torsdag den 28. juni 2018

Skoven er et godt sted at være

i denne meget varme tid. Jeg er meget glad for min lille skov, for der er god skygge, og planterne midt i skoven har det noget bedre end planterne andre steder i haven.
De fleste steder i haven står mine clematis alt for tørt, det ses tydeligt på blomsterne, som i øvrigt ikke er så store i år, som de plejer at være, men her har de det godt.


Flere billeder fra udkanten af skoven

Nogle af hortensiaerne står flot, mens andre hurtigt kommer til at hænge
I aftes vandede jeg rhododendron, hortensia og roserne , vi vander hver aften, for vi finder altid noget, der trænger meget. Al min tid går med at vande og deadheade, dvs morgen og aften. Allerede kl. 9, er der stegende varmt i rosenbedene
 Roserne her ved skuret fik vand
 her står nemlig to af mine camelia, de trængte også til vand
hortensiaen her til venstre fik også vand, de fleste af dem er ved at hænge med hovedet.

 dråbebedet
 og terrassebedet fra den ene side
 og fra den anden
 udsigt fra portalen
kaprilfolien fylder godt nu, den har stort set skjult portalen

 pergolaen står flot nu, roserne her blev også vandet i aftes
bænken sidder vi på, når der er skygge
Så er gyngen væk, betrækket var gået i stykker, så nu har Bent fjernet den.
bænken der stod ved pavillionen er nu sat derind i stedet, det er svært at finde en gynge igen i netop den størrelse. I forgrunden vild gulerod.

 Moonlit mascerade
Der kommer flere og flere dagliljer, den sidste er Green Flutter.
Roser:
 A Shropshire Lad
 Artemis
 Britannia
 Eden Rose
Endelig er Elfe sprunget ud
Et blomsterhav Sofia Renæssance
Solens sidste stråler
Skøn varm dag til jer, husk at nyde morgen og aften

18 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Gid, jeg havde sådan en dejlig skov som din med skygge, frodighed og smukke clematis - kan godt forstå, du opholder dig meget der 😊 Jeg er imponeret over, hvor meget roserne er vokset i pergolaen - hvor er det bare smukt! Jeg håber, der er tid til sidde på bænken og nyde den i uge 29 😊 Også fint med ny bænk i rosenlysthuset, som jo til fulde lever op til sit navn. Min Elfe er desværre gået til, og jeg har været lidt i tvivl, om jeg skulle have en ny, men det skal jeg da, når du frister med det fine billede 😊 Fortsat god dag til dig her i sommervarmen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja det er godt med sådan en skov nu, ellers må man blive indendøre. Roserne gror helt godt i pergolaen, der er også en del skygge, i dette tilfælde er det nok en fordel. Ja lad os håbe, der bliver tid og vejr til at vi kan sidde og hyggesnakke på bænken i uge 29. Vi kan jo også sætte os i rosenlysthuset :) Synd med din Elfe, min er heller ikke for god, så vent lige lidt med en ny. God aften til dig.
      Knus Lisbeth

      Slet
  2. -Ja skygge er et must i disse tider. Man kan virkelig se forskel på planter i sol og skygge.
    Smukke dagliljer, dem har jeg haft overset lidt, men blev opmærksom på dem forrige år. Det lader til de kan klare tørken rimeligt?
    Jeg sitter og er ved at tage mig sammen til at svinge vandkanderne. Hvis jeg er flittig i aften, har jeg ikke så meget i morgen og så kan det blive til et aftenglas på terressen, når det er fredag.
    hilsner med laange arme Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja skygge er helt uundværligt. planterne i skyggen trives i hvert fald bedst.
      Dagliljer vil faktisk ikke have noget imod at stå vådt, men de klarer også tørken.
      Jeg har holdt fri i aften, så jeg må svinge vandkanderne i morgen i stedet. Vi har grillet, det kan du prøve i morgen sammen med aftenglasset.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, et skyggefullt sted er gull verdt i disse dager. Det har vært så varmt i dag at def er helt utrolig. 27 grader her nå kl. 20.00!
    Det er trist med alle dine planter som mangler vann. Det er ikke enkelt å være hageeier nå...
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det bestemt, vi har 22,3 grader nu, det er jo ikke så galt :)
      Nej det er bestemt ikke enkelt at være haveejer.
      Klem

      Slet
  4. Good evening dear Lisbeth,
    It's great to have your own forrest and have the posibillity to enjoy the shade with this high temperatures. I hope we will get some rain soon. Also
    the farmers are starting to have problems with the drough overhere.
    Have a wonderful evening.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      Yes it is nice to have own forrest specially in these warm days. We all need rain. The farmers have problems here too.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  5. Din skov ser frodig ud, men vores skovhave er derimod knastør. De mest udsatte af vores hortensier har også bedt om at blive vandet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vores skov er forholdsvis frodig, bare ikke ude ved kanten, der lider rhodoerne. Hortensiaerne viser hurtigt, at de trænger til vand.

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja skyggen var nødvendig idag, med 30grader og fuld sol indtil nu hvor der kom et par dråber og det pludselig blev normal sommer med 19 grader.
    Dagens koldfront - som kommer ned til dig snart...
    Ja i de almindelige haver er der ikke plads til sådan en skov - vi er heldige!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Her var vi også over 30 grader, det var ikke rart at være ude i, normal sommer ville være rart.
      Jeg vil glæde mig til koldfronten, desværre bliver det nok bare med blæst, vi vil hellere have regn.
      Ja vi er heldige med vores skov.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Kære Lisbeth
    Skygge er skønt for planter og os, og din skov er dejlig.
    Ja, det er noget af en brandslukning med vand for tiden. Vi har opgivet, at det skal se pænt ud - det skal bare overleve, hvis det kan. Min Cornus Controversa er begyndt at smide bladene :-(
    Vi må holde ud og nyde morgener og aftener - det kan vi lige så godt :-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja for tiden vil både planter og vi helst være i skyggen.
      Vi har holdt fri fra vandkanderne i aften, så må vi se, hvordan det går.
      Vores Kornus Kousa hang også med ørerne i morges, den fik ikke vand.
      Vi har grillet og nydt det ude i aften :) det var hyggeligt
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Dejlig med skoven, den er vi vidst mange der misunder dig :-) og hold op hvor der er brug for svale i år og det ser ud til at fortsætte, har lige set vejrudsigt med temperaturer op til 30 grader også sidst i næste uge.
    Her nydes morgen og aften hvor det er dejligt at være ude, resten af dagen svedes der indendøre.
    Det begynder at ligne noget i pergolaen, men vand må der til. Der er meget der ikke helt er blevet som det plejer om det så er mindre blomster, mindre højde eller kortere blomstringstid, ja tørken er skyld i meget :-(
    Ja der må være en siddeplads i rosen lysthuset og en bænk er da også fint, for det blir nok ikke nemt at finde en gynge. De fleste er nok gået til, da det jo efterhånden er en del år siden at de var højeste mode.
    Dagen valg af roser er bare lækre.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja jeg kan godt forstå, hvis I misunder mig skoven, det er det eneste sted, det er til at være, og så skal det bare fortsætte suk.
      Ja det hjælper på pergolaen, men det ville pynte med noget regn. Det bliver mere og mere trist at gå rundt derude, når man ser at træer og buske er ved at hænge med hovedet.
      Jeg tror godt man kan finde en gynge, men rosenlysthuset er for smalt, det er trepersoners, man kan købe nu.
      Tak for det og god dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det ER et stort stykke arbejde at vande bare det mest udsatte i haven. Men trods tørken ser det frodigt ud hos dig. Flotte hortensiaer! Skovhaven må være et dejligt sted at gå og gemme sig for solen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er et stort stykke arbejde at vande, hver dag skal vi rundt og udvælge, hvilke planter der skal have denne gang. Ja i skoven er der godt at være.
      Hilsen Lisbeth

      Slet