mandag den 1. maj 2023

Asperupgaard og lidt fra haven på Hellerupvej

 Sidste onsdag var Per og jeg på tur, jeg har vist jer billeder fra Rhododendronhaven i Tørring og fra Jan Brodersens have.

Sidste besøg på turen var https://asperupgaard.dk/, det kan anbefales at besøge den have, der er masser af magnolia i blomst nu, og der er åben hver søndag, klik på linket for at se, om det er noget for dig. Her kommer i hvert fald lidt af mine billeder fra turen:






Bjarne Dinesen og Per førte an, jeg fulgte langsomt efter og tog billeder
Det var en dejlig dag, men skyerne lurede og sendte haglbyger ned over os
ja det var lidt koldt


Jeg blev lidt fascineret af denne her, som altså ikke er en rhododendron.
Der er meget at se på og beundre, turen rundt tog for os 2 timer, ingen tvivl om at Bjarne nyder at fortælle om sit paradis og vise de forskellige magnolier frem. Det var en spændende tur, næste gang vil vi gerne have solskin.

Lidt her fra haven:
mange af træerne er dårligt beskåret, her er det den japanske kirsebær, det ser ikke godt ud, men nu er den snart dækket af smukke lyserøde blomster. 
Det træ som jeg troede var et æbletræ, viste sig at være en røn, den var også dårlig beskåret, så Bent gik i gang med saven. Nu er der plads til noget andet :)
Der er tre birketræer
en elm og en lind + flere selvsåede lindetræer ude ved spireahækken, der skal nok komme billeder af linden, men den er knap sprunget ud endnu, jeg har spændt gået og ventet på, de skulle vise løvet. 
Denne del af hækken er ikke klippet, imellem står hyld og lind. Jeg har også plantet en rose og et par clematis ved hækken.
Den røde berberis får lov at blive stående, den er ualmindelig smuk, og snart kommer der blomster og bær.
og da den står lige bag ved stenene generer den ikke nogen. Til højre ses den japanske kirsebær, søen ses til venstre. I dag var der en, der fik en forskrækkelse, da Bent kom ind af lågen, hørte han en plasken, det var stakkels lille Schippo, som var faldet i, jeg var i den nederste del af haven og havde ikke opdaget det, Bellis styrtede derhen, men jeg havde ikke opdagen noget. Bent fik den reddet op, en lille rystende hund. Den lugtede ikke godt, så nu har den lige været i bad. En hård dag for en lille hund.
Bispehue/Epimedium havde jeg med fra Samsø
Bregnerne var her, tror jeg
en lille skøn forglemmigej var her også
også en fra Samsø, måske R. Hooker, hm når jeg googler ser det ud til at den er rød, vi får se.
R. Hydon Velvet er på vej i blomst
R. Silber Velours
og så er der denne ukendte staude, nogen der kan genkende den? Det kan ikke være Spotty Dotty Marie, hvad mener du? Jeg tog den nemlig med, men jeg har ikke set den i nogen potter eller kasser. 
Det var oplevelserne for de sidste dage, morgenerne er kolde, men om eftermiddagen bliver det lunt og godt, og fuglene synger så fint. 
I må have nogle gode dage. 








18 kommentarer:

  1. Det må være ditt favorittsted å reise til :-)
    Det må også være spennende for deg å se alt som vokser frem nå.
    Stakkars Schippo, og godt at det gikk bra med den. Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja et af stederne, der er mange her. Der går lang tid med at gå rundt i haven og se, hvad der springer ud og kommer op. Bøgen er sprunget ud i nat.
      Ja heldigvis gik det godt med Schippo.
      Klem

      Slet
  2. Asperupgård besøgte vi i juni 2016, og da var de mange magnolier afblomstrede desværre, men der er jo utroligt mange andre spændende planter. Den, du nævner, som ikke er en rhododendron, er et hjultræ/trochodendron. Vi har et lige uden for køkkenvinduet, men det er ikke sprunget ud endnu som det, I så.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Det var lige sent nok, I besøgte Asperupgaard, vi var til gengæld lidt tidligt ude. Ja rigtigt det var det, den hed, flot og anderledes. Tænkte nok I havde sådan et, men du har ikke set mit spørgsmål til sidst, mon du kan sige hvad det er på sidste billede?

      Slet
    2. Nåh jo. Det er ikke spotty dotty, for den har stået med de typiske blade i flere uger; men det kunne godt ligne en anden form for fodblad. Det vil snart vise sig.

      Slet
    3. Tak for dit svar Marie, jeg tænkte nok, at Spotty dotty var anderledes, jeg husker tydeligt, at jeg gravede den op, men jeg har den ikke. Så må vi se, hvad den jeg viser bliver til, den er med fra Samsø, men har stort set ikke forandret sig siden jeg gravede den op, spændende hvad det bliver til.

      Slet
  3. Flot gammel have I der har besøgt, og selvom vejret var noget koldt og ustadigt gav I jer god tid til at nyde det hele. Dejligt at se hvordan det myldrer frem nu, både ude og hjemme, oppe og nede, men jeg kan ikke hjælpe dig med den mystiske plante der er på vej i jordoverfladen:-)
    Jeg kan godt se der er beskåret lidt lemfældigt i jeres have, men tænker Bent er mand for at få ryddet op i dette. Ofte giver den slags sjuskede beskæringer blot flere problemer med mange vanris, og kronen bliver alt for tæt.
    Det er godt nok nogle dejlige store natursten der står på jeres grund - dem kunne jeg godt misunde jer... Men de giver jo god mening når den lille hidsige berberis skal have lidt læ i ryggen - og den er jo også meget dekorativ. De store træer må også være en fornøjelse, når man ellers starter fra næsten bar bund. Dine bispehuer har da heldigvis fået fat!
    Og Schippo fik sig en forskrækkelse den nok ikke glemmer lige med det samme. Godt I fik reddet den på land igen.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er en flot have med mange sjældne planter især magnolia. Ja nu myldrer det frem, det er en fornøjelse at gå rundt og kigge efter det hele, undtagen de grimme beskæringer, dem får Bent nok klaret ja.
      Det er nogle flotte sten, som vi er glade for, heldigvis - for de er ikke sådan at flytte. Ja de store træer er guld værd, vi har ventet spændt på at se, hvad det var.
      Schippo taber hårene i stor stil efter den omgang, vi plukker store totter af ham :(
      Knus

      Slet
  4. Det er tæt på højsæson for magnolier nu - vi nyder synet af de flotte blomstrende træer hver gang vi er ude at køre en tur. Desværre er glæden så kort, og jeg synes ikke, at træet er noget særligt resten af året.
    Men så kan vi jo nyde andres så meget mere nu 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er det, og de står i mange haver. Vi havde et par stykker på Samsø, et af dem tabte hurtigt blomsterne, men de nye blade var meget fine og bløde, det synes jeg var noget særligt, men ellers har du ret, det er nærmest kun smukt, når der er blomster i. Så vi må tage nogle køreture.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Den have ser spændende ud, den har jeg stadig tilgode, men har hørt meget godt om den. Hold da op, ligefrem hagl, nej det er ikke just havevejr. Håber I var godt klædt på.
    Ja det bliver da spændende at se hvad den “hemmelige” staude er for en.
    Godt at Bent kan svinge saven og få rettet op på diverse sløje beskæringer. Sådan noget har vi slet ikke forstand på så derfor måtte vi have fat i en anlægsgartner til vores Japanske og så betale os fra det.
    Godt at Bent “kun” koster en lagkage i ny og næ :-)))
    Arme lille Shippo 😥 at falde i havedammen er ikke så sjovt men godt der var redning tilstede, og han kunne få et varmt bad. Der kommer han nok ikke for tæt på igen.
    Rigtig god aften til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er en spændende have, den må I prøve. Nej det blæser for meget og er for koldt om morgenen. Ja jeg kigger på den staude dagligt, men der sker ikke ret meget med den, selvom jeg vander den.
      Bent svinger gerne saven, jeg har allerede lavet en ny lagkage til ham, den er klar i morgen.
      Ja det var ikke rart for Schippo, godt Bent lige kom ind og reddede ham, han fælder i store totter nu, det er ikke godt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Spændende magnolia have I har fundet.
    Det lader til der er meget hovsabeskæring i jeres have? Men så er det da godt Bent er mand for at svinge saven rigtigt.
    Det ser nu godt ud , berberis og de store flotte sten.
    Stakkels Shippo, sikke en vandtur. Især hvis den ikke er en vandhund, høhø. Datterens hund har osse været i vores vandhul som hvalp. Første gang ved et uheld, dernæst fordi den syntes det var sjovt. Men phuu den stank af mosevand. Så nu er der hegn omkring.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den kan I godt besøge på vej til svigerforældrene, det er ikke langt fra motorvejen. Ja der er meget hovsabeskæring, så Bent må rette op på fejlene.
      Ja de klæder hinanden berberis og de store sten.
      Nej Schippo er bestemt ikke en vandhund, så den var meget lille, da vi fik reddet den op, den lugtede også fælt af mosevand, vi overvejer, hvad vi skal gøre med vandhullet, nu må vi se, hvordan sommeren går med både hunde og vandhul.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Det glæder mig, at I kom ind og se Asperupgard, som du kan regne ud er det lige en have for mig, og Bjarne er meget vidende om sine planter og træer, der ligger mange års arbejde i det sted.
    Stakkels Schippo, det skal den nok ikke prøve at komme for tæt på igen.
    En travlt dag er forbi, der er blevet flyttet roser, 7 stk og alle de sarte træer er kommet ned i skoven igen, jeg er stadig meget træt efter den slemme forkølelse så jeg synes det var helt uoverskueligt at skulle have alle de træer i jorden, men Peter klarede det uden besvær, han fik også givet græsplænen gødning, så jeg er nogenlunde med.
    I aftes gik jeg gennem mit hæfte med træer og kunne konstatere at mellem 20-25 træer er gået til i vinter, det er ærgerligt, de fleste bliver ikke erstattet, jeg finder nogle som er mere hårdføre.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en god oplevelse og jeg kan godt se, at det ligner meget det du prøver at lave. Ja Bjarne er en spændende fortæller, Per hørte mest, jeg var ofte lidt for langt væk.
      Ja det var ikke helt godt med Schippo.
      Godt Peter kunne hjælpe dig med at flytte roser, det er ikke sådan at komme over en grim forkølelse.
      Jeg kan også se på fb, at mange har mistet rhodoer, det har været et alt for omskifteligt vejr denne vinter. Du skal nok finde nogle nye og mere hårdføre.
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej lisbeth,
    Det er ikke mine rhodoer det er gået ud over men mange af de specielle træer som jeg har købt i udlandet, de er ikke vant til så hård frost.
    Jeg synes bestemt også den trochodendron ser spændende ud, den kan købes hos Esveld i 15cm potte til 26 euro, så det bliver jeg vist nød til at prøve. Kan se fra havens ABC at den skulle være fuldt hårdfør.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg havde opfattet, at det ikke var rhodoer, der var gået ud, men nogle af dine fine træer, du købte i udlandet, men så lærte du det, kan man sig, og så må du finde noget andet, f. eks trochodendron, den ser ganske rigtig spændende ud.
      God aften til dig
      Kh Lisbeth

      Slet