mandag den 15. maj 2023

Per og jeg på tur til tre planteskoler

 Mors dags gaven fik jeg i lørdags. Per var så sød at køre med mig til Vestjylland, det var min gave, en herlig en af slagsen, for der er godt nok langt til Lønbæk her fra Fyn, det var der også fra Samsø, men det var hyggeligt. Jeg tog nogle billeder:

her er lidt fra planteskolen, der var meget mere og der er mange fristelser
dette smukke træ står lige ved planterne
jeg fulgte bagefter som det tynde øl, så jeg tog lidt billeder undervejs, til gengæld
hørte jeg ikke meget af det Anne Marie fortalte. Per derimod sugede til sig af lærdom og viden
og det jeg hørte har jeg glemt :) dette her var i hvert fald ikke en jordbærgran
men der er fantastisk mange smukke træer her i den gamle del af haven
en blomst fik jeg også billede af
selvfølgelig en magnolia
her udsigt til arboretet.
Fra Lønbæk tog vi den lange tur til Jelling og besøgte Rosenmageren https://www.rosenmageren.dk/
det er bedre at bruge hans side på facebook https://www.facebook.com/rosenmageren
hans hjemmeside er forældet, derfor kan man kun se nyt på facebook. Der er til gengæld også meget.
mængder af fristende  roser
der er lukket ind til drivhuset, så bierne ikke flyver ud
der er de skønneste roser mange af dem med dejlig duft
han laver selv sine roser fra bunden, han sår frøene og bestøver med pollen fra bierne
ud af det får han disse dejlige roser, jeg skulle have dem, jeg havde på Samsø Bent og Mia.
jeg købte en mere
Den har ingen navn, men jeg vil kalde den Lisbeth efter Lisbeth fra Ebeltoft, en meget
savnet blogveninde. Den var smuk og havde en dejlig duft. Hvis du har plads i haven, kan du roligt besøge Rosenmageren, han har altid åbent og bliver glad for besøg. 

Efter dette besøg måtte vi en tur ind til Jas, vi kører næsten forbi på hjemvejen.
Han tog glad imod os og tog os med om bag ved til Austin roserne, her kommer lidt billeder:
vi gik rundt langs stierne, mor som sædvanlig langsomt bag ved
her er mængder af roser, også historiske som Jas har en stor kærlighed for
det er hyggeligt at gå rundt i hans have, for der er meget andet en roser
og en skøn fuglesang
her står de ved Austinroserne, jeg købte 3 stk, dem får I at se i et andet indlæg. De tre roser var mors dags gaven fra alle tre sønner 💖

Bilen blev som vanligt fyldt op, hostaerne fik jeg foræret af Anne Marie
Til afslutning kommer lidt fra Pers have:
magnolia Susan
R. Graciella
R. Pers Pearl
blomstrer for første gang i år, den er købt her
her er R. Kenn Janeck, den har jeg selv lavet til ham ved at nedkroge en gren.

Her kommer opskriften på at lave en ny have fra bunden:

1. en mand eller du selv, der kan lave organiske bede i haven
2. en kone der er god til at udvælge planterne, og ved hvad hun vil have.
3. ikke være for nærig, men være god til at finde billige planter, som kan vokse sig til i haven.

Derfor har jeg fået lavet min nye have så hurtigt, bevares der er masser af ukrudt, det må man se gennem fingre med. Her er både mælkebøtter, skvalderkål, vinca, efeu og agerpadderokke. 
Men der er knopper i nogle af roserne allerede, og rhodoerne viser allerede farver eller blomstrer.

I må have en dejlig dag






21 kommentarer:

  1. Så koselig at du kalte den rosen opp etter Lisbeth! Jeg savner henne også, for vi hadde så god kontakt gjennom bloggen hennes.
    Full bil av planter ser veldig kjent ut ;-)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det slog mig, at når jeg havde en Bent rose, skulle jeg også have en Lisbeth rose, men det skulle ikke være efter mig selv.
      Ja en bil fuld af planter, et kan vi lide.
      Klem

      Slet
  2. Sikke en skøn morsdagsgave. En tur til planteskoler i flertal... Lønbæk ser dejlig ud. Jeg har kun set deres hjemmeside, og købt derfra. Men det kunne være spændende at se det i virkeligheden.
    Sød ide at kalde en rose op efter Æbeltoft- Lisbeth. Hendes finurlige skriv er stadig savnet.
    Hihi sikke en opskrift. Jeg tror dog osse der skal en tålmodighed til.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      ja det var den bedste gave. Ja der er lang vej derop, men det er bestemt spændende.
      Ja vi savner alle Lisbeths blog, hun skrev fantastisk.
      Tålmodighed skal der også til, det har du ret i.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  3. For mig er der et fjerde punkt: Vær forberedt på at flytte rundt på tingene! Jeg har flyttet mange planter i løbet af de otte år vi har boet her, fordi jeg ikke lige fandt det optimale sted i første forsøg. Eller andet. Eller tredje ...😁

    SvarSlet
    Svar
    1. Den vil jeg også stemme på! Jeg flytter stadig rundt på planter efter 15 år. 🤪🤪🤪

      Slet
    2. Ja du har helt ret, nogle gange skal man flytte lidt rundt på planterne, hvis man ikke har helt styr på farverne eller om de nu også kan gro der.

      Slet
  4. Sikke da en herlig gave og en pragtfuld dag. Hvor var det godt, at du kom op til Anne Marie, der er guf at hente. Og Anne Marie er god til at formidle sin viden videre. Rosenmageren er også et skønt sted og JAS ligeså, du har sandelig fået fyldt både dagen og bilen. 😁😁
    Haveknus fra mig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var helt sikkert en herlig gave, og dagen blev nydt ved alle tre plantskoler. Det kan vist kun være fru Friis der er den anonyme kommentator, du kender nemlig dem alle. Tak for kommentaren.
      Haveknus fra mig

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Dejlig morsdags gave til dig, og I er gode til at komme rundt og finde de helt rigtige ting til haven.
    Jeg glæder mig til at høre om hvad du har købt hos Lønbæk, der kan man nemt blive fristet.
    For første gang skal vi ikke plante i morgen, vi skal rydde op og på genbrug med flere hundrede plastic urtepotter fra alle rhodoerne, jeg venter kun på nogle stauder fra Østrig, så måske får vi tid til at luge lidt i skoven og få nogen af de ting lavet her i sommer som hele tiden er blevet udskudt pga planter som skulle i jorden.
    Har I fået regn på Fyn, i går kom der lidt og meget lidt i eftermiddag, tror ikke det kunne måles.
    God aften til dig.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en fin gave, vi blev også meget fristet, men var bange for at vi ikke kunne have det hele med os hjem.
      Ja en gang imellem må man rydde op, især når man køber så meget. Så må der blive tid til noget andet.
      Vi har ikke fået en dråbe regn her hos os. Så må vi se med i morgen.
      God aften til dig
      kh Lisbeth

      Slet
  6. Det må have været en lang, men hyggelig lørdag, hvor du og Per kunne nyde jeres fælles interesse. Vi har besøgt Jas en enkelt gang, og jeg kan godt huske, at jeg blev overrasket over at se, hvor varieret hans have var. Pers have har allerede godt gang I blomstringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var en lang og hyggelig lørdag, jeg var noget kvæstet, da jeg kom hjem. Ja Jas har meget spændende i sin have, det er ikke roser det hele. Man fornemmer tydeligt at han er gardner.
      Ja nu har Per flere rhodoer end mig

      Slet
  7. Flot gave til mor, og lige i tråd med hendes hedeste ønsker! Du har nogle meget betænksomme sønner - men det er der jo nok en grund til:-)
    De tre planteskoler er jo også rigtige planteskoler, hvor folk faktisk ved hvad de gør, og gør det godt. Ikke som de plante-supermarkeder vi andre må nøjes med... Spændende steder med spændende mannesker!
    Din opskrift på at lave en have er jo meget anvendelig, og den virker tilsyneladende rigtig godt! Gad vide om ikke også Per har haft de samme tanker, for hans have er jo godt på vej - også.
    Dejlig tanke at opkalde en rose efter Lisbeth fra Ebeltoft. Hende savner vi stadig!
    Det er en fin header du har fået lavet!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en dejlig gave, vi har aftalt det for længe siden, men Per ville helst vente til der var sprunget noget ud, det er der jo ikke noget at sige til. Ja de tre er heldigvis dejligt betænksomme, vi har jo også været alene nogle år, inden de en efter en fløj fra reden.
      Det er nemlig rigtige planteskoler, vi er glade for at besøge. Ja det virker godt med opskriften, men om Per har tænkt det samme, ved jeg ikke. Ja Lisbeth har fortjent en rose, jeg må se, hvordan jeg får lavet det med navnet.
      Tak for det med headeren.
      Knus

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Nej det er ikke alt hvor turen er blevet kortere af at flytte til Fyn, men tænker ikke at det har taget meget længere tid når der ikke lige skal indlægges en times sejlads.
    Ja men det er jo perfekt at du stille og roligt trisser rundt bagerst i feltet, for nogen skal jo tage de gode billeder :-) tænker da også at det var fint at Per fik nogle fif. Du har jo rimeligt styr på det.
    Dejligt at du fik en ny Bent og Mia Rose og så en Lisbeth er da så fint og den kan jo passe navnemæssigt på flere :-)
    Rosenmageren kunne jeg godt tænke mig at besøge, men jeg er jo desværre en af dem der ikke har mere plads i haven :-))
    Og så lige en smuttur om Jas, ja I fik da nået noget. Det ser også ud til at bilen var godt fyldt, men det er jo sådan det skal være og så er man sikker på det har været en god tur :-))
    Forsat god dag
    Knus Anne

    SvarSlet
  9. Hej Anne
    Nej det er det ikke, men vi slipper for færgen.
    Ja jeg går jo ikke så hurtigt, så kan jeg gå bag ved og tage billeder. Anne Marie skriver, at han er lærenem, han interesserer sig jo også for det hele, han er god at have med. Ja det var jeg nødt til at have, jeg kunne have købt mange flere, det var først min mening med Bent og Lisbeth, men så tænkte jeg, hvorfor ikke opkalde den efter Lisbeth fra Ebeltoft.
    Du skulle unde dig selv et besøg hos Rosenmageren, det er spændende og der er mange skønne og velduftende, men jeg ved godt, det kniber med pladsen, det gjorde det også hos mig, så flyttede jeg ;)
    Ja Jas måtte også besøges, den ene af dem jeg købte sidst var gået ud, så måtte jeg have en ny, der var så lige et par Austin roser, jeg ikke havde. Det var en rigtig god tur, det er det jo, når bilen er fyldt op.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  10. Sikke en dejlig morsdagsgave du fik. Lige sagen at komme hjem med et fyldt bagagerum.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det kan vi lide, det var dejlige gaver og en dejlig tur.

      Slet