torsdag den 1. juli 2021

Regndråber drypper på mine roser

 Derfor kommer der først og fremmest billeder af smukke roser med regndråber, de blev taget i går morges. Senere kom der mere regn, så i aftes var roserne knap så kønne. Men vi var heldige, vi fik 15 mm, det vil sige, at vi i juni når op på 37,8 mm. I dag lufter det en del, så mon ikke roserne rejser sig igen.

Det blev til mange billeder for de var så smukke, jeg håber, I vil nyde dem. Vanens magt er stor, så I får navne på dem alle:

Novalis
Bering Renæssance
Twice in a blue moon
St. Cecilia
Chocolate l´orange
Comtessa
Koko Loco
Hot Chocolate
Chopin
Elfe
Britannia
King´s Macc
og sidst men ikke mindst Clarét min marcipanrose :)
Dagens clematis er Mon Amour
Her er det et par træer i skoven med clematis, forrest Arctic Queen bagved Niobe

Dagens bi i Læderkronen/Ptelia, den er fyldt med summende bier :)
Dagens martagonlilje fra haven

dette er nok  sidste billede fra det hemmelige sted 



Lidt Rhododendronbilleder:
R. Bloombux blomstrer flot endnu
og R. maximum er netop sprunget ud, så er der kun to tilbage, som ikke har blomstret endnu
Stauden Brændende kærlighed/Lychnis Chalcedonica
Jeg kunne ikke stå for rødbirken med solstråler, den var så fin

Til sidst aftenstemning fra d. 28.6. så fint med solens stråler på den gule vandgran til venstre og på den fligbladede el til højre.
I må have en dejlig dag. 









24 kommentarer:

  1. Det var en stribe flotte regnvejrsroser. Med lidt god vilje har vi fået 10 mm i juni, og det var endda over to omgange, så der kom stort set ikke noget ned på jorden, så jeg er fortsat på konstant udkik efter tørketålende planter til haven - nu har vi haft tørke 4 år i træk!
    Læderkronen er fantastisk med alle de bier.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Jeg føler med jer, det er nærmest at gøre grin med jer så lidt regn. Jeg synes ikke, vi fik meget, men tre gange så meget som I har fået. Jeg talte med nogle i dag, som bor helt nede på sydøen, de havde kun fået 7-8 mm mod vores 15, underligt. Vi er glade for det vi fik, der var lovet mere i morgen, men det har de trukket tilbage.
      Jeg ville ønske, du kunne se læderkronen, den er helt fantastisk også at lytte til den summen :)
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Nydelige roser med regndråper på. Så heldig du er som fikk 15 mm. Her er det knusk tørt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marit
      Ja jeg føler mig også meget heldig, mange andre steder fik de ikke noget.
      Klem

      Slet
  3. Jeg bød virkelig at se dine billeder! Roser med vanddråber er bare så smukt.
    Her i Halsnæs har vi fået 16 mm regn i de sidste par dage, og det er haven og jeg taknemmelig for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Det glæder mig at høre, roser med regndråber er godt, bare der ikke er kommet for meget regn, det kan de ikke lide.
      Jeg kunne godt se, det gik den vej over, I trængte også, mange andre blev snydt.

      Slet
  4. Fantastisk du kan huske alle dine rosennavne. Jeg kan nogle af dem, men især de historiske er jeg "løbet sur i navnene". Flere ligner jo hinanden så er det nu Celestial eller Cloris eller..
    Min Hot chokolade står heldigvis ikke i den oprindelige rosenhave, så dens blomster har overlevet, og den er så skøn nu. Jeg overvejer at købe en til. der er en mega busk der skal væk oppe ved den gamle græsplæne.. nånej, jeg skulle jo ikke have flere roser,, tror jeg nok....
    jeg så godt den lyserøde "brændende kjærlighed". Min alm røde er i dag blevet hevet op. jeg er endelig blevet træt af den dinglerær, der aldrig har nogle ordentlige blomster, så hellere finde på noget der ser pænere ud. Indtil videre er der plantet et par sommerblomster jeg havde i reserve.
    Sollys gennem trækroner,,, så smukt.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Det går meget godt med rosennavnene, men jeg må indrømme, at jeg også kan have problemer med de historiske, jeg har ingen af dem, du nævner.
      Haha nej vi skal ikke have flere roser, mine driller i år og vælter, så for tiden skal jeg heller ikke have flere roser.
      Min brændende kærlighed står stiv og strunk, ingen problemer med den. Havde den været rød, havde jeg ikke haft den :)
      Ja om aftenen kan sollyset noget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Uha jeg bliver helt misundelig af at se billeder med regndråber. Vi fik ca. 30 mm fordelt på 2 dage i juni, sidste gang for 14 dage siden. Vi trænger! Rødbirken er utrolig flot ud i det lys. Godt billede!

