torsdag den 10. november 2022

Nøglen til Hellerupvej og turen tilbage.

 blev hentet i går. Dagen startede med måneskin og stjerneskær, da jeg gik tur klokken 6.30, det må være et godt tegn, tænkte jeg. 

Vi tog med færgen 8.15, og kørte af sted i byger og solskin. Turen gik fint, vi var fremme klokken 12. Hverken sælger eller mægler var mødt op endnu, det var der ikke noget at sige til, for vi skulle først mødes klokken 13.Vi gik lidt rundt om huset og ud i haven. Vi skulle nemlig finde ud af, hvor hundehegnet skulle sættes op. Jeg tog lidt billeder i mens:

indkørslen
Bents "nye" bil, den kørte fint på hele turen. Trappen her er ikke så god for mig, det nederste trin er for højt. 
denne her er bedre, gad vide hvad jeg skal plante på stykket til højre, der er faktisk plads til en hel del i haven, fandt jeg ud af.
udsigten over hækken, der er mulighed for at se mange rovfugle i området, derfor købte vi, og fordi der er en dejlig natur i nærheden, vi kommer nok til at møde dådyr, derfor skal der hegnes ekstra godt ind, vi kan bedst lide dem uden for haven.
indgangen til udestuen
overdække, her vil jeg have skyggetålende klatreroser
børnebørnene er glade for gyngerne, mon ikke også der kan blive plads til andet mellem træerne, der er en del nåletræer, jeg har udtænkt flere pladser til rhododendorn, de kan godt lide sur jord.
ved vandhullet ligger der en kæmpe sten, det ser flot ud. 
garagen til højre.
Nu går vi indenfor:
Udestuen og 
udsigten fra den var helt sikkert medvirkende til at vi købte huset, en gang når flytningen er overstået, kan vi sidde her og nyde det, det er nok tiltrængt med afslapning, når vi er kommet på plads, det varer nok længe. 
haven er heller ikke dårlig at kigge ud på
her ser I køkkenet
og udsigten fra et andet vindue
trappen op til 1. sal
og udsigten til haven fra et af vinduerne deroppe
så er vi i stuen igen, vejen uden for haven er meget lidt befærdet
jeg holder meget af det smukke bøgetræ, der er også en parykbusk og et japansk kirsebærtræ
Jeg har ikke taget nok billeder af haven, resten må I have til gode, men mon ikke det går.

Her lidt fra egen have:
Hortensia Ayesia har flot løv, hvis vi havde haft frost, havde det ikke været pænt længere. Jeg har lavet stiklinger af mine hortensia, det er gået fint, de er så nemme. 
Liquid Amber
Liriope
Nordbedet er rigtig fint nu
Parykbusk i haven
R. Wine and roses er bare så flot med den røde bagside
til slut en rose Perpertually Yours, som I kan se, står den ved pergolaen.
Turen hjem i går var ikke ret sjov. Vi holdt i kø ved noget vejarbejde før Vejle, det var nervepirrende. En lille ½ time er lang tid, når vi skal nå en færge, og andre biler kører for langsomt eller er i vejen. Færgemanden slog klappen ned igen, da vi var der klokken 17, nej hvor var vi glade, det havde ikke været sjovt at holde på kajen i 3 timer, tak til Samsø Rederi og den rare færgemand, som tog os med. 

I må have en god dag, her er ved at være travlhed, det er langt at flytte fra Samsø til Fyn, så der er ikke meget tid til at blogge. 







27 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er spennende å se bilder fra din nye hage, og det skal nok bli fint der når du kommer så langt. Mange muligheter er det der, så du får det nok travelt fremover med å fylle hagen der. Men først må dere flytte, og det tar også sin tid. Lykke til med alt sammen!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja jeg glæder mig til at komme i gang, jeg har mange planer, men først flytning og pakning. Ja det tager lang tid, tak for det.
      Klem

      Slet
  2. Det skal nok blive godt, Lisbeth. Jeg ville nok overveje nye låger i køkkenet - det ser lidt mørkt ud, men grundlaget er godt, beliggenheden er superdejlig, og det ser ud til, at haven ikke er et helt start-fra-bunden projekt. Det bliver spændende at se, hvad I får ud af det. Skifter du bloggens navn?
    Kh, Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja jeg tror også, det bliver godt. Jeg har også overvejet nyt køkken eller nye låger, det er lidt kedeligt at se på, men det må vist lige vente. Beliggenheden er god for os, som ikke vil bo i et parcelhuskvarter. Haven bliver god, jeg er spændt på at komme i gang, men det varer lige lidt. Jeg er ikke helt sikker på, om bloggen skifter navn, jeg overvejer at kalde den Høneballehaven på Fyn :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Kæreste Lisbeth 💖 Der er SÅ SMUKT, så jeg kan sagtens forstå, at I valgte det TRODS trapperne! Og huset er også vældig fint. I skal nok få sat skik på det hele… stille og roligt i JERES tempo!!!! Jeg tænkte på jer flere gange i går. Var I mon derovre og selvfølgelig var I det ☺️ ALT BLIVER GODT ❤️ Kærligst fra Susanne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det er et smukt sted, så må jeg øve på trapperne og med de øvelser, du har givet mig. Vi skal lige have flyttet først, så tager vi det stille og roligt i vores tempo. Ja som du kan se, var vi derovre, tak for tankerne.
      Kh Lisbeth <3

      Slet
  4. Gratulerer med nytt hus!!og hage! Vi får først nøklene 16.12, og skal overlevere her 21.12. Så det er ganske travelt. Lykke til med flytteprosessen :-)/Eirin

    SvarSlet
  5. Stort tillykke 🇩🇰 glæder mig til at lære det mere at kende gennem din blok, Lisbeth. Hvornår flytter i?

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for det, vi flytter om 1½ måned, tænker jeg.

      Slet
  6. Sikke en skøn udsigt I får i diverse vinduer. Mon ikke udestuen vil blive en god erstatning for pavillonen.
    I kunne måske lave noget "fikumdik" ved det nederste trappetrin? så du kan bruge den bedre. En rist måske, det nummer har min mor brugt.
    oh, sten er så smukke, de er ikke at kimse af i haven. Men rå- og dådyr er smukkest ude på marken. Eller i en gryde, hmm
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er en dejlig udsigt, jeg tror godt udestuen kan erstatte pavillionen.
      Ja andre har foreslået en rist, så det er nok det vi gør.
      Ja det er dejligt med sten og vand i haven. Stenene bliver heller ikke sådan at flytte med ;) Rå-og dådyr bliver hegnet ude og hundene inde.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Færgen kommer I nok ikke til at savne, kan jeg ikke forestille mig. Det ser ud til, at I får en fin udsigt fra flere af jeres vinduer. Det er klart, at I er nødt til at etablere et hundehegn, men det må være en stor opgave.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det gør vi bestemt ikke, den er jo årsagen til, at vi flytter, ja og så havens størrelse. Ja der er en dejlig udsigt især fra udestuen, det var det, vi faldt for. Bent tager over søndag og starter på hegnet, for det er ganske rigtigt en stor opgave. Heldigvis er han god til det.

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Fin rundvisning på Hellerupvej, dejligt at I har fået nøglen så kan I jo køre til Fyn når I har tid. Det der vejarbejde ved Vejle er Mogens også godt træt af, men heldigvis skal han da ikke nå en færge.
    Nå da, vi er vandt til at Bent med jævne mellemrum får nyt legetøj, men ligefrem en ny bil, det er flot :-) mon ikke der er godt plads til flyttekasser i den.
    Nordbedet tager sig som vanligt smukt ud, og en smuk rose højt til vejrs.
    Ja nu må du igang med planlægning af roser til din “nye” pergola.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja du kender jo i hvert fald haven ret godt :) Ja det er rart at have fået nøglen, men turen er stadig træls, jeg kan godt forstå, at Mogens er træt af vejarbejdet, han kører der jo dagligt.
      Ny og ny ja det er bilen nu ikke, men han syntes, det var vigtigt, så skal jeg jo heller ikke undvære bilen, når han skal over og lave hegn. Han har taget bagsædet ud, så han kan have noget mere.
      Nordbedet er smukkere nu, jeg har taget en del billeder af det, jeg kan ikke lade være.
      Ja nu må jeg se, om jeg får tid til at planlægge roser, det er ikke sikkert, det bliver endnu, de skal nok også være skyggetålende.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Fra den lille ø til den store ø. Jeg ønsker dig en masse glæde og energi med dit store flytteprojekt.
    Huset ligger så smukt ud til marken og de mange træer er en drøm... også haven alligevel... vinterhaven er altid hyggelig.
    Det er dejligt at køkkenet allerede er færdigt, håber du kan bruge det sådan - det sparer en masse arbejde :)))
    Jeg ønsker dig held og lykke... glæder mig allerede til dit forår, når det spirer og trives i haven... mange hilsner fra Viola

    SvarSlet
  10. Nej, nu har du andet at tænke på end bloggen, men tak alligevel for denne opdatering! Det bedste ved jeres nye have er de gamle træer. De kan jo fjernes eller beskæres efter behov, men det er meget bedre de er der, end at skulle starte på bar mark. Forstår fuldt ud I faldt for udestuen og udsigten - det var jo det samme vi gjorde:-) Hvis du skal plante noget langs hækken ved udestuen ville en række smukke varierende buske være fint måske? noget der ikke bliver så højt at det dækker udsigten, men blot rammer den ind - og så et stedsegrønt bunddække som kan holde til lidt hækklipning ind imellem... Ja, jeg er allerede i gang, men du skal nok få lov selv til den tid:-)
    Det er fine billeder fra begge haver Lisbeth, og det var vel nok godt I fik lov at komme med færgen efter sådan en lang dag! Dejligt der stadig er flinke folk derude i verden!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må man sige, jeg synes, vi planlægger og taler i telefon hele tiden. I formiddag havde vi besøg af de nye ejere, det tog jo også lidt tid. I morgen skulle jeg gerne nå noget mere pakning. Ja det kender du så, det er dejligt med en udestue. Ja de træer der er er så fine, dem er jeg helt tilfreds med, der skal bare lidt flere til i bunden af haven. Der kan være meget mere, end jeg regnede med, det bliver fedt. Jeg havde selv tænkt på lave buske til det sted. Trædebregner til bunddække kunne være fint.
      Tak - ja vores lykke var gjort, da vi kørte om bord på færgen, der blev også takket mange gange, og jeg har rost dem på netavisen på Samsø. De får af og til skældud, denne gang fik de ros.
      Knus

      Slet
  11. Der ser godt ud både inde og ude på Hellerupvej. Det er dejligt, at der er en have, så I ikke skal starte på bar mark. De store træer er guld værd. På Fyn er jorden vel god og blæsten moderat. Det må være spændende at lægge planer for havens indretning.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er en dejlig have at starte op med, den er jo mere eller mindre i gang, lidt flere træer og nogle rhododendron, så er den hjemme. Det er meget spændende ja.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  12. Det er lige præcis derfor jeg ikke kan fordrage at skulle med færgen: Det er vildt stressende, når den slags ting sker, men hurra for en flink og hensynsfuld færgemand!
    Ih, hvor må det krible i fingrene for at komme i gang i jeres nye hus - og ikke mindst have 😀

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det samme her, nu har vi levet med det i så mange år, nu skal det være slut, heldigvis, der er nemlig meget stressende. Færgemanden fik meget ros af os, og jeg har skrevet det på netavisen på Facebook, der er mange, der har liket det.
      Ja det kan du tro, det gør, men først en pakning :(

      Slet
  13. Hej Lisbeth,
    Tak for turen rundt i jeres nye hjem og have. Jeg er sikker på I bliver glade for udestuen, den kan jo bruges hele året når der er brændeovn, og så kan I rigtig sidde og nyde haven.
    Men desværre er der lige en flytning der skal klares, det er et stort arbejde, men I har forhåbentlig hjælp af Per når I kommer til Fyn.
    Jeg synes nu det er nemt at lave hundeindhegning, men jeg har jo også en naturlig afgrænsning med hækken, men der har vi jo bare sat grønt havehegn på på 70 cm og så jernpæle til at holde det fast med, men ingen af mine hunde har forsøgt at undvige, selvom jeg fik at vide at der skulle 2 m højt hegn op til at holde Zulu inde.
    Det må altså være spændende at skulle i gang med en ny have. Og dejligt at der er store træer i forvejen og havedam det er hyggeligt.
    Nu er vi færdige med at plante for i år, hurra!! Troede aldrig vi skulle nå dertil, det har været en sej omgang, så det er sidste gang jeg køber så mange rhodoer, men jeg er glad for den nye del i skoven og glæder mig til at se det til foråret.
    Hold dog op et skønt efterårsvejr, 14-15 graders varme og stille vejr, jeg har slået græs og revet blade sammen, så sent på året har jeg aldrig slået græs før.
    Men det er godt i har god tid til at få flyttet og pakket sammen, held og lykke med projektet og hils Bent og ønsk ham tillykke med den nye bil.
    God weekend.
    KH
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg troede da helt, jeg havde mistet en læser, godt du er med endnu. Ja vi er meget glade for udestuen, det var derfor vi købte huset, haven var jeg også meget interesseret i.
      Vores mindste hund Schippo springer igennem maskerne, den er så lille, og den vil gerne ud og se sig om. Der er dådyr, så vi skal passe på, at de ikke kommer ind.
      Ja det er spændende, og nu kan jeg få lov at købe lidt igen, men jeg er også glad for de store træer, der er i haven. Jeg har fundet ud af, at der kan være en del rhodoer, men ikke som hos dig, jeg kan godt forstå, at det har været en sej omgang, det var mange. Ja du må da glæde dig til foråret.
      Det har været en lun dag, men noget mørkt i eftermiddag.
      Tak for det, jeg skal nok hilse Bent, han er glad for sin nye gamle bil.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  14. Huha, sikke en gyser med den færge - det bliver godt at blive fri for den. Kan godt forstå at I glæder jer til at indtage Hellerupvej. Sikke en flot udsigt I får og masser af planlægning af hvordan haven skal tilpasses. Rigtig god arbejdslyst med pakning og flytning - men mon ikke vi ser lidt med på sidelinjen undervejs.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en gyser, det varede noget, inden vi faldt ned igen. Ja dejligt vi slipper for færgen, vi glæder os rigtig meget til at indtage Hellerupvej. Jo I ser nok lidt, jeg kan jo ikke lade være.
      Knus

      Slet
  15. Det bliver spændende at følge den nye have, men det må være vemodigt at forlade en have, man har lagt så meget energi i, som I har gjort i Høneballehaven. Jeg nåede desværre ikke til Samsø, men hvis du holder åben have på Fyn, vil jeg meget gerne se din nye have. Kommer du til Lolland på et tidspunkt, er du meget velkommen til at kigge forbi her.

    Held og lykke med alt det nye.

    Mange havehilsener
    Anette

    SvarSlet