mandag den 26. juli 2021

Et lille blogtræf

 

Trompetkrone/Catalpa har mange blomster i år, men de er højt oppe i træet.

I disse coronatider skal man være varsom med at invitere til blogtræf. Derfor blev det kun til to par i år, der er desværre heller ikke så mange der laver indlæg mere, så der er ikke mange at invitere. Disse to par er gode gamle kendinge, som var med til første blogtræf i 2012, det var den gang det hele startede her i Høneballehaven. I dag fik vi lige genopfrisket gamle minder fra det første træf, hvor vi kun kendte hinanden fra bloggene, men har man nogen sinde hørt om havefolk, der ikke kunne snakke sammen fra dag 1, jeg tror det ikke :)

Det regnede rigtig meget, da de ankom kl. 13.30, så vi startede i pavillionen, da det blev tørvejr havde Ulla Mullis og Jette Friis paraplyerne klar, heldigvis blev der ikke brug for dem.
Klokken 15 serverede Bent kaffe, te og lagkage, der var ikke en krumme tilbage af lagkagen, da de rejste sig fra bordet :) 
der var friske jordbær og flødeskum mellem bundene. Jeg laver altid lagkage dagen før, den skal spises, så den kan nå og sætte sig.
Her er lidt af, hvad de fik at se.

Astilberne står så flot lige nu
også clematis Princess Diana er flottere i år end, den nogen sinde har været, man skal have tålmodighed med clematis.
Echinacea/solhatte er ved at blomstre
denne er fantastisk flot
her er det pileurt og Kapfakkel med flere fine farvenuancer i baggrunden
det snoede bed med forskellige hostaer
Hemerocallis får stadig nye blomster, de er så fine.


Strawberry Fields er en af yndlingene
Hortensiaerne er også godt i gang

den store i stenbedet vokser godt
jeg er nødt til at klippe af den hvert år efter blomstring
Hydrangea Annabelle står ret flot nu
Kitaibelia Vitifolia blomstrer også nu
Rhododendron
R. Charles Dickens klippede jeg efter blomstring, se hvor fint den laver nye skud nu
R. Silbervelours 
er ret betagende, den lægger mange af de besøgende mærke til
Her er to, der blander sig, nemlig R. Golfer og R. Hansel
Roserne er ved at afblomstre, men et par enkelte må jeg vise her, resten kommer i facebookgruppen
Alfred Colomb er lige sprunget ud, flot farve men ikke specielt blomsterrig
og Carl Nielsen, den eneste blomst i år, den måtte beskæres helt ned på grund af stængelsyge, jeg håber, den kommer sig, ellers må jeg have en ny.
Til slut solnedgangen 24.7.
Rigtig god start på ny uge, vi må se, hvor meget regn den bringer. Vi har lige fået en kort byge, til morgen lovede de 11 mm, men der er andre, der har det mere tørt end os. 










20 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så hyggelig med bloggtreff og lagkake! Den så veldig god ut :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det var hyggeligt, lagkagen var nok god, siden den blev spist.
      Klem

      Slet
  2. Blogtræf er bare så hyggelige - det var godt I kunne gennemføre bare et lille et af slagsen. Nu havde I åbenbart mødtes før, men selv om man ikke har, er det som om man kender hinanden alligevel gennem bloggeriet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er hyggeligt at mødes, selvom man ikke har set hinanden før. Jeg ser da også frem til jeres besøg, når nu turisterne bliver lidt færre.

      Slet
  3. Tak for en rigtig hyggelig eftermiddag. Som altid en fornøjelse at se jeres have, også i regnvejr. Og så er det bare dejligt at gense “gamle” havevenner, og lige dele en lagkage, nu vi er igang!
    Det er bestemt ikke sidste gang, vi besøger Høneballehaven….så er I advaret.
    Masser af haveknus fra fru Friis & Co. :o)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej fru Friis
      Selv tak - ja godt I kom, så vi kunne få lidt regn. Altid dejligt at gense gamle havevenner, det gik jo fint med at dele lagkagen.
      Vi tager gerne mod besøg igen, det er altid hyggeligt at møde.
      Haveknus tilbage til fru Friis & Co :)