    SvarSlet
  6. Hej Sydney
    Det kan jeg godt forstå, det er ikke rart med tørke. Gad vide hvor du bor henne, det fremgår ikke af din blog. Med det rigtige lys bliver rødbirken utrolig flot.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Dejligt med lidt vand til roserne, de tager sig godt ud med de fine dråber. Denne gang var det jer der fik mest, vi måtte nøjes med 10mm. Da jeg var rundt i haver da jeg kom hjem i dag var det nu ikke noget våd jord at se.
    Den lyserøde Lychnis er så fin, den har jeg også haft men den kunne åbentbart ikke lide at være her, så den forsvandt igen.
    Min Bloombux har ikke blomstret særlig meget i år. Klipper du din tilbage efter blomstring? Det har jeg ikke gjort, måske det er en fejl. Mener nemlig at Claus sagde at den skulle klippes, eller var det mon at den kunne klippes. Er ved at blive gammel :-) kan ikke huske det.
    Dit aftenstemnings billede er så fint og kleopetra står så fint til det gule og grønne.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det var godt nok, men nu ligger de så hen ad jorden, det er ikke godt. Her er jorden lidt fugtig, jeg kunne se, at Nyborg også har fået 15 mm.
      Ja den lyserøde er fin, du må have en stikling af mig.
      Ja jeg klipper Bloombux efter blomstring - lidt i hvert fald. Jeg tænker, Claus har sagt, at den kunne klippes. Jeg så godt, at du studerede den nøje, da I var her.
      Ja det var ret gode billeder og svært at vælge.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Dagens ret fra Høneballehaven - i al sin overdådighed! Oven i købet skyllet ned med rigelig væde. Velbekomme!
    Dine rosenbilleder kunne jo gå lige ind i et katalog, hvert eneste et, og træerne i mod- og medlys med et par Kleopatras Nåle i forgrunden er bare smukke. Herligt i har fået en god portion regn, her er det stadig vandslangen der redder det nyplantede. 5 mm fik vi...

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er da en god dagens ret med regnvejrsbilleder, tak håber du nød dem :) selvom du også gerne selv vil have regn. Utroligt at det er så ulige fordelt i vores lille land. Vi har lovning på regn til morgen, det er fint, men jeg ville nu ønske, at jer der ikke har fået ret meget kunne få også.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det var en pæn portion regn, I fik. I nattens løb fik vi en lille smule, men kunne godt tænke os noget mere. Det slog mig, da jeg bladrede gennem dine billeder, at jeres træer i grunden er ved at være store.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi var meget heldige i forhold til mange andre, som også kan tænke sig noget mere, vi håber det bedste. Vi har fået et par mm igen her til morgen. Ja træerne er ret store, fremgår det tydeligt af de sidste to billeder.

      Slet
  10. Ja, hvor er roserne smukke! De ser også ud til at have smukt løv stadigvæk. Martagomliljerne står så fint der, jeg har ikke fået læst om det hemmelige sted, men det gør jeg senere. God weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja roserne er smukke, men vælter desværre rundt ovenpå regnen, man kan ikke få det hele. Stråleplet er så småt begyndt, sådan er det med roser. Det er fint, der står ikke så meget om det hemmelige sted, men der er billeder.
      Tak i lige måde

      Slet
  11. Wow, hvor roserne da smukke! Regndråberne er lige glasuren på kagen :-) Sikke meget regn I fik - vi fik kun en tredjedel. Kunne godt have bruget noget mere.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja smukt er det med regndråber, men det er svært for dem at holde deres hoveder efter regnen. Tænk at vi har fået mere end jer, det sker sjældent. Vi kunne også bruge mere, men andre trænger meget mere.

      Slet
  12. Rødbirk! Endnu et navn - og træ - jeg aldrig før er stødt på, men det ser flot ud!
    Dine martagonliljer ... kan det passe, at det er de samme, jeg kender som kransliljer?
    Roser - og i det hele taget blomster - er så smukke med regndråber på, og du har fanget dem flot.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja rødbirk er ikke så kendt. Og det er rigtigt, at martagonliljer og kransliljer er det samme.
      Tak - ja roser med regndråber er fine.

      Slet
  13. Det var godt nok smukke billeder - og dejligt at I har fået lidt regn.
    Her har det regnet en del i går og nu her til morgen uafladeligt. Jeg ved ikke hvor meget vi har fået, men en del og det er jeg faktisk glad for.
    God weekend.
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja vi har fået en del regn, det må vi glæde os over, der er stadig mange, som har tørke endnu. Mine roser kan nu ikke lide det, de ligger hen ad jorden :(
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet