fredag den 19. maj 2023

Ugens små overraskelser

 Der dukker hele tiden nyt op her i Helleruphaven, det første år er fantastisk, det er ikke alt, der er godt men rigtig meget trods alt.

Her uden for den nye låge, som Bent har lavet er der en busk - ja der er også plads til alt det, vi beskærer, næsten. Noget af det bliver kørt på genbrugspladsen. 
her opdagede Bent en busk
en lyserød Lonicera/Gedeblad
Bent tager billedet, og jeg kigger på busken. Det var lidt af en overraskelse, vi troede, det var en hyldebusk.
En død rhododendron, som vi om morgenen havde dømt til opgravning viste sig at have masser af nye skud, det var en stor dejlig overraskelse. 
Et grimt beskåret træ viste sig at være en parykbusk magen til den, vi havde i nordbedet, det er den med de røde skud

Et halvbart træ viste sig at være en Acer, hvilken ved jeg ikke
tirsdag aften var der en hel flok dådyrkalve på marken foran vores vinduer i udestuen, fantastisk oplevelse. 
Mængder af alm. knopurt i bedet med vinca, de er gode for insekterne
Camelliaen klarede en flytning og at bo i en krukke her på Fyn, se bare hvor den skyder
Gul vandgran købt ved Lønbæk
her er lidt af det, der skal plantes her lige ved den lille skov,  hortensiaen er købt i brugsen, resten er fra Anne Marie
nye skud på den rhodo jeg købte i Rhododendronhaven i Tørring
R. September Charm
nye skud på R. makebeanum Quarts form
R. Polarnacht
R. Gomer Waterer
Her i rosenbedet har vis plantet Magnolia Sieboldii

her er søen med en Lonicera og stenene, inden mellem dem bor mindst en rotte, det er jeg ikke begejstret for, jeg har set den, Schippo gør sit bedste for at fange den. 

Jeg remser lige op, hvad vi havde med hjem fra Lønbæk Planteskole:
Hjertetræ, Sobus dodong/Høstrøn, Euonimus planipes/Benved, gul Birkebladet spirea, Egebladet 
hortensia, måske mere, men jeg kan ikke huske mere. 

Hos Rosenmageren købte jeg:
Bent
og Mia, og den jeg navngiver Lisbeth
Hos Jas købte jeg:
The ancient mariner og Gabriel Oak, dem får I at se, når de blomstrer.
  
Nu skal jeg i haven,  må I alle få en dejlig weekend, det bliver forhåbentlig en lun en af slagsen, bagefter håber vi på regn, men det bliver nok ikke meget, nærmest ønsketænkning. 





22 kommentarer:

  1. Jeg vil også gerne bede om regn, tak! Jeg vander allerede meget, men det er meget bedre, når det kommer fra luften - både meget billigere og mindre arbejdskrævende 😛

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi vil hellere have rigtig regn, men det får vi nok ikke, sikken en masse penge og kræfter vi kunne spare.

      Slet
  2. Hej Lisbeth,
    Ja det er spændende at flytte til et nyt sted og se hvad haven gemmer på, og der bliver ved med at dukke nye ting frem, det er dejligt.
    Hvor må det være dejligt at kunne nyde dådyrene så tæt på, men meget godt i har hegnet haven ind.
    Spændende ting du har fået købt, både hos Lønbæk og Jas og hos Rosenmageren.
    Det er måske en vandrotte i har nær søen, ikke det rareste.
    Jeg har vældig travlt med at vande i skoven, og det driller lidt, sprinklerne vil gå i stå og vande på et sted, så når man kommer 1 time senere ved man ikke hvor længe den har vandet det samme sted, selv om de ikke får mere en 1 time et sted frisker det alligevel op, for det giver meget vand, ikke som en havevander.
    God weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er spændende at se, hvad der kommer op, resten putter jeg selv i jorden.
      Ja sikken en flok og få ind i haven, godt Bent er god til at lave hegn. Det var spændende ting ja, nu har Bent plantet dem for mig, godt jeg har ham til det grove.
      Det var vist en almindelig rotte, dem bryder jeg mig heller ikke om.
      Ja det frisker altid op at få vandet, men lidt træls, hvis de vander det samme sted i en time, så tager det lang tid.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth
      PS det er R. Tinkerbird, der er vågnet op fra de døde :)

      Slet
    2. Hold dog op hvor ser din R. tinkerbird godt ud, den kunne lide at stå inde i vinter, det skulle jeg nok have forsøgt med mine, til gengæld står min R. phyllis korn rigtig flot i øjeblikket, det er min yngling.

      Slet
    3. Hej Dorte
      Den har ikke stået inde, det har derimod R. edgeworthii, tinkerbird tabte alle bladene og var dømt til at blive smidt ud. Vi plantede den så snart, der var et bed klar, men den tabte alle bladene og så sølle ud, så væk med den, men først prøvede jeg at klippe bladene af og var altså ved at smide den ud, pludselig her forleden begyndte den at skyde. Måske skulle du prøve det? R. Phyllis korn var også min yndling, den har jeg desværre ikke mere. Smuk og voksagtig i blomsterne.

      Slet
  3. Så lykkedes det at få din side til at fungere. Den har drillet et par dage. Underligt.
    Pragtfuld udsigt fra jeres udestue. Rådyr i flok, flotte, men bare de holder sig på marken og ikke i jeres have.
    Hm hvad er værst? en alm rotte, eller en vandrotte-mosegris. Forhåbentlig hapser shippo den. Ellers må I sætte en fælde.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det var da godt, ærgerligt når det driller.
      Ja der er en dejlig udsigt fra udestuen, vi har også svært ved at rejse os og komme ud, men vi gør det dog. Ja rådyrene kan heldigvis ikke komme ind i haven.
      Det er vist en almindelig rotte, Schippo vogter over den, men om den får den fanget, ved jeg ikke. Vi ringer til Rottemanden i kommunen.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Rådyr har jeg blitt allergisk mot, så de tåler jeg ikke en gang å se i andres hager ;-)
    Så flott lønn du oppdaget, og så fint den blomstrer. Det ser ut som din camellia klarer seg fint.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Det forstår jeg godt, du må scrolle hurtigt forbi :)
      Den har flot løv, men desværre kun en lang bar stamme.
      Klem

      Slet
  5. Det slet ikke så få positive overraskelser på en enkelt uge. Når rådyrene går uden for et hegn, kan man sikkert sagtens nyde synet af dem. Du viste en staude, som lige havde skudt igennem jorden i et tidligere indlæg. Er den mon begyndt at se ud af noget?

    SvarSlet
  6. Hej Marie
    Nej det er rart med positive overraskelser. Vi nød synet af dådyrkalvene, det var bare lidt mørkt, vi har ikke set dem siden. Stauden har jeg haft med i en potte, derfor tænkte jeg, hvis den nu kommer rigtigt i jorden, så liver den nok op. Det er ikke sket endnu, en enkelt af dem ser ud som om, den er vokset lidt. Der skal tålmodighed til, hvis der sker noget, kommer den med igen :)

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja der er noget om snakken, at man ikke må begynde at lave en masse ændringer når man overtager en gammel have. Så fint at lade det stå man ikke rigtig kan se hvad er og I kan også lade jer overraske, og det er jo slet ikke dårlige ting der dukker op.
    Det er til gengæld slet ikke rart når der dukker rotter op :-(( mon Shippo kan fange den :-) ellers må kommunen på banen. En rotte bliver jo hurtigt til flere. Godt der er flest af de hyggelige stunder, så fint med Dådyrkalvene så tæt på.
    Fine planter du havde med hjem fra turen og mon ikke det hele har fundet sin plads.
    Forresten, hvornår vil du have stauderne?
    Fortsat en dejlig solrig dag
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det har jeg jo set mange gange, nogen har ikke ro til at vente og se, hvad der dukker op, det har vi. Der er da en del spændende ting.
      Rotter kan vi nemt undvære, Schippo gør sit bedste, så sent som for en time siden, sad den ved hegnet og vogtede. Bent melder det til kommunen, men først i morgen aften.
      Ja vi fik meget med hjem, og i formiddag har vi besøgt Lene. Stauderne så snart som muligt, men vi skal jo lige finde en dag, så jeg kan nå at lave lagkagen. Vi har ikke noget for, så det kan blive lige når det passer jer, hvis I skal se haven, er det jo her. Du må foreslå, så jeg kan nå at lave lagkagen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Dejligt at du oplever en lind strøm af gode oplevelser i din nye have. Det er nogle lækre godter du fik med hjem til haven. Spændende af få dem plantet og se hvordan de udvikler sig.

    SvarSlet
  9. Hej Sydney
    Ja det må man sige. De lækre godter er plantet, så kan jeg nyde dem i jorden.

    SvarSlet
  10. Altså bortset fra rotten er det jo ene gode nyheder! Det første år i en ny have er altid spændende og I får øje på mange gode planter efterhånden, men også godt at jeres egne 'tilskud' arter sig! Det bliver en herlig oase midt i det flade landbrugsland om ikke så længe, og med Bents effektive hegn kan I stadig nyde synet af dådyr på marken.
    Jeg overtog en have engang, der var så tilgroet og mørk, at alverdens fine klematis, roser og stauder begyndte at vise sig da vi fik ryddet det værste. Det er lige sådan noget der gør havebrug spændende:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det med rotten kan vi godt undvære, men Bent har bestilt rottetilsyn, så må vi se, hvad han vil gøre. Det er spændende at se, hvad der dukker op, også dådyr - vi har nu ikke set dem siden - men pyt der er så meget andet, og ellers kører vi bare en tur ud i landskabet, der skal så tid til, egentlig har vi jo ikke andet, men Bent har mange ting for, og jeg har lige fået en masse stauder fra Anne.
      Ja det er spændende hvad der dukker op ud over skvalderkål og vinca.
      Knus

      Slet
  11. Här behövs det regn! Värmen kom snabbt och det väntas sol hela veckan...ja skönt på alla sätt men växterna behöver vatten nu!!!
    Varm vårkram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja vi savner alle vand, det er så trist.
      Vårkram tilbage til dig Titti.

      Slet
  12. Dejligt at se, at i er kommet godt på plads i haven :) - hilsen Tim Skovrup

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det går fremad her på Fyn.
      Hilsen Lisbeth

      Slet