fredag den 14. august 2020

Sensommer eller efterår?

En sensommerbuket, der er mange gule og orange stauder i min have nu, så jeg har i går og i dag lavet to fine buketter, det er hyggelig beskæftigelse, når bare der er blomster nok at tage af.
Desværre sørger tørken for tidligt efterår, træernes blade krøller sig sammen og bliver gule, det er trist, at vi endnu et år skal opleve dette. Vi er nogle stykker i landet, som efterhånden oplever det hvert år. Jeg var i Odder i går, også på vej fra færgen og dertil, så træerne triste ud.
 Hjertetræet er gået i efterårsmood, det var Ida´s også allerede
papegøjetræet har i hvert fald efterårsfarver, det er meget tidligt
Stærene samles allerede i flokke
 Acer palmatum Bloodgood plejer at få flot efterårsløv, den er ved at være bar og klarer nok ikke længere at stå i vand om vinteren og tørke om sommeren.
Pilebladet oliven ser flot ud i kronen
 men stammen har det ikke godt, også den står et af de steder, hvor det er meget vådt om vinteren
 gladiolus blomstrer
 samtidig med den sidste lilje og Hydrangea paniculata i hækbedet (Karsten hvis du er med endnu? Hvornår er det tid at dele liljeløg?)
 Flot kig over markerne med Hydrangea Limelight i forgrunden
 Det lange kig gennem  haven, bronzefennikel i forgrunden
her kig til clematis og palmelilje, snart blomstrer sølvlys også, hvis jeg husker at vande, de tåler ikke at mangle vand på nuværende tidspunkt lige inden blomstringen.
 den store hortensia i stenbedet i den gamle have står så flot nu
 Magnoliaen skyder igen efter at vi beskar den tidligere på året
Roser:
Amiée Vibert holdt flyttedag sidste år, nu blomstrer den endelig i rosenlysthuset
 det gør Clair Austin også
sammen med Wollerton old Hall
 Imagine er klar igen
 Johan Wolffgang von Goethe har blomsten en uge nu, den har de fineste velduftende blomster
 Our last summer er lige startet på 2. blomstring
 Perpertually Yours den eneste der blomstrer i pergolaen for tiden
 Rosenresli er klar igen
 også Wild Edric er så småt i gang
Til slut lidt fra morgenturen i dag


Varmen har bidt sig fast, foreløbig til mandag aften, derfor er de tidlige morgenture gode.
Rigtig dejlig lun weekend derude.

18 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Huff, det er trist å se på trærne hos deg med det gule løvet. Ja, det ser ut som høsten har allerede kommet til deg. Jeg tror at du kan dele liljeløk i slutten av september/begynnelsen av oktober. Du får sikkert et svar fra Karsten også ;)
    Dine hortensia er vekdig fine!
    Klem, og god weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er meget trist med træerne, man bliver så ked af det for naturen.
      Tak for svar om liljeløg, jeg skulle lige råbe Karsten op ;) heldigvis lykkedes det.
      Ja det er dejligt med hortensia, Limelight er så flot.
      Klem og i lige måde

      Slet
  2. Hej Lisbeth
    Det er godt nok hårdt for natur og haver. Og det er svært at følge med. Jeg tror, jeg nåede at redde vores store tjørn i går. Uf, hvor smed den mange blade, opdagede jeg pludselig. Det gør den også i dag, men resten ser bedre ud. Det er hårdt for dig med den store have. Heldigvis har du også meget, det ser godt ud.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er hårdt for natur og haver og for os, der skal se på det, man bliver så ked af det. Der er meget, der smider blade nu. Det er hårdest at se på, at det trænger til vand, hvor gerne jeg end ville, kan jeg ikke vande det hele, det er jo også et kæmpearbejde og meget dyrt. Så jeg glæder mig over det, der stadig står godt.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Ugh, ja alle træer lider nu. Vores hjertetræ har osse smidt alle de øverste blade, igen i år.. det rasler af tørre blade når man går i haven. Det er hærværk er det.
    men du har da kunnet lave en flot buket. Jeg elsker de brændte farver nu i sensommeren. det var derfor jeg har prøvet at få helenium til at vokse her. Men jeg må nok finde på nogle andre.
    Det med at dele liljer,,, jeg har osse èn meget stor gruppe der nok snart burde deles. Men indtil nu har jeg ikke turdet, den er så flot. Hvor mange år kan liljer stå i en gruppe før end de skal deles?
    Morgnerne er de bedste nu,, fine billeder du har fanget. Jeg nyder osse mine cykelture om morgen. Ikke når jeg skal hjem, phyy.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er et trist syn, så bliver man ked af det. Ja heldigvis kan noget af det klare det, det må vi så trøste os med. Fik du mon en Helenium med dig hjem, ellers skulle du da have haft nogle med hjem, mine er vant til tørken.
      Jeg har godt nok ingen erfaring med, hvor længe liljerne kan stå, inden de skal deles.
      Ja morgenerne er helt sikkert de bedste, men aftenerne er også gode. Jeg kan godt forstå, at du mest nyder morgen cykelturen, om eftermiddagen er det varmt at cykle.
      Hilsen Gunvor

      Slet
  4. Hej Lisbeth

    Du deler liljeløg når de er visnet godt tilbage, er det martagoner skal de i jorden igen hurtigt - andre kan vente til foråret hvis det er belejligt.

    Flot Rosenresli - den er bare så frodig!

    Ha en dejlig weekend

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Tak for info, det varer lidt endnu, inden de visner tilbage, så det passer meget godt. Jeg tænker, at jeg planter igen med det samme, så er de husket.
      Ja Rosenresli kan bare både gro og være frodig.
      Tak i lige måde

      Slet
  5. Der er så dejligt svalt om morgenen, og solen skinner så smukt i dugperlerne, så jeg kan godt forstå, du nyder dine morgenture. Hos os synes jeg altid bladene falder tidligt af træerne - enten på grund af tørke eller på grund af blæst. Den store røde hortensia er rigtig flot, hvor er det dejligt, at hortensiaer har så lang en blomstringstid.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja det er skønt om morgenen med dugperler i spindelvæv. Vinden er også hård ved træerne, så bladene falder af, I har fået mere vand, så her er blæsten nok skyldneren. Jeg nyder også min mange hortensiaer, det er skønt, at de er flotte længe.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth
    Flot at du kan plukke til så fine buketter. Her blev det nogle kedelige totter :-)
    Ja set ligner næsten efterår under træerne, og vi skal også feje blade væk fra terrassen.
    Ja Hortensiaen i den gamle have står så flot, heller i hortensiaer er særlig flotte her i år, syntes også det kniber med blomsterne i dem. ligesom roserne der er ikke mange her der blomstrer, og hvis de gør så ser flere af den sølle ud i løvet. Dine er misundelsesværdige må jeg sige.
    Ja skal vi på tur må det være morgen eller aften, her kørte vi en tur til Langesø i aften og fin en gammeldags vaffel, det var ik’ så ringe.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja og så to dage i træk, nu svinder det også lidt i dem, men jeg tænker, jeg kan lave lidt flere, hvis jeg vil. Det er sjældent til mig selv, disse to var ikke, og modtagerne bliver så glade.
      Ja det er trist, at man allerede skal fjerne blade.
      Det er da noget trist noget hos jer, håber liljerne har været fine så.
      Det lyder godt med en gammeldags isvaffel, nej det er ikke ringe. Bent fik lagkage, så var han glad :)
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  7. Det er hård kost for din acer at skulle stå i vand om vinteren og tørke om sommeren. Hvis ikke der faldt dug om natten, ville det virkelig se skidt ud i haverne. Magnoliaen ser ud til at klare tilbageskæringen helt fint.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er det, jeg tænker, det er det, der er skyld i at den ser ud, som den gør. Magnoliaen derimod har det fint trods tilbageskæring.

      Slet
  8. Ja, det er trist at se træerne med gule blade her i august. Heldigvis klarer mine træer sig, men her lider hækkene som blev plantet sidste år og ikke er nået at fundere sig rigtigt.
    Det er dejligt med de kølige morgener og duggen. Det er også et godt tidspunkt at lufte hundene :-)
    Ellers synes jeg st der ser fint ud i din have.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er det, det er alt for tidligt. Godt dine træer klarer sig, det er så ærgerligt, når noget går ud, håber din hæk trods alt klarer det.
      Ja morgenerne er de bedste at lufte hunde i, jeg holder meget af mine stille morgenture.
      Tak skal du have, bortset fra tørken går det fint.
      Kh Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth,
    Ja varmen er over os, men jeg synes nu din have ser fin ud, du har stadig
    mange fine blomster at vise frem.
    Tænker på, hvordan dine rhodoer har det. Du kan tro jeg er glad for mit van-
    dings anlæg som er blevet færdigt, jeg har vandet rigtig grundigt hele sidste
    uge, så de ser ok ud. Men hold op hvor går der meget tid med at flytte vand
    sprederne rundt i skoven. I haven er det begrænset hvor meget jeg har fået
    vandet så det ser også tørt ud.
    Håber snart vi får vand og lavere temperaturer, det trives både vi og planterne bedre med.
    Ha en rigtig god weekend og hils Bent.
    Kh
    Inge Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Inge Dorte
      Godt at høre fra dig, har du mon set hvor flot nyserølliken fra dig står? Ja det er meget varmt og meget tørt. Vi har lige vandet her et par timer, med slange og kande, det er hårde tider. Flere af rhodoerne trængte hård. Alt med vanding er et stort arbejde, både vi og planterne vil hellere have det af naturlig vej fra himlen. Ja det er også et kæmpearbejde for dig.
      Ja lad os håbe, at vi snart får noget vand, 2 x 20 mm ville ikke være af vejen, og lavere temperaturer er bare super.
      Tak i lige måde, jeg skal også hilse fra ham.
      Kh Lisbeth

      Slet