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Sikke dejlige solnedgange du viser de sidste par gange, og alle de dejlige blomster. Jeg elsker hortensiaer, mine er også begyndt at blomstre.
    så kom regnen endelig, ialt 37mm, de 28 mm kom på 30 min, jeg har aldrig oplevet så meget regn, men nu har rhodoerne da endelig fået vand, det har drillet så meget med mit vandingsanlæg, og det har været varmt, så jeg har været ret frustreret, de er jo lidt mine børn, som jeg gerne vil passe godt. Heldigvis har de ikke hængt med bladene så det har nok ikke været så slemt.
    Var på kridtvejens planteskole i sidste uge og bytte nogle ting som var gået ud for mig, de er så flinke deroppe, og så købte jeg et silketræ Albizia julibrissin Summer Chocolate, det mørke løv ser fantastisk ud, det træ skulle du prøve, men det tåler ikke meget frost, mine stod godt nok ude i vinter og var dækket til og har skudt igen, så noget kan de tåle.
    Nu vil jeg ud og så hvordan alting står til derude efter alt det regn, men hvor er jeg glad. God aften til dig.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Ja hortensiaerne er fine, dem må man holde af.
      Jeg skal da love for, at du fik regn, heldigvis er det ingen problem i din skov, det var vist værre i Sønderjylland. Dine rhodoer skal nok klare sig sådan som du pusler om dem.
      Det lyder rart med et besøg på Mors, det kunne jeg også tænke mig, ligesom jeg kunne tænke mig et silketræ, men jeg har ikke plads til mere. Herover er ikke meget frost, så det skulle nok klare sig.
      Ja du må ud og kigge, nu I har fået regn.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Uha, hvor gik jeg glip af meget, men det er dejligt at høre, at dagen var god trods regnen, og vi tager forhåbentlig revanche senere. Vi fik først regn kl. 16. Der kom 11 mm. Ikke meget, men det udsætter da vandingen en uges tid.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja du gik glip af det gode selskab og lagkagen, men du skal nok få revanche :) Så blev I da ikke snydt denne gang for regn, vi fik ikke mere, så for en gang skyld fik du mere end os.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Heldig I har pavilionen når vejret driller. Men ingen lagkage tilbage til Bent?? det var synd......
    Din have ser altså så flot og frodig ud, perfekt til din havetræf.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi er glade for pavillionen i sådan et tilfælde, ellers skulle de ind i huset, så skal jeg jo gøre rent ;) Jo jo for en sikkerheds skyld havde jeg lavet to lagkager, så han mæsker sig rigtigt i dag.
      Ja det er godt at holde træf her både for gamle havebloggere og for gode havevenner :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Tak for en dejlig eftermiddag og masser af lagkage :)
    Det var som altid rigtigt hyggeligt og haven imponerer hver gang.
    Jeg skriver lige navnet på clematissen: Emilia Plater
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Selv tak og tak for besøget, der var ikke mangel på lagkage :)
      Tak for navnet igen, vi skal have den plantet i dag.
      Knus

      Slet
  8. Det ser hyggeligt ud med gamle blogvenner på besøg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er altid hyggeligt med besøg af gamle blogvenner.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Uh ha regn er ikke velkommen når man har havegæster, men godt det blev tørvejr igen. Her regnede det først aften/nat men det blev kun til ca. 4mm. Det er da lidt ærgerligt at bloggerne lige så stille forsvinder, men heldigvis er det jo nok ikke fordi at haveintetessen forsvinder, så der er jo stadig grobund for at ses, det er jo dejligt. Der var jo også meget at se på selv om rhodoerne er slut og roserne lidt på retur. Liljer, dagliljer og div. stauder og ikke mindst hortensiaene shiner nu.
    Igår satte vi Yvonne og Kent stævne i lille Malund og vi havde en rigtig hyggelig eftermiddag der. Kaffe og kage havde vi medbragt og vejret var med os. Der er godt nok også meget at kigge på. Dejlig have. Kl. 16.30 kørte vi derfra og vider til Yvonne og Kent (de bor ca. 20 min derfra) og det begyndte da at småregne. Kort efter vi kom til dem så åbnede himlen sig og det stod med i stænger. Da vi kom hjem var regnmåleren desværre tør, så ikke en dråbe i Otterup. Vi kan ellers godt bruge noget nu.
    Ha’ en dejlig dag.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej regn er ikke velkommen, vi blev moppet, fordi jeg altid siger, at det ikke regner på Samsø. Det er ærgerligt med bloggene, men heldigvis møder vi stadig de gamle hist og pist, men især her. Ja heldigvis er der også noget at se på på dette tidspunkt.
      Lille Malund er en flot have, der er meget at se, godt regnen først begyndte, da I kom hjem til dem, jeg har været der i regnvejr, det er ikke sjovt, slet ikke hvis det var så slemt.
      Regnen er ulige fordelt har jeg set på fb, men de var så de heldige vindere af regn, det er ikke så mange, der er det.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Sjovt at se haven præcis en måned siden vi var forbi! Der sker meget i sommerens løb, og nu er det helt andre planter der blomstrer, men det er nu også flot. Og tænk at I ligefrem har fået regn... I nat så jeg et par enkelte fjerne lyn på nordhimlen, og det er det nærmeste vi er kommet på "vejret", så her vandes.
    Hyggeligt at kunne træffes med gamle havevenner trods corona og regn - og du laver jo en god lagkage, Lisbeth!
    Næste gang du bliver træt af regnen må du godt give den et puf i vores retning:)

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja nu er haven helt anderledes end for en måned siden. Ja en smule regn fik vi, men det gjorde ikke noget at få lidt mere. Det er meget ulige fordelt i vores lille land.
      Ja det var hyggeligt at møde gamle havevenner, lagkagen falder altid i god jord :)
      Det varer nok noget, inden jeg bliver træt af regnen, er jeg bange for ;)
      Hilsen Lisbeth

      Slet