fredag den 18. november 2022

Natur og havbilleder og en lille opdatering

 Ja blæsten kan vi godt undvære, det er da voldsomt, det er ikke rart at gå i modvind, men så må jeg vende om og gå hjem igen, de fleste blomster og blade er ødelagt af stormen, derfor er det mest billeder af havet og de grå skyer. Her hos os har solen knap nok skinnet i går, i hvert fald ikke så meget, at jeg nåede ud, inden den var væk igen. Det er bedre i dag, men I må vente med de billeder til næste indlæg. 

Det er hårdt at gå mod øst
og sydøst



men flot ser det ud med de hvide skumtoppe
Vi har haft besøg i haven:
må jeg præsentere jer for Dorte, som er så heldig at overtage en fiks og færdig have, hun glæder sig. 
der er ikke mange blade tilbage på parykbusken i nordbedet, her står Dorte og beundrer bedet
Vi gik en tur om bag ved, hvor der er udsigt til Besser kirke
det måtte foreviges. Dorte kendte ikke vejen om bag ved, så vi gik en lille tur i blæsten, det er rart at vide, hvor der er gode ture, man kan gå her omkring, og der er rigtig mange.

torsdag sidst på eftermiddagen gik jeg op på Bertels bakke, så jeg kunne nyde de flotte skyer. 

Der er ikke meget i haven mere, men lidt billeder fik jeg da taget:
Der er stadig blade på ambratræet, men de er allerede falmet en del.
Her er det vandgranen, der har en flot stamme
Acer davidii har stadig løvet i behold, den har en flot stribet stamme
den egebladede hortensia har flot løv endnu, i baggrunden papegøjetræet

I pavillionen er der læ for vinden
 i b
Abutilon har stået der inde noget tid
men R. edgeworthii hjalp Dorte mig med at få ind i går
i dag har jeg sat R. Makebeanum Quarts form ind, den kan heller ikke lide alt det blæsevejr.

Jeg har været græsenke siden i søndags, Bent tog til huset på Hellerupvej og har været derovre siden. Han skulle lave hegn, det er ikke blevet til så meget i det blæsevejr. Til gengæld har han brugt mange penge på træpiller, han har også fyret i brændeovnen, det samme gør jeg her, så vi får brugt noget brænde. I morgen kommer Bent hjem, Per og børnene og den ældste søn kommer også hjem, så bliver der liv i huset igen et par dage. Bent skal over og snakke varmepumpe med et firma derovre, vi håber, at den snart kan installeres. 
I dag er der kommet en åben container til alt brændet, så der er nok at se til. Til morgen blev Bent ringet op af firmaet Byg og Bevar, de ville komme og isoleret krybekælderen i dag, det blæste for meget for folkene til at de kunne arbejdet på taget et andet sted. Der sker meget her, vi bruger også timevis i telefonen, det sparer vi i dag, når vi kommer hjem. 
Der er ikke meget gang i bloggene, så må jeg hellere sørge for lidt underholdning. 
Jeg slutter af med lidt sommerroser.


Jeg plukker ikke anemoner i november
men jeg plukker roser, de kommer ind og pynter i vaserne
I må have en rigtig god weekend, det ser ud til, at blæsten skal stilne lidt af fra på lørdag. Den vil ikke blive savnet.
Tillykke med fødselsdagen til min mest trofaste kommentator Anne.








27 kommentarer:

  1. DEJLIGE billeder 🤩 Ja SIKKE ET VEJR vi har haft 🫣 Her henne har det rykket gevaldigt i 1. salen, men jeg vænnede mig til det ☺️ DEJLIGT at vi ENDELIG fik gået vores tur til havet mm. 💖💞

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er hårdt vejr må man sige, men ja vi nåede lige en tur, det var godt. <3

      Slet
  2. Jeg er også træt af blæsten og har stort set ikke været uden for en dør i flere dage. Det føles jo rasende koldt!
    Det er hyggeligt, at du kan mødes med den nye ejer. I dag er det ellers sådan, at sælger og køber ikke engang mødes mere, fordi underskrifterne klares elektronisk. Det var da så rart lige at få hilst på både købere og sælgere, når man skulle flytte.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er hårdt med det blæsevejr, når man har hund, kommer man ud, det skulle være sundt :) det giver i hvert fald røde kinder.
      De nye ejere ville gerne have, at vi skrev under sammen hos ejendomsmægleren. Men vi har dog også alle skrevet under elektronisk, også vedr. huset på Fyn.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Den nye eier må jo være helt vill av beundring over din "gamle" hage. Det er jo et utvalg av busker og trær som de færreste har i sin hage.
    Flotte bilder fra havet. Har du havet i nærheten dit du flytter?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja de er meget begejstrede for haven. Der er mange planter, som hun ikke kender endnu, men det kommer nok.
      Ja de er flotte, men vi kommer længere væk fra havet i det nye hus, som ligger på Midtfyn.
      Klem

      Slet
  4. Quarts är den vackraste formen av R. rex som jag hittills sett och på sikt hoppas jag ha ett exemplar här också. Den är helt magnifik i Göteborgs botaniska trädgård.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja den er meget flot, jeg håber, den klarer at bo det nye sted.
      Kram

      Slet
  5. ja det er en rigtig øv blæst. Men den giver flotte havbilleder. Og en god kondi at cykle i, hæhæ.
    Det må da være dejlig for de nye ejere at kunne få nogle fif og forhåndsviden af jer. Både om haven , men osse om omgivelserne.
    Vandgraner kan få de sjoveste stammer. Vores havde et "ansigt" i barken i mange år. Det er dog vokset væk nu.
    Dejlige roser du stadig har. og kan tage ind af. Her er det nu chrysantemum
    fra drivhuset der er i vaserne.
    god weekend
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er et værre blæsevejr, det giver røde kinder at cykle i det.
      Ja det tror jeg bestemt, at Dorte er glad for. De vil gerne gå ture i området, så det er godt med nogle fif. Ja vandgraner har fine og sjove stammer.
      Jeg har chrysanthemum udenfor, de er fine endnu.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Jeg kom næsten til at fryse da jeg så billederne fra havet , flot men også koldt at gå rundt ude i. Godt du har masser af brænde at putte i brændeovnen så du kan få varmen når du kommer hjem.
    Heldigvis er det ikke så blæsende her til aften, men det føles stadig koldt når man er udenfor, men som hundeejer er der jo 2 obligatoriske lufteture hver eneste dag - uanset vejret.
    Har jeres købere tænkt på åben have? Er de vant til så stor en have? Det er noget af en mundfuld at overtage, men der er heldigvis ingen krav til hvordan en have skal være - kun ens egen.
    Dejligt at du stadig kan tage roser ind, jeg har også lidt tilbage men jeg får dem ikke taget ind.
    Ja i morgen skal jeg også have et hold planter ind i mit potting shed, men de står allerede på gårdspladsen så det er nemt klaret, jeg overvejer lige hvad der skal ske med de frostfølsomme i skoven, tror jeg pakker dem ind dernede i år. R. sinogrande skal snart have mere beskyttelse med blæsten sammen med R. rex og et par andre, det er hårdt for de storbladede med den blæst.
    Rigtig god weekend.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Det var også en kold tur til havet, ja jeg var glad for at komme hjem til brændeovnen, men den skal jo fodres rigtig tit, det er en kunst at følge med, men jeg er ved at lære det.
      Ja haven er noget af en mundfuld, men de er friske på det, om de vil have åben have vides ikke. Nej de er slet ikke vant til en stor have, men det er jo nemmere at overtage en fiks og færdig have.
      Jeg tager kun roser ind nu hvor sæsonen er forbi, så jeg kan nyde dem inde.
      Mine planter var også tæt på pavillionen, men de er tunge for mig i hvert fald. Blæsten er hård ved de storbladede.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det er spændende og anstrengende at være imellem to boliger, det husker jeg alt om. Tager du planter med fra Høneballehaven eller begynder du forfra?
    Jeg er gået helt død på blogningen, har startet flere indlæg over sommeren og efteråret som ikke er blevet færdige til udgivelse. Jeg håber stadig at vinteren giver tid til lidt opsummering, men nu må jeg se :)
    Måske får du også mindre tid når du kommer tættere på familien og børnebørnene, det får i hvertfald højere prioritet her hos mig.
    Men hyggeligt at læse om jeres flyttetid.
    Kh Lisbeth (countryliv)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er hårdt at flytte, endnu hårdere når der er så langt som vi har. Jeg har lidt planter med, jeg har i tide sat noget i potter, og lidt stauder og hosta har jeg taget med.
      Det er du ikke ene om, det er synd, men ingen orker det snart mere desværre, men jeg prøver at fortsætte. Jeg tænker, at jeg fortsat får tid til at blogge, bortset fra familien har jeg ikke så meget andet at passe - ja udover haven, men den skal jo først laves, så jeg kan godt opdatere omkring flytningen, når der er lidt at skrive om, der er en del, der læser med, det hjælper jo på motivationen.
      Kh Lisbeth ( der er desværre ikke så mange Lisbeth´ter mere)

      Slet
  8. Flot med skum på havet, men jeg vil gerne tro det er svært at gå i den iskolde østenvind! Jeg er blevet indendørs de seneste dage, og tager kun fat på småting i haven.
    Ting tager tid, og vejret er begyndt at spille sin rolle også, men jeg håber da I når det meste af det I vil inden flytningen. Vi ved jo godt at Bent rykker hurtigt når han rykker! Endnu engang god arbejdslyst Lisbeth!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja det er ret flot, men uha det var svært at gå mod vinden, man bliver også helt ør efter turen. Jeg har gået over 10.000 skridt dagligt i denne uge, jeg er jo ene hjemme.
      Vi satser på at nå det hele. Tak for det Ulla
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja hold da op, der har været godt gang i blæsten, nu er det heldigvis aftaget en del her i løbet af dagen, og solen har vi set, ja selvfølgelig fristes jeg til at sige :-)
    Blæsten har så været godt for isolering af krybekælder, så skal I da ikke vente på det, men tænker da at det har været en kold fornøjelse for Bent at skulle lave hegn.
    Dejligt med lidt famile hygge i weekenden, det skal vi også have, imorgen skal vi samles til “julefrokost” med Mogens’ familie og på søndag skal vi have besøg af min og ja så er den weekend gået.
    Mange tak for fødselsdagshilsnen også her på bloggen.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  10. Hej Anne
    Ja dem må man sige, heldigvis så vi solen og det blæser mindre, ja selvfølgelig, du kan det der, og der var kun dig, der havde fødselsdag af dem jeg kender. Vi tror også, det har været godt at få isoleret krybekælderen, det får vi at se, når Bent kommer derover igen. Det var ikke så nemt at grave stolper ned, og så var der meget andet, han skulle tage sig af.
    Ja men så kan I også rigtigt hygge.
    Selv tak og hyg jer i weekenden.
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Vi må jo indrømme at blæsten giver nogle flotte billeder med forrevne skyer og skum på bølgerne. Ja det er blevet godt og grundigt efterår men så er det dejligt at du kan vise os dejlige sommerroser!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja ved havet bliver det rigtig flot i stormvejr. Ja nu er det ikke bare blæsende, men også koldere, så er det godt at nye sommerroserne.

      Slet
  12. Den kolde himmel og det kolde hav gør sig godt på billeder, men det er noget af en overgang fra det lune vejr, vi har oplevet, og træerne står efterhånden uden blade som mørke silhuetter. Der er vist ikke mange købere, der får lige så grundig en overdragelse, som den I serverer for de nye ejere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er flot, men puha så koldt. Jeg vil jo gerne, at de passer godt på min have, men der skal bruges lang tid på det, det har vi ikke, så jeg håber, at hun finder ud af det.

      Slet
  13. Neej, har I allerede overtaget det nye hus. Det er godt nok spændende. Er det så stadig først planen,at rykke derover til foråret? Vi fik også varmepumpe som noget af det første, her i vores hus, og Jacob har brugt mange uger på at lave isolering.
    Rigtig god søndag.
    Knus
    Malene

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja huset stod alligevel tomt, så står vi selv for varmeudgifter til pillefyret, det er dyrt, men huset bliver varmet op. Vi håber, at det går hurtigt med varmepumpen, vi får se.
      Godt Jacob kan så meget selv.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  14. Det har godt nok været noget at et ruskevejr de seneste 3 dage, men nu fik det da holdt.
    Dorte skal nok blive glad for sin nye have, det er noget af en park at overtage, men sikken rigdom at få lov at købe.
    Pillefyr er nok ikke gangbar på lang sigt med de priser og den tilgængelighed på træpiller. Håber at I har kontakt med et firma, der kan installere varmpumpe hurtigt, jeg ved at der mange steder er mange måneders ventetid.
    Der er sandelig nok for jer at se til, men dejligt at familien lige kommer på besøg - er det måske sidste besøg inden I flytter?

    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej ulla
      Ja det har det, nu blev det i stedet koldere.
      Dorte er allerede glad for den nye have, ellers skal man heller ikke købe sådan noget, det er et stort arbejde, men bestemt også en rigdom.
      Nej det er noget skidt med pillefyr, vi krydser fingre for, at disse her kan levere hurtigt, det er lokale folk.
      Ja der er nok at se til, den ældste har lige fyldt alt Bents brænde i en kæmpe container, han har knoklet løs. Ja det var sidste gang Per og Kim var her inden vi flytter.
      Knus Lisbeth

      Slet