søndag den 24. juni 2018

Klatrende roser og lunere vejr

I dag er det igen til at komme ud, man kan endda høre, hvad man selv tænker, det er en god ting, for vi var vist alle ret trætte af blæsten.  Det er blevet lunere og solen skinner dejligt. Desværre er der både glimmerbøsser og tordenfluer, der kribler og krabler.



Roserne blomstrer fint endnu, skønt nogle af dem hænger lidt med hovedet.
 Rosenresli blomstrer hele vejen rundt i moreltræet
heldigvis er der også moreller i år, de er knap nok modne, men dem der er smager godt.
 A shropshire lad oppe i portalen
Our last summer ved brændeskuret
og The generous gardener i toppen af thujaen sammen med Gerbe Rose
flere roser:
 Belle de Clermont
 Cariad
 Cressida
 Ghislaine de Filigonde
 Golden Buddha
 sammen med Hansestadt Rostock, et smukt par.
lige ved siden af står Little Mermaid
 Hot Chocolate 
 The lark Ascending
i pavillionbedet har vi Tuscany og Hermoine
Maid Marion står flot nu med store flotte hoveder
Hvad andet blomstrer i haven i dag ?
 bl.a en stor clematis, jeg kender ikke navnet, men gætter på Jackmanii
 Arctic Queen har mange blomster i år


 fine hemerocallis - desværre må jeg igen i år fjerne mange knopper, fordi der har været galmider i.
 Brandliljen/Lillium bulbiferum
 Philidelphus Belle Etoile med den helt specielle duft
Geranium er god til at blomstre ind i mellem andre planter, jeg har ingen navn på den.

Til slut morgenbilleder fra Bertels Bakke, bålet var i et bålfad, men der var en smuk udsigt og temmelig meget blæst.
Så er der dømt pause for fru Høneballe, vi ses senere på ugen.
Varme hilsener.

23 kommentarer:

  1. God pause til dig! Og tak for de fine roser - du har så mange lækre, og jeg bemærker det fine, sunde løv. Det bliver dejligt med lidt varme igen!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det Aase
      Ja endnu er løvet sundt, det er heldigt. Godt med varme igen og ikke al den blæst, men jeg ville nu gerne have haft en ordentlig gang regn først.

      Slet
  2. Jeg prøver "at lukke øjnene" for dine roser. Jeg bliver bare så ivrig efter flere og det er ikke plantevejr. Men mine egne er nu heller til at kimse af, de er ret flotte i år. jeg er stolt.
    Vores moreller er faktisk modne, den ene slags, vi har heldigvis flere slags. Men fuglene kan ikke rigtig holde sig til de vilde træer, beregnet til dem. de hapser lige så meget i "vores" træer. Snydere, hihi
    Du må have en god pause
    hilsner Gunvor


    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det er en god idé, for det er bestemt ikke en god idé at plante roser i denne tørke. Dejligt at dine også er flotte, roserne kan godt lide sol og varme, må vi konstatere.
      Jeg har også flere slags moreller og jeg spiser løs af de mest modne, de modner lidt efter lidt. Nej fuglene hugger det, de kan få de bæster :) men vi vil jo ikke undvære dem.
      Tak for det, et par dage sammen med børnebørnene er der lige tid til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, endelig har det sluttet å blåse. Det var garantert verre hos deg, men det var mye vind her også. Så deilig med egne moreller. Flotte roser som vanlig :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det har været en skøn aften og dag her hos os, men kan næsten ikke løsrive sig og gå ind. Det værste er, at vinden tørrer det hele ud, det er slemt nok endda. Jeg nyder morellerne :)
      Klem

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Vinden er lige så stor en jordudtørrer som temperaturen, så jeg bifalder også at den lægger sig - idag måtte jeg begynde vanderi cirkusset igen.
    Rosenresli er godt nok kommet højt op der!

    God pause

    Og ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er den, derfor var jeg også fortvivlet over den megen blæst. Her til aften er det heldigvis dejligt stille vejr. Vi har vandet hele aftenen.
      Ja der er gang i Rosenresli i år.
      Tak for det og i lige måde

      Slet
  5. Imponerende flotte og sunde roser du viser!🌹

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth
    Det var en fornøjelse at vågne idag og opdage at vinden havde lagt sig. Det var dog skyet og ikke særlig varmt men da solen kom frem blev det rigtig dejligt vejr og dagen er blevet brugt ude. Vi har bla. fået klippet hæk. Og maden kunne igen nydes udendørs. I aften har vi været på sygehusbesøg. Min svigerinde er blevet opereret for sidste gang i hendes brystkræft forløb. Nu venter så en ny arbejdsuge og jeg skal gå indendøre i det fine vejr :-(
    Rosenresli er da helt vild hos dig. Blir helt misundelig over de dejlig moreller, men det er vidst godt at der ikke er sådan et træ her i haven, for jeg ville bare spise mig en mavepine til :-) Ja Hansestadt Rostock og Golden Buddha er et smukt makkerpar.
    Hvad angår dagliljerne så er der dømt succes her i år, der er stort set ingen knopper med galmider, for det er en meget trist fornøjelse at gå og brække knopper af.
    Smuk udsigt fra Bertels Bakke.
    Ha' nogle dejlige fridage sammen med familien. Der blir nok liv og glade dage i haven :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Her blæste det lidt i morges, men da solen kom frem blev det dejligt vejr, så vi har også spist ude hele dagen :) Ja trist at du skal på arbejde, når vejret bliver godt.
      Rosenresli er godt nok vild, jeg spiser moreller hele dagen :) det går fint.
      Godt du har succes med dagliljerne, når jeg ikke har, det er trist at brække knopper af ja.
      Tak for det, ja mon ikke Arthur og Bellis får sat haven på den anden ende :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Good morning dear Lisbeth,
    Not only your garden is breathtaking but also the last vieuws are beautiful. Your weather still seems to be beautiful!
    Have a wonderful day
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good morning dear Marijke
      Thank you - we have nice weather again without wind but also without rain, and we need it very much.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Stille vejr to dage i træk nu - det er virkelig en lise for øjne og ører og planter. Jeg hæftede mig ved Charles Mills i et tidligere indlæg. Når busken har fået en vis størrelse, er det en virkelig fin rose. Jeg har ellers ikke helt kunnet forstå, hvorfor den er en del rosenejeres yndlingsrose.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er helt fantastisk med det stille vejr, nu bliver det til gengæld varmt. Charles de Mills har jeg været glad for helt fra start, jeg synes, den hurtigt er vokset til, synes jeg og den har en smuk form på blomsterne.

      Slet
  9. Vi bliver vist aldrig tilfredse med vejret - der er altid noget galt, men billederne fra din have er stadig bare flotte! Dejlige kombinationer med roser både oppe i træerne og sammen med stauder osv.
    Vores Skt. Hans bål var en bakke med masser af fyrfadlys, men det var ok, for vi var for trætte til at tage afsted til et rigtigt bål.

    God uge!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det tror jeg heller ikke, det er jo stadig for tørt, men trods alt hellere stille vejr end den evindelige blæst. Der var vist ikke mange Skt. Hans bål rundt om i det danske land.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Kære Lisbeth
    Jeg synes dine roser står meget flot i betragtning af, at du ikke vander dem - eller får de en kande i ny og næ?
    I dag har det godt nok været varmt igen og helt vindstille. Aftenen er skøn. Og ingen udsigt til regn.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Lisbeth
      Ja de står flot, nogle af dem trænger meget til vand, de dukker hovederne, men kun de nyplantede får et par kander i ny og næ i deres potter, som jeg har sat, fordi jeg har lært det af dig. Resten må klare sig.
      Det har været en skøn varm dag og en fantastisk aften, det fortsætter, men regn det er en by Rusland, det var trist.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Ja enten får vi barfrost fra Rusland eller også er regnen en by i Rusland. Godt, hvis du har glæde af potterne :-)

      Slet
    3. Ja det er deprimerende, vi kan ikke gøre noget ved det, så vi må prøve at glæde os over det, som er godt :) det bedste er at holde sig inde, så man ikke skal se på al elendigheden.

      Slet
    4. Vi sidder også inde midt på dagen. Du må tage skyklapper på, så du kun ser de flotte blomster :-)

      Slet