fredag den 30. juli 2021

Efterårsstorm og 2 meter høje liljer er ikke en god kombi

 De sidste dage har det stormet ret meget, i dag kommer der jævnligt byger netop som man har hængt vasketøjet ud 😓

Jeg har tøjret de højeste af liljerne, alligevel knækkede denne, nu står den i en vase i pavillionen. Bent har allergi, så jeg kan ikke tage duftliljer ind i huset.


lotusliljerne er knap så høje, så de klarer den, håber jeg
men smokey mountain er høj
det er denne her også, den blev tøjret godt i aftes
fin kombi af rose og lilje
Clematis Margaret Hunt
Flotte kig gennem haven
her er det terrassebedet med stenbedet i baggrunden
plæneklipningen er vigtig, det ser godt ud med græs mellem bedene. Det er et stort arbejde for Bent, godt han gider, det pynter.
kontraster sommerfuglebusk og gul vandgran

flot kombi af hortensia

hækbedet med liljer og echinacea
bregner og hortensia
og med violfrøstjerne
og rosenskovmærker, det er et varieret bed
indianermynte, der har sået sig selv ved køkkendøren
Rh. Wine and roses med den flotte bagside
Rose med regndråber Madame Anisette, hun har en skøn anisduft
Naturbilleder fra torsdag morgen:


taget fra Bertels bakke kl. 7 torsdag morgen
Compassion blomstrer flittigt endnu.
Himlen onsdag aften, i går fik vi sammen med stormen 6.4 mm, det er ikke meget i forhold til, hvad vi var lovet, men mange bække små i dag har vi fået 6.1 mm. Vi har før haft en juli, hvor vi kun har fået det halve eller mindre.
Tak for søde kommentarer til mit sidste indlæg både på bloggen og på facebook, jeg er glad for hver og en. 
Rigtig dejlig weekend til jer. 






24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Ja, sånn er det alltid enten en har vasket tøy eller pusset vinduer 😉
    Flotte liljer hos deg, men jeg vil tro at de lett kan knekke i sterk vind ja.
    Her har vi sluppet vind, men har fått masse regn i går. Noe skal det alltid være 😊
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rigtigt. Ja liljerne kan let knække, foreløbig er der kun en, der er knækket, selvom det blæser ret meget endnu.
      Ja regn eller vind eller for varmt :)))
      Klem

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Ja det stormer helt vildt og liljerne kan slet ikke li’ det, enten vælter/knækker de eller blomsterne blæser i stykker. Jeg har også forsøgt at tøjre dem, men det lykkedes ikke lige godt med alle.
    Vores parasol tog også en flyvetur her i eftermiddags, selv om den var spændt godt fast i foden. Heldigvis skete der ingen skade.
    Jeg kan nu også godt li’ at der er noget græs, jeg er ikke så meget til haver hvor der kun er stier mellem bedene, men hver sin smag, men du har ret det er et stort arbejde at holde især kanterne pæne hele tiden.
    Hortensiaerne er flotte nu, hos dig og Sommerfuglebuskene ser også ud til at være godt igang. Begge dele er ikke helt så langt fremme her.
    Compassion ser ud til at være en smuk sund rose. Dejligt at der stadig er lidt der blomstrer. Der er småt her,jeg venter på 2. blomstring på de fleste.
    Regnbyger har vi også haft mest i går og i nat/tidlig morgen, men i løbet af dagen har vi ikke fået nogle, så det er heller ikke her blevet til det helt store.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er ikke sjovt med så meget vind, slet ikke for liljerne, jeg har jo træerne, jeg kan tøjre dem til, men pisker de for meget ind i et træ, bliver blomsterne ødelagt, det er surt med den vind, lige når liljerne blomstrer.
      Ja der må gerne være noget græs, det synes Bent heldigvis også, men det er et stort arbejde at holde det. Heldigvis gror det ikke så hurtigt mere. Det er sjovt sådan en forskel, der er, nogle gange er du foran, og denne gang er det mig.
      Compassion er rigtig fin, men også meget stor, så det går vist ikke hos dig. Jeg har heldigvis en del roser i blomst endnu, men det er jo kun fordi, jeg har så mange.
      Det er fint nok, at få regnen lidt fordelt, bare vi får nok, men det kniber lidt.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  3. Det er ikke bare en flot aftenhimmel, det er også et ualmindeligt smukt og velkomponeret billede, du har taget af den. Jeg så for et par dage siden, at høsten var i gang. Jeg kan se på dine billeder, at kornmarkerne på Samsø også er ved at være gule.
    Hvor har du mange flotte liljer!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Elna
      Nu bliver jeg helt stolt, det var pænt sagt. Der er høstet lidt herovre, men det er rigtigt, at kornmarkerne er ved at være gule.
      Ja jeg har vist shoppet rigeligt med liljer :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Det var vist nådigt sluppet med kun en knækket lilje i det forfærdelige stormvejr.
    Haven er tydeligt jeres begges fortjeneste, for nyslået græs forhøjer bedenes flotte udseende, og uden bede var det bare kedeligt :-)
    Om jeg fatter, hvad du gør med din rosenskovmærke. Jeg må studere voksestedet, når vi kommer. Min har ikke blomstret længe.
    Flot aften'sol', du fangede.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det var nok også kun, fordi de var så høje, at jeg kunne tøjre dem til træerne.
      Det er rigtigt, det ene er ikke pænt uden det andet.
      Ja du må se voksestedet og have nogle mere villige med hjem. Jeg har dem flere steder i haven, men jeg tror, det er voksestedet jeg viser i dag, der er det vigtigste at se.
      Tak
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Det var dog en flot serie billeder du har taget af både haven og landskabet! Måske er det lyset der bare er helt rigtigt, for alle farver ser så dejlige ud, og der er så mange gode kombinationer i bedene. Jeg kan ikke vælge et yndlingsbillede, for de er gode allesammen, men den strålende himmel er fantastisk, og en værdig afslutning på dit indlæg.
    Jeg så godt der var nærmest storm ved Røsnæs - og tænkte på jer der ligger tæt på. Det er et yderst uheldig vejrlig netop som liljerne står allerfinest, og når så Bent ikke kan have dem i stuen, er du virkelig på den. Håber I når at nyde de fleste af dem alligevel!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      ja lyset må have været helt rigtigt, det må man benytte sig af, når man er pjattet med at tage billeder.
      Det var meget uheldigt med liljerne, men heldigvis var der kun den ene, der knækkede. De er faktisk ret stabile med tykke stilke, det er jeg glad for, især i sådan en storm, der var gult rundt om os, det var kraftige vindstød.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Så ljuvliga liljor! Kan känna doften ända hit :) Ja oväder här med i veckan men nu sol och varmt igen, puh...
    Sista bilden är helt MAGISK!!!!
    Kram från Titti

