søndag den 26. februar 2023

Varme i brændeovnene og en tur i blæsevejr (roser til sidst)

 Solopgangen i dag 26. februar:


Ja det var en smuk men kold morgen at stå op til, heldigvis er der ingen vind her i dag.
Men det var der til gengæld en går, hvor vi tog en tur til Sjælland til Ediths 5 års fødselsdag.
Altid dejligt at få gaver, dem blev hun glad for
hun blev også glad for den fine kage, som mor og far havde lavet til hende. Temaet var lilla, det ses tydeligt, om det så var bollerne var de lilla.
For første gang skulle vi fra Fyn til Sjælland, ingen færge, det var dejligt, men til gengæld var der en bro, og det blæste ret meget i går.



Sprogø
så det var noget af en oplevelse, må vi sige. Man måtte godt køre 80, men de fleste kørte kun 60-70km. Det siger nok lidt om, hvor voldsomt det var. Det var noget af en debut, men det var dejligt, da vi skulle hjem. Vi var hjemme noget tidligere, normalt ville vi have siddet på færgen på det tidspunkt. Vi slap også for at være bekymrede for søsyge. Det var en fin lang tur, og vi sov rigtig godt i nat 😍 

Da vi kom hjem, fyrede Bent op i begge brændeovne, åh det var godt. 
jeg møder stadig heste
på mine ture rundt i landskabet
en stor stenbræk ved søen
er i gang med blomstringen. Ellers er der ikke meget at vise fra haven.
Derfor skal jeg også have ringet til Jas, jeg må have bestilt nogle roser. Jeg håber på 10 stk. og nogle klatreroser, gad vide hvad han siger til det?
Her er nogle af ønskerne:
Boscobel
A shropshire lad (klatre)
Aloha (klatre)
Anisette (busk)
Batsheba (klatre)
Anne Boyleyn (busk- Austin)
Carl Nielsen (busk)
Carolyn Knight (busk Austin)
Koco Loco (busk)
Lady Emma Hamilton (busk Austin)
Der kommer nok mere om rosenkøb næste gang. 
Rigtig god søndag til jer. 





27 kommentarer:

  1. Nu er I landet for alvor! Varme i brændeovnene og landfast forbindelse til familien, trods blæst og lange afstande. Det er vel nu fordelene begynder at vise sig - og tillykke med det!
    I dag er det min farmors fødselsdag, og vejret aldeles pragtfuldt, så hun ville nok have nydt det ligesom mig, men det er over 30 år siden hun døde...
    Nu hvor der er overskud til at tænke frem igen må roserne naturligvis stå øverst på ønskesedlen, og det er en flot liste du har lavet dig. Børnebørnene peger jo også mod fremtiden og minder om alt det gode der er i vente, og de vokser såmænd hurtigere til end haven:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      ja det er rigtig godt, ja det er nu fordelene kommer frem. Det har været en dejlig dag i dag, dog lidt kølig, men jeg nød den med en lidt for lang gåtur.
      Ja roserne er bestilt, det er fint. Børnebørnene kan vi ikke følge med, de bliver hurtigt store.
      Knus

      Slet
  2. DEJLIGT ar I nu er kommet “så langt” 🙅🏻‍♀️😳💞 Susanne

    SvarSlet
  3. Ja, to vedovner i full fyr er jo deilig å ha i huset deres. Flott ønskeliste på roser! Jeg har også bestilt Koco Loco. Jeg har den fra før, men jeg synes den er så fin i fargen. Jeg har bestilt mange roser, og de kommer snart med posten. Jeg må ha de i drivhuset til jeg kan ha de ute.
    Flotte kaker!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja dem kan vi ikke undvære. Jeg glæder mig til at få plantet roser. Koko Loco er den flot rose, den måtte jeg have med.
      Jeg har også bestilt mange roser, men jeg tænker, du har bestilt flere ;)
      Ja det er en fin kage, de har lavet.
      klem

      Slet
  4. All you photos are good to see, but I will admit I really do like the last few of roses. Roses are everyone's favorite I would think!

    SvarSlet
    Svar
    1. Thank you - my husband don´t like roses, but I do.

