lørdag den 30. juni 2018

De sidste juni billeder

Juni har været ren idyl, hvis man er til sol og varme. Vi andre, som ønsker os noget regn, har knap været så glade. Den mest tørre juni i 26 år, det er alligevel noget. Men jeg skal ikke klage, jeg skal jo ikke leve af det, men trist er det at se, at det nye løv på rhodoerne krøller sig sammen af vandmangel.
Til gengæld er der meget andet at glæde sig over, for roserne står jo godt, i hvert fald de fleste af dem.
 her kommer rosenbilleder fra 29. og 30. juni
 Acapella
 Blue perfume sammen med clematis Rouge Cardinal
 Café Latte
Koko Loco
 Clair Austin
 Desdemona købte jeg, sidst jeg var hos Jas, den har klaret at blomstre, det skal nok blive bedre næste år.
 Dronningen af Danmark
 Frederic Mistral
 Golden Celebration
 det sidste to blomster i Heroine de Vaucluse (sikken en farve)
 Jenny Duval
 Marie Curie
 Morning Mist
 Morten Korch
 Queen Elisabeth
 Salet
 Sombreul
Wollerton old hall
Hvad skal vi mere se i dag:
 Fine blomster på glasbær/Callicarpa bodinieri
 Hostablomster og liljer
 og her en kattehale Lythrum salicaria Blush, som jeg fik af Lisbeth, da vi besøgte Hortofilia
 Kuglekastaniens frugter
 lidt liljer
 her er det Funny Girl

 Parykbuskens blomster /Cotinus coggygria heraf navnet
Til slut et ikke særligt kønt billede, men det gjorde mig glad. Stewartiaen som jeg købte til plantemarkedet i Kolding har set sølle ud længe, nu er der nye skud, det er da opmuntrende her i heden, så den har fået tilpas med vand.
I morgen er der fridag for mig, rigtig god søndag. 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det har vært en juni for de som liker å ligge i solen ;)
    Jeg er alvorlig bekymret for både de som skal produsere korn, foret til dyrene og ikke minst for grunnvannet. Det er jo trist når hagen visner ned også. Den rosa kattehalen så jeg her om dagen, men jeg kjøpte den ikke :(
    Den er jo veldig fin. Jeg har den "vanlige" lilla, og den er jo fin den også.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det må man sige, det er ikke noget for os ;)
      Det er jeg bestemt også, det er ikke nemt for dem, vores er trods alt "kun" have.
      Den rosa kattehale er rigtig fin. Ja den lilla er også fin.
      Klem

      Slet
  2. Good evening dear lisbeth
    Your roses are giving theire beautiful flowers. In holland we are now asked not to water the garden ore wash our cars. We are not aloud to spoil water. But when i see my hydrangea s hanging leaves and flowers a difficult choice to make. Have a wonderful sunday
    Rosehugs marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Yes my roses are fine. I am sorry to hear, that you are not aloud to water, it is sad to see hydrangeas hanging leaves. I really feel with you.
      Wonderful sunday to you too.
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja så gik juni også med sol og varme og det er da også dejligt at vejret er godt men lidt regn i ny og næ havde været at foretrække for os med haver. Stokroser og en lille sort hund er da idyllisk. Hvem det er kan jeg ikke lige se :-)
    Blue Perfume er da så fin, den måtte da godt gro i min have. Det gør Morten Korch og den står bare så flot lige nu. Hvorimod mange af de andre er ved at være færdig med første blomstring, men liljerne kommer stærkt nu. Det er jo også dejligt.
    Uha nej sidste billede ser ikke godt ud men positiv at der er nye grønne skud. Den skal nok holdes med vand fremadrettet.
    Jeg har været på arbejde et par timer i eftermiddag, det er ellers yderst sjældent at det sker i weekenden men vi var lige lidt ramt af studenter kørsel og gilder.
    Fortsat god aften og en god søndag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja suk vi kunne godt have brugt noget regn om natten. For en gang skyld er det Schippo, der er med på billedet, den lå og hvilede sig.
      Ja Blue Perfume er rigtig fin og opfører sig ind til videre eksemplarisk. Der er også mange af mine, der er ved at være færdig med første blomstring, men Morten Korch var bagefter, så den er rigtig flot nu.
      Jeg var glad for at se de grønne skud på Stewardiaen, så den fik også vand i aften.
      Træls at være på arbejde i weekenden, sådan kan det gå.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Kære Lisbeth
    Hvor er det bare dejligt at kunne nyde rosenfloret hos dig, når første flor forlængst er ovre her. Jeg er også vild med Blue Perfume og sikke et fint match med rouge cardinal. Jeg er luge kommet ind efter at have vandet grundigt igennem med haveslangen. Alt har fået en tur - flere af stauderne ligner din stewartia, så det er slut med at springe et par dage over. Det så ikke godt ud på billederne af kornet fra i går, og golfbanen lignede min græsplæne - vi haveejere er kede af den manglende regn, men det er meget værre for dem, der skal leve af det. Hvor er dine liljer fine. Mine har halvt så store blomster som normalt, men duften fejler ikke noget 😊
    Rigtig god dag i morgen!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Linda
      Ja godt jeg har lidt at vise, år det står så skrælt til med roser hos dig. Blue Perfume har overrasket mig, jeg har haft den før, da var den ikke meget værd. Jeg har ikke vandet stewardiaen dagligt, måske hver 3. dag. Du er heldig, at du må vande, jeg så lige, at i Holland er der vandingsforbud, og man må ikke vaske bil mere. Jo det er virkelig slemt i rigtig mange lande.
      Jeg er først lige begyndt på duftliljerne, men de andre blomstrer fint.
      Tak og i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Godmorgen Lisbeth

