mandag den 24. august 2020

Bonusindlæg

Hvorfor nu det, jo for planen er at lave indlæg mandag, onsdag, fredag og søndag. Derfor skal jeg også lave et i dag, og der er rigeligt med billeder, så jeg håber, at du hænger på :) Tirsdag, torsdag og lørdag har jeg fridag :)
Hvad kan jeg så byde på af billeder i dag:
et kig gennem haven taget fra stenbedet i den nye del af haven, forrest palmelilje bagved står Englands Rose.
 Min elefantgræs er i gang med de store flotte blomster, som jeg har fornøjelse af hele vinteren, når solen står lavt på himlen, ved solopgang og solnedgang kan jeg tage fantastiske billeder af frøstandene.
Denne græs står i skoven, den er også fin, jeg kender ikke navnet på den
også den japanske blodgræs står fint nu
 Min Hebe fylder godt i stenbedet
 og husløgene breder sig fint
 Hydrangea ayesha er glad for regnen, den var ved at hænge med hovederne
 jeg har lavet en aflægger af den for nogle år siden, det gik fint, de er nemme at formere.
 Hydrangea Vanilla fraise er klar til plukning, så jeg kan nyde den inde hele vinteren, men jeg kan næsten ikke nænne at plukke dem endnu.
Godt liljekonvalbusken/Clethra alnifolia fik vand, det var lige før, den ikke ville blomstre
Denne her phlox var også glad for regnen, det er den sidste for i år.
 Begonia grandis
 endnu en cyklamen har fundet vej op af jorden, den er i nordbedet.
 Rudbeckia kommer rundt omkring, de sår sig selv forskellige steder, det må de gerne.
Midt i rosenbedet har jeg plantet de sumphibiscus, jeg fik sidste år som små frøplanter, Anne har sået og priklet for mig. Det ser ud til, det bliver en succes, der er knopper i - ikke så store, så det er ikke sikkert de når det, men alene det at de har knopper er rigtig fint. Jeg er meget spændt på blomsternes farve. 
Roser:
på nogle af dem ses det, at vi har fået regn
 A whiter shade of pale
 Chippendale
 Elaine Paige
 Hot Chocolate
 King´s Macc
 Lady of Shalott
Penny Lane
Ja for vi har nemlig fået regn, vi har været meget heldige,  i modsætning til mange andre, som desværre ikke har fået ret meget. Siden sidste tirsdag har vi fået 32 mm, det er dejligt, de lover jo mere de næste dage,  og jeg håber, at jer der hidtil ikke har fået ret meget regn får denne gang.
 Aftensol på solbrud
og solens sidste stråler på den store sky.
I må have det godt, vi ses nok igen onsdag. 

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Det er da hyggelig med et bonusinnlegg så klart!
    Så godt at du har fått noe mer regn. Nydelige roser med regndråpee på :)
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja vi må jo holde gang i bloggene, det er ved at være svært.
      Dejligt med regn ja, så bliver roser fine, hvis der ikke kommer for meget regn.
      Klem

      Slet
  2. Det var dejligt, at I har fået så meget regn! Jeres have er helt eventyrlig. Dine billeder minder mig om, at jeg skal huske husløg - hvor er de dekorative!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja det er godt med vand, gad vide hvor meget du fik. Husløg er rigtig skønne, de kan ikke undværes.

      Slet
  3. Jeg bliver helt forelsket i din japanske blodgræs. Står den med de røde bladspidser om vinteren? Jeg tænker på, om jeg kan have den i en krukke ved vores fordør. Det er på nordsiden af huset, så den vil ikke få ret meget sol.
    Det er en betagende aftenhimmel, du viser.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja den japanske blodgræs er fin, jeg ved ikke om den kan overleve i en krukke, og jeg må tilstå, at jeg ikke kan huske, om den står med røde bladspidser om vinteren, men jeg tror faktisk, at den visner ned til vinter. For at være flot skal den have sol, så der er nok ikke så meget ved krukkeprojektet ved fordøren.
      Ja den aftenhimmel var flot, i aften var det flottest mod øst.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Hej Lisbeth
    Ja du er jo “selvstændig” så du bestemmer jo selv hvornår du holder fri, jeg plejer som regel af finde ud af hvornår du har arbejdsdag, ellers får jeg jo lidt hjælp :-)
    Græsserne er fine og nogle kan som du skriver jo nydes hele vinteren med, så dem får du jo meget ud af.
    Jeg har for første gang prøvet at lave hortensia, satte to stiklinger af den brogetbladede jeg købte i Glamsbjerg og begge gror fint, måske jeg skal gemme den ene til dig?
    Dejligt at der er knopper på vej i Sump hibiscus, spændende om der når at komme blomst, jeg skal vidst lige have kigget mine efter.
    32mm er ganske udemærket, det er da lidt mere end her, men jeg satser på at få en slat tirsdag/onsdag.
    Solbruden er så fin også i aftensolen.
    Fortsat gid aften
    Knus Anne

    SvarSlet
  5. Hej Anne
    Ja jeg kan selv bestemme, når jeg vil holde fri, det er meget rart, men jeg får jo heller ikke penge for mit arbejde ;)
    Det lyder godt med en stikling af den brogetbladede, den vil jeg gerne have. Jeg synes, de er ret nemme at lave stiklinger af, så jeg laver lidt til Per.
    Ja det er fint med sumphibiscussen, men det er meget små knopper, måske bliver det først næste år, at vi får held med dem, men de har flot løv.
    Det er rigtig godt med 32 mm, men mere vil nok ikke skade.
    Ja solbruden er rigtig fin både med og uden sol, og så er den god i buketter.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  6. 32 mm på en uge.... mener du virkelig det? Vi har vist fået 10 mm. Jeg tror ikke engang vi har fået 30 mm den seneste måned eller seks uger. Nå, men det var da skønt for dig. Jeg tror gerne, at planterne har været glade - og du med :-)
    Din hebe er fantastisk - WOW. Min har kun haft tre blomster. Har din blomstret?
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det mener jeg, jeg skriver op hver aften, og vejrstationen er enig med mig, jeg må have haft min egen private sky, prøvede at sende den nordpå, men den strøg lige forbi Ebeltoft :( Ja vi er glade både planterne ukrudtet og mig. Ja sneglene var da også glade.
      Ja Heben blomstrer flot hvert år.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Omsider kom der gang i regnvejret ovre på øen. Det er sjovt med den hårdføre begonie. I starten virkede den svær at få gang i, men nu sår den sig selv flittigt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det var dejligt, der skulle komme en del de næste dage, men det har de lavet om på igen, så jeg skal være glad for det vi fik. Jeg må da lige holde øje med, om de sår sig selv begoniaen.

      Slet
  8. Orv så meget regn,,, Ih hvor er I heldige.. Bortset fra de 12 mm vi fik torsdag fredag har vi ikke fået noget. Men vi kan da håbe på de næste par dage.....
    Dine roser har mange smukke blomster nu. Her er de lidt forsinket, nok pga tørken. Kun Hot chokolade har en pæn senblomstring.
    Flotte græsser i solen.. Der var billige græsser i lidl sidste uge, men jeg nåede ikke at fange nogle. Det kunne ha været sjovt at prøve om de billige ville gro bedre end de dyre, der altid forsvinder om vinteren.
    En vinterhårdfør begonie.. den må jeg da vist have tjekket ud, den ser spændende ud.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja vi føler os også meget heldige, tænk vi var imellem dem, der fik meget, det sker ikke tit. De har lovet en del de næste dage, men jeg synes, at de sætter mængden ned, lige nu skal der komme mest på lørdag.
      Jeg synes godt nok, at mine roser er godt i gang, jeg blev helt overrasket i dag over, at der var så mange i blomst.
      Synd du ikke fik fat i nogle græsser, dem der forsvinder er nok Pennisetum, de er ikke vinterhårdføre, men meget flotte - så hopper man nemt om bord i dem og ærgrer sig over, at de ikke kommer igen.
      Begonien forsvinder snart igen og kommer igen til næste august.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Det er så skønt, at der endelig kom lidt regn, jeg talte lige sammen, vi har fået 31 mm, de 11 kom i nat og der loves mere de næste dage.
    Jeg har også Palmeliljer, men i år er der slet ingen blomster, de plejer ellers at skiftes lidt. Og mine efterårs Cyklamen er ikke i blomst endnu, men det kommer jo nok.
    Spændende med Sumphibiscus, jeg var så heldig at få en af en haveveninde her i sommers, det er en hun har sået af frø fra New York High Line.
    Skønne roser :-)
    Med venlig hilsen
    Lene Bedstemorshave

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lene
      Ja det er godt med noget regn, vi har ikke fået noget i nat, men vi har ca. fået lige meget, kan jeg se. Det skifter lidt, om vi skal have regn, vi skulle have meget i dag, men her er det tørvejr nu.
      Det er ikke så nemt med de palmeliljer, de springer nogle gange over.
      Nej hvor spændende at du også har sumphibiscus, jeg håber, du skriver om den, når den blomstrer. Jeg er spændt på, om mine nye når at blomstre i år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Forstår godt du bliver nødt til at give os et bonusindlæg, når du har så mange billeder af planter der strutter af velvære. Tillykke men regnen!
    Græsserne er meget smukke, og den lille stribede sag har jeg også held med, men aner virkelig heller ikke hvad den hedder. I går stod jeg på hovedet for at fjerne en anden stribet græs, som invaderer alt. Den skal aldrig ud i jorden mere, men må blive i en potte! I går fik jeg fundet to dejlige stedsegrønne bregner og en lille buksbom frem, da det stribede uhyre var fjernet. Elefantgræsset er fantastisk med de smukke aks!
    Også Hebe er blevet en yndling, og navnlig den blågrå er driftsikker. Den grønne i baggrunden kan også klare sig her i den tørre jord. Det må være sådan noget man skal plante i fremtiden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja ikke det var da nødvendigt, for planterne er glade. Vi har nu stort set ikke fået mere regn siden, selvom der var lovet noget.
      Ja den lille stribede græs er fin, men den du skriver om, tænker jeg er den samme som min, den er rædselsfuld til at brede sig. Dejligt med bregner, dem skal græsset ikke have lov til at kvæle.
      Heben har jeg haft i mange år, jeg tror faktisk, jeg har haft tre slags, men den ene har forladt haven. Den grønne er ganske rigtig ikke så driftsikker. Det kan godt være, det er den, vi skal satse på fremover.
      Hilsen Lisbeth

      Slet