fredag den 7. august 2020

Dedikeret havenørd om en hals :))) og lilje billeder

Næppe har jeg udgivet et indlæg, før jeg går ud og tager 30 nye billeder, det var så i onsdags, billederne får I først nu, måske kan de køle lidt,  for det var knap så varmt den dag. Torsdag var meget varm, dog var vi så "heldige" at have en del udtørrende og kølende vind, så det var ikke slemt her. Onsdag havde vi to hold besøgende, så jeg var ærligt talt lidt træt af at gå rundt og vise have frem. Ikke desto mindre kunne jeg alligevel finde mig selv i haven om aftenen, selvom jeg havde sagt, at jeg ikke gad gå derud mere den dag. I aftes vandede jeg, selv græsset er ved at være brunt nu, det sker ikke så tit hos os, på DMI er vi i det røde felt ligesom Sjælland. Regn er ikke i sigte i lang tid, men varme/hedebølge, det kan vi få.
Nå men her kommer kølende billeder af liljerne:


 Martine
 Shine on
 Tiger Baby flore pleno
 Tricolore
Yasmine
Liljerne på de fem sidste billeder er købt hos Lene, de er meget dragende, så jeg har allerede været ude og tage nye billeder af dem, men dem må jeg vise næste gang.
 udsigten fra terrassen
 pavillionen  i aftensolen
Hortensiaen Pinky Winky
 Montbretia
 også phloxene
 er flotte nu
her blander de sig med kvæsurten


Purpursolhatte er godt i gang flere steder i haven
Roser:
 Extravaganza
 Boscobel har de fineste kuglerunde blomster
 Charles Darwin
 Darcy Bussell
 Stockholm
 er så fin med regndråber, vi fik jo en lille byge på ½ mm forleden dag.
Solen var flot i aftes, da den gik ned.
I må have en skøn varm weekend.

22 kommentarer:

  1. Fantastiske smukke billeder, Lisbeth!
    Man kan jo næsten intet i denne varm - 30 grader har vi her. Jeg har været ude og se, om lyngen blomstrer, og det gjorde den.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Tak skal du have. Ja varmt er det, men vi har en lille brise her og så holder vi os i skyggen, så går det an.
      Der er for mange turister herovre, ellers ville vi også ud og se lyngen blomstre. Heldigvis blomstrer den i min have :)

      Slet
  2. Ja, det er varmt og der skal vandes, så det må vi gøre...

    Jeg skal da helt klart have flere liljer, dejligt med linket.

    God varm weekend til jer to.

    Knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det, men jeg vander kun rhododendron og nyplantede roser.
      Det er så dejligt med liljer nu, især hvis vi kan have dem i fred, det går rimeligt her.
      Tak i lige måde til jer, godt det ikke er på søndag, vi skal til Ebeltoft, det ville blive en varm affære.
      Knus
      Knus

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Jeg ved ikke lige, hvor meget dine smukke billeder køler, men dejlige er de i hvert fald at se på. Det er modbydeligt varmt her, og det siger jeg, selvom man jo ikke må i følge nogen 😉
    Jeg nyder også de skønne floks, som jo er en klar favorit her - dine ser meget fine ud. Det er virkelig en skøn staude med stor variation i farver, og så dufter den også dejligt krydret 😊
    Dine solhatte er også rigtig flotte, og roserne tager sig fortsat godt ud hos dig.
    Smuk, smuk solnedgang - det var en skøn aften i går, så det var nok medvirkende til, at du måtte ud i haven 😊
    Fortsat god dag!
    Knus Linda

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Linda
      Nej det er nok ikke så meget de køler, men de tager måske lidt af opmærksomheden fra varmen. Det er bare for varmt.
      De fleste af mine floks er fra dig, dog ikke dem jeg viser i dag, mener jeg. Duften er fin og man kan gå hen og blive lidt nostalgisk.
      Jeg tog først billederne af solopgangen, da jeg var færdig med at vande og på vej ind. Ud skulle jeg jo, når jeg skulle vande.
      Tak i lige måde
      Knus

