torsdag den 1. december 2011

Bare fordi

Der ikke har været nogen sol overhovedet i dag,og fordi der så heller ikke var nogen solopgang og dermed heller ikke nogen solopgangsbillede, har jeg været i mine arkivmapper.

Og bare fordi vi længes har jeg været i mine arkivmapper
Her har jeg fundet mange smukke billeder, dette er bispehue
Vi længes efter påskeklokker

Tulipaner

Påskeliljer

Skilla

Løjtnantshjerte

Primula

Pæon knopper og det gryende forår

Udsprungne pæoner

Rosenmandel

Og vi længes efter at træerne skal springe ud (valnød)

Og efter dagliljer

Hostaer


Rhododendron


Roser

Hortensia

Håber I vil nyde billederne og have en god aften

25 kommentarer:

  1. ja, tænk sig at vi allerede længes, men med alle de forårsbilleder, så kan vi jo da ikke andet :-)

    Måtte lige kigge en extra gang på de nyudsprungne valnøddetræ - var ved at tro, at den havde fået hår, men det var bare et træ godt centreret i baggrunden ;-)

    SvarSlet
  2. Jeg kan næsten ikke holde til at se dine billeder - jeg længes så meget.....bliver både melankolsk og vemod ved udsigten til de næste kolde, mørke og laaaaange måneder vi skal igennem førend foråret skal opleves igen.
    Kh Helle

    SvarSlet
  3. Hej Susanne og Helle
    Det var tænkt som et lys i mørket og lidt trøst, ikke for at I skal længes mere. Lige pludselig så kommer foråret, især hvis vi er så heldige at få grøn vinter, men lad os nu se. Vi må i hvert fald glæde os over, at den har været grøn indtil nu.

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder med gode minder fra tidligere sommerdage, måske ikke engang i år?

    Det er også skønt at længes...

    Jeg hører dog til dem, der elsker årstidernes skiften og gerne vil have vinter (i februar) og som ser frem til god tid til indendørs sysler med juleforberedelser, havebøger, romaner og strikkepinde for så at begejstres umådeholdent til foråret igen.

    God 1. december!

    knus Ulla

    SvarSlet
  5. Hej Ulla
    Det er kun pæonerne, som ikke er fra i år.
    Det er jo også det, jeg synes, at det er skønt at længes. Tænk hvis det pludselig var forår i morgen, så fik hverken vi eller planterne hvilet ud.
    Selvfølgelig savner jeg da at gå i haven, men det er jo ikke indbydende nu, så må vi tage armchairgardening i stedet.
    Jeg elsker også årstidernes skiften, jeg kunne ikke drømme om at bo i noget andet land.
    Knus

    SvarSlet
  6. Dit billede nr to viser Påskeklokker, vist nok to forskellige.
    Har du noget navn på dem?
    De ser utrolig spændende ud.
    Og hvor er det dejligt med arkivbilleder til at holde 'snuden' ovenvande i dec. Kun tyve dage til lyset vender!!
    Og græsserne kom fra Plantetorvet.dk i dag. De så ud som forventet på denne årstid, men chaufføren havde hældt dem ud i bunden af varebilen, da papkassen ikke var lukket.(ingen ros til Plantetorvet for indpakningen).
    Skal ud og plante i morgen i det lune vejr.
    Anne Marie

    SvarSlet
  7. Gode billeder af alle de smukke blomster. Man kommer til at længes efter forår og sommmer.

    SvarSlet
  8. Hej Anne Marie
    Påskeklokkerne købte jeg i Bilka sidste år i marts, de var så fine. Desværre er jeg bange for at de alle gik til. Jeg kan ikke se hverken blade eller noget mere, det er der jo på andre påskeklokker, så måske er de døde :o( Jeg har heller ingen navn på dem, men går ud og kigger efter dem i morgen.
    Ja det er rigtig godt med arkivbilleder og kun 20 dage til lyset vender, det er skønt.
    Det var da for dårligt med de græsser, det må du da klage over, de skal da vide, at de ikke har gjort det ordentligt.
    Hej Aase
    Ja det er dejligt at have noget at længes efter.

    SvarSlet
  9. Suk ja, hvor bliver det dejligt :-)
    Jeg er nu ikke begyndt sådan rigtigt at længes endnu. Det plejer at komme i januar, når man ligesom har sunket julen :-)
    Men indtil det modsatte er bevist, satser jeg stadig på en mild og grøn vinter, og så kan vi jo se frem til erantis og vintergækker sidst i januar :-D
    Den rosenmandel har jeg længe overvejet, hvor er den smuk. Men den er lidt sart, ikke?
    Jeg elsker også årstidernes skiften, og ville ikke undvære det. Men jeg synes bare at vinteren skulle være en måned eller to kortere end de andre måneder :-D

    SvarSlet
  10. Jeg mente selvfølgelig årstider og ikke måneder :-D

    SvarSlet
  11. Årh dejlige glade varme billeder... nogen gange har man bare brug for at se noget andet end alt det grå og kedelige der er lige nu :)
    Jeg er spændt på min rosenmandel. Det er den tredje jeg har nu, og af en eller anden grund så går de ud for mig... håber virkelig den kommer igen næste år :)

