fredag den 16. december 2011

En stille dag

Det var underligt at komme ud her til morgen. Hvad var der galt, noget var ikke, som det plejede at være. Pludselig gik det op for mig, at det var helt stille vejr. En fantastisk følelse, som langsomt blev fornemmet af mine ører og af min krop. Ja det var meget specielt og rigtig dejligt. Jeg er sikker på, I forstår, hvad jeg mener. Efter blæse- eller stormvejr stort set hver dag i tre uger, så blev der ro både for træer, buske og os havenørder, skønt. Der blev ingen solopgang ej heller solnedgang, men det gjorde ingenting.
Der kom en byge, ja og den kom selvfølgelig lige, da vi var ude og kigge efter juletræ, suk og så var det endda med slud i. Heldigvis var det værst, da vi kørte hjem, og heldigvis holdt det op, mens vi spiste frokost. Så kunne vi gå ud og kigge på dette her:

Sådan ser min laurbærkirsebær ud, som sagt lidt stjavet, men da jeg fik klippet lidt i den, der var en del vissent på den, ja så opdagede jeg, at det faktisk var et træ, jeg kunne stamme op, det gjorde jeg så. Inde i træet voksede en bærmispel, den blev gravet op og sat op i diget i stedet. Foran den står en rose
Ikke nogen fryd for øjet nu, men som I kan se har den meget smukke blomster. Billedet er lånt på Rosenposten.dk

Igen kom der noget godt ud af bloggeriet, hvis ikke Hanne havde rost sin laurbærkirsebær så meget, havde jeg aldrig fundet på at kigge på min, som stod uformærkt i løn. Ved siden af står denne her:

Frøplante af en Kristtjørn, så der var lige en stedsegrøn mere, som jeg ikke havde skænket mange tanker.
Da vi var færdige med det projekt, gik vi i gang med roserne. Og apropos det med glemsomhed, ja så lykkedes det at få gravet 8 tulipanløg op, heldigvis var vi forsigtige med spaden, så de overlevede alle og blev plantet igen ved roserne.

Her et billede af min forårslyng, som blomstrer så smukt lige nu.

Et billede af min Perlebusk og dens frøstande. Prøv at gøre billedet større, så kan I se, at der allerede er sat nye knopper til en blomst.


Solsorten har travlt i æblerne

Zennobia har stadig små fine hvide klokker.

Ja og så kunne jeg ikke lade være :o)

Rigtig god weekend helst uden stress.

22 kommentarer:

  1. Ja, er det ikke skønt, som vi kan inspirere hinanden her i Blogland :-) Jeg er spændt på at høre om du bliver gladere for dit kirsebærlaurbær-træ, nu hvor du haft fat i det.
    Hvor er lyngen og Zennobiaen kønne. Jeg er ihvertfald blevet inspireret til lyng af jer andre.
    Og det hjælper ikke at du viser den skønne pæon igen :-D For jeg køber den ikke, før jeg har set hvordan de allesammen klarer sig næste sommer :-)
    Jeg elsker også når det ikke blæser, ah. Men jeg har gjort hovedrent på badeværelset idag, så det har jeg ikke mærket noget til. Nøj, hvor er jeg træt af at gøre rent :-D
    Og en dejlig fredfyldt weekend til dig.

    SvarSlet
  2. Tænk at du stadig gider gå i haven og pusle - måske er det fordi du ser den i dagslys hver dag for jeg orker ikke i weekenderne, hvor jeg har muligheden.
    Det var da godt at du blev inspireret til at se på din laurbærkirsebær og gøre lidt for den også, måske går du hen og bliver helt glad for den:)

    SvarSlet
  3. Så kom du alligevel først:o).
    Jeg kom lige en runde i haven forbi Perlebusken og så dens hvide knopper. Straks tænkte jeg, det måtte du have et foto af, men du kom først, da min fotograf var gået til skovs med brakpudseren. Skovvejene var igen blevet langhårede af hybenroser.
    Dejligt at du har plads til det selvsåede.
    Din Zenobia er utrolig smuk også uden blade. Mon den holder i vase?
    Har haft kunder fra Fyn i dag.
    Skønt mildt stille vejr.
    Æv,juletræssalg i morgen. Ville hellere i haven:-).
    Anne Marie

    SvarSlet
  4. Dejlige billeder. Jeg bliver mere og mere hoocked på roser, for hvert gang jeg er inde på din blog :-)

    God weekend... det bliver nok ikke helt stress fri for mig..

    SvarSlet
  5. Jo Hanne inspirationen i blogland er uundværlig. Jeg vil i hvert fald forsøge at lægge mere mærke til kirsebærlaurbæren nu. Den er god til at læ derud mod vest, og måske skal den klippes lidt. Til foråret skal rosen klippes, den er blevet for ranglet, så tror jeg de to vil klæde hinanden.
    Det er bare i orden, du venter til efteråret så med at købe pæonen :o)
    Kedeligt med rengøring jeg føler med dig, men en gang imellem må man jo til det. Hvorfor ikke vente til efter gæsterne har været der, så er der jo beskidt igen :o)
    Håber også du har tid til en fredfyldt weekend.
    Hej Lisbeth
    Det forstår jeg godt, når man er så lidt hjemme i de lyse timer, og ved, at haven ikke er så spændende lige nu, ja så er det bedre at være inde.
    Jeg er nu heller ikke ude så længe ad gangen mere, men i dag var det dejligt. Jeg gør mit bedste for at blive glad for min kirsebærlaurbær. :o)
    Hej Anne Marie
    Nå er der også knopper i din Perlebusk, det er da imponerende, jeg troede næsten heller ikke mine egne øjne.
    Jeg har fået både laurbærkirsebær og kristtjørn af en gammel nabo, og jeg tror de er frøsåede.
    Jeg har ikke prøvet at plukke Zenobia ind i vasen, har ikke kunnet nænne at plukke af den, måske skal det prøves i anledning af julen.
    Ja det har været dejligt i dag, kan godt forstå du hellere vil i haven i morgen, men snart er det overstået med det juletræssalg.
    Hvad tager du for træerne? Herovre har vi kun høje træer, som man skærer toppen af og bruger. Det er svært at finde et ordentligt, synes jeg, og prisen er rigelig.

    SvarSlet
  6. Hej Gitte H
    Det er godt du kan lide roserne, så har du da ikke fået pæonitis lige som alle vi andre. Vi skal også have nogle rosomaner :o)

    SvarSlet
  7. Hvor er dine billeder gode. Igen smukke fuglebilleder.
    Din forårslyng er da virkelig smuk endnu.
    Jeg får ikke lavet det mindste i haven her i dec.

    SvarSlet
  8. Tak Aase.
    Der er nok mange som ikke får lavet noget i haven i december, men den skal jo også hvile en gang imellem, og der er jo også mange andre gøremål i huset. Jeg er heller ikke meget derude, men i dag var det så dejligt, at jeg ikke kunne lade være.

    SvarSlet
  9. Hvor er den sød din lyng :-)
    Op pæonen behøver jeg vist ikke at kommenterer ;-)
    Håber du får en dejlig weekend!
    Knus Signe

    SvarSlet
  10. .....skønt Lisbeth stadig at rode lidt rundt.....og så i selskab med solsorten - det er jo dejligt ;0)

    SvarSlet
  11. Rødkælken starter morgengryet med en sang, solen titter over bakken, is på græsset og dompapperne fjumrer rundt i trætoppene.
    En opløftende begyndelse på dagen.
    Prøver at gå i haven mellem kunderne.(den store Akshale skal flyttes til det nye bed inden frosten).
    Vore juletræer har altid haft enhedspris. De sidste 5 år har de kostet 150,-(fra ½m til 3m).
    Min Zenobia har ikke blomstrer i år pgr.flytning. Skal huske at plukke porse ind for duften.
    Ha' en dejlig lørdag.
    Anne Marie

    SvarSlet
  12. Tak Signe
    Nej den behøver du ikke kommentere, jeg måtte bare lige se den igen :o)
    Hej Dorthe
    Ja det var hyggeligt med solsorten :o)
    Hej Anne Marie
    Det lyder som en hyggelig start på dagen. Håber du når lidt i haven.
    Dine juletræer er meget billige. Her koster et 2. sortering 170 kr. og et 1. sortering 240 kr. Man kan skove et selv for 150 kr. men der er ikke meget at finde. Desværre kan det ikke svare sig at køre op til jer efter et :o)
    Sætter de duft inde, porse?
    Bent er ude og skove, så han har taget billeder af den arbejdende bil til Per. De kommer i aften :o)Også god lørdag til jer.

    SvarSlet
  13. Selvfølgelig skal man gå i haven når man ikke kan lade være... og det har jo været perfekt med det stille vejr :)
    Billederne af solsorten er skønne - sikke et festmåltid :)

    Ha en go dag...

    SvarSlet
  14. Jamen det er så sjovt, som man netop bliver inspireret af hinanden. Det er nogle fine billeder du viser. Jeg zoomede ind din perlebusk og ja de er flot stor de knopper. Er nu også et godt billede af fætter solsort. Mine flaskeæbler er så godt som alle blæst ned i stormen. Godt du lige fandt kirsebærlaurbærbusken!

    SvarSlet
  15. Hej Bettina
    Du kan tro, det var perfekt med det stille vejr og solsortene :o) I dag har det blæst noget mere, så det blev ikke til så meget.
    Hej Bente
    Ja det er bare godt, vi kan inspirere hinanden. Jeg er glad for, du kunne se knopperne på perlebusken, lidt underligt at den sætter knopper nu. Ja jeg har puslet lidt med kirsebærlaurbæren i dag igen, mere om det senere :o)

    SvarSlet
  16. Kunne nemt sætte mig ind i din fornemmelse og nydelse over at blæsten havde lagt sig.
    Stille vejr er dejligt.

    Lyngen er da virkelig slående smuk - et rigtig pift i vinterhaven.

    Håber forkølelsen er drevet på flugt igen.

    Kh Helle

    SvarSlet
  17. Når man plukker hanblomster af porse(dem der bruges til snaps) ind og sætter dem i vand, så springer de ud og dufter- og støver- så det er nok ikke godt med det pollen. Hunplanten er lidt mere undseelig i knopperne. Se fotos på min hjemmeside.
    Nåede ikke i haven, men fik pottet lidt småplanter og ryddet op i drivhuset.
    Per har fældet træ hos sønnen. Han kunne ikke blande sig,da han var i Den Gamle By på fototur:o)
    Anne Marie

    SvarSlet
  18. Lisbeth, do you still have apples on your trees?

    SvarSlet
  19. Hej Anne Marie
    Ja så må jeg holde mig fra at plukke dem ind. Jeg har knopper store fine knopper på min porse.
    Nå men godt du nåede lidt andet, selvom det ikke blev haven.
    Dejligt for Per, når ingen blander sig i træfældningen :o)

    SvarSlet
  20. Sanyambe
    Yes I have still apples on one of my trees, it is for the birds. I have picked what I want of them.

    SvarSlet
  21. Hej igen.
    Jeg fik aldrig svaret dig her. Jeg ville bare være helt sikker på at du ikke tror jeg har rengøringsvanvid :-D
    Normalt ville jeg heller ikke gøre så meget rent inden der kom gæster.
    Men det har jo været nærmest umuligt at gøre rent nogen steder siden vi fik vandskaden i juli. Og hele foråret måtte jeg ikke lave noget pga. de dumme operationer. Så her har faktisk ikke været gjort ret meget rent det sidste år. Så jeg kan godt love dig at her var beskidt :-D Så der gik selv min grænse.

    SvarSlet
  22. Ja og igen skal man endelig gøre rent, ja så må det jo være nu i vinter. Jeg tror jeg venter til januar :o)
    I øvrigt tror jeg ikke, det kan kombineres med have og rengøringsvanvid. Det kan vist ikke lade sig gøre.

    SvarSlet