søndag den 11. juli 2021

Et kort indlæg om spætten og lidt andet

 Jeg havde fint besøg i går formiddags i regnvejret, den sad lige uden for vinduet her.

For en gang skyld var Søren ikke spor sky



så jeg fik nogle fine billeder, skovspurven delte foder med den.


der er så mange fine clematis i blomst nu, enten gror de helt op i træerne, eller også vil de slet ikke gro. 
Hortensiaerne er så småt i gang, de afløser roserne, som er ved at afblomstre efter første blomstring

Annabelle
Ayesha
Blue Bird
Så er der allerede gang i høstanemonerne
Disse fine lyserøde valmuer har duft, fandt vi ud af, da jeg havde et par ivrige rosenentusiaster på besøg i fredags. De stak deres næse i alt :))) hyggeligt besøg. 
Vi fik 18 mm natten til lørdag, igen gik det ud over roserne, så jeg har haft nok at gøre med at rydde op i dem og deadheade i går.
lidt blev der til vasen

At James Galway var væltet forstår man godt med alle de blomster, den er meget høj, så vi bandt den op, så må vi se, hvor længe det holder. 

Til slut et billede af aftensolen gennem pergolaen. 
I dag går turen til Fyn, jeg skal over og se min søn Per spille Emmet Forrest i Legally Blonde, det foregår i Otterup https://www.nordfynsspillene.dk/  der er stadig ledige pladser :)  Fyns Stiftstidende
har givet dem 5 stjerner. 
Rigtig god søndag til jer.  Jeg svarer ikke på kommentarer før mandag. Jeg skal af sted 7.45 og kommer først hjem igen kl. 23.15, det bliver en lang dag, heldigvis skal jeg mødes med hele familien.  Det glæder jeg mig til. 





22 kommentarer:

  1. Det var dog en lang dag I har i vente, men det bliver sikkert hyggeligt at se familien og få lidt kultur indenbords samtidig.
    Her er der efterhånden 2 spættefamilier der prøver at lære deres unger at hente mad i foderstativet, og de små er ret snavsede at se på - som din spætte, og de bliver siddende længe på samme sted, fordi de endnu ikke ved bedre:)
    Det er da utroligt jeres roser bliver ved at falde ned! I er jo ellers meget omhyggelige med alt jeres arbejde, og jeg tænker ikke I snyder med opbindingen heller. Dejligt lys gennem pergolaen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det blev en lang dag, men nød familien og stykket.
      Ja det er ikke godt med roserne, men vi er ikke omhyggelige nok, vi mangler stativer til at holde de højeste, så det er kun nødløsninger. Pergolaen kunne bedre klare det, desværre er der for lidt sol til roserne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hei Lisbeth.
    Ergerlig med rosene, men du får nyte dem inne:-)
    Flotte bilder av hakkespetten. Høstanemoner allerede nå er tidlig. Her ser det ut til at alle høstanemonene har gått tapt denne vinteren..
    Regner med at du får en lang og deilig dag/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er ærgerligt med roserne, jeg sætter dem i en vase på havebordet, så kan jeg nyde dem inde fra.
      Tænk kan høstanemonerne gå tabt, men I har jo haft det koldt.
      Ja det blev en lang dejlig.

      Slet
  3. Sikke en lang, skøn dag I har gang i - dejligt at se hele familien - og spændende med skuespillet!
    Fine og heldige billeder af Søren Spætte. Som altid er jeg benovet over dine clematis, mine succeshistorier er lidt begrænset med dem. Men Annabelle er også godt i gang her - de er bare lækre!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det blev en lang skøn dag, jeg nød både familien og skuespillet. Bent blev hjemme og passede hundene.
      Derfor skrev jeg som jeg gjorde, mine clematis er flotte, altså dem der vil gro, andre vil ikke.

      Slet
  4. Oj så vackra rosor och klematis. Vallmon är ju helt bedårande vacker...
    Ha en solig och fin söndag!
    Kram Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Tak for det, det blev en fin dag.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja, det er ergerlig at rosene blir ødelagt, men samtidig har du fått mye regn.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja man kan ikke få det hele, her fik vi så regn.
      Klem

      Slet
  6. Skøn dag at glæde sig til - jeg håber alt gik som det skulle.
    Vores flagspætte i Sverige var desværre alt for lidt sky, og den kunne rasere mejsekuglerne på få minutter, så den var, på trods af, at det er en flot fyr, ikke velkommen hos os :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det blev en lang dag, og alt gik ikke helt som det var planlagt, men jeg kom da hjem igen. Det kan du læse mere om i næste indlæg.
      Ja de kan være stygge de flagspætter, håber du kan holde dem væk.

      Slet
  7. Ja Søren spætte er en herlig fugl. Vi har osse et par i haven, men de er mere sky.
    Det er nogle flotte hortensia du har. Jeg troede de var rimeligt vandkrævende, så i disse tørketider har jeg valgt dem fra. Men de er måske mere tolerante end som så?
    Jo nogle valmuer dufter. det er der nogle af mine der gør, mens andre ikke dufter, men snare lugter.
    Håber I har haft en hyggelig familiedag. vejret har da været med jer.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja den er fin Søren Spætte. Jeg synes egentlig at hortensiaerne klarer sig fint. De kravler lidt sammen, hvis det bliver for varmt og for tørt. Jeg laver stiklinger af den egebladede, som er så fin, den må du have stiklinger af, de er nemme.
      Jeg synes, det var en fin duft valmuen havde, men derfor kan der vel sagtens være forskel på duften (og næsen :)
      Ja det blev en hyggelig familiedag med solskin, næsten for meget.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Han er en flot fyr ham Søren :-) super at han havde tid til at sidde model for fotografen.
    Her er der også godt gang i høstanemonerne, fine er de men godt nok også lidt for meget ihvertilfald den gamle type. Her får den lov at gro i et hjørne af have og kun fordi Mogens gerne vil have dem :-) det er nu heller ikke sikkert jeg kan udrydde dem alligevel.
    Fine Valmuer, jeg har nu aldrig tænk på at de kan dufte, har derfor stukket næsen i mine de lysrosa men syntes nu ikke at duften var noget for mig, måske det ikke er de samme selv om de ligner :-)
    Håber du har haft en dejlig dag, og at forestillingen var god,vejret var der da ikke noget i vejen med her i Otterup idag. Jeg har gået ude i haven det meste af dagen. Det mærkes og kan ses i panden, skulle vidst ha’ haft en kasket på :-))
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja Søren er en flot fyr, han sad pænt stille.
      Ja får høstanemonerne først fat er de ikke nemme at slippe af med igen.
      Ja det er så ikke til at sige med valmuerne, denne duft var ikke kraftig kun en fin svag en.
      Ja vejret i Otterup var fint, underligt at være der uden at se jer. Vi fik solen lige i nakken, så der var rigeligt varmt, men det var værre for skuespillerne.
      Knus Lisbeth

      Slet
  9. Det er et rigtig godt billede af spætten. Den har vi ikke set i mange år. Din søn er vel efterhånden en rutineret sanger, man alligevel gætter jeg på, at du har sommerfugle i maven, når forestillingen går i gang.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Marie
      Underligt at I ikke har spætter hos jer, her yngler de i nærheden.
      Ja Per har været med til mange stykker, jeg er nu ikke bekymret for ham, jeg nyder bare at se ham spille og høre han synge.

      Slet
  10. Härligt att ni kunde få till en familjeträff. Har faktiskt ingen aning om jag kan komma in i Danmark överhuvudtaget... Men vi hade en fin helg i Skåne. Synd om dina rosor men jag är glad för allt regn och vill gärna ha ännu mer. Det är fortfarande väldigt torrt här.

    Kram Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det var rigtig godt at mødes hele familien. Jeg tror, du kan komme ind i Danmark, jeg har familie, der snart skal på ferie i Sverige.
      Ja det varer såmænd ikke længe før vi igen ønsker regn.
      Kram

      Slet
  11. Det var sandelig flotte spættebilleder.
    Forhåbentlig havde du en god tur. Hvor må det være spændende at se sønnen optræde.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja dem er jeg sluppet helt godt fra. Det var virkelig spændende at se ham optræde, jeg er lige spændt hver gang, det sker. Denne rolle var lidt større, så han sang meget, han har en god stemme.
      Kh Lisbeth

      Slet