    SvarSlet
  12. For Søren da... der er meget at længes efter.... eller også at glæde sig til :0)

    SvarSlet
  13. Hej Hanne
    Nej jeg længes heller ikke så meget, men Mettes udtryk er godt, vi glæder os.
    Jeg satser også på grøn vinter i år, det hele er i hvert fald ved at titte frem bittesmå spire er på vej.
    Jeg synes jo ikke min rosenmandel er sart, men jeg kan se på Bettinas kommentar, at de dør hos hende. Så måske er det bare Samsøs milde klima. Efter den har blomstret visner nogen af grenene, men så kommer der bare nye. Den er købt i netto og ikke så dyr, så måske får de den næste år, jeg tror de havde den i år. Min er 4-5 år gammel.
    Hej Bettina
    Som du kan se har Hanne og jeg bestemt, at det bliver grøn vinter, så den skal nok klare sig :o)
    Hej Mette
    Rigtig god kommentar, det er godt at have noget at glæde sig til ;o)

    SvarSlet
  14. Hej Lisbeth. Jeg glæder mig også. Det var rigtig gode billeder og helt rart at se noget farverigt i stedet for al det triste og mørke. Det er utroligt, sådan en forvandling haven tager. Man skulle ikke tro, at vores nuværende haver nogensinde kommer til at ligne bare lidt, det som dine billeder viser! Jeg synes også årstidernes skiften er godt, jeg tror, jeg vil køre sur i det eller gå i stå, hvis der var 25 grader hver dag hele året rundt. Det er dejligt, at der er noget, der hører hver årstid til og kan længes efter den næste årstid og alt det der følger med!

    SvarSlet
  15. Hej Birgitte
    Ja somme tider er det ikke til at forstå, at det er den samme have.
    Vi er helt enig om det med de 25 grader året rundt, det er derfor vi bor i DK, jeg gider i hvert fald ikke at have det så varmt altid, så kunne jeg bare flytte, det har jeg ikke lyst til :o)

    SvarSlet
  16. Hej Birgitte
    Den sibiriske kan du få af mig til maj, når du kommer :o)

    SvarSlet
  17. Rosenmandel er ikke frostmæssig sart, men meget modtagelig for en svamp, der angriber de blomstrende grene, som så visner. Hvis den står luftigt, som på Samsø, er angrebene til at overleve, men i en lukket have kan den dø helt.
    For at minimere smitten kan man klippe alle angrebne/visne grene af lige efter blomstring og få dem ud af haven, og rengøre værktøjet m.sprit.
    Ha' en god dag i regnen.
    Anne Marie

    SvarSlet
  18. Ja suk hvor ser det dejligt ud :-) Jeg kan også mærke, at det rykker lidt i mig, når jeg ser forårsbillederne. Kan næsten mærke luften.

    Rigtig god weekend.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  19. Hej Anne Marie
    Tak for kommentaren om rosenmandel, så lærte vi lidt igen. Jeg vidste godt, at det var svamp, jeg klipper altid grenene af lige efter blomstring, de er jo ikke pæne, når de er visne. Fremover må jeg huske at spritte værktøjet bagefter.
    Her regner det også.
    Hej Marlene
    Dejligt at have noget at glæde sig til. Også god weekend til dig. Det er ok du ikke kigger efter den geranie, jeg var mest interesseret i navnet, hvis den nu er blevet væk i forbindelse med omplantning af bedet.
    Jeg har forgæves ledt efter billeder af den,men desværre ikke fundet nogen endnu.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  20. Der er jo ikke mange høje fyldte storkenæb, så du kan se dem i det næste indlæg om de blå storkenæb. Er det plenum violaceum, er den at finde på bloggen nu - et af mine første indlæg http://staudefeen.blogspot.com/2011/01/fyldt-engstorkenb.html

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  21. Tak skal du have Marlene
    Blomsten ligner den meget, men jeg er ikke helt sikker på løvet. Når først den er afblomstret forsvinder den helt fra jordens overflade, det er der ikke ret mange storkenæb, der gør. Bedst som jeg har opgivet at se den mere, er den der igen. Måske kan du ud fra det finde ud af, hvad det er for en, ellers kigger jeg bare på de blå, når dit næste indlæg kommer.
    KH
    Lisbeth

    SvarSlet
  22. Så er det helt klart en pratense, som ofte visner ned efter blomstring. Der findes en anden fyldt blå pratense, som jeg også viser billede af næste gang, men den er så godt som aldrig i handlen. Jeg havde den dog til salg ét år.

    Plenum Violaceum kommer også meget sent frem om foråret.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  23. Det navn lyder mere bekendt. Jeg venter spændt på dit næste indlæg.
    Kh
    Lisbeth

    SvarSlet
  24. Plenum Violaceum er en pratense - førstnævnte er bare sortsnavnet ;-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  25. Ja, ja hvad forstår bønner sig på agurkesalat ;o) men tak for hjælp

    SvarSlet