tirsdag den 19. juni 2018

Clematis og roser

Jeg håber, I kan lide at se mine roser, for det er det, jeg går mest op i for tiden. Der er rigtig mange i blomst, med blæsten og 1 mm i aftes, går det meste af tiden med deadheadning, men de er nemme ofre for lus og for min linse :)
 Beauty of Worcester
 Arctic Queen
 staudeclematis Recta
Iris ensata, denne har jeg haft i mange år, men jeg synes, at den flytter sig. Mon den sår sig selv? Nu har jeg den i hvert fald to steder ikke langt fra hinanden ved bassinet.
Rhodoernes nyvækst:
 R. fictolacteum
 R. Hydon Velvet
 R.Silver er nærmest døende på grenene bagved, men den får alligevel nye fine skud forrest.
R. sinogrande skulle have været flyttet væk fra den skarpe sol noget før, nyvæksten er desværre blevet lidt tør i spidserne.
i aftes fangede Japansk blodgræs mit øje, den er også fin.
 Wild Rover er på retur, men den har også blomstret længe nu, det var en af de første, der sprang ud.
 Til gengæld er Artemis først lige startet på blomstringen
 Det samme er Britannia
 Brother Cadfael
 Café Latte hænger med hovedet. Flere af roserne har svært ved at komme i gang, der er misvækst i knopperne sikkert på grund af tørken.
 Caroline de Monaco
 Charles Austin
 Clarét er en fin rød rose med dejlig duft, flot med regndråber fra den ene mm vi fik i aftes
 Crownprincess Margareta
og Teasing Georgia står ved rosenpælen i det gyldne bed
 Rose de Tolbiac
 Eden Rose
 Elaine Paige
 Ghita Renæssance og Alfred Colomb
 Hot Chocolate
 Iceberg fylder godt ved pergolaen
 Julie Renæssance
 Lady Emma Hamilton og
 Lady of Shalott ligner hinanden en del, men løvet er mørkere på Emma Hamilton
 Margaret Merril er noget svag  i væksen
 her min yndlinsmosrose
med sol og regndråber Mme Louis Levique
Det var alt for i dag. Fortsat god blæsende dag, desværre ser det ud til, at det skal blive værre med blæsten i morgen.

17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Du har så mange fine clematis! Jeg skal ha meg flere av de. Dine roser er så lekre og Café Latte har en nydelig farge.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er godt med clematis, de fylder kun i træerne. Ja Café Latte er rigtig fin.
      Klem

      Slet
  2. WOUW Clarét er da lige til et valentine-kort :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja når den strenger sig an, er den meget fint :)

      Slet
  3. Klematis er nu en god opfindelse. Der er så mange varianter og så mange forskellige måder at bruge dem på. Beauty of worcester ser ud til at blive helt fyldt. Hvordan bruger du Crownprincess Margareta, som busk eller som slyngrose? Jeg spørger, fordi jeg fik en i fødselsdagsgave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg er glad for klematis, selvom jeg ikke har så meget held med de nye, som jeg har med de gamle.
      Ja jeg bruger den som slyngrose sammen med Teasing Georgia og Alchymist, det går fint. De to engelske var lidt længere om at komme i gang, men nu går det fint. Det var da nogle dejlige fødselsdagsgaver, du fik :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Er det den samme type misvækst i knopperne som vi så hos en del sidste år? Du må da hellere vise et billede!
    Flotte roser - Britannia kendte jeg ikke!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Jeg tager et billede med i morgen.
      Britannia er den, der blomstrer meget langt nærmest helt til vinter, du har før spurgt til den.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Med mine roser er det lidt blandet i år - nogen stortrives og står sunde og smukke, mens andre slet ikke kan finde melodien - løvet er grimt, og de mistrives. Måske er det tørken? Heldigvis er der nogen skønne at nyde - og så dine skønne billeder!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Jeg tror, det er meget blandet generelt med roserne i år. Jeg har egentlig ikke nogen med grimt løv i år, men nogle som ikke vil blomstre. Ja heldigvis er der nogle skønne både her og hos dig.

      Slet
  6. -Roser kan man vist ikke få for mange af. Slet ikke når de er så skønne som dine. Mit "problem" er at min ønskeliste bliver alt for lang, for hvor skal jeg sætte alle de skønheder. De vil jo helst have sol og der har jeg ikke så meget plads mere.
    japansk blodgræs,, er det en staude, eller sår du den? Den er smuk der i solen.
    Hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Jeg har kun for mange roser, når de skal beskæres. Jeg kender godt det, at man ikke har gode pladser eller pladser til flere, det er ret træls :)
      Det er en staude, som kommer igen hvert år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Goodevening Lisbeth,
    So many beautiful roses. I want them all!! (but I have no space) fun.
    What a parfumexplosion it will be in your garden.
    Have a wonderful evening
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening Marijke
      I do understand that you want them all, but it is not possible in a small garden.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Roser nej jeg blir ikke træt af at kigge på dem, og du har jo mange som jeg ikke har så det er bare skønt at du knipser løs når du går rundt mellem rosen bedene :-)
    Her er der de samme problematikker med hovedet der hænger og mange misdannede knopper, (som om at der er gnavet i dem) det er dog som om at det er stoppet nu. Syntes også at flere af dem jeg plantede sidste er meget tynde og bløde i stilkene. Jeg er også tilbøjelig til at gi' tørken skylden, men jeg har jo ikke haft roser så mange år så jeg er jo ikke så vidende omkring det.
    Blodgræs er så fin og jeg fik også øje på den tot jeg fik af dig sidste år den anden dag, men den er der nu ikke meget størrelse på, nok også pga. tørken, me den lever :-)
    Ja den er meget smuk mosrosen især med regndråber på, og der var I jo heldige at få 1mm. Om ikke andet så kunne det vel lige få støvet til at lægge sig et øjeblik. Her fik vi intet i denne omgang.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja men det er godt, du ikke bliver træt af at kigge på mine rosenbilleder, jeg har godt nok mange, det er svært at huske, hvilke jeg satte ind sidst.
      Nå du har det samme, nogle vil ikke springe ud, mens andre bliver gnavet i, irriterende, men sådan er det så i år.
      Blodgræs er nogle år om at komme i gang, det kan godt være, den skal vandes i år, for at blive til mere.
      Ja hele 1 mm, det var stort :) Vi var på Ballen havn, det var ikke så spændende i regnvejr.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Åh, de smukke roser, det er lige til at blive i godt humør af.
    Ja, clematis er en god opfindelse, de må ikke mangle i nogen have.
    Flot tilvækst på rhodo’erne.
    Knus

    SvarSlet