tirsdag den 13. juli 2021

Tur med forhindringer - om ølivets glæder

 Som jeg skrev i sidste indlæg, skulle jeg til Fyn og se Per spille med i Legally Blonde. Jeg skulle med færgen kl. 8.15, da vi havde sejlet i ca. 10 minutter, stoppede færgen midt ude på vandet, de havde problemer med at få lukke bovporten, så vi blev lidt forsinket. Lidt efter sejlede vi tilbage til Sælvig/Samsø, gæt hvem der blev hed om ørerne, jeg havde jo ikke så lang tid. Heldigvis sejlede de ud igen efter et par minutter. Men alligevel gjorde det jo, at jeg blev forsinket. Jeg samlede ældste storebror op lige uden for Horsens, så han kunne køre bilen til Pers hjem. Vi blev kun ½ time forsinket, men det var også nok, for Per skulle allerede køre 12.45 til forestillingen, der startede kl. 15, der skal sminkes, skiftes tøj og sættes mikrofoner på. 

Som I nok kan regne ud, var Bent hjemme og passe hundene, derfor blev det ikke til mange billeder af sceneriet men jeg fik da taget et med mobilen, kameraet lå i bilen :(

Per står med armene over kors som nr.  2 fra højre.

Da Per var kørt, kunne jeg i stedet nyde at være sammen med hans brødre,  mine svigerdøtre  og ikke mindst børnebørnene, der legede i et stort vandbassin.

stor flot frøstjerne, jeg har fået den foræret og har ingen navn på den.
den store røde kvan er i blomst nu
rosenbedene ser stadig godt ud
Hemerocallis
Lacy Doily
Forestillingen varede 2½ time, så var den gal igen, jeg skulle jo nå en færge hjem, derfor hastede vi af sted igen. Færgen havde nemlig været forsinket hele dagen efter det i morges. Måske kunne jeg alligevel nå færgen hjem kl. 19.30, nej desværre. Jeg mødte færgekøen i Odder, så jeg var ret sikker på, at færgen var sejlet. Lidl og Aldi var åben, så der gik det meste af tiden, men det var længe at vente, jeg manglede kun 10 minutter, så det blev bestemt en lang dag. 
Blomsten på hostaen Praying Hands, så forstår man bedre navnet
duft lilje
og Lilje Regal, der også dufter

I sidste indlæg skrev jeg, at jeg havde haft besøg af et par rosenentusiater, den ene af dem Mette havde denne blomst med til mig. Det skulle være en orkidé, fin er den, og spændende ser den ud, vil du skrive i kommentarfeltet, hvis du kender den. Tak til Ellen for opklaringen af navnet. Hamp hanekro er det, du kan læse om den her https://www.naturbasen.dk/art/2960/hamp-hanekro
Roser:
mosrosen General Kleber
Desdemona
William Morris
Madame Anisette
Mary Ann
Minerva
Novalis
Poustinia
Silver Cloud
Strawberry Hill
Uetersen Klosterrose
I må have en god aften, jeg har haft besøg af min bror og svigerinde i dag. 






16 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det må ha blitt en lang og slitsom dag for deg. Det var jo likevel bra at du fikk sett forestillingen.
    Du har virkelig mange flotte roser nå!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det gjorde det, men jeg var glad for, at det hele lykkedes trods alt.
      Roserne er så småt ved at falde, men der er stadig mange fine imellem.
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja nogle gange er der nogle bump på vejen, men det var da uheldigt at det var på en dag med et stramt program, men mon ikke samværet med familien kunne formilde omstændighederne. Håber du gav dig tid til at slappe af i går.
    Et par imponerende eksemplarer, frøstjernen og kvanen.
    Jeg har kun en lilje med duft endnu og det er Regale, men den dufter sørme også dejligt, to steder i haven.
    Øj den er fin den orkide, en dejlig og spændende gave. Spændende om den er nem eller en af de besværlige, orkideer vil jo ofte kun hvad de selv vil :-)
    Novalis, en af favoritterne idag, Silver Cloud er også på listen :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er der, det kan der jo også være på motorvejen i form af lange køer, men lidt træls dag for mig, og jeg er glad for at det lykkedes at se spillet. Jeg lavede lagkage og bolledej i går, så helt afslapning var det ikke.
      Ja både frøstjernen og kvanen er ret flotte.
      Der er så småt ved at komme lidt flere med duft, men der er flest af de andre.
      Orkidéen ser lidt faldende ud, jeg har først haft tid til at plante den her til aften, den står tæt på hortensiaen fra dig. Den skulle så sig selv, det håber jeg så, at den gør.
      Ja dine favoritter er fine. Silver Cloud har været svag de sidste år, i dag går det bedre.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Ja, øboere har mange glæder - og tilsvarende udfordringer. Det var i hvert fald godt, du nåede det, og at foresillingen og familiebesøget var en succes.
    Bent har passet godt på haven også, kan jeg se. Kvanen er virkelig flot.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det har vi, udfordringerne følger med, men heldigvis nåede jeg det hele, det var nu rart.
      Ja Bent passede godt på haven, kvanen er jeg stolt af, men nu spreder den sig nok snart til hele haven ;)
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Uha, starten på din dag var bestemt ikke optimal og slutningen heller ikke. Godt at det ind imellem var en succes😁 Den flotte violfrøstjerne ligner virkelig meget Elin, men den kender du vist udmærket.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Nej det var ikke den bedste start og slutning, men ellers var alt godt.
      Jeg var ikke helt sikker, jeg har aldrig fået navn på den fra hende, der forærede mig den, men jeg har også tænkt, at det var Elin.

