søndag den 6. november 2022

Solskins og naturbilleder

 Torsdag morgen gik jeg ned til vandet, der var jeg heldig at få nogle fine billeder af solopgangen





Smukt var det den morgen ved havet

lørdag morgen var også fin, men jeg nåede først til havet
 om eftermiddagen, da vi gik tur dernede,  var der en flot lille regnbue

hjemme fra kunne man se en flot himmel, det har været dejligt vejr lørdag, så jeg har været en del i haven, det var skønt at komme derud igen. I dag blæser det så igen en ½ pelikan.
et af bladene fra tulipantræet, de er så smukke nu
men nu er der flere blade i græsset end på træet, det er lidt vemodigt, når de sidste blade falder ned, nu skal jeg ikke længere se det smukke træ, men mon ikke jeg finder andre smukke motiver
Her er i hvert fald flere fra haven:
Hasselbror står så fint nu
Elefantgræs
dejligt kig 
Liquid Amber/Ambratræet er ved at få farver nu
Papegøjebusken er også med
Parykbusken i nordbedet begynder også så småt, men det bliver bedre endnu med den, den bliver smukkere og smukkere lige indtil de sidste blade falder af.
R. edgeworthii er sart og står i en krukke, den kommer ind i pavillionen om vinteren, men den skal med mig til Fyn, den vil jeg ikke undvære. I første omgang kommer den nok ind i Pers drivhus.
R. Tholasma
bliver i skoven, hvor den bor, den kan Dorte og Ole glæde sig til. 
Chrysanthemum blomstrer fint nu
Rosen Aprikola blomstrer endnu
sammen med Silber Cloud
denne udsigt fra stuen nyder jeg nu, snart er der andre, der kan få glæde af den. Jeg er stadig forelsket i min have, men jeg er parat til at give den videre, så andre kan få glæde af den. Vi starter på en frisk på Hellerupvej 16, dog med en mindre have. Høneballehaven er blevet for stor for os.
Rigtig dejlig søndag til jer. 

























16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Flotte bilder fra både havet og hagen. Rosene dine er stadig like fine. Ja, hagen har nok vokst seg for stor. Sånn blir det nok for de fleste til slutt når en i utgangspunktet har en stor hage.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, der er ikke mange roser i blomst mere, men få fine er er stadig. Ja det er den vej det går, når man bliver gammel.
      Klem

      Slet
  2. Ja, lørdag var vel nok en flot dag, og din have leverer stadig skønne motiver! Her har vi ikke haft ret meget vind - og heller ikke regn - men man mærker alligevel en køligere snert i luften, som egentlig er meget forfriskende. Synes dine hav-motiver har lidt af novembers friskhed over sig.
    Måske er det meget godt at forlade haven i vintertilstand, men det er stadig en sørgmodig proces. Når du starter i din fynske have vil foråret være med dig, og så tror jeg hurtigt du bliver optaget af alt det nye. Det sværeste bliver nok at begrænse sig:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja lørdag var god, i dag er det trist og blæsende. Regn får vi heller ikke meget af, men alligevel lidt mere end jer.
      Ja det er helt med vilje, at vi forlader haven på vinterdage, for det er lidt trist. Men så kan vi glæde os til at starte på en frisk på Fyn. Ja det bliver helt sikkert svært at begrænse sig, det kan jeg se nu, hvor jeg er ved at rydde op og smide ud ;(
      Knus

      Slet
  3. Det er godt, at I er så afklaret med at skulle flytte fra en have, der har betydet så meget for dig. Sådan tror jeg aldrig, at jeg kunne få det med Den Stråtækte, for jeg kan slet ikke forestille mig at bo andre steder - nok fordi vi kun har haft huset i otte år.
    Men ingen kender dagen før kroen er lukket (som min far sagde) - og heldigvis for det!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er jeg glad for, for et år siden troede jeg heller ikke at vi nogen sinde kunne forlade haven og huset her, men pludselig skete det.
      Nej ingen kender dagen før værtshuset lukker, sådan siger en af mine gamle venner. Ja det er stort set det samme :)

      Slet
  4. Dejlige himmeloghav billeder. Og have billeder. Det tulipantræblad ser ud som det er glaseret.
    Jo det kan være en vemodig årstid, men nok lidt mere for jer nu. På den anden side er der jo spændingen med det nye der skal planlægges og ses frem til. Vinteren flyver sikkert af sted for jer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gunvor
      Tulipantræet har meget flotte blade. Lige nu er det vemodigt for os, men vi glæder os også til det nye, desværre skal der pakkes og sorteres først, det er knap så sjovt :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Vi så også den smukkeste regnbue i går da vi var på weekendtur i Middelfart. Det var så smukt vejr da vi kørte derned men da vi havde fået brunch på en café inde i byen og skulle til hotellet begyndte det at regne og da vi nærmede os hotellet var regnbuen der, desværre blev vejret ikke så smukt igen, men vi kunne så hygge os indendøre.
    Idag kørte vi så hjem til os og fik frokost. Alt i alt en rigtig dejlig weekendtur med slænget :-) men godt træt bliver man jo også og selv om det var nogenlunde tørvejr da gæsterne var kørt var det nu mere sofaen end haven der trak :-)
    Skønne billeder fra din solbeskinnede have og ja der bliver færre og færre blade på træer og huske, de er nu også smukke når de lægger og pynter på græs og bede.
    Chrysanthemum står så fint i haven nu og roser kan heldigvis også stadig nydes.
    Godt at du kan låne drivhuset hos Per til de sarte ting, for der er jo lidt du skal have med dig.
    Rigtig god ny uge til jer
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Jeg så jo, at du havde været ude med "slænget" så jeg regnede ikke med at høre fra dig i aften, men jo du er trofast som altid. Det har ikke været det bedste vejr i dag, jeg har kun gået morgenturen, resten af dagen har stået på oprydning og fylde en papkasse, det tager tid, når minderne dukker op.
      Ja efter sådan en tur, bliver man træt, og du skal nok på arbejde i morgen, det bliver hårdt.
      Ja jeg er glad for, at jeg har fået lov til at sætte R. edgeworthii ind i Pers drivhus.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Efteråret har altid et stænk af vemod, synes jeg, men den modvirkes så af planer om, hvad man vil have ændret eller i det hele taget have lavet i haven; men det element bliver jo først aktuelt, når I er flyttet til Fyn.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det har du ret i, jeg planlægger haven på Fyn i stedet, men først skal der sorteres og pakkes :(

      Slet
  7. Jeg er enig med dig, Lisbeth, at det er trist når det flotte efterårsløv falder og træerne står tilbage med nøgne grene. Men årstiden har i hvert fald været fantastisk og vi har nydt den!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja der bliver lidt bart derude nu, heldigvis er stammerne også fine men vi skal lige vænne os til, at det sker. Det har været en fin oktober ja.

      Slet
  8. R.edgeworthii blir heldigvis med til deres nye hjem. Må si jeg kommer til å savne speielt alle de fine bildene av diverse rhododendron.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Martin
      Ja den skal heldigvis med. Jeg skal have nye rhododendron, så jeg skal nok tage billeder, men selvfølgelig får jeg ikke så mange som her :)

      Slet