onsdag den 28. juli 2021

Blær eller pral?

 Tja, måske er det blær. Jeg ynder at vise mange billeder både her og i min facebookgruppe Høneballehaven, den kan du se, hvis du er på facebook. Det gør jeg mest, fordi jeg vil gøre andre haveinteresserede opmærksom på mine mange forskellige træer, rhododendron og roser. I de sidste par uger har jeg haft en del yngre besøgende, som gerne ville inspireres. Det er de helt sikkert blevet. De to jeg havde besøg af i går, spurgte om de ikke forstyrrede mig i mit arbejde. Jeg kunne kun svare, at selvfølgelig gjorde de det, men jeg tager gerne mod besøg af haveinteresserede, som mangler inspiration, så må ukrudtet gro lidt mere, det er ikke så vigtigt. 

En af de planter jeg altid gør opmærksom på er Himlens 7 sønner Heptacodium miconioides
den er fantastisk til den lidt større have, bemærk stammen. Lige nu står den fuld af knopper, for det er et af de få træer, som blomstrer om efteråret. Bierne er vilde med blomsterne.

Og nej jeg fortæller ikke dette for at pudse glorien, men fordi jeg synes, at det er vigtigt, at der kommer nye yngre haveentusiaster til, de fleste af de entusiaster jeg kender er over 60 år. Jeg selv er 72, hvor længe kan jeg mon blive ved. Jeg håber på mange år endnu, selvom den ene af mine sønner siger, at vi skal flytte i rækkehus. Nej tak det har vi ikke lyst til. 

Jeg under så mange som muligt at få del i haveinteressen, det giver en dejlig ro at gå i haven. I denne uge har jeg haft besøg hver formiddag, alle går glade her fra, og jeg er glad for at vise det frem, hvis det kan skabe mere interesse for haver. 

Der er nogle fine kig til haven
lige meget hvor vi står
liljerne blomstrer som bekendt netop nu, her er det hækbedet som er fyldt med blomstrende liljer
 Himmelsk bambus /Nandina Domestica er en flot plante med fine nye skud.
og Hydrangea Ayesha/hortensia har mange fine blomster. 
Flere liljer er sprunget ud:

Bonbini har jeg flere steder i haven, løget har nok delt sig igen, så min søn Per kan få et eksemplar
Lotus lilje
3 forskellige gule
og en smuk prikket i hækbedet

en hvid lilje i skoven står så fint, snart springer der flere ud i skoven.
Noget af det folk, der besøger haven lægger mærke til er kontrasterne:
Jeg går meget op i forskelligt løv og farver
der fanger øjet. Også høstfarver fortæller jeg en del om, en af mine kæpheste :)
Har du lyst til et besøg i min have, er du velkommen, men husk at ringe eller skrive dagen før. Det koster 30 kr. for en rundvisning, men jeg kan som sagt bedst lide at aftale et besøg dagen før.

Jeg er så heldig, at jeg får gaver, når jeg har besøg af havebloggere, det behøver I ikke, men det er selvfølgelig kærkomment. 
Fru Friis og manden kom med en fin sommerfugl, mon ikke hun har bemærket, at jeg ikke har så meget pynt i haven. Nu står den flot, så vi kan se den fra terrassebedet og stuen. 
Ulla og Mr. M kom med en clematis Emilie Plater, som jeg bestilte sidst vi besøgte deres have, den blev fluks lavet til mig af Mr. M. 
Tak for gaver, dem er jeg glad for. 
Roser er der ikke så mange af nu, men lidt billeder har jeg taget:
Hansestadt Rostock er først begyndt at blomstre for nylig, jeg måtte klippe den helt ned i foråret.
Jenny Duval med en af de sidste blomster

Der er ikke så meget gang i pergolablomstringen for tiden, men Perpertually Yours gør det godt. 

Lidt stauder bliver det også til i dag:
Echinacea sår sig selv, det må den gerne
Phlox i staudebedet
hvide phlox og liljer sender en fin duft ud.

Traditionen tro slutter vi med solnedgangen fra i aftes. Klokken 5 i morges blev vi vækket af en ordentlig regnskylle, jeg lå og fantaserede om, hvor meget vand der var kommet. Jeg blev lidt skuffet, for det lød voldsomt, det blev såmænd bare til 3.3 mm. De to jeg havde besøg af i dag kom fra Kalundborg, de havde fået 42 mm på 30 minutter, ja der er forskel, men så meget har vi nu ikke lyst til at få på en gang. 
Tælleren på min blog går helt amok, jeg tror nu ikke, der er så mange, der kigger ind, det må være en fejl. Det ser dog ud til, at der er 108, der har kigget på bloggen siden sidst, det er rigtig fint.
Fortsat dejlig onsdag.








20 kommentarer:

  1. Kære fru Høneballe. Et dejligt personligt indlæg fra din hånd. Jeg forstår dog ikke helt overskriften, for jeg ser absolut intet blær eller pral hos dig. Du viser det, du har og det er vel det en haveblog går ud på. Hvor er det dejligt at kunne inspirerer en ny generation og at yngre mennesker søger mod din have. Det er en stor ros. Egentlig tænker jeg ikke at unge mennesker er uinteresserede, de har blot rigeligt at se til mens børn og karriere skal passes. Der kommer trods alt mere ro på os, når vi når en moden alder. 🤪
    Dejligt at sommerfuglen har fundet et sted at bo. Jeg har skam ikke tænkt at mangler pynt i haven, men det er altså lettere at finde en rusten sommerfugl, end at finde en plante du ikke har! ;o)
    Masser af haveknus fra fru Friis

    SvarSlet
  2. Kære fru Friis
    Mange tak for dine søde ord. Nogle gange føler jeg mig set skævt til, fordi jeg sætter mange billeder ind, det er ikke alle, der har tid til at se så mange billeder, men jeg ved også, at der er mange, der nyder dem. Ja det er dejligt at inspirere de unge, men du har ret, folk har mere travlt i dag med karriere og børn. Vi andre havde heller ikke så meget tid, da vores børn var små. Men nu er vi faldet til ro og nyder vores haver.
    Jeg forstår godt, at du valgte en rusten sommerfugl fremfor en plante, for det er ikke nemt med mig, men det har faktisk lykkedes dig flere gange.
    Haveknus tilbage til dig <3

    SvarSlet
  3. Nix ikke pral, sådan èr din have jo, skøn med skøn på. Og endnu bedre at den kan inspirerer nye havenørder. Jeg tror egentlig ikke de unge ikke har lyst, de har bare ikke tiden til at lave den store vilde haveomgang.
    Havearbejde holde èn ung. Min mor er 94 og hun tuller stadig rundt i sin have. Dog siger hun at næste år opgiver hun helt urtehaven. Hun kan ikke se forskel på krudt og ukrudt. Det kniber gevaldigt med synet.
    Den bliver flot din 7 sønner... Og jeg har fundet 3 blomsterknopper på min, ugh hvor jeg glæder mig.
    Lækre liljer,, og phlox,,, der må være en duft i din have. Det er der i min især om aftenen. Jeg har ikke det halve liljer som dig, men jeg har en del phlox og de dufter osse. Til efteråret kommer jeg nok til at forynge en del af dem. det har jeg vist forsømt de sidste år.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Tak skal du have, godt du har set den i virkeligheden. Ja det er godt at kunne inspirere, de skal bare i gang, men det er svært for dem at få tid.
      Hvor lyder det godt med din mor, men synd det kniber med synet. Vi har en gammel ven på samme alder, han kan kun ligge på sofaen :( lidt trist.
      Tænk er der blomsterknopper på din 7 sønner, jeg kan slet ikke huske, hvornår vores begyndte at blomstre, den dufter jo også.
      Ja liljeduften er fantastisk og phloxen ligeså.
      Jeg har ikke som sådan forynget mine, men flere er kommet til, og nogle er delt og flyttet.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Jeg har jo aldri sett din hage i virkligheten, men utfra bildene dine så å den være helt fantastisk å besøke. Dine blogg og hagevenner er heldige som kan få besøkt den. Så heldig du er at dine solhatter selvsår seg. Det gjør ikke mine.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej desværre har du ikke set min have, jeg ville også gerne se din, men vi bor lidt for langt fra hinanden. Heldigvis sætter havevennerne pris på at se haven en gang om året. Ærgerligt at dine solhatte ikke selvsår sig, heldigvis har du mange fine, mine er bare de almindelige.
      Klem

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Det er da kun dejligt med alle de billeder og hvis der er nogle der syntes det er blær eller pral ja så står det dem da frit for ikke at kigge med.
    Det er helt sikkert både inspirerede og lærerigt at være fast læser af din blog og din fb gruppe og det er meget de yngre haveintereserede kan have stor glæde af. Selv har jeg lagt meget ekstra på min have, siden jeg lærte både dig og din blog at kende.
    Det siger jeg tak for.
    Bonbini er en af mine favorit liljer, den fik jeg jo af dig for nogle år siden, men der er ikke rigtig sket nogen formering her endnu, desværre.
    Dejlige gaver du har fået, dejligt med lidt pynt og sørme en flot Clematis Mr. M har lavet til dig.
    Her havde det også regnet i morges men meget lidt, her i aften har vi fået lidt mere, alt i alt 2mm. Ikke rigtig noget at skrive hjem om.
    Tænker da at det kan vente lidt endnu inden I skal flytte i rækkehus :-) og mon et rækkehus er noget for jer, tænker da at det kunne gå hen og blive lidt for trangt :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Du har ret, hvis nogle synes, det er blær, kan de bare lade være med at kigge ind, det gør de måske også ;)
      Ja du har fået helt andre interesser efter du er begyndt at læse med her og besøge os årligt.
      Mærkeligt din Bonbini ikke formerer sig, det må min have gjort, jeg har den tre steder i haven og så er der en hos dig ;)
      Ja det er fine gaver, som jeg er glad for.
      Regn får vi ikke meget af, men det er der andre, der heller ikke gør, mens andre igen får så rigeligt.
      Vi vil ikke bo i et rækkehus endsige i et parcelhuskvarter, der må findes andet, vi hænger på her så længe som muligt.
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Det er ekstra godt, at unge mennesker lader sig inspirere af din have. Vi havde sjovt nok også besøg af et ungt par i går, som lige har købt hus med en lille, tilgroet have. Det kan være en svær opgave at få styr på sådan en have, når man ingen haveerfaring har, men de lader til at glæde sig til at tage udfordringen op.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, hyggeligt at I også havde besøg af et ungt par, vi må hjælpe, hvor vi kan. Godt de glædede sig, for sjovt er det ikke i den første tid med en tilgroet have, men det bliver det senere :)

      Slet
  7. Man kan da godt kalde det blær eller pral, hvis man har den kasket på, men jeg synes da kun det er dejligt, hvis man har en have, man er stolt af og som kan inspirere andre. Og jeg synes, det er absolut 'nobelt' at gide at formidle, fortælle og fotografere for at give glæden videre til unge/nye haveejere og bl.a. vise, at der er mange måder at gøre det på. Det er også min intention med min blog og hjemmeside, og jeg bliver helt bestemt glad, når nogen bliver inspireret til at kaste sig ud i det. I år har vi haft besøg af to hold, der skulle i gang med en ny have og derfor skulle have nogle tips. Det er SÅ sjovt.
    Jeg har jo slet ikke så stor en have, så mange gæster, så mange sjældenheder og så aktiv en blog, som du har, men lidt har også ret, tænker jeg. Men du må virkelig nyde alle dine besøg - også på bloggen. Folk kommer jo frivilligt, fordi de synes, der er noget at komme efter.
    Og for alle os, der i forvejen er inficeret med havevirussen, så tror jeg aldrig, man bliver færdig med at få ny inspiration.
    Mon I har fået regn i går og i dag? Vi har fået vasket bladene, men ikke noget, der har gavnet rødderne.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja du har ret, det kommer an på, hvilken kasket man har på. Jeg vil ikke blære mig, men jeg vil gerne vise frem, hvad jeg har, især fordi jeg netop har anskaffet mange af planterne, fordi der skal være noget spændende i haven.
      Du viser derimod, hvad man kan få ud af en lille have, det er jo mindst lige så spændende, desuden er du god til at fortælle historierne. Ja og det er rigtigt, at folk kommer frivilligt, så må det jo være, fordi de gerne vil se det i virkeligheden eller følge med på bloggen.
      Nej vi bliver ikke lige færdige med at få ny inspiration, og heldigvis har vi begge en Bent, der er med på den :) måske skal de overtales lidt, men det er vi gode til.
      Tja alt det de lovede har vi ikke fået, men her til frokost kom en pæn byge på hele 4.6 mm. Det skulle ellers regne hele dagen!!! Nu er det jo lidt siden, du skrev, så måske har I også fået noget nu?
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Det er ikke blær, det er glæde over en smuk have, og jeg forstår virkelig godt, at I ikke har særlig meget lyst til at lytte til sønnen, når han begynder at snakke rækkehus. Så længe I kan blive ved, skal I da gøre det - det er det sundeste, og I går ikke i stå.
    Jeg frygter den dag, vi måske kan blive nødt til at skaffe os af med Den Stråtækte, men jeg tænker så lidt som muligt på det - den bro må vi krydse, når eller hvis vi kommer til den. Der er jo ingen grund til at tage sorgerne på forskud.
    Min mands bror har planer om at flytte til Samsø, hvor hans datter og barnebarn bor. Han har bare lige et hus, han skal have solgt først, men der kommer forhåbentlig så nogle glimrende lejligheder til at besøge din have. Og dig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Tak skal du have, du har helt ret, jeg vil gerne dele min glæde med andre. Rækkehus eller for den sags skyld hus i et parcelhuskvarter er slet ikke os, foreløbig hænger vi på her, men vi tænker da lidt over fremtiden, og prøver på ikke at tage sorgerne på forskud, det er godt nok svært.
      Det lyder da spændende med din mands bror, der vil flytte her til øen, så vil vi se frem til at byde jer indenfor i paradiset :) men I må gerne komme før, for det varer nok lidt, inden han får solgt og købt noget andet.

      Slet
  9. Jeg må også melde hus forbi, og bærer ikke på skumle mistanker om pral og blær, men jeg kan da godt se din have kan virke lettere frygtindgydende, hvis man er helt nybegynder. Man får nok en følelse af uoverskuelighed i det mindste:)
    Men det er jo netop styrken ved Høneballehaven! Både uoverskueligheden når man står inde i haven, variationen i plantevalget, mangfoldigheden (ikke mindst) og så dette at enhver kan finde noget af interesse uanset hvor langt man er i sit haveliv. Jeg kunne nu også godt ønske lidt friske kræfter i blogland inden vi allesammen mister pusten, og det er godt du inspirerer yngre kræfter med daglige rundvisninger!
    Herlige billeder af mange skønne liljer og fine kig rundt i haven!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det tænkte jeg nu heller ikke, at du ville synes, men ja hvis man er helt nybegynder kan det godt være lidt svært at overskue. Jeg er begyndt at spørge, hvad de interesserer sig for, hvis det f eks er rhodoer kan jeg jo vise lidt flere af dem og lige så med roser. Ja flere af dem, der har været her de sidste dage ønsker netop uoverskuelighed i deres have, jeg trøster altid med, at det nok skal komme. Ja der er ikke mange tilbage i blogland, det er så trist. Selv dem der har været bloggere er stået helt af i hvert fald hos mig.
      Det er ikke godt for liljerne i dag, hold da op det er nærmest efterårsstorm, de liljer der er højere end mig svejer rundt i vinden og en enkelt er knækket, måske er der flere i morgen :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Jeg synes det er fantastisk, at du vil dele din haveglæde med andre og især med de yngre årgange. Jeg har aldrig besøgt din have, men alle de dejlige billeder, som du viser os, giver en masse inspiration. Bare dit billede af de nye skud på Himmelsk bambus gør mig helt glad i låget.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Tak for de søde ord, jeg deler gerne ud af min haveglæde, og skulle du en gang få lyst til at besøge min have, er du velkommen. Jeg tog billeder igen i dag af de nye skud på Himmelsk bambus, solen skinnede igennem dem, det var så flot.

      Slet