fredag den 1. juni 2018

Hjulene på bussen

kører rundt, rundt, rundt - lige til Høneballehaven, så pyt med at de havde lovet at give besked, om de kom. Efter nordjyderne var kommet ved 14 tiden, troppede den sønderjyske bus med passagerer op kl. 15.10.

mens nordjyderne drak kaffe
strømmede 20 sønderjyske skolelærere  ind i haven, seniorer var det, tænker jer. De gik selv rundt og kiggede, enkelte kom og stillede spørgsmål, mit indtryk er, at de nød, hvad de så. Nu har jeg penge til nye planter, jeg mangler bare pladsen :)
Alle nød især mine fine clematis
 især denne Xerxes med den fine blå farve tiltrækker blikket
men også Montana Marjorie
 Montana Elisabeth
og Nelly Moser
 Multiblue til højre
  Calycanthus Hartlage Wein blev der virkelig lagt mærke til, mange kom og spurgte, hvad det var for en, den er virkelig smuk og skulpturel i haven
 R. May Mary i baggrunden er desværre færdig nu
 heldigvis er der
 andre, der kan endnu
 der var meget at se alle vegne, grønt i forskellig nuancer
 nogle hostaer er store
den røde hyld er allerede ved at blomstre, også den er tidligt på den i år.
Der er gang i stauderne
 her er iris sibirica ved at gro ud gennem hegnet
Syrenens blomster ses bedst ude fra vejen
 lupiner og akelejefrøstjerner
silkepæonerne er også så småt i gang
 trælupinen blomstrer sammen med birkebladet spirea og R. Donator
Viburnum sargentiana Onondaga har de fineste blomster
Rhododendron kan også nydes endnu:
 R. Lady Anett de Trafford er netop sprunget ud
 R. Satsup Sunrise
 og R. Späthlese, resten udelades på grund af pladsmangel, for der er da også lidt roser:
 Aicha
 Frühlingsduft, og jeg siger jer, duften er fantastisk
 Gerbe Rose blomstrer højt oppe i thujaen
 ud mod hegnet er Ghislaine de Filigonde så småt i gang, opdagede jeg på morgenturen
 også Maigold blomstrer flot, opdagede jeg, da jeg gik rundt med nordjyderne
  Molineux har været længe om at springe helt ud. Et par af nordjyderne nævnte, at de kunne finde på at komme igen om 14 dage, når alle roserne står i fuldt flor.
solnedgangen skal vi også have med.
I må have en dejlig lun weekend, i dag blæser det en del her, desværre. Selvom det køler luften lidt ned, bliver det hele endnu mere tørt.
Da bussen var kørt kom der 4 personer og spurgte, om de måtte komme ind og kigge, de lod sig overtale til at komme i dag i stedet. 

26 kommentarer:

  1. Jeres have må efterhånden være en af Samsøs største turistattraktioner 😀
    Jeg forstår bestemt godt, at folk er begejstrede. Dejlige rosenbilleder du viser.
    Her har termometret nået 31 grader, så jeg er gået indenfor.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Så galt er det heldigvis ikke endnu, jeg reklamerer ikke for haven, jeg vil kun have haveinteresserede på besøg.
      Uha det er alt for meget, alt hvad der er over 25 grader er for meget, jeg forstår godt, at du er gået ind.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Good afternoon dear Lisbeth,
    You did have a lot to offer to your visitors because your garden looks beautiful.
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good afternnoon dear Marijke
      Thank you - yes there are a lot to offer.
      Same to you.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Godt at du kan lide at få havebesøg☺ Frisk ser den ud på billederne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det kan jeg, men ikke så mange. Der mangler alligevel vand, så jeg skal ud og vande nu.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Skal si at du har nok å gjøre! En busslast full av hagefolk må uansett kreve mye av deg. Du får sette deg ned i skyggen og ta det med ro nå :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det har jeg ikke tid til, jeg vander rhodoer :) Det var i går, de var her, så det går endnu.
      Klem

      Slet
  5. Takk for hagevandringen her på nett😀

    SvarSlet
  6. Skjønner godt at de koste seg i hagen din, selv om det hadde vært greit å vite at de kom:-)
    Men de fikk se mye vakkert, og hyggelig at noen ønsker å komme tilbake for å se rosene i blomst.
    Nå har vi hvitfly og lus på omtrent alt av roser og buskbom, og sommerfugl-larver på alt av clematis. Så nå er det ut å vanne, sprøyte med grønnsåpe, og plukke larver(heldigvis ingen sniler)
    Ha en fin kveld/Eirin

    Ha en fin kveld

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det gjorde de, men ja jeg havde gerne vist at de kom. Nu må vi se om de kommer, det er en lang tur.
      Øv hvor ubehageligt med alt det skab i roser og clematis. Ja så må du give dem noget grønsåpe. Godt I ikke har snegle.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Det er jo helt vildt med alle de besøgende. Kan godt forstå at du overtalte de sidste 4 til at komme idag, og de kommer jo fordi de er haveinteresseret så har de nok forståelse for at der er grænser for hvad der lige kan magtes på en dag. Imorgen blir det kun en lille UP der kører ind i indkørslen :-)
    Ja de fine clematis glæder jeg mig også til at se og så er der jo stadig en del Rhodoer og den der Frühlingsduft skal jeg da lige huske at stikke næsen i.
    Hvis nogle af nordjyderne læser med her så kan jeg kun sige at det er en oplevelse at se når roserne står i fuld flor, så et besøg mere kan jeg kun anbefale.
    Fortsat god aften og vi ses imorgen
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er lidt vildt, det var rart med en pause og rart, de kunne vente til i dag, men det var også kun lige til, for de skulle hjem i dag. Det kan du jo ikke vide dig helt sikker på, der kommer jo af og til uanmeldte :) men lad os håbe det ikke bliver i morgen.
      Der skal nok være lidt af hvert at se i morgen og snuse til :)
      Tak for anbefalingen til nordjyderne, det bliver snart dyrere at komme herover.
      Tak i lige måde - ja det gør vi.
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Det er da alletiders! Giver de en skærv pr mand og det er derfor du er kommet til nye penge og tænker på nyt?
    Man skal ikke fortænke dem i at tage til Samsø - der ligger haven jo og det er lige et par grader køligere:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det koster 25 kr. pr. mand, så der kom da lidt i pensionistens kasse :)
      Ja lidt køligere er det her, men det er nu også rimeligt varmt her. 25-26 grader er der dagligt.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Skønt at så mange har lyst til at se dit paradis! Og pengene passer da fint med plantemarkedet i Kolding på tirsdag! Så må du have lidt belønning for sliddet med både besøg og vandkander!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er godt nok både med besøg og penge til plantemarked i Kolding, men det virker lidt overvældende med så mange i haven.

      Slet
  10. God morgon Lisbeth!

    Härligt med trädgårdsbesök, jag förstår att besökarna vara imponerade av den mångfald som din trädgård erbjuder. Och allt verkar blomma just nu!

    Hartlage Wine är fantastisk i år, har aldrig sett sådan blomning på den vackra busken.

    Kram!

    SvarSlet
    Svar
    1. God morgen Gunilla
      Ja det er fint med besøg, men det var lidt mange :) Der er gang i mange blomster nu, mangler dog stadig roser og pæoner.
      Ja Hartlage Wein er fantastisk, har du den også?
      Kram

      Slet
  11. Kære Lisbeth
    Det er skønt med havegæster, og hvis det bliver for meget, styrer man heldigvis selv og kan sige nej. Det skal være en glæde for begge parter.
    Din have har så meget at byde på og i kombination med et besøg på selve øen, kan jeg godt forstå, at der kommer mange. Jeg glæder mig selv til, at vi skal komme. Håber vi er i kalenderen ;-)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja det er skønt med havegæster, og jeg er ikke god til at sige nej, især ikke når chaufføren tromler ind over og ikke hører efter, hvad jeg siger, men pyt nu er det overstået, og det gav penge i kassen :)
      Jeg glæder mig også til at vise jer haven, og ja I står i kalenderen og i min husker :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Det var ju tur att de kom lite omlott i varje fall :) Måste ha varit en underbar upplevelse att gå runt i en försommarträdgård i solsken och värme. Och nya växter är alltid välkomna.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja de nød turen og alle planterne
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Kære Lisbeth
    Det var da imponerende med så mange besøgende og så ovenikøbet flere store hold - du har haft travlt med at besvare spørgsmål 😊 Jeg er sikker på, at mange af dem kommer igen, for der er så mange skønne ting at kigge på og følge - os, der har besøgt dig, ved jo, at det er en helt fantastisk oplevelse 😊 Varmen har virkelig sat fut i rosenblomstringen - her er Aicha næsten færdig med første blomstring - varmen får dem til at falde hurtigt. Rigtig god dag til dig og mange hilsner til Anne 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Det var lige lidt rigeligt, men vi klarede det, det værste var, at de lukkede Schippo ud, så jeg måtte ud og rende efter den, den lod sig ikke lige indfange.
      Ja min Aicha er først lige begyndt, men blomsterne holder ikke længe.
      Tak for det, vi havde nogle hyggelige timer.
      Knus Lisbeth

      Slet