      Slet
  4. Ja farven på nogle af liljerne er da til den kølige side.
    Det er ikke fordi de lover bedre vejr, altså køligere og regn, desværre, for hvor er det tørt. Der har været flere markbrande rundtom allerede.
    Dine plox er da fine trods tørken,, mine hænger med ørerne. jeg prøver at vande de værste, men det er næsten håbløst.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja ellers er der vist ikke meget køligt ved mit indlæg.
      Beklager at jeg ikke kan skaffe regn, jeg ville gerne. Trist med markbrande, det er uhyggeligt med den tørke, vi kan egentlig heller ikke rigtig lave noget i vores haver udover at vande :(
      Mærkeligt nok klarer floksene det endnu, i 2018 sprang mine heller ikke ud, jeg synes ellers, det er næsten lige så slemt som i 2018. Det er ikke til at vande dem op.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det ser godt ud trods tørken.
    Jeg er for alvor gået i gang med vanding igen, for med den hede og ingen tegn til forandring, så er det bare med at klø på.
    Flot solnedgang.
    Kh Lisbehth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja på afstand ser det godt ud og liljerne er jo fine. Men der er meget, der hænger nu, vi har lige vandet nordbedet, jorden vil ikke tage imod, og det kan knap nok ses :( men vi er mange i det røde felt, det er trist at se, når det hele begynder at hænge.
      Kh Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Du kunne nu godt have gjort dig lidt mere umage med de kølige billeder, for her hjalp de ikke :-) nå men de blev nu alle nydt alligevel. Rosen med dråber er nok det nærmeste du kommer på noget køligt :-) Det har heldigvis også luftet lidt her, men ja så tørrer det jo bare endnu mere. Jeg har måtte sætte vander på stykket ud for syd gavlen her i aften, lidt frås, men ellers er jeg bage for at der er noget der går ud og det er dælme træls at slæbe den ene kande vand efter den anden. Rhodoerne bliver nok også nødt til at have en tur imorgen eller søndag. Tørke indekset er vidst også til den høje side her.
    Mit store staudebed er også tørt, men phlox og solhatte klarer skærerne lidt endnu, de ser også ud til at klare det fint hos dig.
    Liljerne er nu også rimelige tørke tolerante, men mon ikke de afblomstrer lidt hurtigere i disse temperaturer.
    Smuk solnedgang.
    Fortsat god aften, og god weekend her fra det varme Nordfyn
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det synes jeg nu også, jeg gjorde, men nemt er det ikke at sende kølighed. Men det er rart at det lufter, selvom det så tørrer mere, vi har vandet nordbedet i aften med slange fra palletanken, det er nemlig rigtig, at det er træls at slæbe på vandkander. Tørkeindekset er rødt mange steder i landet, desværre.
      Jeg tror også, at liljerne klarer det fint, men jeg fornemmer også at det hurtigere falder ligesom roserne.
      Tak i lige måde - ja det har været varmt hos jer.
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Hej Lisbeth

    Tørke som i 18 bliver det jo ikke, jeg er forbløffet over hvr meget der klarede sig dengang - men har man noget igang med nyvækst, må du jo nok hellere vande...
    Yasmine er nu en flot lilje - den har jeg overvejet tidligere:)

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Måske ikke i hele landet men både på Sjælland og her er vi med rødt tørkeindeks, det er uhyggeligt så tør jorden er. Vi har ikke fået ret meget vand de sidste måneder. Mange af rhodoerne får vand, de har jo rødderne højt, der er ingen vand.
      Ja Yasmine er virkelig flot.
      Tak i lige måde

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Huff, stakkars dere med sånn varme og så tørt! Jeg håper inderlig at dere snart får noe regn. Her var det 25 grader i går, men her er det vått i bakken etter alt regnet. Det er en stor forskjell.
    Vakre roser med regndråper på, og nydelig solnedgang også.
    God helg, klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke sjovt med den varme og tørke, vi får ikke meget vand her hos os.
      Tak for det og i lige måde
      Klem

      Slet
  9. Ja, det er ikke nemt at klare denne hede, og jeg ved ikke hvor meget det hjælper at vande lige nu, for jorden er så varm at det damper når man hælder vand på. Jeg vandede det mest kritiske inden varmen skruede sig helt op, og håber det kan hjælpe.
    Men der er dejligt i haven om aftenen når solen går til ro og det må bare nydes. Liljerne ser da ud til at kunne klare megen varme - de må have dybe rødder ligesom roserne.
    Forhåbentlig varer denne hedebølge ikke ved!

    Mange hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det er det ikke, vi må holde os i skyggen og nyde de lune aftener. Vi vandede nordbedet i aftes, bagefter var det nærmest ikke at se, det er trist.
      Vi håber hedebølgen slutter i morgen, det vil være godt.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. De sidste to dage har ligget langt over min komfortzone temperaturmæssigt, men jeg nyder at se landmændene høste løs i det fantastiske vejr. Det Oggør de fårvel også på Samsø. Og så får sneglene en ordentlig en over nakken; det er alletiders.

    SvarSlet
  11. Hej Marie
    Ja vi kan hurtigt blive enige om, at DET er for varmt. Her høster de også lige bag ved os. Sneglene ser vi ikke igen før vi får regn, det varer nok længe.

    SvarSlet
  12. Hej Lisbeth.
    Tak fordi du tog dig tid til en ekstra havetur. Jeg syntes det var meget inspirerende og dejligt. Og her på siden kan jeg jo se så meget mere end det, jeg kan huske efter et enkelt besøg. Jeg skal hilse fra Henrik.
    Hilsen Mette

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mette
      Selv tak, dejligt at der var noget, der kunne inspirere. Ja kig du bare løs, jeg kan se, at du også har fundet min gruppe på fb, det er super.
      Hilsen til jer begge
      Lisbeth

      Slet