onsdag den 7. december 2011

Julerose og primula og en isopskrift

Dagen startede hos tandlægen, det var ikke sjovt, heller ikke regningen. Jeg kunne have fået mindst 12 rhododendron for de penge, men det går jo ikke :o)3 kvarter sad jeg der frivilligt og fik brusebad i ansigtet.
Det har regnet en del her i dag, og når det regner, vasker jeg vinduer. Det var tiltrængt efter stormen forrige søndag, men om de blev kønnere ved jeg ikke, forhåbentlig lidt renere :o)
I eftermiddag har jeg lavet is, det var sjovere. Her kommer opskriften:
4 æg
6 spsk sukker
1 dajm
valnøddekerner
1 vanillecreme (Emmas Sauce, Netto)
De hele æg piskes til luftigt skum, knus dajm og valnøddekerner og kom i æggene. Vanillecremen lægges i fryseren ½ time og piskes derefter til en luftig creme. Det hele blandes sammen og kommes i fryseren. Jeg kom et stænk rom i også, uhm det blev en god is ;o)
Jeg bruger vanillecreme i stedet for piskefløde, så bliver isen ikke så fed.

Julerose, som jeg købte i forgårs, den står ud til vejen, så jeg kan kigge på den, når jeg går forbi på hundetur.

Min lillebitte glasbær købt i Lille Malund i sommer.

Bare grene med et lille solstrejf
Primula


Et kig på haven en decemberdag, der var lidt sol, men det kan næsten ikke ses.

Den er smuk min chrysanthemum, en skam den kun har de par blomster

Rhod. Phyllis Korn har meget store knopper


Et par solopgangsbilleder fra i forgårs, når jeg nu ikke kunne fremtrylle solopgang i dag.

Crocus Rose

Flora Danica

Winchester Cathedral

Min julehæk :o) jeg tog billedet i forgårs morges uden stativ.
Rigtig god aften

10 kommentarer:

  1. Tak for opskriften den skal efterprøves;-) ellers også nogle gode billeder.

    SvarSlet
  2. Selvom det bare var en lille Glasbær vi så denne gang - ja så vinder den altså mere og mere ind på mig.
    Tror den snart skal på ønskesedlen.
    Tandlæge - sur smiley
    Hj.lavet is - glad smiley
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Hej Lisbeth. Din have ser bare skøn ud. Øv med tandlægen. Det var en god idé at lave is. Det med vanillecreme lyder bare godt. Det skal jeg altså prøve.
    Din krysantemum er rigtig sød!
    Hvor er det godt, at du har købt en julerose. Jeg håber, den overlever hos dig denne gang og kommer igen til næste år. Jeg læste faktisk i et gammelt haveblad i går, at julerosen faktisk er sværere at have med at gøre en påskeklokker. Men dine planter har det jo rigtig godt hos dig, så jeg tror, den vokser sig stor og stærk!

    SvarSlet
  4. Tak for endnu en række flotte billeder :-)

    Glasbær er flotte, men har endnu aldrig haft en, men måske der sniger sig en ind i vores nye have engang :-)

    SvarSlet
  5. Hej Birgitte
    Tak for dit besøg her, jeg håber du får held med isen. Tak for ros til mine billeder :o)
    Hej Helle
    Jeg har også været meget i tvivl om glasbær, men den er da sød :o)
    Hej Birgitte på nettet :o)
    Tænkte nok det kunne friste nogen med isopskriften. Min julerose skal nok overlevet, når vi nu er to, der tror på at den gør det :o)
    Selv Tak Vivi
    Jeg tror også du får en glasbær i din nye have, min var ikke så stor og dermed heller ikke så dyr. De kan altid vokse til i vores haver, så har vi sparet det ;o)

    SvarSlet
  6. Jeg er helt vildt med at du omregner din tandlægeregning i rhodondendron! Skal jeg huske næste gang jeg skal til tandlæge. Ja din julerose skal nok overleve, husk lige salmen: »En rose så jeg skyde, op af den frosne jord« Jeg er godt klar over, det er i overført betydning ~ men min mor har altid sagt, at det selvfølgelig er en julerose (dem har hun altid haft i sin lille have)
    Glasbær vil jeg også overveje, det er en skøn farve.
    Isen kunne komme på tale som dessert nytårsaften.

    SvarSlet
  7. Uha, ja det er da meget sjovere at lave is end at sidde i tandlægens springvand med et bor der hviner en i øret - og nerverne.

    Jeg har noteret dagen for havebloggertræffet, men ved endnu ikke om jeg kommer. Selvom det lyder vældig dejligt! Måske kan jeg lokke manden med en romantisk weekend på Samsø ;-)

    Ha´en rigtig god aften
    Birgitte

    SvarSlet
  8. Uhm, tandlæge og is. Det er da en fin belønning :-) Jeg gør også tit udgifter op i planter. Det gør det mere håndgribeligt for have-nørder som os :-D
    Jeg synes det er et fint kik ud over haven i den lille smule sol. Det er en dejlig luksus at se græsset så dejligt grønt hér i december :-)
    Det er et flot billede med julehækken. Du er da bare god til at holde kameraet stille :-)
    Jeg plantede et par poser tulipanløg idag. De sneg sig ned i kurven forleden i Bilka. Det har jeg aldrig prøvet før. Altså at plante tulipan løg i december :-)

    SvarSlet
  9. Hej Bente
    Ja er det ikke en god idé at omregne til rhododendron ;o)
    Så regner vi med rosen bliver ved med at skyde op også næste vinter.
    Fint at du overvejer både glasbær og is.
    Hej Birgitte Landliggeren
    Jeg tror jeg skal lave plakaten om, så der i stedet står: tag din mand med på kæresteweekend til Samsø :o)
    Det er i orden, at du ikke ved, om du kan komme, det er svært at planlægge så langt frem i tiden.
    Men lad os håbe det lykkes.
    Hej Hanne
    Ja det var en god belønning med isen, først slikkede jeg skålen, derefter fik hundene resterne :o)
    Tak for ros til min hæk, Bent blev lidt misundelig :o)
    Ja det er ikke ofte man planter tulipanløg i december. Jeg plantede i marts i år, de blomstrede.

    SvarSlet
  10. Tak for opskriften.
    Jeg har aldrig prøvet at lave is, måske skulle jeg prøve.
    Smukke billeder.
    Tak for kigget.

    SvarSlet