      Slet
  5. Sådan er det med ølivet og færger der laver ged i det på de mest ubelejlige tidspunkter. Heldigt du dog nåede at se forestillingen.
    Oj den er flot den kvan,, helt majestætisk.
    Jeg vil glæde mig til min Praying Hands kommer med blomst. Den ser sjov ud. Min er kun fra sidste år så den er nok lige ung nok til blomster endnu.
    Spændende med orkideen. Om den vil så sig,, De er jo lidt af nogen primadonnaer der gør hvad de selv vil.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  6. Hej Gunvor
    Ja det er det nemlig, det må man leve med, når man har valgt at bo på en ø, jeg er glad for, at jeg nåede at se forestillingen.
    Ja den kvan er ret flot.
    Det er en flot hosta, men det varer ganske rigtigt nogle år, før den blomster.
    Jeg havde håbet, at nogle kendte orkidéen, men ingen har meldt sig. Vi får se, om den sår sig.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  7. Godt det hele lykkedes trods genvordighederne. Sikke nogle flotte roser. Novalis og Silver Cloud synes jeg er lidt usædvanlige og meget meget smukke

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er jeg bestemt glad for, det er jeg også for de to roser.

      Slet
  8. Sikke da en dag, med både stress og glæder. Det er bare så irriterende at være afhængig af en færge, men det var godt, du nåede det hele.
    Udfordringen med navn på planten tog jeg op og ved hjælp af Google Lens, som jeg anbefaler i tide og utide til alle, jeg kommer i nærheden af, får det til Hamp-Hanekro (Galeopsis speciosa) https://www.naturbasen.dk/art/2960/hamp-hanekro
    Jeg vil ikke vædde, men jeg synes den ligner til forveksling. Jeg åbnede bare Google Lens og holdt telefonens kamera op mod dit billede, og vupti!
    Jeg forstår slet ikke, at jeg har kunnet leve uden den :-)

    SvarSlet
  9. Hej Ellen
    Ja det var noget af en dag, men heldigvis gik alt godt, og bagefter er det hele næsten glemt :)
    Det var flot klaret, at du fandt ud af Hamp-Hanekro, tak for det. Jeg googlede selv, og du har helt ret, det er den, så jeg vil ikke væde :)
    Jeg må have downloaded google Lens, jeg har forsøgt, men jeg er ikke så god til det med telefonen. Jeg tror, jeg prøvede at få Per til at downloade den her i foråret, men det gik ikke så godt.
    Vi må prøve igen :)

    SvarSlet
  10. Jeg var nær ved at gentage mig selv med "ingen roser uden torne", men godt du er hjemme igen og det hele trods alt lykkedes! Jeg bliver meget træt ved tanken og den varme det hele er foregået i (tænk at have kræfter til at sjippe!)
    Din nye vækst har vist intet med orkidéer at gøre, men den er fin:)
    Liljer og dagliljer er flotte og den røde kvan imponerende! Vi kan ikke klage på vækstkraften i år, men varmen måtte gerne snart dæmpe sig lidt...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  11. Hej Ulla
    Nej det har du ret i, der er ikke mange roser uden torne, men heldigvis kom jeg hjem igen. Det var bagende varmt i søndags, og de fik solen lige ind i ansigtet, vi andre fik den i nakken. Per skulle på et tidspunkt spille, at det var jul, han havde en stor tyk juletrøje på, og to par bukser, fordi han skulle være klar til at skifte.
    Det har du ret i, det er ikke en orkidé, men det var det, Mette troede.
    Gerne mindre varme, man kan sådan set kun arbejde om aftenen og lidt om morgenen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet