fredag den 12. maj 2023

Da opfinder Bent kom i gyngen

 

Han skulle lige prøve gyngen, det var ikke helt godt, nu virker den ikke mere

jeg kalder ham opfinder Bent fordi han hele tiden får nye idéer, her har han brugt en af de gamle skabslåger til haveredskaberne, han har snart brugt alle lågerne
Nu har vi to udendørs vandhaner, smeden kom i tirsdags og fik dem sat i, det var dejligt.
Acer palmatum medbragt fra Samsø
Berberis nu med blomster
Bent har ryddet op i vedbenden, en bronzeblad dukkede op
nye skud i grantræet midt i den lille skov
udsigt fra havedøren
og et kig fra den anden side
søen - det er svært at komme af med dunhammerne, de pynter ikke nu
rosenbedene
vidunderet igen
kinesertræet
Koelreuteria står rigtig fint der
R. Hydon Velvet
R. Silber Velour
Bedet med de blomstrende rhododendron
Træpæom
med en myg
bortset fra alt ukrudtet er jeg vældig tilfreds med det hele, det her syn er da flot
det er solnedgangen også

Rigtig god weekend til jer, endelig er vi sluppet af med blæsevejret, det er dejligt. Ja ja - lidt lufter det jo her i dag, men det er ikke så slemt, som det var først på ugen.


16 kommentarer:

  1. Så godt at du har fått to nye vannkraner/ vannhaner. Det får du jo godt bruk for. Dine nye rhodobed ser veldig fine ut. Så hyggelig at du fikk med deg en lønn fra Samsø da.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er jeg glad for, vand i haven kan vi ikke undvære, når vi har så mange planter. Ja det var dejligt med lønnen, jeg var i en madbutik i dag, der var fine store løn, men jeg var i tvivl om, hvor den skulle stå, jeg skal nemlig på tur i morgen, der ryger nok også noget ind i bilen.
      Klem

      Slet
  2. Overskriften lød interessant, men hvad skete der egentlig med opfinderen da gyngen gik i udu? Faldt han ned? Sender i hvert fald en venlig tanke til Bent.
    Og ellers er der gang i det meste og haven begynder at se 'møbleret' ud allerede. Er det ikke skønt når det hele springer ud! De store træer på grunden må være gode til at bryde vinden, og det skal I bare være glade for. Dejligt der dukker fine sager op hele tiden. Bronzeblad er da en god bladplante i et (måske nu knap så) mørkt hjørne!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej så meget gik den ikke i udu, men han fik et problem med rebet, så den kan ikke gynge mere, det vil børnene nok ikke være tilfredse med.
      Jo det er så dejligt at se det hele springe ud, det er grønt og fint. De store træer er nok lidt for høje, så vi får ikke glæde af, at de bryder vinden, som mærkelig nok er ret slem her, for der er jo ret meget rundt om haven, men når vinden er i sydøst, hvilket den er ret tit, så er den ret strid. Ja der bliver ved at dukke nyt op, desværre også mere ukrudt agerpadderokke f.eks, det er dejligt med bronzeblad.
      Knus

      Slet
  3. Det er ikke sådan, når et voksent mandfolk lige skal lege barn igen 😂
    Jeg håber han får rebet til at fungere som det skal, så børnene kan få sig en gyngetur.
    Det er sjovt, at han kan få god gavn ud af alt muligt underligt, som ellers normalt bliver smidt ud. Sådan en mand har jeg også. Det kan vi godt lide 😊

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej og det vil han gerne. Ja han må se, om han kan lave den igen, når nu han kan så meget andet. Ja det er rigtig godt med en snild mand, så går der ikke meget til spilde.

