onsdag den 19. august 2020

Der sker meget med planterne på 6 år

Palmeliljen og solen var ret flotte i hinandens selskab, da solen var på vej ned.
Det vokser gør det
 Den gule vandgran i 2014
og august 2020
 2014
august 2020 - også sumpcypressen er groet godt på de 6 år
I går formiddags var det rigtig lummert, jeg vovede mig alligevel ned i regnvandsbedet for at fjerne alle de vildtgroende storkenæb
det blev til en ordentlig børfuld, jeg tænker, at jeg kan fylde den flere gange, der er mange.
 men når jeg nu var i bunden af regnvandsbedet kunne jeg lige så godt gå i gang med noget andet
 mon I kan se, hvad det er?
 jo jeg klippede alle de halvvisne blade af Gunneraen
her er hvad der blev tilbage, den lider i tørken, og de 1.7 mm vi fik i går gør ikke meget gavn. Andre har været mere heldige, og nogle har slet ingenting fået. Verdens goder er ulige fordelt.
Jeg fik da lidt regndråbebilleder:

 det kan jo ikke ses, at der kom så lidt, her er det Lady of Shalott
 Abraham Darby
 Darcy Bussell
 Rose de Rescht er pænere i år, end den plejer at være.
 King´s Macc
Pat Austin har tunge hoveder, som den ikke selv kan bære
clematis Söderhjälm, blærespirea/Physocarpus og solbrud/Helenium
 besøg i en hostablomst
 R. bureavii i en solstribe
R. rex får ingen sol, det kan den ikke tåle, til gengæld får den vand hver anden aften, den passer jeg meget på.
Marken er mejet, set fra Bertels bakke. Marken bag ved os er allerede harvet, skønt den så ud som denne i går morges. De har travlt med at blive færdig landmændene.
I eftermiddags fik vi boller fra Ann, vi byttede, Ann fik en buket af mig.
Det blev en dejlig stille aften, jeg nåede at tage billeder af solnedgangen. Efter regn kommer snegle, så jeg nåede også at gøre kål på 29 stk., der er sikkert mange flere derude, de kommer frem næste gang, det regner.
Det var, hvad jeg har valgt at vise i dag. Rigtig god dag til jer. 

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth

    Morsomt med disse dengang og nu billeder - det går så hurtigt!
    Godt billede af humlen i Hostaen - planten ser måske lidt slidt ud på bladene - men med en så imponerende blomst så er alt forladt!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Ja det er ret sjovt at se og sammenligne, det er gået hurtigt.
      Hostaerne bliver hurtigt slidte i blomsten, men de er meget fine, lige når de springer ud, og bierne er jo lige glade med, at bladene er slidte og ædt af snegle :)
      Tak i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth

    Ja, mye skjer i hagen på seks år, og noen ganger skjer det mye bare på et år :)
    Gunneraen ser veldig stor ut!
    Ja, regn har ikke jeg sett noe til på lenge. Noen får mye, og andre ikke noe. Det er skjevt fordelt ja.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der sker meget på 6 år men bestemt også i løbet af et år. Ja gunneraen er stor.
      Og så får du endda noget mere regn end vi gør.
      Klem

      Slet
  3. Ih ja, hvor har det rykket på 6 år. Det er sjovt at se :-)
    Du fik fotograferet samtlige regndråber, kan jeg se. Vi fik ingenting. Jeg kan ikke huske, hvornår vi sidst har fået regn. Først i juli? Midt i juli? I hvert fald meget længe siden. Godt, at du passer på Rex. Det er med at prioritere.
    Kanon billede at slutte med.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er ret sjovt at se forskellen fra for 6 år siden.
      Jeg ved, at I ikke fik noget, men det var jer, der fik sidst, da fik vi ingenting. Det er utroligt, at vi bliver sprunget over hver gang. Gad vide om vi får noget i næste uge, vi tør snart ikke tro på noget.
      Ja rex er et klenodie, den skal have det godt.
      Tak - ja det var flot.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Hvilken regn??? vi har lige fået 3 dråber med god vilje. I Roskilde fik de 26 mm i går og jeg tror de osse fik i dag.
    Hjertetræet har smidt de sidste blade og det knitrer på havegangen når man går på dem. Nu har jeg samlet dem samme og smidt dem ind i bedene, måske kan de holde lidt på evt. fugt.
    Hosta blomster er så smukke. de kan ligne liljer lidt. Og insekterne er vilde med dem.
    Flot solnedgang. det er en af de få gode ting ved det her vejr..
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det må du nok sige, hvor falder det forskelligt. Jeg har lige set en i Nordsjælland, som havde fået 60 mm, det er godt nok ulige fordelt.
      Trist med hjertetræet, det vi har i skoven står fint endnu, men det andet taber også bladene nu.
      Jeg forstår ikke, at nogle kan nænne at klippe hostablomsterne af, de er så fine, og som du skriver insekterne er vilde med dem.
      Ja det har du ret i, flotte solnedgange kan vi ikke få for mange af, men regn får vi alt for lidt af :(
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja der kan ske meget på bare få år, vi tænker bare ikke over det, men når man så har mulighed for at se billeder af forskellen så bliver man tit ret overrasket.
    Håber der kommer noget vand til Gunneraen, de lover da noget i morgen så må vi håbe der bliver lidt mere til os denne fang, for de der 2-3mm batter ikke meget.
    Clematis, Blærespireaen, og Solbruden er er flot 3 kløver.
    Flot buket som du fik omsat til boller, ikke dårligt.
    Smuk solnedgang.
    Her har det været sådan lidt blandings veje idag, med en temperatur, der har været til at holde ud. Dejligt, så bliver det nok til en bedre nattesøvn :-)
    God nat herfra
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan der, det er sjovt at sammenligne billederne.
      Ja lad os håbe på mere vand, men jeg er bange for, at vi bliver skuffet der er rigtig mange steder, hvor man ikke får noget, mens andre får skybrud.
      Ja det er et fint trekløver, og bollerne var gode :)
      Jeg håber, du kan få en bedre nattesøvn :)
      God nat og sov godt
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Endnu en omgang dejlige billeder, synd i ikke får regn. Ikke at vi har fået
    ret meget men jeg er glad for de 18mm som er kommet de sidste 2 dage, så er
    jeg fri for at vande de næste dage.
    Min rex ved ikke den ikke kan tåle sol, den ser fin ud, men kræver vand. Også min Sinogrande har det fint. Ja der sker meget på 6 år i haven, jeg tænker også på at få taget nogle billeder af rhodoerne så jeg kan se hvor
    meget de vokser. Jeg har netop fået lavet min bestillings liste til Kridt
    vejs planteskole, hvor jeg har fundet mange spændende træer, som skal plantes i oktober(ca 20 stk), desuden skal vi i gang med at plante 30 frugt
    træer ved køkkenhaven når vejret bliver lidt køliger, nok også først i oktober.
    Vi må håbe i snart får regn, for det er et stort arbejde at gå rundt og vande.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Jeg vil starte med at sige, at jeg ville blive lykkelig for 18 mm, de lover 5 i eftermiddag, men det er jo ikke meget. Det er mest jer jyder, der får, sådan er det. Jeg kan godt forstå, at du er glad for regnen, det er et stort arbejde at vande.
      Fantastisk med din rex og Sinogrande, der kan jeg slet ikke være med, men nu er mine jo ved at være store, det bliver dine nok også hurtigt, for de står jo et super sted.
      Ja Kridtvejen har mange spændende træer, jeg har selv planlagt en tur derop, nu må vi se, om det bliver til noget. Det er nok klogt at vente til oktober. Vi har billige færgebilletter nu og i september, så vi tager nok turen sidst i september, det er en lang tur.
      Du er jo stadig velkommen til en tur herover, om 14 dage er der godt gang i roserne.
      Ja lad os håbe på regn - meget regn til os.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det er jo ret trøsterigt at se hvor meget der sker på få år, og når man så tænker på klimaet i den periode... Vi klager måske for meget?
    Palmeliljen ser dejlig ud i modlys, og den stakkels mammutblad får det måske lettere uden at skulle holde liv i de store blade.
    Roserne ser stadig flotte ud heldigvis!
    Dit Geranium-projekt er vist skruen uden ende. Som jeg husker mine flytninger af Geranier, så har de et stort og kødfuldt rodnet, så de skal nok komme igen, men du slipper da for at se på de halvvisne stængler der ligger og roder.
    God arbejdslyst!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er det, hvis man har plantet nyt for nylig, men klager gør vi, når vi ser alt det visne og tørre derude, det er da trist.
      Jeg tror også, at mammutbladet føler sig lettet uden de halvvisne blade.
      Jeg ved, at geranierne kommer igen, det kan jeg ikke undgå, men måske kan jeg undgå, at nogle af dem sår sig igen, det er i hvert fald håbet. Jeg synes heller ikke, det er pænt, når de er højere end rhodoerne.
      Tak for det :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Vandgranen har virkelig udviklet sig fra en ranglet yngling til en flot ung mand på de seks år. Nu håber jeg, regnen når til Samsø i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vandgranen er blevet flot, ja ja tak for håbet, det regner da men foreløbig kun 1 mm på to timer.

      Slet
  9. Ja! Helt klart är det skillnad och ett fint exempel på att det går fortare än man tror. Jag ska gräva upp det mesta av det jag gjorde 2014-16 och har inte tänkt på hur stort det blivit förrän nu... ..det krävs en hel del för att gräva upp och sen flytta dem men det är tacksamt att ha lite rejält material att plantera.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Carina
      Ja det går ret hurtigt, vi kan ikke flytte ret meget af vores længere, så stort som det er. Jeg håber, at du kan flytte dit, for det er rart at have noget at flytte med, men det er et stort arbejde.
      Tak i lige måde

      Slet