tirsdag den 5. juni 2018

Roser og andet godt

Mens jeg tager til plantemarked i Geografisk have i Kolding i morgen, kan I her se billeder fra dagen i går. Roserne begynder at komme nu, måske går de hurtigt igen. Sygdommene er ved at melde sig som følge af tørken. Lus er der masser af, samt rosenvikler og endnu værre begyndende meldug, det ser skidt ud for roserne, gad vide hvordan det skal gå. Her til morgen har jeg fjernet flere grene med angreb af  meldug, det er meget trist :(


som I kan se, er det ikke nemt at være rose i læhegnet, i dag var det heller ikke nemt at være mig, jeg lugede omkring dem i formiddags, det var en varm omgang. Solen står lige ind, læhegnet ligger mod syd, men det er i bedene, jeg har angreb af meldug ikke her midt i græsset.
Wild Edric kan klare det, der er heller ikke så meget ukrudt der
 Piere Oger
 Fighting Temeraire fylder allerede godt her i stativet
 Akvarel
 Auguste Charles
 Barock
 Baronesse Rothschild
 Burgundy Rambler
 Centifolia mosrose
 Champion of the World
 Cressida
Golden Buddha
 Hermosa
 Jacqueline du Pré
 Nevada
Ophelia Climbing morgen
 og aften
 Sombreul
 Suavoelens
og Twice in a Blue Moon, den kom overraskende tidligt.
 Trælupinen er imponerende, stammerne (Der er to) sidder simpelt hen løst, så man kan rokke den
men se lige hvor den kan alligevel
Til slut lidt iris
 Sibirisk Iris Gerald Darby (til Anne)
Iris germanica Before the storm
Jeg er ved blogteltet kl. 12 i morgen, ses vi? God dag til alle.

24 kommentarer:

  1. Ja, vi ses:) Hvor har du mange smukke roser, men det er virkelig trist med sygdommene. Min Aicha har visne blade overalt - det skyldes vel vandmangel? Her bliver det tørrere for hver dag, men nu har Thorben hentet vand fra renden i en 1000l plastikcontainer, så jeg kan vande lidt. Min trælupin, som jeg fik til blogtræffet har det også fint, men jeg synes ikke den danner en stamme som din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja der er mange, men syge er de desværre, ja mon ikke det er vandmangel. Det er et stort arbejde at vande, det tager lang tid.
      Mon ikke din trælupin kommer efter det, det vil jeg tro, et år tid mere, håber jeg.
      Ja vi mødtes da :)

      Slet
  2. God dag i Kolding. Jeg vil tænke på jer og sende en skøn tanke.
    Smukke smukke roser og ja de har det max hårdt. Jeg kan slet ikke følge med for at vande.......

    Masser af varme knus
    Charlotte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Charlotte
      Tak for det og for tanken :)
      Ja roserne er skønne, for meget vand er ikke godt, men for lidt er næsten værre.
      Du får varme knus tilbage
      Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Så flotte roser du har! Rosevikler er jeg også plaget med i år.
    Ha en god dag på markedet!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er mange, men desværre også mange sygdomme, det er trist.
      Tak det var en fin dag.
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth!
    Fina rosor och man ser att de trivs hos dig. Akvarel blir en favorit, så vacker färg.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marika
      Tak ja de trives nu ikke hel. Akvarel er rigtig fin, også en af mine favoritter.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Hej Lisbeth

    Flotte roser du viser - lidt sygdom må man altid regne med når man har så vildt mange roser. Men for os der kun har under de 50 ville det jo være bemærkelsesværdigt.

    Ha en dejlig markedsdag og hygge ved det sædvanlige blogtræf!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja de er fine, og du har ret, man kan ikke helt undgå sygdomme med så mange roser, men det smitter slemt det meldug.
      Jo tak det gik fint.