      Slet
  5. Dejligt I kan "nøjes" med broen når I skal på familiebesøg.
    Og så komme hjem og varme sig ved en kakkelovn, herligt.
    Det er koldt og flot vejr, i går blæste det en halv pelikan. Det var om at hive huen godt ned over ørerne.
    Har du en sø i haven? Ikke helt dårligt da. Så må der være et fint dyreliv.
    10 stk roser,, Kan du nøjes med dem, fnis. Men det må godtnok være svært at vælge ud. Det skal jo så være creme de la creme.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det var godt, vi kunne nøjes med broen, selvom det var svært at styre bilen på grund af blæsten.
      I dag har det været noget bedre vejr. Ja jeg har en sø i haven, men der er ikke så meget dyreliv endnu.
      Nej selvfølgelig kan jeg ikke nøjes med 10 roser, jeg har nok bestilt dobbelt så mange. Jeg har mange gode billeder, så det er svært at vælge nogen fra, men det bliver jeg nødt til.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Ja det er blevet nemmere at komme til Sjælland nu hvor i ikke skal med færgen.
    Altid hyggeligt at komme til børne fødselsdag, og flotte kager de har lavet.
    Du har rigtig købt ind kan jeg læse, men det må også være svært at begrænse sig når du er vant til at have så mange forskellige roser.
    Det har været flot vejr i dag men vinden er meget kold, så jeg har kun plantet vintergækker i formiddag, i går kom der lidt hidsige snebyger.
    Der er frost om natten, men heldigvis havde jeg pakket R. Olive godt ind, men jeg glemte det i dag, så det er vist slut for denne gang med blomstring.
    God aften til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er meget nemmere, vi savner ikke færgen.
      Min søn er skrap til det med kagerne.
      Når jeg kigger på alle billederne af roser, er det svært at undvære dem. Jeg glæder mig til jeg skal på rhododendronjagt.
      Ja flot vejr i dag, men det har været meget koldt. Det var først, da vi kom til Fyn, at snebygerne kom.
      Jeg håber, at du kan nyde blomsterne på R. olive lidt længere.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Tænk at I bare kan sætte jer ud i bilen og så køre til Sjælland. Det er dejlige nye tider for jer (selvom debut'en blev i stærk blæst).

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en hel ny fornemmelse, og rigtig dejlig - trods blæsten.
      Knus

      Slet
  8. Stenbræk i blomst? Nu??? Det var pokkers ... min kommer da, så vidt jeg husker, ikke i blomst før om laaaang tid. Hvad er det I kan derovre vest for Storebælt? 😃

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er mange år siden, jeg udryddede mine stenbræk, men jeg mener, de plejede at blomstre tidligt i foråret. Nu har jeg dem så igen, det må jo være et andet klima, selvom det ikke er så mildt her som på Samsø.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    I dag har vejret vist sig fra sin fine side og vi har været i Vestjylland hele dagen og det var ingen sag den køretur, men jeres tur over den store bro i går har jo nok givet lidt kriller i maven. Godt I kom godt over til fødselsdagen. Vi var lidt nervøse sidste uge da vi skulle til Korsør lørdag og de begyndte at varsle stormvejr. Det værste havde heldigvis lagt sig lørdag formiddag da vi skulle over broen. Heldigvis er det da ikke så tit at der lukkes helt. Tænk al den tid I har at råde over når I skal på besøg og ikke er afhængig af færgetider. Det må da være skønt.
    Det er fine roser du har udvalgt dig, men mon ikke du kommer tanke om lidt mere du har brug for :-)
    Er det ikke tidligt at der er blomst i stenbræk?
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var koldt men dejligt vejr i dag, det har været en god tur til Vestjylland. Vores tur i går var lidt skræmmende, men Bent klarede det heldigvis, selv med en rask hånd, havde jeg ikke klaret det. Nå ja for jer var det jo lige omkring Otto, ja der kunne man nok ikke køre over, da han herskede. Det er bare skønt ikke at være afhængig af færgetider.
      Jo jeg har ikke nævnt ret mange af de roser, jeg har bestilt ;) men det kommer nok.
      Jeg ved ikke helt, hvornår stenbræk blomstrer, men en sjællænder har spurgt om det samme. Jeg havde den i haven de første år, men den var jeg ikke så vild med.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Der er absolut fordele ved at være landfast. Dejligt at gå og lave ønskesedler med roser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det må man sige, vi er glade for det. Jeg har nydt at vælge roserne ud, der er jo så mange billeder i mit arkiv, så det er nemt at vælge.

      Slet
  11. Det lyder, som om I følte, I kom hjem oven på fødselsdagsbesøget og blæsevejret. Interessant liste over roser, du vil have anskaffet. Dem har jeg ikke en eneste af.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi følte, vi kom hjem, det var dejligt, færgeturen savnede vi ikke. Nej jeg tror ikke, vi har haft mange af ens roser, udover Hot Chocolate, den kan jeg huske, at du har.

      Slet
  12. Ja selvfølgelig må du have en Carl Nielsen rose, når du er kommet til Fyn. Aloha minder mig om min mor, hun holdt så meget af den rose. Jeg gætter på, du skal på nogle ture til Jas, inden der ikke kan proppes flere roser ned i haven ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det har du ret i, men den er nu også fin. Der findes to Aloha roser, jeg tror, at den jeg får fra Jas er en Kordes rose, så det er vist ikke den, din mor havde, den havde duft, det har denne vist ikke så meget af.
      Ja jeg tror bestemt også, der bliver flere ture til Jas ;) og mange andre steder.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
    2. Jer var ikke klar over, at der findes 2 Aloha roser. Den min mor havde, duftede så skønt.

      Hilsen Elna

      Slet
    3. Det var jeg egentlig heller ikke, men Jas siger, at der ikke er duft i den nye.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  13. Good afternoon dear Lisbeth,
    A late comment I know. But a flu is over Holland and did catch me. After a week of fever I finaly feel better. It must be wonderful that you can visit your family without thinking that you have to go by ferry. Lovely roses you are showing,
    Have a wonderful sunday
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet