mandag den 10. august 2020

Stauder der blomstrer nu

 Der er gang i mange stauder nu, så for en gang skyld vil jeg vise staudebilleder:

Astilbe
Acanthus/Bjørnetidsel 
Acanthus
Imperata cyl. /Japansk blodgræs
Drejeblomst/Physostegia virginiana og floks
Den dejlige echinacea/purpursolhat
Floks i baggrunden og Geranium Rozanne

Geranium himalayense plenum

Det var to af de lidt mere sjældne geranier. I øjeblikket slås jeg med de almindelige og rykker op, de er blevet for høje og breder sig for meget. Det er noget af det, jeg kan gøre i skyggen, det gør jeg også for at forhindre, at de sår sig og breder sig yderligt. 

Riddersporen/Delphinium blomstrer igen, den står i rosenbedet mellem roserne
Flere dagliljer/hemerocallis blomstrer stadig
Indianermynte/Agastache 
Kattehale/Lythrum
kvæsurt/Sanguisorba
Lægestokrose
Phlox i læhegnet, de fik en kande vand i går
Pileurt/polygonum Red Dragon
Solhat/Rudbeckia
sår sig selv rundt omkring i haven
Solbrud/Helenium
har jeg delt, så nu er der også en i pavillionebedet

Tidselkugle/Echinops
Tudselilje/Tricyrtis hirta

Så lykkedes det mig at få lavet et indlæg i det nye blogger. I forhold til hvad andre har prøvet, gik det nogenlunde smertefrit. Det eneste jeg ikke kan finde ud af er at fjerne et billede, derfor er der et par dubletter imellem . Hvis nogle af jer har fundet ud af det, må I gerne skrive det til mig i kommentaren.

Fortsat god dag - der kommer nok lidt flere stauder hen af vejen, jeg fik ikke alle med i første hug

22 kommentarer:

  1. Dejlige stauder, forbavsende grønne.
    Jeg vil da håbe mine solhat selvsår sig. Det ville da være dejligt. De er så smukke og glade i farven.
    Trækker du geranium op, kan du nænne det?? det er sådan noget jeg har svært ved. Bla fordi hvis der er noget der gerne vil gro her, så er det velkomment, det er bedre end "huller" eller pistne planter der ikke vil gro.
    Jeg har fået en acantus for nylig. Heldigvis står den i en krukke. Det vil være plantemord at plante den nu i tørken. men der vist noget om den er ret tørketolerant??
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nogle af dem ser slatne ud, mens andre har det fint. Både Rudbeckia solhat og den almindelige Echinacea pupursolhat sår sig selv her.
      Geranierne er blevet for høje, så jeg kan godt nænne det, men de lader sig ikke alle trække op, så de skal nok komme igen, nogle af dem har sikkert også sået sig selv igen.
      Min acanthus klarer sig fint, selvom det er knastørt, men din skal nok først plantes ud, når der kommer ordentligt med regn, hvornår det så bliver.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Det med at slette billeder bøvlede Rita også med den anden dag. Hun fandt ud af at billedet skal markeres og så trykkes på enter. Jeg har ikke prøvet det af, men prøv om det virker.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Aase
      Det virkede !!! så blev vi da lidt klogere :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Dejligt med blomstrende stauder her i tørken, det ser en anelse bedre ud hos dig end her, men du har også en del flere sensommer stauder. Solbruden er en af de fine sensommer stauder. Min er forsvundet, tror den er blevet kvalt af min bronze fennikel :-( den er jeg så ved at fjerne, da den også er lidt for nærgående på min pæon Do Tell. Den er klippet ned så nu skal roden bare graves op, dog lidt for varmt til det i øjeblikket :-)
    Fin tudselilje, der kom du først, så langt er min slet ikke endnu.
    Den gule sommerfugle busk som jeg fik stikling af da jeg var på besøg er forøvrigt blevet plantet ud idag. Allerede en pæn halvstor plante.
    Fortsat gid aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det er godt med noget blomstrende nu trods tørken. Nu har du vel også ryddet grundigt ud i dine stauder for at få roser og rhodoer. Du kan i hvert fald få en ny solbrud fra mig. Roden af bronze fennikel kan nok først graves op, når vi får noget regn.
      Jeg mente, jeg havde mere end en tudselilje, det havde jeg så ikke.
      Det lyder godt med din gule sommerfuglebusk, de er ret nemme, selv jeg har haft held med stiklinger af den.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  4. Hvor er det smukke billeder af dine stauder. De minder mig om min mormors staudehave - jeg blev lige sat tilbage til barndommen.
    Det var dejligt, at Aase kom med det fine fif til at fjerne et billede i den nye udgave af blogger. Når vi øver os, bliver vi nok mestre, selv om det driller en smule i starten.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Gitte
      Ja lidt nostalgi er ikke af vejen, jeg har også noget med floks, duften frembringer erindringer.
      Ja det er fint, at Aase havde et godt fif, så nu er jeg fuldbefaren i det nye blogger :) nå nej det er nok kun næsten, men øvelse gør mester.

      Slet
  5. Imponerende at du orker at slås med storkenæb i sommerheden. Astilbe purpurlanze er nok den mest iøjnefaldende plante her i haven lige nu. Når den får vand nok, er den virkelig flot.

    SvarSlet
  6. Hej Marie
    Jeg arbejder kun i skyggen eller om aftenen, men du har ret, det er en slåskamp. Astilber vil gerne have meget vand, denne står på det vådeste sted i haven og har stået der i mange år, det bekommer den tilsyneladende godt.

    SvarSlet
  7. Der er godt gang i stauderne nu, jeg håber godt nok ikke varmen fortsætter alt for længe, for så brænder de alt for hurtigt af. Men det er jo også fint nok, at der endelig er blevet sommer, vi klager jo også når det regner og blæser :-)
    Den Japanske blodgræs står så fint, den kan jeg ikke få til at gro.
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er der, temperaturerne må godt falde noget, og så en ordentlig gang regn, så er jeg tilfreds :) jeg klager kun, når det blæser, det gør det tit.
      Ja den japanske blodgræs har levet i mange år hos mig, den er rigtig fin.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth

    Godt du ikke glemmer stauderne. Flot Acanthus - det kunne godt ligne en mollis?

    Godt du fadt ud af den nye blogger - jeg synes dog at du hopper noget rundt i skrifttyper og størrelser:)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja stauderne må også med, jeg kender ikke navnet på min Acanthus, men du har sikkert ret.
      Ja det er jeg glad for, jeg troede, det ville blive en kamp, men det gjorde det ikke. Det må jeg lige have kigget på, jeg har ikke lagt mærke til det.
      Tak i lige måde

      Slet
  9. Skønne stauder, dine Astilber og Rudbeckia er forrygende flotte.

    Jeg har lavet to indlæg i den nye Blogger, jeg mener at jeg kunne slette billede ved at trykke på det og så klikke på "fjern" nedenunder billedet - helt som i det gamle Blogger.

    Pyh, det er varmt :)

    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak - ja og de breder sig begge to, det må de godt, der hvor de står.
      Sådan var det ikke for mig, man skal trykke på det og så delete, det virker.
      Ja det er ikke sjovt med den varme, mindre kan gøre det, men regn kunne være godt.
      Knus

      Slet
  10. Hej Lisbeth

    Jeg er på etterskudd med å lese blogger, men nå har jeg kjørt barnebarnet hjem og da blir det litt tid til å lese igjennom dem før jeg sovner ;) Det tar på å ha besøk selv om det har gått veldig fint.
    Nydelige stauder hos deg. Den hvite solhatten trives jo fint hos deg. De synes jeg er vanskelig å få til.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja når man har barnebarn på besøg, når man ikke meget, og man bliver træt, når man er vant til at gå i sin egen rytme :) det kender jeg godt. Ja jeg er imponeret over, at den hvide solhat klarer sig så godt, jeg tror nu også, at den synes, der er for meget sol, den hænger lidt, indtil der bliver skygge der.
      Klem

      Slet
  11. Tænk, at du også har plads til stauder ;-) De ser godt ud, og det er da godt, du har noget arbejde i skyggen :-)
    Det er noget bøvl, når de ændrer teknikken, men det går fremad for dig, kan jeg forstå. Det ser ud som det plejer, synes jeg.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja her er plads til meget også stauderne :) I dag har jeg arbejdet lidt i solen og fortsatte i aften til kl. 20.35, jeg forsøger at nå så meget så muligt.
      Ja vi kan ikke lide, de ændrer teknikken, men jeg synes, det går helt fint.
      Kh Lisbeth

      Slet
  12. Det var en god idé at gå en Stauderunde med kameraet. Det viser sig man har mere end man egentlig aner, selv her i heden og tørken.
    Jeg gik en tur for at plukke en buket her til aften, og selvom jeg ikke synes vi har ret meget i blomst, fik jeg alligevel 2 store buketter med ind, og hos dig kunne man jo nok have fyldt en blomsterbutik - men det ved jeg godt du ikke gør. Jeg kan jo lide at lave buketter...

    Pas på dig selv her i varmen!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
  13. Hej Ulla
    Ja det fandt jeg også ud af, der er nemlig mere end man regner med, her i august har jeg jo mange gule farver, de gør sig godt i høsttiden.
    Ja jeg kunne få mange buketter, jeg plukker dog kun lidt roser ind, for jeg ved, at de holder længere inde end ude i den varme. Jeg er ikke så god til buketter, men er der blomster nok, er det meget hyggeligt.
    Tak i lige måde - jeg har det fint, kan jo ikke ret meget andet end slappe af i varmen ;)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet