lørdag den 3. juli 2021

Uægte jasmin, parykbusk og en masse rosenbilllleder

 I aftes stod det ned i tove, roserne var i forvejen kvæstede ovenpå onsdagens regn, det er ikke bedre nu. Desværre skulle mange af de lyserøde bruges til buketter til et bryllup, jeg fik klippet en masse roser af til brudens mor, men så kønne som i går var de ikke. De blev brugt til at pynte kirken med.

Det er lidt trist derude, jeg håber jer, der mangler vand får noget nu, mine roser synes, de har fået nok. Det er så trist at se på, at roserne ligger ned på jorden, men ellers er jeg taknemmelig for hver en dråbe.

1. afsnit:

Jeg vil starte med at vise de fleste af mine philadelphus, jeg har mange, der var nemlig en gang, hvor jeg havde meget plads i haven

Denne blev flyttet ud i diget, der står den nu og dufter dejligt, den er dobbelt i blomsten


denne kom også ud i diget, enkeltblomstrende men næsten afblomstret
Her står en i skoven, som jeg fik af Ida, da vi startede med at lave haven, den dufter helt ud på vejen
Der står et par stykker mere i læhegnet, de blev flyttet fra stenbedet i den gamle have, for der skulle være plads til flere rhodoer. 
Senere købte jeg en hos Solhøj Planter
den havde spændende løv og en fantastisk duft i blomsten, Philadelphus Innocense
Når jeg tæller efter, kommer jeg til ca. 10 philadelphus, det er pænt mange, men de dufter godt. Om et par dage springer  Ph. Bell etoile ud, så skal I nok få billeder af den også. 
Så er der parykbusken i nordbedet:
nu blomstrer parykken
den fylder godt, men den er smuk lige hen til november
Clematis Arctic Queen
Clematis Piilu
en speciel hosta med skålformede blade
den første lilje 
martagonliljer i klokkehøjen
og i skoven
Cornellen der blomstrer for første gang i år, i baggrunden Kornus Kousa
Et kig ind i den gamle have fra Rosenportalen
Rosenbedet yang
også her
og stien mellem yin til højre og yang til venstre
Geranium Splish Splash
Mjødurt
Staudeclematis Recta Purpureum
den første åkande
2. afsnit:
Hvad blev der nu af roserne? Planen var at lave en fane mere med de roser, der blomstrer i dag, men nej det tillader blogger ikke, derfor er der rigtig mange billeder i dagens indlæg. 
Alle billeder er af roser der blomstrede d. 2. juli
Augusta Louise
Bent (fra Rosenmageren)
Café Latte
Carolyn Knight
Chippendale
Christata (bemærk de sjove knopper)
Clair Austin
Coupe de Hebe
Dixieland Linda
Fighting Temeraire
Ghita Renæssance
Goldener Olymp
Imagine
Kathleen Harrop
Lady Emma Hamilton
Lauriole de Barney
Madame Anisette
Mia (fra Rosenmageren)
Midnight Blue
Our Last Summer
Penny Lane
Princess Alexandra of Kent
Royal Celebration
Souvenir d´ Alphons Lavallée
Sutters Gold
Trojka
Det blev til rigtig mange billeder, håber du er med endnu, ellers kan du tage resten i morgen 😎
God weekend 
 







30 kommentarer:

  1. Kan man få for meget regn? Det kan jeg slet ikke huske. Vi er blevet begunstiget med 10 mm her til morgen, og det er så det første i en måned så det rækker ikke langt. Men det er dig vel undt :-)
    Din have må dufte fantastisk med så mange uægte jasminer, de dufter jo på lang afstand.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja roserne kan på blomsterne, men jeg kan godt forstå, at du spørger. Heldigvis fik I da noget regn, men ja det rækker ikke langt.
      Der dufter fantastisk rundt omkring, i morges da jeg kom hjem fra lufteturen kunne jeg lugte det langt uden for haven.
      Kh Lisbeth

      Slet
  2. Sikke en overdådighed af blomster i din have - hvor er det smukt!
    Det er sjovt, at din philadelphus Belle Etoile blomstrer senere end min. Hvor må det være dejligt at have adskillige philadelphus, så de kan afløse hinanden.
    Regnen har også været meget hård ved roserne her hos os.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Jeg kan godt huske fra sidste år, at min er senere på den. Det er så skønt med de mange philadelphus.
      Ja det samme her, det regner jo lige ned oven i hovedet på dem, sagde en gammel dame, jeg kendte en gang. Det værste er, at de lægger sig ned.

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det er da ikke så ofte at du klager over for mye regn :)
    Her kommer det ikke en dråpe, og jeg har flyttet rundt på hageslanger og vannspredere i hele dag. Det er ganske mye å vanne her, så det tar sin tid.
    Dine roser er da så flotte med regndråper på, men det er jo trist når de blir ødelagt av regnet.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Nej det har du ret i, og det er stadig ikke for meget, men roserne kan ikke lide det. Det er meget skiftende hos dig, jeg synes ikke, det er længe siden, at du klagede over, at I havde fået for meget, det kan hurtigt ændre sig, vind og sol udtørrer.
      Ja det er trist at se på, at de ligger hen ad jorden.
      Klem

      Slet
  4. hm, for meget regn? tjoo, med hensyn til rosenhoveder måske. Men jorden har ikke fået nok endnu, vi har dog fået 38 mm i løbet af onsdag, torsdag og fredag. Skønt, men der er faktisk tørt under de store træer endnu.
    Var der ikke noget med du har en rosensaks på stang? En letvægts en. Hvad mærke er det? Min stangsaks er alt for tung til jeg kan gå og klippe visne rosen hoveder i højden, så jeg kom i tanke om du engang viste din.
    geranium "Splish splash" herligt navn. jeg lagde godt mærke til den sidst. Sjov med de blå mønstre.
    Mjødurt er den ikke ret vandkrævende? Den er ellers fin.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  5. Hej Gunvor
    Ja kun med hensyn til rosenhovederne, ellers er vi stadig i underskud. Vi har ikke fået så meget som jer, 23 mm tror jeg, det er blevet til, så her er nok også stadig tørt under træerne.
    Jo jeg har en rosensaks på stang, her er link til din http://www.sitas.dk/beskaeresaks-topsaks-rosensaks-stangsaks-160-12, du kan også se indlægget, hvor jeg viste den her https://hneballehaven.blogspot.com/search?q=stangsaks.
    Ja Splish Splash er fin, synes jeg, ellers er jeg, som du ved noget træt af geranier.
    Mjødurten synes jeg er tørketålende. Ja den er fin, men ikke så god at plukke ind, den falder hurtigt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  6. Hej Lisbeth,
    Hvor er I heldige, at i har fået regn, her er intet kommet, så jeg vander og vander og vander i skoven , godt jeg bare skal flytte sprintlerne men alligevel.
    Også mine nye frugttræer har jeg måttet vande, så jeg kommer først ind kl 23, men i aften har jeg set fodbold og stoppet vandingen da jeg troede det ville regne, men nej.
    Dejlige billeder fra din have, der er mange skønne roser. Men man skal i det mindste ikke slå græs for det er helt svedet af, håber snart vi får regn.
    Rigtig god weekend
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja vi er heldige med regnen, det plejer vi ikke at være, men denne gang var det os, der fik. Ja godt du har sprinklerne, men det er alligevel et stort arbejde for dig. Jeg håber, der snart kommer regn til jer.
      Det er da altid noget, at du ikke skal slå græs, men du vil nok hellere have regn, det krydser jeg fingre for. Det er altid ulige fordelt her i landet.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth
    Vi fik lidt regn i går formiddags og lidt i aftes, og så har natten spædet lidt til, så det blev til 5 mm i alt.
    Ja det var en lang tur ned gemmer billed rækken i dag, men alle blev set. Kan se at der er flere af de planter jeg beundrede på mit besøg og duften af de uægte jasminer sidder næsten i næsen endnu.
    Christata er en af de lidt specielle, men fin er den. Ærgerligt at regnen har nået at ødelægge rosen blomsterne, jeg syntes ikke det er så galt her, men vi har heller ikke fået helt så meget. Godt at der trods alt blev lidt til at pynte kirke med. Tænk sig at være rosen leverandør til er bryllup.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  8. Hej Anne
    Vi fik kraftig regn i aftes, det var nok det, der ødelagde roserne, det blev kun til 8 mm, men det gik for stærkt.
    Ja de uægte jasminer dufter fantastisk.
    Christata er meget speciel. De fik masser af blomster, jeg var ikke oppe og kigge, der var coronarestriktioner, så jeg kunne ikke komme til globryllup :) Ja jeg er også hel stolt ;)
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  9. 20 mm er det blevet til hos os. Det rækker fint for nu, men der kommer vist mere i morgen.
    Ja, roserne kan ikke lide det, og de hænger også noget med næbbet her hos mig, men vand skal de jo altså have ... jeg tror ikke, vores have har været frodigere i de otte sæsoner vi har haft den, end den er i år, så alt mit arbejde er ved at bære frugt nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Det er da helt fint, haven kan sagtens bruge mere, men roserne kan ikke lide det, og frodigheden bliver rigelig, jeg kan slet ikke følge med. Godt dit arbejde bærer frugt nu, sådan havde jeg det også efter 8 år, nu er det rigelig stort det hele, ja det er ikke nemt.

      Slet
  10. Synd med regnet for rosene, men for for hagen !! Vanskelig å planlegge været:-)
    Jasminene er vakre. Vi skulle gjerne hatt flere, men syntes de får så mye lus.
    Er du plaget av det? Den vi har nå skulle være mindre utsatt for angrep, men den gang ei.
    Rosene dine er bare flotte!
    Ha det godt/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er godt med regn for haven, vi kan heldigvis ikke planlægge vejret :) Nej jeg er heldigvis ikke plaget af lus i mine jasminer, nogle gange er der i birketræerne. Jeg ville heller ikke have jasminer, hvis de fik lus, de er for ulækre.
      Tak i lige måde.

      Slet
  11. Good evening dear Lisbeth,
    I was lucky that the weather was dry and sunny when the flowers of the early blooming roses came out. But you don´t want see those who came when the rain was heavy. But I love what your garden is bringing you. The Jasmin is beautiful but in my garden many black lise were visiting.
    Have a wonderful sunday evening and a great new week ahead!!!!
    Rosehugs Marijke

    SvarSlet
    Svar
    1. Good evening dear Marijke
      Great that you were lucky with the weather when yours roses were flowering. They are not beautiful after rain. I hav´nt had lise in my roses, luckily.
      Same to you
      Rosehugs Lisbeth

      Slet
  12. Förstår att rosblomningen mådde dåligt av regnet men jag skulle gärna tagit några saboterade rosor just nu. Philadelphus 'Innocence' är en älsklingsbuske här och jag tycker mycket bättre om doften hos den än hos den fylldblommiga i början. 'Mont Blanc' har också fantastisk doft.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja mangler man vand må det gerne gå ud over roserne, hvis man er heldig at få regn. Ja det er en skøn duft Innocence har. Mont Blanc kender jeg ikke.
      Tak i lige måde

      Slet
  13. Til lykke med den skønne regn. Så er I rustet til mere sommervarme. Vi kom kun op på 6 mm. Christatas knopper er virkelig helt specielle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja jeg må ikke klage over regnen, kan jeg godt høre, det gør jeg heller ikke, men roserne ser træls ud, når de ligger ned. Ja det var det jeg ikke kunne stå for ved Christata.

      Slet
  14. Hvor ville jeg ønske, at du kunne sende jasmin- og rosenduften med dit indlæg. Men jeg har nydt alle dine mange billeder.
    Roser vil helst have vand til rødderne, de bliver let lidt pjuskede i regnvejr, men bortset fra det skal man jo ikke klage over regnen. Vi fik 4 mm. Det rækker ikke langt, men jeg gav alligevel havevanderen fri i dag, for jeg er så træt af at vande have 🙁.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Det gjorde jeg også gerne, hvis jeg kunne, duften rammer mig mange steder i haven, jeg nyder det.
      Kønne er roserne ikke efter regnen, men rødderne er helt sikker tilfreds med det. Jeg kan godt forstå, at du er træt af at vande.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  15. Flotte philadelphus du har. Jeg har også den dobbelte, og det er utrolig som den dufter. Jeg kan godt forstå, at du bliver ked af, når roserne lægger sig, når nu de er så flotte. Men glad for al regnen det er vi!

    SvarSlet
  16. Hej Sydney
    Ja den dobbelte philadelphus dufter også skønt. Man må ikke være ked af regnen, selvom roserne lægger sig ned, men det er et trist syn.

    SvarSlet
  17. Det er ellers en glæde at vi har fået over 20 mm regn, men jeg vil godt indrømme at mine mange løvefod også har lagt sig ned, og jeg må vist snart ud og klippe i dem - inden næste regnvejr kommer.
    Men dine rosenbilleder tyder ikke på problemer - tvært imod! De er så fine allesammen, og garneret med en overdådig blomstring i jasminerne er det jo en fantastisk tid i haven. Jeg mindes stadig de mange dufte...
    Tænk at du ligefrem kan levere roser til en pyntning i kirken. Så mangler man ikke roser:)

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja dejligt med så meget regn, vi og I er de heldige, mange andre mangler stadig, for en gang skyld er det midt og vestjyder, det går ud over.
      Jeg har mængder af roser, måske endda lidt for mange, men jeg håber, Katrine var glad for pyntningen i kirken.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  18. Det har været den omvendte verden med regn til jer og ingenting her hos os! Nu er vi dog kommet efter det - det gik stærkt pludselig! Der var os ikke spået ret mange mm i dag, men et tordenvejr har lige passeret med 23 gode mm til os i løbet af 20 min. Nu kan vi lidt igen!
    Dine roser er jo aldeles skønne!

    SvarSlet
  19. Hej Aase
    Ja det har været omvendt af, hvad det plejer. Vi var lovet en del i dag og i morgen, men det har de trukket tilbage, så var det jer, der var de heldige denne gang, det var godt. Vi ser hvornår det er vores tur igen.
    Tak

    SvarSlet