mandag den 11. juni 2018

Blæsten er noget frisk i dag

det er uvant og ikke særligt rart, vi har været forkælet længe med næsten ingen vind og masser af sol, det kunne jo ikke blive ved, det ville ellers have været rart. Regn f.eks ville vi have været noget mere tilfredse med, vi der ikke fik ret meget i går.

i går så det en overgang sådan ud, men det gav nu ikke mere regn, vi måtte nøjes med de 3 mm, vi havde fået. De er nok blæst væk nu, tænker jeg.
Sneglene kom frem i aftes, jeg tog over 100, jeg tænker de kommer frem i aften igen.
 hostaerne er heldigvis intakte endnu, kun med småhuller
 her er ingen huller, til gengæld er den skålformet og opsamler regnvandet
martagonliljerne kommer langsomt i blomst, de svajer godt i vinden i dag.
 Bjergkløver Trifolium montanum tiltrækker sig opmærksomheden nu
sammen med Hebes fine blomster
Roserne:
 A whiter shade of pale
 Akvarel
 Brother Cadfael
 Cariad
 Common Moss bagfra
 og forfra
 Cressida
til tops i thujaen The generous Gardener
Helene Lykkefund til tops i en hyld
Wild Rover er ret vild
flere er på vej til tops i pergolaen
Ilse Krohn Superior er stukket af og blomstrer kun på taget af pegolaen, det var ikke meningen, nu kan vi jo ikke se de smukke blomster, den blomstrer slet ikke på vej op
Rosenresli er i blomst højt oppe i moreltræet
Heldigvis er der også nogle ved jorden
  Gräfin von Hardenberg er så smuk og velduftende
 Hot Chocolate
 Koko Loco holder længe i blomsten
 Café Latte
 Mia fra Rosenmageren
 Persian Mystery
 Wollerton old Hall er endelig sprunget ud, også den dufter dejligt
 Martha rosen sammen med allium, de er fine sammen
Til slut aftenstemning fra i går, i dag er det knap så stemningsfuldt, og jeg skal igen ud og vande. 
God mandag aften - blæsende hilsener fra Samsø.

21 kommentarer:

  1. Fantastiske roser! og så mange billeder med dråber på :)

    Nu bor vi jo i Danmark, og én ting kan vi være helt sikre på: Det kommer til at regne igen. Meget endda. Så giv endelig ikke op :)
    Jeg synes, det er så hyle-pive-koldt i dag, og det blæser gennem marv og ben. Tror vi er blevet lidt forvænte med Middelhavsvejr :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marianne
      Ja der var mange billeder med dråber, men vi kan bruge mange flere, selvom det giver flere sneglebesøg. Ja der kommer helt sikkert mere regn, håber det kommer, inden det er for sent.
      Du har ret, det er ikke rart derude i dag, jeg gik også tidligt ind. 5 uger med Middelhavsvejr ja så bliver man forvænte.

      Slet
  2. Blæsten kunne jeg godt undvære, bortset fra jeg havde rygvind hjem, hihi. men modvind i morges. Men temperaturen er en herlig lise efter heden.
    Det er nogle store martagonliljer du viser, meget smukke. Jeg har aldrig set dem i den størrelse, eller er det billedet der snyder lidt. Det er for øvrigt nogle meget skønne aftenbilleder du altid viser.

    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den blæst kan godt forføje sig væk igen, men det var altid noget, du havde rygvind hjem, godt vinden ikke vendte, så du fik modvind hjem igen. Tja det var for varmt, men jeg var nu ved at fryse derude i aftes.
      Ja det kan godt være, billedet snyder lidt, men de er nu pænt store. Jeg mener, jeg har taget et billede af hele bedet, det kommer med i morgen.
      Tak for det, ja det var ret flot i aftes.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Den stride blæst er træls ! Ja, nu gik det lige så godt med sommervejr og det hele, er det så for meget at ønske blot noget silende natteregn... :)
    Jeres pergola er ved at vokse fint til, det er flot. At Ilse Krohn så bestemte sig for at løbe op på taget er da lidt uartigt.
    Oh, den Koko Loco er simpelthen så flot :)
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja meget træls, det var så dejligt med sommervejret, kunne vi så også få silende natteregn, ville vores lykke være gjort, altså uden blæst.
      Ja det går godt med pergolaen, men Ilse Krohn er ikke sød.
      Ja og Anton har flere eksemplarer, så ring og få ham til at sætte en til side til dig. Du skal vel af sted den 1. juli til Fyn.
      Knus

      Slet
    2. ha-ha - ja, det skal jeg - men det kniber snart med pladsen. Men fristet er jeg nu.

      Slet
  4. det er overraskende at regnvejret går udenom Samsø ????, vi fik ellers en god røvfuld vand sidste dag ;)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Det gør det desværre ofte, når der først er blevet tørke, men der var nu rigtig mange i landet, som ingen regn fik, det var bare jer, der var heldige :)

      Slet
  5. Tak for fine billeder, vores roser er også godt igang nu. Nu er det godt nok blevet almindelig sommer igen, vi fik 5,5 mm regn i går, men i dag har det blæst, så der er grønne blade overalt. Mærkeligt at vejret kan skifte så hurtigt, men vi har nydt det varme vejr sommetider med vandslangen i hånden. Glæder os til mere regn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Ulla
      Ja det er dejligt med roserne, men den blæst kan hverken vi eller de lide. Ja det var et utroligt skift, lad os håbe på mere regn.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Koko Loco og Café Latte har da den mest utrolige farve ;-)
    Hvor høj er din kløver - det er lidt svært at se på billedet?
    Regn - jeg har ikke set skygen af en dråbe, siden der kom hele 2 mm i går. Så vi vander uændret. Nu blot i blæst og store jakker i stedet for hedebølge og shorts.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja de er flotte, håber de har blomster, når I kommer på fredag.
      Kløveren tror jeg er 30-40 cm måske 50, jeg er ikke god til det med mål, hvis det er noget, kan du få en bid, den er rigeligt stor. Men så må jeg hellere vande den, så sig til inden, hvis du vil have.
      Ja det regn var til grin, i dag måtte de store jakker frem igen.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Ja, den er jo enorm din Wild Rover imponerende - går den Rosenreslki i bedene?
    Her har vi endnu ikke fået nogen regn af betydning jeg håber nu på onsdag...
    Flot Allium christophii!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den, den har ikke så meget plads som Rosenresli, men hvis den fik, ville den gøre det.
      Nej jeg tænkte nok, at I ikke har fået regn endnu. Onsdag lover de fuld sol her igen, men torsdag og søndag regn, vi får se.
      Ja den er rigtig fin christophii, jeg har haft flere store, men de er desværre ved at forsvinde.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja jeg skal lige love for at vejret lah lagt stilen om, ja det er jo nok bare blevet mere normalt dansk sommervejr. Det er første gang i lang tid at jeg ikke har været i haven i aften. Det var bare ikke tillokkende at gå derud. De sparsomme dråber vi fik i går er jo nok blæst væk igen.
    Ja det må siges at Wild Rover lever op til sit navn. Den er vild men også rigtig flot. Min er ikke helt så vild. Martha og Allium er et rigtig fint match. Jeg har også sådan et fint makkerpar, det er bare Sharif Asma der er makker med Allium. De klær også hinanden :-)
    Det har garenteret været et surt job at vande i aften.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja fy da det kunne vi godt have undværet. Jeg havde heller ikke lyst til haven i aften og gik tidligt ind, det var ikke tillokkende.
      Ja den er ret vild, men et fantastisk skue. Sharifa Ashma passer lige så perfekt til allium som Martha gør :)
      Jeg gik hurtigt ind ja, der var kun nogle få, der fik vand.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth

    Det har blåst mye her også i dag, og tilsammen 3 mm på to dager :(
    Vi får bare håpe det kommer mee regn fremover...
    Herlige roser!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja den pokkers blæst kan godt drage af igen, så kan de sende reg i stedet.
      Tak
      Klem

      Slet
  10. Ja tak, jeg vil vældig gerne have en bid af kløveren. (Jeg kan desværre ikke få lov at svare direkte på dit svar til min kommentar.)

    SvarSlet