mig :-) man kan da sige at du selv sørgede for blomsterne på bryllupsdagen.
    Yes Yes min Do Tell er sprunget ud og den ser rigtig ud.
    Plante tippet med potten har jeg også brugt når jeg plantet på tørre tidspunkter. Det har jeg lært at min veninde Yvonne for pr tilbage. De ny plantrede roder har også fået hver en potte, jeg havde nogle der har været Clematis i og de er jo høje og supergode til formålet.
    Fortsat god aften
    Knud Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det helt sikkert, enten det så er havenørder eller strikkedamer :) Det er altid godt med en tur til Jas :) ja Bent syntes vist, det var lidt for meget, men han har hjulpet mig med at plante i dag, vi huskede potterne.
      Dejligt med Do Tell og at det var den rigtige.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  8. Tak for sidst - det er altid hyggeligt i Kolding - og meget at se og fristes af! Godt du kom over til JAS, når han nu mangler damerne - så har du da bidraget - igen! Jeg har plantet mit nye indslag fra Samsø - og der vandes! Staudeclematisen er jeg noget varm på - har forgæves forsøgt at så den, og jeg så den ikke i Kolding - måske var jeg ikke grundig nok? Der var i al fald meget. Pigerne blev mætte af plantemarked lidt før mig - de sov hele vejen hjem!

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Aase
      Ja der er meget at se til, denne gang nåede jeg ikke meget, fordi jeg havde fået idéen med Jas. Derfor kan jeg ikke svare dig på, om du ikke var grundig nok. Der var enkelte boder, der havde rigtig meget, men jeg har nu kun set staudeclematis på nettet. Ja pigerne blev nok mætte før dig.

      Slet
  9. Det var da en effektiv dag for jer - men I nåede det hele og je tør slet ikke tænke på hvis bilen havde været større...så havde du jo fået flere roser med hjem.
    Tak for sidst 😊
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi skal helst nå det hele på den halve tid. Det var egentlig ikke bilen, der begrænsede roserne, det var mere pladsen i haven.
      Selv tak
      Knus

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    God reportage fra en god tur. Jeg bliver helt ked af det på Jas' vegne og håber, der kommer gang i salget.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Tak for det, jeg måtte jo lave en god reportage, så jeg kunne lokke dig med næste år. Jeg håber også, der kommer gang i salget hos Jas, han klager altid over, at han er nødt til at smide noget ud, men i år var det værre, for da kunne jeg se, at det var rigtigt. Markedet er mættet for hans kunder, tror jeg. Vi har ikke plads til mere.
      Kh Lisbeth

      Slet
  11. Hej Lisbeth

    Sikken en masse i nåede!
    det ser hyggeligt ud i kolding - og markedet ser ud til at have gode tilbud.
    imponerende at der blev plads til dig i bilen!
    Mine martagoner er netop begyndt - det er tidligt...

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja man lærer at have fart på, når man er afhængig af en færge.
      Det er et godt marked i Kolding, men der er maaaange mennesker. Ja det var ved at knibe med pladsen :)
      Mine står lidt i stampe, synes jeg. Jeg ved ikke, om det er tørken.
      Tak i lige måde

      Slet
  12. Hej Lisbeth.
    Tak for sidst. Selv om det ikke blev så længe du var der, jeg nåede jo slet ikke at sige farvel til dig.
    Men du nåede da en masse jkan jeg se og som altid så er jeg spænd på hvad du købte ved Jas.
    Knus fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej jeg var der ikke så længe, men du gik jo til frokost, det er ellers kl. 12, vi mødes, så du må spise før eller efter :)
      Ja jeg nåede en masse, hvis du kigger i mit næst indlæg, kan du se, hvad jeg købte hos Jas.
      Knus til dig fra mig, som gerne ville have talt lidt mere med dig.

      Slet