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Sådan et forårs billede fra jeres have er rigtig dejligt, der er masser at glæde sig over, kirsebærtræet er fantastisk, også dit kinesertræ ser fint ud. Godt I nu har fået vandhaner sat op så I lettere kan vande for med alle de nyplantede ting er det nødvendigt.
    Jeg ville i gang med at vande i skoven, så fandt vi ud af at de har revet en hydrant over, så inden det bliver lavet er der ingen vand.
    Det er så skønt vejr med sol og varme og ikke ret meget vind, vi fik ca 3mm stille regn i onsdags lige da jeg var færdig med at slå alt græsset og selv om det ikke er meget suger planterne det til sig og ser lidt mere friske ud.
    I går fik jeg sået mine grøntsager så nu mangler jeg bare at så ærteblomster, dem har jeg hvert år de dufter så dejligt.
    Rigtig god tur i morgen, håber du får nogle spændende ting med hjem.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja der er meget at glæde sig over. Kirsebærtræet er rigtig flot, det tror jeg, det bliver ved med, selvom blomsterne falder af. Jeg er så glad for, at jeg fik kinesertræet med, det har jeg jo købt sammen med dig, men det husker du sikkert godt. Ja nu må jeg i gang med at vande, vi fik ingen stille regn i går, men blæst igen i dag. Håber du får lavet dit vandingsanlæg, så du kan komme i gang med at vande. Dine planter står jo i skygge, så de klarer det nok. Men dine nysåede grønsager skal nok have noget vand.
      Tak for det, ja det tror jeg, at jeg gør.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Stemningen er fin fin I det fynske. Det er godt at høre, og vandhaner i haven er ikke til at undvære.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja her er en fin stemning nu med alle farverne, og vandhaner skal man have, især når man ingen regn får.

      Slet
  6. Man skal da ha lov at lege en gang imellem... Osse Bent, når han er så flittig. Ja skabslåger er super til mange ting. Jeg har osse brugt adskellige til mange sære ting. Bagsiden af et dukkehus bla.
    Ja vand i haven til at vande med er et must. Især når man planter nyt så ofte som du. Nu er det jo osse sol og blæsetørret. Jeg har tømt de 2 vand tønder ved drivhuset, og må gå den laange vej fra hushjørnet hvor de store 1000l tønder står. Men dem går der osse synk i.
    Dunhammer kan være smukke, men ikke når de er visne. Kan I ikke fiske dem med en rive?
    ojoj træpæon. Er det en du har haft med fra Samsø?
    hihi ukrudt hører årstiden til. Det kribler nu erentis osv visner ned. Jeg når det jeg når, og resten ses ikke når stauderne kommer lidt højere op.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja mænd er ofte legebørn, men han er flittig og god til at finde på ting, der kan bruges.
      Ja jeg må ud og vande nu, uha ja det er tungt at gå med vandkander, og vandet slipper desværre hurtigt op, når vi ikke får noget ovenfra. Dunhammerne sidder desværre fast, så jeg kan ikke få dem op med en rive, men mon ikke det kommer.
      Nej jeg har købt træpæonen i Lidl.
      Ja det er lige nu, det går løs med ukrudtet, jeg må tage lidt en gang imellem, her er ingen stauder til at skjule det.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Det må være dejligt at se de "gamle venner" fra Samsø begynde at falde til i den nye have. Fine kig gennem din have. Sikke en smuk blomst på træpæonen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er dejlig, når de dukker op igen og falder til her ligesom os selv. Den træpæon er meget fin, den er såmænd købt i Lidl.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Bent må vidst hellere holde sig til opfindelserne :-) håber ikke at gyngen er så medtaget at den ikke kan repareres ellers bliver han nok upopulær hos de yngste.
    Dejligt med et par udendørshaner, det er ikke til at undvære. En fordel ved en mindre have så behøver du nok ikke at slæbe så mange kander vand, og at skulle slæbe dem op fra kælderen er en rigtig træls opgave. Nu kan en god lang slange kan vel nå godt rundt i haven. De nye rhodoer skal jo nok have lidt at drikke i disse tørre tider.
    Vidunderet er så smukt, og her dufter det rigtig meget når vejret er solrigt og stille, af kattetis syntes Mogens. Det er nu ikke min opfattelse. Ja lugtesans er forskelligt. Mogens var blevet i tvivl om Emil havde tisset inde i stuen, hvilket han aldrig har gjort. Han måtte ud i haven og dufte for at blive overbevist om at det var træet der duftede :-)
    Godt du har fundet den helt rigtige plads til Kinesertræet.
    Det var da dejligt at der pludselig dukkede en Bronceblad op. Måske der dukker andre gode sager op hen ad vejen.
    Fortsat god aften og god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja tror også, det er en god idé. Det er selve rebet, der skal holde den lige som er gået i udu, nu må vi se.
      Ja det er hårdt at slæbe vandkander især fra kælderen, det kunne jeg ikke. I aften har jeg været ude med slangen, den løb løbsk for mig, så jeg fik lidt vand, øv. Roserne skulle også vandes, så det blev en lang omgang.
      Tænk jeg synes ikke, at det dufter ikke noget jeg har bemærket, og da slet ikke af kattetis.
      Ja kinesertræet står noget finere her end på Samsø-
      Ja tænker der dukker mere op - sikkert både godt og skidt. Agerpadderokke er der nok af, det er ikke populært.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet