mandag den 31. august 2020

Den sidste sommerdag - mandagsbonusindlæg

Ja det var den sommer, august har været fin om end noget tør og ind i mellem lidt for varm, heldigvis fik vi regn til sidst. 74 mm er det blevet til i sidste del af august, det er heldigvis mere end de 58 mm, vi fik i juli. Jeg er sikker på, at haven sagtens kan bruge mere, men lige nu vil jeg glæde mig over frodigheden og til en god september med blå himmel.
Der er rigtig meget grønt i vores have, ja og så er der jo også roserne, der er heldigvis godt gang i dem. Det kan godt være, at jeg har mange roser, men nu bliver jeg også belønnet med en overdådig blomstring, jeg nyder dem i fulde drag, og deler med jer senere i indlægget, for lige nu skal vi se på de mange grønne farver.
 Med den mørke himmel som baggrund og solen, der skinner på træerne, ser det fantastisk ud.

 Ens egen have er nu altid den bedste, jeg er i hvert fald meget glad for min
 men det er I vist ikke i tvivl om ;)
 Den fine tuja
som jeg har opstammet, så man kan se den flotte stamme.
Hortensiaerne strutter efter regnen
 H, Ayesha
 H. Limelight, det var tæt på, at blomsterne snart var slut, tørken var ved at slå den ud
 Høstanemonen har blomstret længe, men denne er nyudsprunget
Denne fine indianermynte/Agastache foeniculum købte jeg forrige gang, jeg var i Odder. 35 kroner i Aldi.
 Pileurten er meget frodig, måske lidt for meget, den står ved bassinet
Purpursolhat/Echinacea står flere steder i haven


Lady of Shalott blomstrer forrygende, forrest er det Valencia
Britannia kan også være med
 Grace
Sweet Juliet
På pælen i yin bedet blomstrer Louise Odier og Mme Alfred Carriére
 Margaret Merril står i samme bed
 Ofelia Climbing, dag 1
 og dag to
Poustinia
Jeg slutter med endnu et billede af de mørke skyer og sol på landskabet, en rigtig god kombi.
God start på ny uge, jeg håber, I nyder det fantastiske vejr. Både lørdag  og søndag var  dejlige dage her hos os, bortset fra bygen søndag morgen. Om lidt kommer der gæster fra Nordsjælland, som gerne vil se haven, dejligt med besøgende, der gerne vil kigge og have lidt inspiration. De havde i øvrigt fundet mig gennem Nanas blog :)

Kommer du til Samsø og har lyst til at se min have, er du velkommen, men husk at skrive eller ringe først, så vi kan lave en aftale. 

18 kommentarer:

  1. Det er forbløffende så hurtigt det er grønnes igen. Kun træerne er noget grumset i farven. Og roserne er igang igen. Hvor er dine flotte, især de gyldne, rigtig sensommer farver.
    Er det en sen høstanemone? Mine er da forlængst færdige.
    Jeg købte en tæppepileurt for år til bage, for at lave et fint "tæppe" ha, den har ikke flyttet sig ud af stedet, og har aldrig haft blomster. Den er tæt på at ryge på komposten. Jeg har et par andre, kertepileurt. de er fine, blomstrer rimeligt, men de breder sig heller ikke. jeg tænker her er i virkeligheden for tørt til dem.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja hver gang der har været tørke undrer vi os over, at det så hurtigt bliver grønt igen. Rosernes farver er mere mættede nu, selv her hvor det er ved at være tusmørkt stråler de igennem med de flotte farver.
      Jeg tror den høstanemone bare er blevet lidt forsinket, jeg ved ikke af, at den er anderledes end de andre.
      Min pileurt laver i hvert fald tæppe, jeg har en anden nede i regnvandsbedet, den breder sig også flittigt. Ja de vil gerne stå fugtigt, men det har der nu ikke været i regnvandsbedet i sommer, trods navnet :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Flotte bilder av alt det grønne! Ja, vvi er vel begge enige om at vår egen hage er den beste :)
    Din hortensia er så fin i fargen, og det er vakre roser du har.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Tak skal du have, selvfølgelig er vi enige om, at vores egen have er den bedste, sådan skal det være :)
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Ja vi må sige at sommeren faldt i august, og ja til tider lidt til den meget lune side. Når det nu skulle være så var det jo dejligt at de fleste af de meget varme dage faldt i min ferie. Regn kan vi sikkert godt bruge mere af, men vi skal jo passe på med hvad vi ønsker, for det kan der jo også komme for meget af. Det er sjovt hvor lidt regn der faktisk skal til efter tørke, for at det hele er smukt og grønt igen og vi er gået fra at græsset var brændt af og til at vi skal slå den 2 gange om ugen nu, så nu får Mogens lidt motion igen :-)
    Det er også bare fint hos dig og det grønne under en den mørke himmel er så smukt. Glæde ved egen have er noget de fleste kan sætte sig ind i, men altid dejligt at samle inspiration i andres.
    Tror at vi på et tidspunkt skal lægge det årlige besøg hos jer på dette tidspunkt af året, hvor der stadig er rigtig mange skønne planter at se på, planter som jeg jo kun har set på dine billeder i gennem årene, bla. Hortensiaerne.
    Det har da også været fint vejr til havebesøg idag.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja i juni og august, men I var heldige, at det lige var i jeres ferie. Tja men lidt mere regn må der nu godt komme, lad os nu se. Ja Bent cykler, så her bliver ikke slået græs, men godt Mogens kan få lidt motion igen.
      Ja heldigvis er vi alle glade for vores egne haver, gæsterne i dag havde heller ikke så meget have som her, men derfor kan man jo godt nyde den og samle inspiration.
      Ja men I må da gerne komme omkring 1. september, i år er det i hvert fald meget heldigt med roserne, hortensiaerne havde lidt problemer med tørken, så næste år skal de vandes.
      Det har været rigtig fint vejr i dag.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Flotte kontraster mellem himmel og den solbeskinnede have, og alle farverne gløder. Og fin ny header!
    Vi har nok fået nogenlunde samme regnmængde, og det virker åbenbart med det samme, men jeg tænker at de overskyede dage også har nedsat fordampningen. I kolonihaven har vi høstanemoner med meget små blomster i år. Som om de har sparet på kronbladenes størrelse for at spare på vandet. Naturen indretter sig.

    Dejligt med et bonusindlæg. Dine gæster får sig en god oplevelse i verdens navle (din verdens navle forstås) ligesom vi gjorde.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det bliver flot med sol og mørk himmel. Jeg tænkte nok, at vi ca. har fået den samme mængde regn. Det er rigtigt, at hvis stauderne endelig springer ud i tørken, så bliver blomsterne mindre, det har jeg også prøvet men mere med clematis.
      Ja gæsterne var i hvert fald begejstrede og ville komme igen, når rhodoerne blomstrer.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. lækkert-lækkert - både det grønne og roserne.
    August slutter af med maner, det kan vi lide.
    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Ulla
      Ja dejligt at august slutter med maner.
      Knus

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Ja haven og naturen giver hurtigt igen når den får regn nok, på denne årstid er det grønne også det mest mørkegrønne - ikke foråets spæde grønne mere!

    Flot Agastache foeniculum - den er vist god nok der bliv lavet the på den:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det gør den heldigvis, farverne er ikke længere lysegrønne, men de er fine alligevel, indtil de får efterårsfarver, så er de endnu flottere.
      Det må jeg prøve med teen.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Hvor er det smukke bileder, Lisbeth! Jeres have er vidunderlig. Det var dejligt, at vi fik noget regn til haverne, selv om de godt kunne have brugt mere.
    Jeg har været en tur i Arboretet i Hørsholm.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja det er en dejlig have, og regnen gjorde sit til, at det blev meget bedre.
      Det lyder spændende med Arboretet, jeg håber at komme der en tur til efteråret.

      Slet
  8. Sjovt at du starter med reflektioner over alt det grønne i din have, for de tanker har jeg netop også haft. Vi fokuserer jo mest på de farverige blomster, men det grønne fylder nu engang allermest, og som du viser, kan grønne planter bestemt også være fotogene.

    SvarSlet
  9. Hej Marie
    Ja det er da sjovt, men det er nok fordi, de er mere fremherskende nu, inden de bliver brune og falder ned. Forskellige grønne farver og forskellige bladformer er bestemt også godt.

    SvarSlet
  10. Solen og den dramatiske himmel får de grønne farver til nærmest at lyse. Det ser smukt ud. Det store pyramideformede træ på billede 4 er et smukt blikfang. Hvad er det for et træ?

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja mørke skyer og solen giver smukke billeder.
      Det er en californisk kæmpegran/mammuttræ Sequoiadendron Giganteum Glaucum (kært barn har mange navne) På 8 år er den vokset rigtig meget, da vi fik den i 2012 var den ikke større end den kunne være i en potte.
      Hilsen Lisbeth

      Slet