onsdag den 20. juni 2018

Plantekombinationer og selvfølgelig roser

Som de fleste af jer har bemærket, er jeg ret vild med plantekombinationer, især med roserne, det vil jeg vise noget mere om i morgen. I dag drejer det sig om grønne kombinationer, der er mange forskellige grønne farver og forskelligt bladløv, det er sjovt at lege med, ja det sker nærmest helt  tilfældigt.
 se bare den store hosta og R. Variegata, hostaen er groet så meget, at den er kommet helt ind under rhodoen
 her er det skovbunden med blågrønne hostaer og bregner
og her parykbusken i nordbedet sammen med R. orbiculare
Odyssey og røllike
 Ridderspore og roser
 Iris og roser
til venstre staudeclematis Recta og daglilje og i højre side rosenbedet med gyldne farver
Vild gulerod og Pierre Ogér
Roserne:
 Aprikola
 Bitten Clausen
Morning Mist
 Chopin
 Dixieland Linda
 Kathleen Harrop
Cariad
 Mme Hardy er i år en stor flot busk, sommerblomstrende.
 Mrs. John Laing
 Persian Mystery
 også her - helt nyudsprunget
 Reine de Violett
 Scepter d´isle
 Souriré d´ Orchidee
 Souvenir du docteur Jamain
Sutters Gold
 ud til vejen vokser Ghislaine de Filigonde godt
også Maidens Blush er ved at komme efter det.
Til sidst de roser, som ikke rigtigt vil springe ud.
 Elfe - jeg har to, disse knopper ser træls ud, den anden ser ok ud, men blomstrer slet ikke endnu
Aloha
Så er familien på færgen igen på vej hjem, næste lille familie ankommer mandag.
Igen blæsende hilsener fra Samsø

17 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Plantekombinationer er dejlige, og løvet giver flotte muligheder. Hostaen sammen med rodoerne er så fin. Og rodoen med de hvide bladtegninger synes jeg er meget speciel og flot.
    Og så minder du mig igen i dag (og forleden) om, at min clematis recta er gået ud, og jeg skal have anskaffet en ny :-)
    Ja, uf hvor det blæser, men planterne slipper for solskoldning. Bare vi dog også kunne få lidt regn her hen over Ebeltoft-Samsø-Odden. Jeg er godt nok træt af at vande, og det er min vandkandearm også.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth
    Ja det er de, nogle gange går man bare bevidstløs rundt og ser ikke alt det fantastiske, som er der trods tørken. Jeg har bevidst gået rundt i dag for at finde gode kombinationer, der skal jo være underholdning for enhver smag :)
    For den tørke og blæst kan godt nok slå os ud, meget er trist at se på, og blæsten er til at blive deprimeret af.
    Jeg må også i gang med at vande i aften, det er trættende både for os og for vandkandearmen.
    Du må have fat i en ny recta, den er så fin. Kridtvejsplanter er billigst, kan jeg se.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Jeg tænker mest i plantekombinationer når jeg køber planter. Det er fine grønne kombinationer du har på billederne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Det har jeg også gjort, men mange af disse er kommet af sig selv, fordi de er blevet større.
      Tak for det.

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Flotte plantekobinasjoner. Roser og riddersporer er fint i sammen. Det meste er fint sammen med roser :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja du har ret, meget kan stå sammen med roser.
      Klem

      Slet
  5. I dag får Morning Mist min stemme, nok mest på grund af dens glade farver.
    Jeg kender godt kombinationen af tørke og blæst, øv!!!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den har en speciel farve Morning Mist, men dens enkelhed er også fin.
      Ja det er bestemt ikke sjovt med den kombination.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Ja der er mange flotte kombinationer (din have byder på mange) og ind i mellem dukker der også utilsigtede op som også bare er fine.
    Morning Mist er super flot. Lidt speciel i farven og dens enkelthed er jo noget jeg godt kan li'.
    Persian Mystery ja det er jo nærmest to forskellige rose på de to billeder. Jeg er nok mest til den nyudsprungne :-)
    Træls med de knopper der ikke rigtig springer ud. Gad vide hvad det er der driller.
    Det lyder da hyggeligt at der kommer besøg igen i næste uge og det ser ud til at sommeren vender tilbage så der kan hygges i haven.
    Det har da i den grad stormet idag og så absolut ikke vejr til at gå i haven da jeg kom hjem, så jeg valgte at tage i strikcafe. Det har jeg også sprunget over nogle gange mens det var varmt, men i aften forsømte jeg intet ved det.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Anne
      Ja der er flere fine kombinationer end man lige lægger mærk til i farten.
      Morning mist er flot og enkel.
      Med hensyn til Persian Mystery er vi enige, der er nu mange roser, der er flottest i udspring, hvis de så altså vil springe ud.
      Det ville være rart med noget regn, inden sommeren vender tilbage, men hyggeligt med endnu et familiebesøg.
      Ja det har været et rædselsfuldt stormvejr, så godt du i stedet kunne tage i strikkecafé, det har været noget hyggeligere end at være i haven.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Hov forsvandt min kommentar?
    Jeg skrev da vist noget om dine flotte kombinationer.
    Og om de der roseknopper der ser nogert ramponerede ud, mon de har banket på træpælen i den kraftige blæst?

    Og så ønskede jeg dig nok en dejlig aften;)

    SvarSlet
  8. Hej Karsten
    Ja det må den have gjort, jeg har ikke set den.
    Ja måske kan det være grunden, jeg prøver ellers at binde dem så det ikke sker.
    Dejlig dag til dig :)

    SvarSlet
  9. Good morning dear Lisbeth,
    Looked on your blog on my phone but on this phone it's hard to leave a comment. Much better vieuws on the computer. How many different roses do you grow? it's a beautiful collection!!!
    Have a wonderful day.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hello dear Marijke
      It is easier on the computer, I agree.
      I have about 300 different roses.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Kombinationerna är viktigare än varje enskild växt :) Du visar flera vackra. Favoritrosen blev den enkla i brända orange ton, namnet någonting med 'Mist'. Helt ljuvlig...

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det har du helt ret i. Morning Mist er en rigtig fin rose.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Det er så dejligt når man får smukke kombinationer, men nogle gange er det tilfældigt, i hvert fald hos mig.
    Du har mange smukke.
    Knus

    SvarSlet