tirsdag den 20. juli 2021

Dagliljer, liljer og lidt kig i haven

 Inden ferien har jeg taget en lille pause, der er ikke mange kommentarer, og jeg vil nødig trætte folk, så jeg sprang et indlæg over. Mon ikke I er klar til nye billeder?

Først et kig til et par bede i haven:

et fint blandet bed
samme bed fra en anden vinkel
her er det igen, indianermynte i baggrunden og foran spydverbena
den har jeg også her i en anden farve. De sår ivrigt sig selv.
her er det det snoede bed med en flot hemerocallis og astilbe
i hjertebedet er der blandede hemerocallis
her set fra en anden vinkel, flot er de, men det er et stort arbejde at deadheade alle de visne blomster.
Strawberry Candy
fasanbuskene / Leycesteria står med fine blomster nu
jeg har både den lyse
og den mørke
Bent har været nede og kravle
der er stadig for mange store grene på magnolia soulangeana
det er der ikke mere, Bent fjernede en stor gren med en bajonetsav, det gav mere luft, og så er der plads til roserne ;)
Clematis:
Piilu og Purpurea flore pleno gror op af samme træ
Arctic Queen, så flot har den aldrig været før
Söderhjälme
Liljerne blomstrer fint, snart kommer duftliljerne


denne dufter, den væltede, så den blev bundet fast til rionettet i pergolaen
Tigerbaby
Roserne er på retur med første blomstring, heldigvis skyder de godt igen, jeg klipper godt ned, så er de klar til at sende nye skud ud. 
Belle de Clermont
Mia er lavet af Per Eskelund Mortensen, han laver mange roser. Mia har en skøn duft og er flittig til at blomstre.
og Mme Louis Levique
R. Pennsylvania blomstrer nu, den var ikke meget for at springe ud, men efter to kander vand lykkedes det. Den har en dejlig duft.
Solnedgangen i aftes var også fin, den slutter vi af med. 


Bloggen holder pause til søndag eller mandag. Jeg får besøg af noget af familien onsdag til lørdag. Søndag skal jeg have besøg af blogvenner, men så er jeg tilbage igen. 










17 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Ja, det er ikke så mange som leser hageblogger nå, og sånn er det jo når folk har ferie. Vi får hygge oss med å lese hverandres blogger, og så kommer det sikkert noen lesere igjen etter ferien :)
    Flotte clematis og roser hos deg. Dagliljene er også så vakre.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      I hvert fald er der ikke mange, der kommenterer, men det er jo forståeligt nok. Vi håber, det kommer igen.
      Klem

      Slet
    2. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

      Slet
  2. Jeg bemærkede især rh. Pennsylvania, som vi også har, og som blomstrer nu. Hvor høj er jeres? Jeg forestillede mig egentlig, at den skulle holdes lav, men de sidste par år har jeg ladet den vokse, og det ser ud til, at den bliver temmelig stor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Rh. Pennsylvania er ca. 1.25 meter høj og meget bred. Vi flyttede den, fordi den fyldte for meget i nordbedet, måske havde den været højere, hvis vi ikke havde flyttet den. Hvor høj er din mon, det kan være, du viser den i et indlæg.

      Slet
    2. UPS! Vores sentblomstrende rhodo er prunifolium. Den minder meget om din, vil jeg lige sige til min undskyldning.

      Slet
    3. Ok ja de minder en del om hinanden.

      Slet
  3. Lige nu er det fint havearbejdsvejr. Herligt.
    Er spydverbena såvillige? hmm, ikke så meget her. Jeg finder en enkelt hist og pist. Og jeg kunne godt tænke mig flere, men sådan er det jo. Hvis den såede sig over det hele, kan det være den ikke var så interesant.
    Roserne er ved at komme sig efter ædedolken. De engelske roser ser ud til at komme med en pæn sensommerblomstring. Dejligt.
    Oh ja ekstra vand kan give underværker,,, Min sørgelige papegøjebusk er sprunget ud!!! ikke med så mange blade, men den ser fin ud. Den fik et par ekstra kander vand plus regnen for et par uger siden. jubii.
    Du må have en god miniferie.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er til at arbejde ude nu, men jeg kunne nu godt tænke mig lidt mindre blæsevejr.
      Spydverbena sår sig selv lidt, men ikke mere end det er udholdeligt.
      Godt dine roser er ved at komme sig, en sensommerblomstring af engelske roser er ikke så tosset.
      Det lyder da godt med din papegøjebusk, så er den forhåbentlig i bedring.
      Tak for det og god ferie til dig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Næh, blogland holder ferie - sammen med det meste af Danmark ...
    Du har altså bare meget af ALT! :-) Det må virkelig være en fornøjelse for dig at gå rundt og nyde det alt sammen. Jeg er ganske klar over, at det ikke passer sig selv, men nydelsen er formentlig det hele værd? Jeg kan i hvert fald hver eneste dag bare gå rundt og glæde mig over, hvor godt livet er og hvor privilegeret jeg er.
    Lige bortset fra, at jeg ikke får lov at få englændere på besøg ... 😔 - men ellers er alt godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja der er meget stille i blogland.
      Jeg har meget af alt, jeg nyder det hele, men jeg er slem til at finde noget, der skal laves på min runde, og så når jeg ikke rundt. Det er godt at glæde sig over livet, selvom der kommer bumper i vejen en gang imellem. Det er til gengæld træls, at I ikke får besøg :(

      Slet
  5. Det giver nok en masse arbejde at klippe roser og liljer hele tiden, men ih hvor giver det mange flotte blomster i din have.

    SvarSlet
  6. Hej Sydney
    Ja der er nok at se til med roserne, men jeg nyder de smukke blomster.

    SvarSlet
  7. Hej Lisbeth
    Ja der er nok gået lidt ferie i den rundt omkring. Her er der luge 3 arbejdsdage tilbage så er det min tur. Helt sikkert så kommer jeg til at læse med og satser da også på at lægge kommentar men måske det kan glippe, så må du bære over med mig :-)
    Dagliljerne er bare fantastiske lige nu, de har nydt godt af det gode vejr og de grimme knopper er slut nu.
    Liljerne er også godt igang og de duftene er så småt gang, så mangler vi bare lige de stille aftener hvor vi kan gå og nyde de dejlige dufte rundt om i haven. Det lufter stadig lige rigeligt her, og det begynder at virke ret tørt. Jeg har lige måtte smide noget vand på nogle af rhodoerne her i aften, de var begyndt at se lidt hængeøret ud :-( godt det lykkedes at få Pennsylvania til at springe ud.
    Ha’ en dejlig ferie, selv om den ikke bliver så lang.
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja der er gået ferie i den, og snart har du heldigvis også ferie, men du svigter heldigvis ikke af den grund.
      Ja jeg nyder også dagliljerne, men de kræver også en del, jeg går og nipper de afblomstrede af, der er mange, men flotte er blomsterne. Nu varer det ikke længe, inden duften kommer rundt, men det behøver ikke være med den fart, vinden har haft på i dag, det blæser og tørrer for meget. Jeg burde have vandet flere rhodoer i dag, der er garantere nogle, der trænger.
      Tak for det, så kan jeg ønske dig god ferie, når jeg vender tilbage :)
      Knus Lisbeth

      Slet
  8. Fin rundtur med tid til at dvæle ved enkelte bede og se dem fra flere sider.
    Der er selvfølgelig nok at gøre hele tiden, når du er insisterer på at dead-heade alle roserne og ligefrem også fjerner visne blomster fra dagliljer. De er ellers gode til at smide det visne selv:)
    Hjertebedet med forskellige dagliljer er flot! Her er der gang i alle 4(!) slags dagliljer, og det er såmænd rigeligt at holde øje med:) R. Pennsylvania er vel nok flot, og når der ikke skal stærkere stimulanser til at få den til at springe ud... Vand er bare livgivende.
    Dejlig farveholdning i både blandede og snoede bede, og en flot aftenhimmel!

    God ferie!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja jeg deadheader roserne, selvom det er et stort arbejde, ellers vil de jo ikke blomstre igen, i hvert fald tager det længere tid. Dagliljerne ser grimme ud, når de står med blomster, der er færdige.
      Jeg tænker også, at jeg har for mange dagliljer, ja måske også roser lige nu. Ja så længe vand kan gøre det, så er det ingen sag, R. Pennsylvania står flot nu.
      Tak for det
      Hilsen Lisbeth

      Slet