    I forhold til hvor lidt vand du har fået ser det forbløffende godt ud!
    Og du har fået den dobbeltbåndede blomsterflue. Mon ikke den også er kommet til mig når jeg kommer retur?

    Ha en dejlig fridag:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Godmorgen Karsten
      Ja det gør det, men jeg tager heller ikke billeder af det, der ikke har det så godt.
      Ja blomsterfluerne havde travlt i den lilje. Jo den er nok også hos dig.
      Tak for det.

      Slet
  6. Sikke fint det er ved din dør! Nu er høsten gået ind her, så vand ønsker vi ikke... Men planterne lider og nogen af dem må give fortabt. I går på tur tværs over hovedlandet, så vi træer, som var ved at gå ud i toppen - det er lidt trist.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Nej så vil I gerne have høstet, åh hvor er det dog tidligt i år. Vi har jo også været på tur i dag, vi så også træer, der var ved at gå ud i toppen, det er meget trist.

      Slet
  7. Hei Lisbeth. Så fantastisk rose- og liljeblomstring, sånn blir det når ikke regnet ødelegger blomstene. Her kom en uke med godt regnvær, og da tenkte jeg at vannkrisen var over og begynte dessverre å sløse med vannet. Så i forgårs gikk brønnen tom, så nå må vi kjøre og fylle vann på kanner. Men som dusier, heldigvis er vi ikke avhengige av avlingen i hagen. Vanning i drivhuset blir uansett prioritert, så får blomstene klare seg så best de kan. Ha en fin start på juli. Klem fra Anne-Kristin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne-Kristin
      Tak for det, ja de er ret flittige til at blomstre og kan godt lide sol og varme,så må vi se, om de vil remontere, når de ikke får vand.
      Av det var ikke godt, at brønden gik tom, så er der ikke noget at vande med, håber I har til husholdningen.
      Tak i lige måde.
      Klem

      Slet
  8. Så fint 'Blush' blomstrer hos dig. Det var godt, at den fik et nyt hjem :-)
    Jeg krydser fingre for Stewartiaen, der er så flink at skyde igen.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja Blush ser rigtig fin ud nu, den er glad for Samsø :)
      Mon ikke Stewartiaen nok skal klare sig, lige nu ser det godt ud.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth!

    Den där Koko Locco skulle jag vilja se i verkligheten. Kan inte bestämma mig för i bilden om färgen är superduper läcker eller konstig. Men jag gissar att den är superduper :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Jeg synes selvfølgelig, at Koko Loco er superduper lækker og ikke kunstig :)
      Tak i lige måde

      Slet
  10. Oh, jeg glæder mig til min Golden Celebration bliver lige så flot. Den blev plantet i efteråret, så den er stadig lidt pisten.
    Blue Perfume er da vist det nærmeste man kan komme en "rigtig" blå rose. Men sammen med den clematis er den faktisk helt god.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det kan jeg godt forstå, mon ikke den klarer det i løbet af et par år.
      Twice in a blue moon og Novalis er også ret blå, ja det ser godt ud sammen med Rouge Cardinal.
      Hilsen Lisbeth

      Slet