fredag den 22. juni 2018

En verden til forskel

Også i dag blæser det, men solen skinner, det hjælper rigtig meget på humøret. I går havde jeg inviteret et par venner til at komme og se roserne i blomst. Det var hyggeligt, men hvor var det dog koldt, så koldt at vi godt kunne bruge handsker og vinterjakke. Der måtte varme på i pavillionen, det var sådan set ret træls med den kulde, i dag er det meget bedre, selvom det stadig blæser alt for meget.
Da det nu alligevel blæser hele tiden, tog jeg i Netto i dag og købte 2 vindspil for mine entrepenge, de er nu hængt op.
 dette her er hængt op i den gule vandgran, der er en fin lyd fra den, jeg kan desværre ikke sende den med :)
og dette her i sydbøgen, det siger ikke noget, men snurrer rundt i vinden.
Normalt gør jeg ikke så meget i pynt i haven, mere i plantekombinationer, så flere billeder af det.
 Dagliljen med den lilla Virginsk ærenpris i baggrunden, det er virkelig en plante, folk lægger mærke til, selv de svagtseende spurgte, hvad det var for en.
 her er det de hvide campanula der lyser op mellem de forskellige bladformer
 rød Geum og snart orange daglilje
 jeg holder meget af at sætte forskellige hostaer sammen

her sammen med påskeklokkernes løv
 Rhodoerne kan også noget R. Hansel og R. Golfer med nye skud
 R. Golfer sammen med R. Goldflimmer
 Brogetbladet kornel med roser i baggrunden og en bøgegren foran
 hosta med roser og liljer bagved

rosenbedene med japansk ahorn i forgrunden
og her Triteleia og hosta, triteleiaen kommer trofast igen hvert år
Ja planter blander sig selvfølgelig, men det er sjovt at se, hvordan de vokser mellem hinanden
Roserne:
 Adam Messerich
 Baron Gonella
Crocus Rose
 Eglantyne
 Geoff Hamilton
 Gertrud Jekyl
 Golden Celebration
 Grace
 Heidi Klum
 Jacques Cartier
 Jenny Duval
 Lady of  Shalott
 Major, som ikke har blomstret i flere år, den har jeg ikke haft held med, i år har den en blomst
 Midnight Blue
 Odyssey
 Peace
St. Cecilia
Stop, stop, stop - nu har I vist fået roser nok.
en meget lille byge i aftes (5 dryp) fik en smuk solnedgang frem
Nu går det den anden vej igen med lyset, ikke noget vi har lyst at tænke på, men vi kan ikke ændre det.
God St. Hans weekend

14 kommentarer:

  1. Good afternoon dear Lisbeth,
    You are a very lucky girl having so many roses in bloom. And it's also overhere with the weather. It's silent now with the wind but yesterday the force of the wind was so strong that I thought the tree's would drop down. It looked more like autumn overhere.
    Have a wonderful weekend ahead
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
  2. Good afternoon dear Marijke
    I know I am very lucky having so much roses, I really enjoy them.
    The weather was the same her yesterday, today the sun is shining but it is not silent.
    Same to you
    Rosehugs Lisbeth

    SvarSlet
  3. -Skønne skønne roser.. nogle få af dem du viser, har jeg, de andre er på ønskelisten. Især Odyssey, men men hvor kan den stå..
    Jeg har nu osse in mente hvad du skrev for et stykke tid siden, om ikke at slå større brød op end man kan bage. Vi har heller ikke fået noget regn, men de fik vist en del sydpå i går. Goderne er ulige fordelt når det gælder regnvejr. tørstendehilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak ja der er mange skønne, hvor den kan stå, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, men jeg er god til at inspirere :)
      Jeg har tænkt på dig, for jeg tænkte nok, at I heller ikke har fået regn, vi er nogle, der altid bliver snydt, de fik også i Nordsjælland.
      Tørstende hilsener igen.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Så fint med lidt pynt i haven og vindspillet må da kunne høres i det her stormvejr. Ja heldigvis har vi da set solen idag og det hjælper da lidt på humøret. Vi fik også kun 5 dråber i går, men ned hos min mor fik de 7mm. Nå men tørken har da den fordel at dine Hostaer er ret så fine i år, ja vi må finde de positive sider ved vejret for det ser ud til at vi skal kigge langt efter noget vand.
    Solens stråler på Lady of Shalott er da bare så smukt. Kan se at Glimmerbøsserne også er glade for Odyssey hos dig. Nej nej roser kan vi ikke få for meget af :-)
    Her kommer Yvonne og Kent på besøg i morgen, så der er dømt havevandring. Noget af det er godt nok lidt trist at se på, de fleste roser er dog ok og Yvonne er jo også glad for roser, så mon ikke det går :-)
    Fortsat god aften og en god Sct Hans.
    Knus Anne
    PS: Her blir der ikke noget med at tage ud og se bål, da det er afbrændings forbud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg er glad for mine vindspil og nyder dem, når jeg går forbi eller i nærheden. Den regn er ulige fordelt, men sådan har det jo altid været. Mine hostaer er faktisk begyndt at hænge på grund af tørken, så er det slemt :(
      Ja glimmerbøsser har vi nok af, gåsebiller kan vi også klare, de gnaver i roserne. Godt du ikke kan få for meget af roserne :)
      Så må du og Yvonne rundt og nyde roserne :)
      Der er også afbrændingsforbud her, det gør ingenting, vi plejer ikke at deltage alligevel.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Sikke lys din "Midnight Blue" ser ud, det er nok kameraets automatik? Du må godt gøre sådanne billeder mørkere når du "fremkalder" dem:)
    Flotte hosta og liljerne er på vej ja!

    Ha en dejlig Sankt Hans

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det gør jeg nu også ved mange af billederne, men ikke lige med Midnight Blue denne gang.
      Ja nu er det snart liljetid, nogle af hostaerne er ved at have problemer med tørken.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Smuk solnedgang. Jeg tror vindspil hos os ville blæse væk, for her blæser det helt vildt:) Du viser som altid et overflod af roser, og hvor er de smukke. Jeg holder meget af Jacque Cartier, som jeg selv har, men Odyssey er nok den smukkeste. Den må jeg snart se at få købt:)

    SvarSlet
  7. Hej Susanne
    Her blæser det også vildt, man er ved at blive vanvittig af alt den blæst. Heldigvis holder roserne endnu, ja du må have en Odyssey :)

    SvarSlet
  8. Hei Lisbeth. Det kan se ut som om vi har samme værtype, men her er det ikke meldt særlig varmt framover, maksimum ca 18 grader. Men det kraftige regnværet har uansett gjort godt. Du har så mange flotte roser, her kommer rett som det re hjorten og spiser av dem, så jeg tørikke skaffe meg flere. Ha en fin st.hans. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Ja vi har det meget blæsende, men regn ser vi ikke noget til.
      Jeg kan godt forstå, du ikke vil anskaffe flere roser, hvis de bare går i hjortenes maver.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Ja, dette kjølige været og vinden kunne vi godt ha sluppet. Odyssey er allid så vakker. Jeg får nyte din, for den er det ingen som har her.
    God weekend! Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det ville være rart at slippe for blæsten. Ja den er vakker, min plantemand har masser af Odyssey, men det hælper jo ikke dig.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet