mandag den 16. juli 2018

To bænke og et vandingsprojekt

Siddepladser i haven er vigtig, især i denne tid er det godt med en bænk i skyggen.
Her i rosenlysthuset er der pænt med skygge fra roserne, der er ikke mange roser i blomst for tiden, det kommer forhåbentlig igen.
Der er dog  stadig få blomster i Clair Austin
Det er heller ikke så dårligt med en bænk, hvor der er duftende planter på begge sider. Til højre er det liljen Beijing Moon og til venstre hvide floks, de eneste floks som klarer at blomstre trods tørken.
Fra bænken er der udsigt til disse to  hestmynte/Monarda
 denne clematis står lige ved en vandhane, så der kom tre blomster i år /Viticella alba Luxurians
sidste år var der kun en blomst.
 Blue Angel har blomstret længe, de første blomster er visnet, mange nye er senere sprunget ud
Viticella Elf er så fin, men ikke så blomsterrig
 Dagens hemerocallis
 denne her er så flot med den mørke farve
 Blomsterne i den Egebladede hortensia er meget fine
 der er mange af dem Hydrangea quercifolia, efterårsfarverne har allerede sat ind
 Kongelys gror op i en rhododendron
 en af de hvide liljer i skoven er ved at springe ud
 bemærk denne lilje, den er lidt speciel i blomsten
 Endnu en Bonbini er sprunget ud
Lægestokrosen blomstrer
R. wiltonii skal flyttes, den bliver solbrændt af at stå i middagssolen
træpæonen fra Ole fik klippet nogle blade af og fik vand, nu har den rettet sig.
 mit vandingseksperiment, det er nemlig ikke nemt for rosen, der står ved siden af træpæonen, derfor har vi sat en eddikeflaske i jorden, det virker fint at vande der. Nu forsøger jeg med flydende gødning i vandet i håb om at få den til at blomstre igen. Rosen er Coral Dawn. Jeg gør forsøget med en rose mere, spændende om det virker. Roserne har ikke fået gødning siden vi sidst fik regn omkring 1. maj. Nu er det for sent, og vi får tilsyneladende ikke regn lige med det samme.
 Barock kan lidt endnu
 Louise Bugnét er klar til en ny blomstring
 Olivia
også her
 Schneewittchen
 St. Cecilia fuld af blomster, desværre er de lidt brune i blomsten
The lark ascending får hele tiden nye blomster, ikke mange men den blomstrer..
New Imagine kommer også med nye blomster.
Der er ikke meget gang i roserne i pergolaen, de står alle i stampe, kun en af dem har lavet nye skud.
Zephirine Drouhin får grimt løv efter blomstringen, men nye skud er på vej, den holder af varmen.
Jeg delte min åkande i foråret, først nu er der en blomst i, måske den eneste i år. Jeg måtte befri den for alger, der er mange i den varme, den sprang ud i samme øjeblik, jeg fjernede algerne.
Sommerfuglebuskene er ved at springe ud, så kommer sommerfuglene. Jeg må ud og se, om jeg kan få et billede eller to af dem.
Vi har festival i denne uge, så der er masser af folk herovre, heldigvis er det ikke nogen, der vil se have, for der er ikke meget gang i den for tiden.
Fortsat god dag.

18 kommentarer:

  1. En god ide med de eddikeflasker. Jeg brugte eddikedunke på 5 l da jeg plantede det store Rosenbed til for år tilbage. Det gjorde vandingen noget nemmere.
    Der er stor forskel på planterne i skyggen og i solen. Her er 2 af vores sommerfuglebuske ved at forsvinde, de står i solen mens 3 andre i skyggen, nok er lidt mistrøstige men de har det rimeligt.
    Regnen er uligefordelt, sidste tirsdag fik de 6mm i Benløse, 10 min kørsel fra os. Vi fik 3 dryp, Træls
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det virker godt at have noget at vande i, jeg havde ikke flere eddikeflasker, så jeg brugte simpelthen blomsterpotter, det er også ok.
      Ja jeg har også sommerfuglebuske i både sol og skygge, et par af dem har det svært.
      Regnen er bestemt ulige fordelt, selvom jeg tror, at dem i Benløse stadig har tørkeproblemer, derfor bliver man alligevel misundelig.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  2. Godt du viser lægestokrosen for den er så yndig, men der er desværre ikke ret mange der kender den. Dejligt med siddepladser i skyggen, men for tiden må jeg sidde inde og kukkelure... kan slet ikke være der ude for de skide regnklæg.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Rita
      Jeg har været så heldig at få min af Linda, den er blevet rigtig fin efterhånden.
      Hvor træls for dig, at du ikke kan komme ud, regnklæg er bestemt irriterende og kan godt holde en inde, for det gør ikke godt at blive stukket af sådan en eller flere.

      Slet
  3. Hej Lisbeth

    Ja, skyggeplasser må en ha. Vi har bare en, men så lenge det er skygge der hele dagen holder det. Det er takket være tre parasoller :)
    Smart å bruke flaske til å vanne i. Jeg har også bare gjødslet en gang i år. Så til neste år må det nok gis mye gjødsel. Flotte roser, og veldig fin mørk daglilje!
    Klem, Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er nødvendigt, tre parasoller er en god løsning, når man ikke har træer, men det må du da have?
      Ja det virker helt fint at vande i en flaske. Jeg har nået at gøde to gange, men i april lå der stadig sne hos dig, så da kunne du ikke.
      Klem Lisbeth

      Slet
  4. Jeg tilslutter mig Rita. Jeg har plantet nogle lægestokroser i vores bed med rosenbuske. Sidste år var de for nyplantede til at se ud af noget særligt; men i år stikker de fint op mellem roserne og giver noget afveksling.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Hm lægestokrose mellem rosenbuske, det kan være jeg skulle flytte nogle til rosenbedene, de sår sig selv, men fine er de.

      Slet
  5. Hej Lisbeth
    Ja det er bedst i skyggen for tiden, det blev jo til endnu en varm dag, hvor det slet ikke er til at holde ud at være i solen. Jeg cykler på arbejde for tiden og det er også en varm fornøjelse, men det er jo når vejret er godt at cyklen skal bruges.
    Lidt mere opløftende billeder du har fundet til dagens indlæg. Fine clematis, men de rutter da ikke med blomster bortset fra Blue Engel som ser normal ud hos dig. Her er de fleste blomster alt for små, ca på størrelse med en 5 krone. Det må nok tilskrives tørken.
    Mon ikke du får lidt mere glæde af liljerne i skoven, jeg tænker at dem jeg har i mit rhodobed som står til den skyggede side også vil holde længere. De er først begyndt at springe ud nu.
    Spændende forsøg du har gang i, for tør gødning ud på den tørre jord er der jo nok ikke megen fornuft i i disse tider.
    Mon ikke der er en enkelt på øen i denne uge der hellere vil se have end tage på festival :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja i solen kan man ikke holde ud at være om dagen, til gengæld er aftenerne dejlige, det er godt nok, når jeg skal bruge dem til at vande. Jeg ved jo, at du bare skal følge pedalerne rundt, så er det ikke helt rart at blive afkølet lidt på turen, men det bliver man selvfølgelig ikke, hvis solen brager ned, der hvor man kører.
      Ja det skal jo ikke være trist det hele, der er nogle af mine clematis, der har mange blomster, men der er også nogle, der er visnet ned inden de kom i gang. Jo nu må vi se med liljerne i skoven, den jeg viser i dag er i hvert fald en succes.
      Nej tør gødning dur ikke, når det ikke regner og man ikke vander.
      Jo måske, jeg har ikke hørt noget endnu, så ved endnu ikke, hvilken dag det bliver.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth

    Smart med flasken i jorden, der bliver ikke meget vandspild.
    Jeg tror ikke det er næring roserne mangler men netop vand, de bruger meget energi på at sende rødder ud, det er der væksten ske nu, og på sigt er det jo rigtig godt!
    God idé at fjerne lidt baladværk fra pæonen, men de er nu ret rob uste!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karsten
      Nej det kan godt være, at roserne ikke mangler næring, men det er sjovt at se, om det gør nogen forskel, de får masser af vand, altså de to jeg laver forsøg med.
      Det glæder mig, at pæonerne er robuste, jeg håber, de klarer tørken så.
      Tak i lige måde

      Slet
  7. Uha, jeg er da ked af Lisbeth at et par enkelt kommentarindlæg fra mig her på siden, har affødt heftig negativ kritisk blogindlæg på anden blog. Jeg håber og regner ikke med, du har følt dig tvunget af mig til at vise visne planter, og der har bestemt ikke været tale om, du skulle vise og dokumentere samtlige dine tab. Du havde blogindlæg om at holde pause fra at blogge, på grund af tørken, jeg synes stadig, det er godt, du ikke stoppede. Jeg personligt som læser, har større udbytte af at læse en blog om alle sider af haveliv. Både det skønne lige nu men OGSÅ de udfordringer, der har været en rum tid nu, og desværre nok vil fortsætte. Det var bare det, jeg ville sige, og ikke noget du er tvunget til at efterkomme.
    Det er dejligt, du her på bloggen er så lydhør over for kommentarer. Der har hverken været tale om tvang til at vise vise visne planter, eller at du ikke måtte vise andet. Din frihed til at vise og skrive hvad du vil eller ikke vil, er jeg overbevist om, også er en selvfølge for dig.
    De bedste ønsker fra Mette.

    SvarSlet
  8. Hej Mette
    Det skal du ikke være, jeg synes bare, jeg var nødt til at vise, at det også var slemt hos os, men det vidste du sikkert godt, vi har som regel samme betingelser med hensyn til tørke, sidste år var I så ikke ramt, i år er hele landet ramt, det er trist.
    Selvfølgelig er det svært at altid at finde noget, der er værd at vise, men lykkes forbavsende godt, når jeg først går ud med kameraet, jeg skal jo bruge mange billeder, når jeg er så fjollet at vil sætte så mange ind. De mange billeder gør også, at jeg kan efterfølge mine læseres anmodninger, det gør jeg gerne, det skal være en levende blog, det forsøger jeg i hvert fald på at få den til at være.
    Ja det er helt sikkert en selvfølge for mig at vise, hvad jeg har lyst til, jeg er da bare glad for, at du lægger kommentarer, nu har jeg jo savnet dine i 4 måneder :)
    Synd du ikke kom herover i år, men nu er der ikke meget at komme efter.
    Måske mødes vi næste år.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej Lisbeth
    Siddepladser i skygge er uundværlige. Om det er træer eller parasoller. Jeg har godt nok savnet de trækroner, jeg fjernede i foråret, men det var jo ikke godt at vide, at det skulle blive alt for varmt i år.
    Din bolchestribede rose er sjov ;-)
    P.t. har vi gråvejr og tung luft, men ingen regn og ingen på vej. Suk.
    Kh Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lisbeth
      Ja det er de, og nej du kunne ikke vide, da du fjernede trækronerne, at det ville blive SÅ slemt, det er helt forfærdeligt.
      Jeg sad netop og tænkte på, om I mon fik noget, det ser ud som om, der kommer noget hos jer, men det kan man ikke regne med, vi fik ikke en dråbe. Mere suk.
      Kh Lisbeth

      Slet
    2. Men der er risiko for skybrud for både jer og os, vi vil se det, før vi tror det :)

      Slet
  10. Før jeg løb ind i din dejlige blog, anede jeg ikke rhodoer kunne se sådan ud. Jeg synes, det er fantastisk og forstår din entusiasme!

    SvarSlet