      Slet
  6. Kære Lisbeth
    Ja, det er ikke så nemt endda at være rose i år med sol, blæst og varme, men intet vand. Det giver sygdomme - også her, og bladene falder af. Det er temmelig ærgerligt ift. til de sommerblomstrende. Til gengæld har vi så lov at håbe på bedre forhold for de remonterende senere på sæsonen. Jeg synes nu, at du viser de smukkeste roser - blomsterhovederne fejler i hvert fald ikke noget 😊 Golden Buddha er lige røget på ønskelisten her - sikke et farvespil! Træpæonen er imponerende - så flot! Rigtig dejlig dag i Kolding 😊
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Nej det er bestemt ikke nemt, for meget vand er skidt, men for lidt er mindst lige så skidt. Ja det er meget ærgerligt, så må vi se, om der bliver en remontering. Knopperne er også angrebet af meldug. Golden Buddha har et fantastisk farvespil ja. Godt jeg har en trælupin stående til dig, bare du får plads i bilen til den?
      Jo tak det gik fint :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Flotte roser. Meldug er en drillepind, kan slå til, både når det er for vådt og for tørt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Ja det er godt nok noget skidt med det meldug, så slemt har jeg aldrig set det.

      Slet
  8. Man kan nu ikke se på rosen blomsterne, at de ikke har det for godt, sikke mange, der allerede er i blomst.
    Håber I har haft en rigtig god dag i Kolding, jeg regner med at komme næste år 😀
    Mvh
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Nej du har ret, de der blomstrer nu, har det fint, men knopperne er angrebet.
      Vi havde en fin dag, godt hvis du kan være med til næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja så er du nok vel hjemme igen. Her er det fantastisk vejr i aften. Helt vindstille, håber at det også er det hos jer, det bedste vejr at gå i haven i :-)
    Sidder på terrassen og nyder livet. Det har været en god dag.
    Nu har jeg så tid til at nyde alle de smukke billeder du har fundet frem til os idag. Der sker virkelig noget på rosen fronten nu, men desværre også ting vi ikke er så glade for, div. andgreb af sygdomme og utøj. Her er det lus og sammenkrøllede blade i roserne der irriterer mig :-(
    Tak for billedet af Gerald Darby, den er ikke blevet dårligere af at springe ud.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så er vi hjemme igen, her er det også dejligt, jeg gik rundt derude til kl. 21 og beundrede og kiggede efter alle dårligdommene, det var lidt deprimerende.
      Godt du sidder på terrassen og nyder det fine vejr, det er værre med alt det vi ikke kan lide på rosenløvet.
      Nej det er en flot iris.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Uh, det er vildt mange roser du osse har, og så skønne. Det er da ærgerlig med diverse utøj, men det vel næsten ikke undgås, især ikke i det vejr. Og i for meget regn, rådner blomsterne, ak ja.
    Håber I får en et hyggeligt møde i Kolding.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja lige nu har jeg nok for mange, men jeg håber da, at flere får lov til at springe ud, ja for meget regn er skidt, men for lidt er da lige så galt.
      Det var hyggeligt i Kolding.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Godt at se dig igen 😊
    Jeg er da vant til at se mange “fremmede” rosennavne hos dig, men i dag synes jeg der er ekstra mange som jeg aldrig har hørt om. De har supersmukke blomster allesammen, men hvor ærgerligt at du får meldug og andet i dem. Vi vander så godt vi kan, så må det koste lidt.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var godt at ses igen :)
      Ja der er mange fremmede rosennavne efterhånden. Det er så ærgerligt med sygdommene, jeg tænker, det er for sent at vande nu, jeg har jo også rhodoerne at vande.
      Knus

      Slet
  12. Kære Lisbeth
    Blomsterne i dine roser ser flotte ud. Synd, at de får skadedyr og sygdomme. Men det ser jeg jo ikke på billederne.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja men det gør de, jeg har ikke taget billeder af lus og meldug.
      Kh Lisbeth

      Slet