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Titti
      Ja liljerne dufter fantastisk. det kan også blive for varmt :)
      Kram

      Slet
  7. Tak for de mange dejlige kig gennem haven. Rigtig flot med alt det grønne som baggrund til flotte blomster. Du har ret i at det ser godt ud med græsstierne, men der er noget arbejde med at holde dem. Ærgerligt med knækkede liljer, men godt du kunne binde de andre.

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak Sydney
      Ja det er fint med græsstierne, men det er et stort arbejde for manden.
      Heldigvis var det kun en lilje, der knækkede.

      Slet
  8. Fine billeder både af haveelementer og landskabet. Liljer kan nu godt blive for høje, synes jeg. Det er ikke specielt sjovt at binde dem op. På den anden side ser det nu også godt ud, at de ligesom rager op over stueetagen, hvis man kan sige det sådan.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de liljer er blevet lidt høje, jeg har lige haft havegæster som beundrede dem, men de er lidt svære at binde op, hvorfor skal det også blæse så meget nu :)

      Slet
  9. Fantastisk at se rosenbedene. Hvor er de blevet flotte. Da vi så dem først i maj måned, var de klippet helt ned, og det var ikke til at forestille sig, at de er blevet så store og flotte.
    Mange hilsner Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise
      Ja nu er roserne blevet flotte, selvom de er ved at være afblomstret, heldigvis kommer de igen. I må herover en gang først i juli i stedet, så kan I rigtigt se blomsterne.
      Mange hilsener Lisbeth

      Slet
  10. Uha ja storm og voldsomme regnbyer duer ikke sammen med de høje liljer. Håber du er sluppet med den ene knækkede. Mine liljer er knapt så høje, og stokroserne er blevet bundet op i tide, for en gangs skyld. Så 7-9-13, der er ikke sket noget "uhyggeligt" endnu. De regnbyer har ellers været rigtig i drillehumør. De kommer vildt og voldsomt, så man bliver drivvåd, men de batter ikke i regnmåleren. Jorden er kun fugtig en cm ned, så er den knasttør stadig.
    Fin rosenskovmærke. Min tager en lille pause nu. Men den plejer osse at komme med et fint sensommerflor.
    Godt morgenbillede. Morgenerne er ofte de fineste. Jeg har haft benyttet mig af min ferie og været ude og nyde have og klapse snegle kl 7 morgen. Herligt. Desværre er det slut fra på mandag. Så kalder hverdagen igen.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nej det gør det nemlig ikke, heldigvis er der kun en knækket. Godt der ikke er sket noget uhyggeligt endnu hos dig, udover at du har fået snegle klapset, det er sørme godt. Ja man skal skynde sig ind, når det begynder at dryppe, for så går det stærkt og man bliver våd, men du har ret, det batter ikke i regnmåleren.
      Øv at ferien er slut nu, det er altid trist.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  11. Ja, det var da et værre blæsevejr, vi havde i et døgns tid! Vi måtte ud og tøjre de fleste af dahliaerne, og jeg tror, vi fik reddet dem alle, måske med undtagelse af én, men det går jo så endda.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Godt det kun var en enkelt I ikke fik reddet.

      Slet
  12. Du har så mange fantastiske liljer, det er synd med den blæst. Håber de andre klarer sig.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja heldigvis slap jeg med den ene, de andre klarede det.
      Knus

      Slet