fredag den 29. juni 2018

Hemerocallis, liljer og roser

I dag er det knap så varmt her hos os, og der er en del vind, det er bedre at være ude, men tørken bliver ikke mindre. Mere om det senere.
 

 Green Flutter
Jeg var ved at fjerne flere knopper på mine dagliljer, det så ud som om, de havde været udsat for galmider. Heldigvis lod jeg nogle af de mistænkte sidde,  se hvor flot de blomstrer nu.
 lilje og fasanbusk
 liljerne er også ved at være i gang rundt om i haven, her ovenfor er det blandt roserne, den blomstrer.
Mere om tørken:
 selvom det ser grønt ud i min have, har kornet det ikke godt, det er tvangsmodnet, stråene er korte og kærnerne få.
 på vores normalt så flotte grønne golfbane
ser det også skidt ud, vandhullerne er kun halvt fyldte, ingen tvivl om at vi i den grad mangler vand, ligesom mange andre steder i landet. Trist at se på.
 Clematis Comtesse de Bouchaud har det fint her i skyggen af moreltræet
 men min store Jackmanii har færre knopper i mindre størrelse end normalt
 Guldlinden er meget gul og bladene er begyndt at krølle
rosen er en god kontrast til det grønne, som jeg har pyntet lidt på i dagens anledning.
De små rhodoer bliver vandet et par gange om ugen.
 R. auriculatum
 R. hodgsonii
jeg må jo sørge for, at de en dag bliver lige så store som R. rex, som jeg selvfølgelig også vander flittigt.
Roserne:
Nogle er færdig med første blomstring, andre er godt i gang, mens enkelte lige er begyndt blomstringen. De sommerblomstrende synger på sidste vers for i år.
 A whiter shade of pale
 Belle de Clermont
 Bonita Renæssance blomstrer overdådigt og dufter dejligt
 Carl Nielsen er en smuk rose
 Extravaganza er fin i år men normalt ikke prangende.
 Det er Hansestadt Rostock til gengæld, den kan varmt anbefales, hvis du er til gule roser.
 Koko Loco i gang med nye blomster
 Lady of Shalott
 Mme Louis Levique kan også godt lide varmen
 Morten Korch smuk og med dejlig duft
 Munstead Wood i solskin
Ritausma er for nylig startet på blomstringen, det er en meget stikkende rose med fin frugtduft i løvet.
Bænken i rosenlysthuset var ikke særlig tydelig på billedet, jeg viste i går, her kan I se den med vild gulerod i forgrunden.
Til slut solnedgangen i aftes
God weekend

17 kommentarer:

  1. Kære Lisbeth
    Når du sætter fokus på de enkelte blomster, så ser det godt ud, og jeg glæder mig så over dem :-) Resten kan vi ikke gøre noget ved :-(
    Megaflot solnedgang. WOW.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  2. Kære Lisbeth
    Det er godt, du glæder dig over dem :) jeg tager selvfølgelig ikke billeder af dem, der er ved at falde, fordi det er for varmt. Du har ret, resten kan vi ikke gøre noget ved.
    Tak :)
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth

    Dine clematis ser veldig fine ut! Det ser frodig ut hos deg til tross for tørken. Det er godt at du ikke har så mange nyplamtinger, for de må vannes hele tiden. Det vet jeg alt om som har plantet over 30 rhodoer i det siste ;)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak - ja det ses ikke, at det er tørt, men det er det. Jeg vander ikke kun nyplantninger nu, mange ældre rhodoer hænger med nyvæksten. Det er så trist at se på. Jeg håber dine overlever.
      Klem

      Slet
  4. Hei Lisbeth.
    Hyggelig å kunne nyte bildene av rosene dine:-) Det gjelder å nyte det som blomstrer nå som det meste blomstrer så kort tid.
    Med en skrånende tomt mot sydvest, og få store trær, blir det lite skygge og mye vanning, og vi er heldige som har vann nok.
    Litt kjøligere i dag her også, men allerede nå kommer varmen igjen for fullt.
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Jeg er glad for, at du nyder mine rosenbilleder.
      Godt I har vand nok, det er ikke sjovt med en skråning mod sydvest.
      Tak i lige måde
      Lisbeth

      Slet
  5. -Pragtfuld solnedgang.
    Din lady of Shalott er vel nok flot, i hvert fald på billedet. Jeg var ellers så stolt af min i år. men den komme da ikke op i nærheden af din.
    Koko Loko har altså en sjov farve. Eller er det billedet der snyder? Jeg er ikke sikker på om jeg kan lide den, men det er nok et spørgsmål om de rigtige "naboer".
    Vinden har lagt sig så nu vil jeg gå ud i "nydningen" som en kendt gul Bamse engang kaldte det.
    hilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Jeg må tilstå, at der er to Lady of Shalott, måske er det derfor, min er flottere.
      Ja Koko Loco har en sjov farve, men den er da også flot. Billedet snyder ikke, sådan ser den ud. Ja alle dens naboer er rigtige, man skal lige vænne sig til kuløren.
      Ja så må du ud og nyde :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Alletiders at se din Rhododendron auriculatum - sjovt min har et mørkere løv og vokser max 5cm i år:)
    Roserne præsenterer sig flot med Belle de Clermont som dagens favorit!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Det tænkte jeg nok, du ville kunne lide. Min står i skygge og har stået der nogle år, men den har taget et godt tag i år.
      Ja Belle de Clermont ved jeg er en af dine favoritter.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Roserne er utroligt smukke, og bænken er da alle tiders, når haven skal nydes. Men solnedgangen bærer nu prisen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Tak skal du have, ja det er godt at sidde der på bænken og nyde haven, hvis man har tid :)
      Solnedgangen var så fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Her var det nærmest stiv kuling i morges men det aftog stille og roligt i løbet af dagen. I det hele taget en temperatur hvor det har være bedre hvis man skulle arbejde. Her i aften kunne jeg så også få noget af varmen ud af huset. Det er jo ikke til at sove i sådan en varme.
    Mon ikke jeg fik en tot af Green Flutter af dig? jeg har ihvertilfald to grønlige i år og den ene ved jeg er Tequila and lime :-)
    Ja tørken ses rigtig nu ude i det ganske land, nogle steder her står der majs på markerne som nærmest kun går en til anklerne og korn som også er tvangsmodnet og det er jo rigtig trist for dem der skal leve af det. Det er også trist for os at planter måske går ud men det overlever vi jo nok økonomisk.
    Ja Hansestadt Rostock er en dejlig rose som jeg også kan anbefale. Mine havde lidt stråleplet sidste år da de var nye men i pr er de rigtig fine i løvet. Håber det holder :-) generelt syntes jeg ikke at det er så slemt med sygdomme selv om de tørster.
    Smuk solnedgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja blæsten hjalp på temperaturen, men ikke på tørken. Vi laver gennemtræk i soveværelset, så går det an.
      Jo du har sikkert fået en Green Flutter.
      Det er et sørgeligt syn stort set overalt, det er så trist, også at se vores planter gå til, men du har ret, vi skal ikke leve af det.
      Ja Hansestadt Rostock er fantastisk til at blomstre.
      Tak for det og god aften til dig med
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Good morning dear Lisbeth,
    Fantastic vieuws out of your garden. It's great to see the sun shining every day but water is also needed. At moments like this it's great to have a very small garden and be able to water it.
    Have a wonderful weekend.
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Yes it looks great and nice with the sun, but we would rather like a lot of rain. I have to choose what I will water every day, now it is not good with a big garden.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  10. Härliga bilder men det känns ändå lite konstigt när jag tänker att det 'bara' är sista juni. Dagliljorna och liljorna borde inte blomma riktigt ännu. Jag måste också börja vattna snart igen trots att vi fick en hel del för nån dryg vecka sedan. Och skapa en ny kallbänk för sådder och omskolade småplantor...

    HA en härlig helg! Carina

    SvarSlet