mandag den 22. maj 2023

Besøg hos Lenes liljer

 I lørdags tog vi en tur ned til Lene i Ringe, der var som altid mange fristelser, jeg tog også nogle billeder, kom med og kig på herlighederne:




der er rigtig mange spændende liljer



og haven er efterhånden blevet flot, selvom den er forholdsvis nyanlagt



her er det tudseliljer
ja tørken døjer vi alle med, det er et stort arbejde at vande så meget, det koster både tid og penge. 
Men det er bestemt et besøg værd, hvis man er til fine haver, liljer og iris
En alternativ måde at lave skygge på, men flot er det. Klik på linket, hvis du vil se haven og liljerne, næste gang bliver der billeder af liljerne, så det varer lidt, inden vi tager der ned igen

  https://www.lenesliljer.dk/liljer/ Lene og Bo står med deres bod på diverse plantemarkeder. På lørdag skal de stå 3 steder, heldigvis har de hjælp fra et par døtre. De er selvfølgelig i Kolding.
I går havde vi besøg af Anne fra Otterup, som havde fundet en masse planter frem til mig,
det var dejligt, så nu skal jeg i gang med at plante.

Den smukke allé til Ravnholt, vejen vi følger til Ringe 
og Hellerup kirke med alle de skønne lysegrønne træer
og godset Hellerup, det er en dejlig tur der ned omkring

R. atlanticum bemærk den fine behåring på knoppen, det er en løvfældende og velduftende. (købt ved Jan Brodersen) 
til sidst et billede til Marie, ja det var Spotty Dotty, den vi ikke vidste, hvad var for en, hvor er jeg glad for, at den ikke blev på Samsø.
Nu skal der plantes, så ikke flere billeder i dag.
God uge til alle. 



14 kommentarer:

  1. Det var nok spennende å besøke Lenes liljer. Det var nok mange fristelser der for deg ja. Nydelig rhodoknopp med hår på. Så yndig den er.
    Klem

    SvarSlet
  2. Hej Marit
    Ja det var spændende med Lenes liljer, jeg er glad for billedet af rhodoknoppen, det er blevet fint.
    Klem

    SvarSlet
  3. ojoj Lenes liljer ser spændende ud. Har sommertider været inde på hendes side og savle. Meen snegle kan osse lide liljer. Osse vinbjergsnegle,,,, Jeg havde en lilje der var kommet flot og fin op og så stor jeg regnede den som sneglefri,, men ak og ve en vinbjergsnegl forspiste sig på den. Sneglen sad endnu og bøvsede da jeg opdagede det. Den røj langt ud på marken, de er jo egentlig fredede, men der må være måde med galskaben. Vi har temmelig mange i haven.
    Fine lækkerier du har fået af Anne. Der er lidt at plante og vande. Godt I har fået lavet en udendørs vandhane.
    En smuk allè , den ville være dejlig at cykle ad.
    Så var det Spotty Dotty du havde, dejligt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Guvor
      Ja Lene har mange spændende planter. Hun er tæt på os, så I kan jo komme en tur her og så ned til Lene, jeg ved jo, at I kører over Fyn en gang imellem, når I skal besøge Hans´ forældre. Vinbjergsnegle har vi også her, men når det ikke regn, ser vi dem ikke. Håber at se dem i morgen.
      Ja det var heldigvis Spotty Dotty.
      Jeg har vandet alt nyt her til aften, det er hårdt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Du er vel næsten kommet i paradis med flytningen til Fyn med så mange spændende plante- og havesteder inden for kørselsafstand. Det er også en fin gåtur, du har fået. Spotty Dotty har så simpelthen været sen til at komme i gang, fordi den har stået i en potte, for ude i haven her står den nu med kæmpestore blade og vil sikkert snart begynde at blomstre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det må man sige, her er mange spændende steder, vi mangler dog stadig lidt tid, inden vi rigtigt kan slå os løs på planteskoler, ja plads skal vi også have og penge, vi bruger mange for tiden.
      Jeg vidste godt, at Spotty Dotty var godt i gang hos dig, det var jo den årstid vi var hos jer sidste år. Men alene det den kom, blev jeg glad for, den skulle de nye ejere nemlig ikke have ;)

      Slet
  5. Herligt sted at handle - og farligt:-) Men jeg tror da du har planteskoler og -markeder nok indenfor rækkevidde, og når du så også får sådan en herlig foræring oven i... Det må være sagen! Nu er det skønt at få det nye i jorden, og tænk, vi har fået en hel mm regn til morgen. Jeg håber på lidt mere, men regner ikke med noget.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er et godt sted at handle, man kan hurtigt få brugt nogle penge der, og på planteskoler rundt omkring. Vi kan heldigvis ikke komme til Kolding, da skal vi passe børn. Her regner det sørme nu, men det er på vej væk, 2 mm har vi da fået, godt til planterne, vi fik plantet en del i går. Vi må glæde os over det vi får, det stopper nok hurtigt.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Liljer er dejlige, de dukker op forskellige steder i skoven, og trives godt indtil sneglene kommer forbi. Dejligt for dig med nye planter til haven, det ved jeg jo alt om når du kom med en ordentlig portion til mig fra Samsø, de trives alle rigtig godt, og jeg tænker altid på dig når jeg ser dem, portulak er overalt men det gør ingenting. Det har regnet i nat og det regner netop nu, tror måske vi har fået 5-6mm regn, igår var det 25 grader og frygtelig lummert. glad på dine vegne for at din Spotty Dotty er kommet igang.
    Ha en god aften.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
  7. Hej Dorte
    Ja liljer er dejlige, men ikke hvis sneglene spiser dem, jeg har kun set vinbjergsnegle her endnu, men de kan vel også finde på at spise liljer. Ja portulak breder sig meget, jeg fik ingen med mig, men Anne har forsynet mig, så jeg skal nok få dem rundt om i haven.
    Vi fik 3 mm i formiddag, det var alt og alt for lidt. Jeg blev også meget glad for at Spotty Dotty dukkede op. Den skulle de ikke have derovre.
    Tak i lige måde
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  8. Hej Lisbeth
    Det nemt at blive fristet hos Lene og Bo :-)
    Jeg har “heldigvis” slet ikke haft tid til at besøge dem endnu :-) jeg har jo heller ikke rigtig noget plads :-)
    Godt at I fik en lille smule vand til nyplantningerne, selv om det nok ikke holder længe. Her fik vi 2 mm hvilket også er alt for lidt og her til aften kan det stort ikke ses :-( den næste uges tid ser tørre ud, det er jo selfølgelig dejligt for dem der gerne vil være ude, og ikke har have, men jeg ofrede nu gerne en hel dag til regn.
    Ja dee var godt du fik Spotty Dotty med, den ville jo nok også bare blive kvalt i skoven ;-)
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er det, men heldigvis fik jeg en masse planter fra dig, så jeg ikke skulle have pungen op. Bent hjalp mig med at plante, så nu mangler vi kun hostaerne og clematissen. Ja den smule vand var ikke meget bevendt, nordjyderne har også pebet, men de fik i hvert fald mere end os, jeg ofrer også gerne en solskinsdag for heldagsregn, men det får vi nok ikke i flere måneder :(
      Jeg vandede det hele i en time i aftes.
      Ja hun havde nok slet ikke opdaget Spotty Dotty, men hun fik den heller ikke :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er dejligt for jer at I nu nemt kan komme afsted efter liljer hos Lene og hun har flot udvalg, og en smuk have.
    Hellerup Gods ser også fint ud - jeg har kigget igennem dine seneste indlæg og det ser så fint ud alting. I får da rigtigt købt ind og mange af de skønne buske og træer som I havde i Høneballehaven, tænker på den lille vandgran :)

    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Dejligt med en hilsen fra dig. Ja der er ikke langt til Lenes Liljer og andre skønne planteskoler. Der var lidt langt til Lønbæk, men jeg vidste jo, hvad jeg ville have. Det er nemmere at starte forfra, når jeg har erfaringen med fra Samsø, ja og så har jeg jo Bent til at grave og som også har erfaring nu. Om en måneds tid får I en invitation :)
      Knus Lisbeth

      Slet