onsdag den 5. august 2020

Liljer, hortensia og roser og havemanden

De fleste af vi havebloggere må erkende, at vi ikke når langt uden havemanden. Det kom jeg til at tænke på, fordi Ulla fra Ullas have skrev sådan til mig efter deres besøg: Det var rigtig rart at møde Bent, som jo har en kæmpe aktie i hele det store foretagende. Og det har han jo. ligesom Mr. M har det i i denne have, se i øvrigt det fine indlæg frk. Anemone har lavet fra vores besøg i Byhaven i Ebeltoft. Mange andre havebloggere og sikkert også andre havefolk har også glæde af, at manden hjælper med det tunge arbejde. Men jeg kender dog også nogle, som må klare det selv. I ved selv, hvem I er :) En af dem er Linda, som klarer det meste af det hårde arbejde selv, der er ikke meget, hun ikke kan, skulle det ske hyrer hun en håndværker. Det er en sej kvinde, som både graver, lægger fliser og laver tømrerarbejde .
Denne gang er der kun billeder fra egen have,  men også her er der meget at tage billeder af, vi starter med de sidste udsprungne liljer:
 en af de nye gule i magnoliabedet, måske Baruta, som er købt i foråret
 en ældre sag
 også denne, som jeg har delt, så den står flere steder i haven
 det gjorde Anastasia også, men nu er der kun denne tilbage.
 Shine on er ny fra i foråret
 det er Yasmine også
disse liljer i skoven har været her i flere år, desværre er der nogle af dem, der blomstrede i skoven, der er forsvundet.
Hortensia har jeg vist før, her er lidt flere:

 denne kender jeg ikke navnet på, løvet ligner ikke den, jeg tog billeder af i Byhaven i Ebeltoft, men den dufter som den.
sjovt at de dufter ens, for denne her fra Byhaven er en Egebladet hortensia, det er den anden bestemt ikke
 Denne har jeg ingen navn på
Her er det Vanilla Fraise, det var den jeg plukkede ind i vasen sidste efterår, den stod så fint hele vinteren.
Roser:
 Akvarel er en meget flittig rose, men løvet er fyldt med stråleplet
 Rose de Tolbiac blomstrer højt oppe i pergolaen, jeg ville nu hellere have den til at blomstre på stolperne, der er nemlig ikke meget i blomst i pergolaen nu.
 Jeg er meget glad for Johan Wolfgang von Goethe, den har det godt i år, sent i blomst her hos mig, men hvor den dufter.
 Kathleen Harrop i rosenlysthuset
 Koko Loco
 Olivia
Wollerton Old Hall
Forskellige motiver fra haven og bedene:
 fine lange kig med dejlig blå himmel, det har vi ikke i dag, hvor det er gråt og blæsende med en smule regn, det må der gerne komme mere af.
 Hjertebedet, i baggrunden til venstre ses trompetkrone/Catalpa, den blomstrer nu, men som altid sidder blomsterne for højt, så de er svære at tage billeder af.
 fine kig
gennem haven. Til højre Californisk kæmpegran/mammuttræ/

sequoiadendron giganteum.

Stokroser i læhegnet
Nu skal vi så til at vænne os til varme, det er ikke det sjoveste, der findes, når det bliver hedebølge, men lad os nu se, her er i hvert fald ingen hedebølge hos os i dag, så det er med at få lavet noget, men vi kan, vi skal flytte et par rhodoer i dag, det er længe siden sidst, og havemanden skal jo have noget at lave :)))

I ønske nogle dejlige lune dage. 


28 kommentarer:

  1. Du har jo ret - bag næsten enhver havekvinde står en mand! Heller ikke jeg kan sige mig fri, selvom min bondemand kun hjælper i haven, når det involverer noget med motor! Uden ham ville der ikke ske større ændringer her! Men alt andet står jeg selv for - til gengæld er det så også mig, som bestemmer! Det har sine fordele :-)
    Jeg var forberedt på høj sol og sommer i dag, men her er også skyet med lidt småregn - og min sidste feriedag! Jeg har ikke de store planer for dagen - jeg ved, jeg har et enkelt taxaudkald for at køre den ældste til toget, en blomst som skal plantes, lidt hængepartier fra festen i lørdags og måske nogen med at finde min skoletaske frem!
    Fine roser du har endnu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Aase
      Ja det er nemlig rigtigt, du var så en af dem, jeg tænkte på, som klarede det meste selv, men når du har tid, kan du godt lokke bondenmanden til at bruge et eller andet med motor :)
      Jeg bestemmer nu også temmelig meget her i haven, Bent siger ganske vist, at jeg bestemmer det hele, men nej det gør jeg ikke. Placering af træer bestemmer han.
      Ja der er ikke meget hedebølge over det i dag, skyet og regn der ikke er noget alligevel. Til gengæld har jeg haft og skal have besøgende i haven. Du må nok hellere finde skoletasken frem :) trist når ferien er forbi.

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, det er jo flott å få litt hjelp av mannen, men jeg prøver å klare det meste i hagen selv. Jeg må bare ta tiden til hjelp og ha mange pauser når jeg holder på med å spa opp grus i min trillebår.
    Flotte roser hos deg, og min Koko Loco er nå full av knopper :)
    Det er så fint med remonterende roser, for de gir en jo så lang glede gjennom sommeren.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja du var også en af dem, jeg tænkte på klarede sig uden hjælp fra manden, du knokler bare på, det er flot.
      Det er fint med din Koko Loco med mange knopper, de er så fine. Ja især i år kan vi glæde os over roserne.
      Klem

      Slet
  3. Hej Lisbeth
    Det er bestemt godt at kende høneballe-Bent også. Her i haven er jeg så heldig, at vi laver det hele sammen. Det er hyggeligt, men det kræver måske også flere kompromisser??
    Det er altså sjovt med de hortensiaer. Jeg vil prøve at læse mere om dem. Om ikke andet, så til vinter. Ærgerligt, at jeg ikke har navnet på min, der jo blev købt på et plantemarked.
    Hvornår plukkede du din hortensia, så den holdt hele vinteren? Tørrede du den hængende, eller satte du den bare i en vase?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja I har et fint samarbejde du og din Bent, det har vi nu også - men slet ikke på samme måde. Ja der skal vist flere kompromisser hos jer, har jeg en fornemmelse af.
      Ja til vinter kan vi fordybe os lidt i hortensialæsning.
      Når den begynder at blive lyserød plukker jeg den ind og sætter i en vase med lidt vand, det virkede fantastisk. Jeg har læst om det på nettet, og først prøvet det sidste efterår. Jeg delte vist linket.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Stod den i vand hele vinteren, eller bare mens den visnede? Jeg husker ikke din anvisning, men jeg ku selvfølgelig prøve at søge på din blog ;-))))

      Slet
    3. De stod til det var fordampet, det var jo en hel buket og var meget enkelt.

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Ja, hele europa frygter nu hedebølge. Det harellers været et usædvanlig godt år uden længerevarende tørke:)
    Jeg ved ikke om du ikke generaliserer lidt rigeligt. der er jo masser af mænd der holder have - men måske passer det bedre for havebloggere? Der er jo en overvægt af kvinder?
    Sikken flotte kig i haven!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja og det er forståeligt, hedebølge bliver bare for meget. Vi har desværre meget tørke, men det har jeg skrevet om mere end en gang.
      Du har ret, der er masser af mænd, der holder have, men dem vi har på bloggene er jo desværre næsten stoppet med at blogge, forhåbentlig kun for en tid. Tim kommer da også ind i mellem med lidt. For tiden er det i hvert fald flest kvinder, der blogger og stadig ikke ret mange.
      Tak for det
      Tak i lige måde

      Slet
  5. De fleste af os har brug for lidt hjælp i haven ind imellem - du er meget heldig at have Bent! Jeg ringer gerne efter en hjælper, og sidst var det en sej kvindelig gartner. Dine billeder er fortryllende!
    Er du begyndt at bruge Bloggers nye grænseflade? Jeg synes, den driller mig og selv vil bestemme billederne størrelse.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det har vi nemlig, jeg er meget heldig, at jeg har Bent. Jeg kender en kvindelig gartner i København, gad vide om det var hende, hun er nemlig sej og hedder Amelie Toft.
      Nej jeg bruger stadig den samme blogger, mon jeg ikke kan blive ved med det? Jeg har ikke rigtig sat mig ind i det.

      Slet
  6. Ingen af os slipper desværre for den nye blogger grænseflade - i dag havde den skiftet hos mig.
    Min kvindelige gartner var en, der bor her i Halsnæs - men det glæder mig, at der er flere :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det tænkte jeg nok, jeg har bare været heldig indtil nu, for jeg har set flere, der har problemer. Nej så er det ikke Amelie, du har haft besøg af.

      Slet
  7. Jeg glæder mig heller ikke til hedebølge, uff. I dag har det godtnok været gråt med en dum blæst, der tørrer ud, som om det ikke er tørt nok i forvejen. Jeg har flere ting der skal plantes eller flyttes, men jeg tør ikke med den vejrudsigt. Rigtig træls.
    Det er fine lækre liljer stadigvæk du har. De er da ikke tørret væk.
    Nu må vi bare prøve at overleve de næste dage, phyy
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Nok kan vi havenørder lide godt vejr, men hedebølge er der ikke mange af os, der bryder os om, og tørken bliver man så træt af - for ikke at snakke om blæsten :(
      Nej der kommer heldigvis stadig liljer, jeg har været så forudseende her i foråret at bestille liljer, der blomstrer i august, så jeg kan stadig vise nye liljer.
      Ja vi må holde os i skyggen og holde ud. Bent skulle have været på cykeltur men ikke i hedebølge.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Ja, min havemand er i hvert fald ikke til at undvære :) Din Bent er også ret sej det alt det med træer og græs og flere andre ting - så fint at give lidt omtale.
    Tak for reklamen til min blog - den har nu ikke skabt flere kommentarer hos mig, men vi får se.
    Jeg går sådan lyst til at købe en masse flere liljer når jeg ser alle dine :)
    Det bliver dejligt med lidt sommer, men temperaturerne har bare at holde sig under 25 !
    knus

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej vores havemænd er ikke til at undvære, de har flere kræfter end os.
      Nej men måske har flere kigget ind end der plejer at gøre, det håber jeg, der er mange, der kigger med her, som ikke kommenterer.
      Så må du have fat i Lenes liljer her til efteråret. Det er nemt at blive fristet.
      Ja sommer er godt men ikke over 25 grader.
      Knus

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja en havemand er ikke af vejen :-) her slår han græs, klipper hæk og går til hånde hvis jeg har brug for en stærk mand ind i mellem, ellers gør jeg helst det meste selv, ihvertilfald hvis det skal forgå noget i bedene eller i drivhuset. Nu har vi jo heldigvis ikke så stor en have så det går endnu.
    Jeg syntes også at nogle af mine liljer forsvinder elle bare står med en stilk uden blomster, måske ikke alle er lige stabile. Det må vi så leve med, heldigvis kan vi da supplere lidt ind imellem :-)
    Flotte roser, her er der stadig mest pause i blomstringen, nogle har dårligt blade tilbage, så det er en smule kedeligt i rosen afdelingen.
    Ja nu bliver det åbentbart sommer, så skønt at jeg stadig har en halv ferie endnu. Idag har det også mest været skyet her men ingen regn og så har det faktisk været lunt alligevel.
    Jeg flyttede en rhodo i søndags, tænker at den nok skal have en god slat vand hver af de næste dage.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Nej det er det ikke, men jeg tror nu, du kan det hele selv, du har ikke så meget brug for en havemand. Jeg er nu heller ikke sikker på, at Mogens er så praktisk til det ;) Du kan heldigvis selv og vil også helst selv. Nej haven er ikke større end du selv klarer den, og det er jo godt at have en til at slå græs og klippe hæk.
      Ja det er ikke alle liljer, der er stabile, jeg har mistet en del i årenes løb, men så kan vi som du skriver supplere lidt ind i mellem.
      Heldigvis kommer dine roser også igen.
      Ja du er heldig, at sommeren åbenbart falder i din ferie, det er heller ikke rart at stå i en bagerbutik under hedebølge.
      Ja rhodoen må du nok vande flittigt efter flytningen.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Det må være så dejligt med egen privat havemand lige ved hånden 😊 Jeg gør det meste selv, hvilket bestemt har været for lidt dette år, men får jo hjælp til hækken, men så bestemmer jeg jo også, hvor planten skal stå 😉 Også kedeligt vejr her i dag - gider dog ikke 30 grader. Dine liljer er bare så flotte! Jeg må vist også hellere få bestilt til efteråret, for flere af mine er også forsvundet - sådan er det nok bare. Dine roser blomstrer kontinuerligt - synes ikke rigtig, der sker alverden her, men de er da ved at sætte nye skud, så det er nok bare at vente. Også flotte kig gennem haven - det ser bare så fint og frodigt ud hos dig!
    Rigtig god dag ril dig i morgen 😊
    Godnatknus

    SvarSlet
  11. God morgen Linda
    Ja det er dejligt, det har du desværre ikke rigtig prøvet, du må have fundet dig en ;) Godt du har Carsten til hækken, for den er da for svær for dig. Nej vi gider ikke 30 grader, men det hjælper vist ikke jer ovre i det midtjyske, det er ikke rart. Ja liljer må der til, så må vi betragte dem som sommerblomster og købe nye. Godt roserne har sat nye skud, det skal nok blive godt til din fødselsdag :)
    Tak i lige måde
    Knus

    SvarSlet
  12. Blandt havebloggere er det, man mest ser, helt sikkert, at manden er en vigtig samarbejdspartner, men ellers ser man bestemt også mange par, hvor manden er den mest haveinteresserede. En tidligere kollega sagde engang: Kun en tåbe frygter ikke haven. Den indstilling kan jeg godt få en snert af, når haven trænger til en overhaling, men ellers har vi havebloggere det jo lige modsat.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja de fleste havebloggere har manden med, men det er rigtigt, at det godt kan være manden, der er den haveinteresserede.
      Den sætning siger Bent tit :)

      Slet
  13. Hei Lisbeth.
    Heldigvis er det mange menn som er som er like hageinteressert/ eller mer enn kvinnen i et parforhold:-) Har inntrykk av at Bent også er svært hageinteressert, og trives med å holde på i hagen. Vi er heldige som kan ha en felles hobby vi kan være sammen om.
    Ha en fin kveld/Eirin

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Eirin
      Ja det er rart, når mænd er lige så haveinteresserede som os, Bent er ikke helt så interesseret som Lars, men han er flink til at hjælpe mig. Han kan ikke lide roserne, men træer er det, han bedst kan lide.
      Tak i lige måde

      Slet
  14. Jeg beundrer mest de lange kik med alle de forskellige træer og buske. Det ser rigtig godt ud. Hortensiaen (uden navn, med de spidse blomsterblade) har nogle meget fine blomster. Jeg ville gerne have haft navnet på den, for den ville kunne friste mig.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er der rigtig mange som gør, incl. mig selv. Ja det ville være rart, hvis jeg havde navnet på den hortensia, jeg har fået den af en veninde, så desværre det har jeg ikke.
      Hilsen Lisbeth

      Slet