mandag den 21. november 2022

Naturbilleder og brænde

et morgenbillede fra en smuk søndag, med meget få snebyger, lidt mere sne i dag, men slet ikke som mange andre steder i landet.

de næste er fra min eftermiddagstur søndag




Skyerne var noget helt særligt, og Besser kirke var meget fotogen
Nu til noget helt andet:
fredag formiddag kom der en lastbil med kran
den lagde disse jernplader, så lastbilen med containeren ikke ødelagde de dæksler der ligger der
En pæn stor container, større end jeg havde regnet med.Jeg troede, jeg skulle være med til at fylde den, men det blev ikke til så meget, men jeg vartede op.
Midt på eftermiddagen lige før det blev mørkt kom Bent sammen med Per og børnene
Kim min ældst var også med, lørdag formiddag gik han i gang med at fylde brænde i containeren
Jeg skal love for, at han gik til den
det var knap, det kunne være der
Han sluttede i søndag kl 12.10, så kunne der ikke være mere i containeren.
Han nåede færgen 13.15 efter at have gjort et flot stykke arbejde, hurra for Kim og tak, det var en utrolig stor hjælp.
Per havde andet at se til, han skulle rydde sit gamle værelse, han ville hellere have hjulpet Kim, men det andet var også vigtigt, men også lidt trist, der er meget nostalgi i den slags, Martha glemte jakken, da hun gik ud.
her forlader familien Samsø for sidste gang, heldigvis kommer Bent hjem igen.

de har en trailer med med to senge, hele flyttelæsset drager af sted d. 21.12., men der skal jo være nogle senge derovre inden da.
Her står de og vinker til farmor for sidste gang, det er en tradition, at jeg tager med ned og vinker. Deter noget Arthur og jeg har sammen 💓
Per og jeg tog lige en kort tur rundt i haven inden afrejse. Per er den af mine drenge, der har boet her længst, så det var meget vemodigt. 
Sumpcypressen i solskin:
endelig lykkedes det
at få billeder af 
sumpcypressen i solskin
den er meget smuk, når solen skinner på de sidste nåle
Her er det tørstetræet/Rhamnus
Acer davidii med den fine stamme
Hydrangea Ayesia har en frisk blomst
Orangegrenet lind med rødorange grene
Til slut en linaria i solen
Nu må I have en god ny uge, jeg pakker videre.





 

20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Tenk at dere også fikk snø. Ja, det var mye ved/brænde som skulle flyttes med. Det er jo godt å få det med nå når det har blitt vinter.
    Hydrangea Ayesia er så vakker! Kan du ikke ta avlegger av den og sette i vann?
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var nu kun ganske lidt sne, vi fik. Men ja det var til gengæld meget brænde.
      Ja det er en fin hortensia, jeg sætter den bare i jorden, så sætter den rødder, det er nemt. Det gør jeg også med andre hortensier.
      Klem

      Slet
  2. Du fanger sådanne nogle flotte himmeler. De er skønne.
    Det er da noget af et læs brænde der skal flyttes. Forhåbentlig kommer de nye ejere ikke til at fryse hihi.
    uha at rydde mv. i sit gamle værelse, det kan være noget af en tidsrejse. Og vemodigt og sjovt på en gang.
    Det lyder som om I satser på at være flyttet inden jul? Noget af en mundfuld. Forhåbentlig arter vejret sig for jer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Jeg er meget fascineret af himmelmotiver.
      Ja der var meget brænde at flytte. Det er så heldigvis ikke vores problem, men jeg håber da ikke, at de kommer til at fryse.
      Det er ikke sjovt at rydde op i sit gamle værelse, i hvert fald meget vemodigt. Ja vi flytter inden jul, det er ikke sjovt at bo to steder så langt fra hinanden, det er noget af en rejse at kommer der over. En time med færgen og over to timer på motorvejen, men vi har jo selv valgt. Vi glæder os til at komme i orden derovre.
      Hilse Lisbeth

      Slet
  3. Du har virkelig fanget den flotte himmel over Samsø! Uha ja sådan en flytning giver meget arbejde og mange vemodige tanker. Der er stadig meget der pynter i haven trods blæst og sne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja der er både meget arbejde og mange vemodige tanker, men vi kommer over det, der findes ting, der er værre, så vi holder fanen højt.

      Slet

  4. Hej Lisbeth
    Dejligt med god hjælp til flytteopgaver, der er jo meget der skal pakkes og ordnes, det er jo mange år der skal pakkes sammen og jo også ret så vedmodigt og at det er sidste gang barndomshjemmet besøges, må være underligt, men mon ikke de også ser frem til en ny begyndelse.
    Så har I simpelthen besluttet jer for at rykke til Fyn allerede til jul, men alt det farten frem og tilbage er jo også en tidsrøver, så jeg forstår godt at I vil på plads i det ny så hurtigt det lader sig gøre.
    Virkelig smukke naturbilleder og stadig lidt flotte farver i haven. Her har weekenden budt på sne og der ligger et lille fint drys, og det ser da ganske yndigt ud, men mon ikke de kommende dag bliver grå og triste som novemberdage jo er flest.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja så er det godt at have 3 sønner, det er ret vemodigt, men det går da endnu.
      Ja nu skal det være eller om en måned, det er ret træls at køre der frem og tilbage. Tak ja himlen har været flot de sidste dage, vi fik også et lille fint drys ikke som Nordjylland og Nordsjælland, men jeg nåede at få billeder af sumpcypressen i solskin, det er jeg glad for. Jo nu bliver det nok gråt igen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth,
    Her var det helt hvidt til morgen, det var vidunderligt at gå ned til åen, det var så flot og jeg tænkte at himlen lignede noget fra et maleri. Jeg pakkede de sarte planter ind, og det ser ikke ud til at de er påvirket af frosten, nu kommer der heldigvis atter mere mildt vejr.
    Det er godt du har arbejdsvillige sønner som kan hjælpe med flytning, det har været et stort arbejde at få alt det brænde op i containeren.
    Når jeg har ryddet op da min far døde og vi skulle sælge huset bestilte vi bare containere, det er skønt at kunne komme af med alt det som ikke kan bruges mere og det samme når jeg rydder op her på gården. Jeg håber aldrig jeg skal flytte herfra.
    God arbejdslyst med flytning, tænk at I kun har 1 måned tilbage på Samsø.
    Kh,
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg kan lige forestille mig hvor flot det har været ved åen til morgen, synd du ikke tager billeder. Godt dine planter ikke er påvirkede af frosten.
      Ja jeg er glad for hjælp fra sønnerne, det var virkelig et stort arbejde, men Kim var sej.
      Nej jeg kan godt forstå, at du helst bare vil blive, men ting kan ændre sig, jeg håber, du holder ud til det sidste, men så er der en anden, der hænger på oprydningen ;)
      Tak for det, ja det er lidt underligt at tænke på.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Det var en rejäl flytt men med lite hjälp går det ändå mycket lättare. Förstår att det känns i själen att ta farväl för sista gången. Min dotter blev helt förstörd den helgen vi skulle flytta och kom hem för att hjälpa till. Hon är den enda som velat åka förbi gamla huset. Jag var helt färdig där.

    Härliga söndagsbilder! Här var det grått och råkallt innan det började snöa men det var ändå en skön tur till skogen.

    Kram, Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det godt med hjælp til flytningen, stærke unge mennesker kan meget mere. Men det er også trist at sige farvel for sidste gang, flytning er ikke rart, men forhåbentlig bliver alt meget bedre.
      Kram

      Slet
  7. Wow! - hvor i knokler allesammen, og hvor er det godt I har 'drengene' til at hjælpe! Selvfølgelig er det hele lidt trist ind imellem, men så er det fint du får luftet dig lidt og taget nogle flotte billeder af havens guld og vejrets drama. Foreløbig ser det jo ud til I har lagt en god plan og følger den nøje, så det skal nok gå op i en højere enhed - på et tidspunkt. Flytninger er altid lidt kaotiske og til sidst kaster man bare de sidste mærkelige ting ned i kasserne, men indtil videre er der vist god ro på hos jer:-)
    Godt du får havens festfyrværkeri med dig!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja der er gang i den eller var, nu går jeg stille og roligt igen, det kniber med at få styr på det hele, men det kommer vel. Vi gør, hvad vi kan og håber vi når det hele. Ja altså på et tidspunkt, den tilføjelse var god. :) Det er lidt svært at gå hver for sig, derfor er det med at få det overstået. Jeg er bedre til at lave mad, og han er bedre til at fyre, så vi har det begge lidt hårdt ;)
      Ja jeg er glad for, at jeg fik efteråret med.
      Knus

      Slet
  8. Det er meget arbejdskrævende at flytte, så det er dejligt, at du har så god hjælp! Og ja: Ofte også lidt vemodigt; vi følte det sådan, da vi solgte ødegården i Sverige, men på ingen måde, da vi flyttede fra rækkehuset - det kunne kun gå for langsomt 🙂
    I kommer da ikke til at gå ned på brænde det første år i jeres nye hus 😄

    SvarSlet
  9. Hej Ellen
    Ja det er arbejdskrævende, og det bliver værre med alderen, synes jeg, så ja det er godt, jeg har drengene til at hjælpe. Det er bestemt vemodigt at flytte, og det er høje tid. Jeg kan godt forstå, at det var godt at flytte fra rækkehuset, min mellemste søn, ville have os i rækkehus, det ville vi ikke :(
    Nej der er da brænde til et stykke tid :) det er dejligt. Brænde er jo blevet meget dyrt.

    SvarSlet
  10. Det specielt at se dine 'bare' billeder, når man kommer fra blogs, hvor sneen dækker det hele. Uha, jeg kan slet ikke forestille mig, hvor meget arbejde der er forbundet med at flytte. Det må være guld værd, at sønnerne kan give en hånd.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Nej vi har ikke fået noget særligt sne hverken her eller på Hellerupvej. Ja der er meget arbejde med flytning, så det var virkelig en gave at Kim kom og klarede brændet for os, vi havde slet ikke ventet, at han kunne gøre det så hurtigt. Det var også dejligt med Per, for det var ham, der skulle bestemme, hvad der skulle smides ud.

    SvarSlet
  12. Jeg skal da love for, der arbejdes igennem. Det er godt, du tager dig tid til at gå dine ture - og godt at du har kameraet med, så du kan dele med os andre. Sådanne gåture giver ny energi.
    Det var godt, børnebørnene nåede at opleve Høneballehaven og turene med Samsøfærgen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det gjorde der. Jeg gik først efter, de var rejst, men det var en dejlig tur, i modsætning til de sidste to dage, i dag har jeg ikke gået nok, det var for blæsende.
      Heldigvis vil børnebørnene blive ved at huske turene herover. Mit andet barnebarn synes først, han er på Samsø, når de kører ind på gårdspladsen her :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet