mandag den 15. april 2024

Hver dag tror man, at næste dag bliver det bedre vejr

 Desværre er det ikke blevet meget bedre, det stormer og regner hver dag, ja vi må sige, at det er rigtigt aprilvej. Solen ser vi glimtvis, men det er ikke som vi gerne vil have det. Vi må leve med det, vi kan ikke gøre noget ved vejret. I  dag skinner solen dog og det er stille vejr, det må nydes, så længe det varer. 

Heldigvis bliver det alligevel forår

Jeg nyder mine morgenture, hvor alt grønnes
her er det festpladsen i Havndrup, den by vi bor i. 
Men som I kan forstå, er stormen ikke noget for en gammel usikkert gående kone, min balance er ikke god, så blæsten har nemt ved at blæse mig omkuld, heldigvis er det ikke sket endnu.
acer orange dream og heuchera er fine sammen
de svovlgule anemoner
står rundt om den japanske kirsebær,som er tæt på blomstring
spireahækken er nu i fuldt flor, det kommer der billede af næste gang. Jeg nyder de hvide blomster omkring haven ned mod kirken.

også rosenhækken er fint grøn, men ingen knopper endnu

Bellis er der nok af i haven, så har vi jo også vores egen sorte Bellis, så vi er kommet til det rette sted.
Camelliaen er næsten fuld sprunget ud. 
Her har vi Clematis Montana Rubens
købt her i Rema i Langeskov
Her er et stort udvalg af stauder, buske og clematis
Forglemmigej kommer af sig selv
Hortensia Magical Revolution har jeg købt i Billigblomst
Dobbelt primula blomstrer flot nu
Skovmærker medbragt fra Samsø, de breder sig heldigvis støt og roligt i skoven.
R. Impeditum
R. Wine and roses
R. edgeworthii blev plukket ind, så jeg kunne nyde duften i udestuen. Jeg ville alligevel have studset den, da den voksede meget skævt med grenene strittende til alle sider. Jeg håber den vil skyde med flere grene, der hvor jeg har klippet, det er et forsøg. 
Vi havde lidt sol i går, men rigtig meget blæst. Her er vores elmetræ med det nye løv op mod den dramatiske himmel
Jeg håber, I har haft en god weekend og er klar til den nye uge.
Her kommer lidt glimt fra haven:
her kan I se spireahækken og det lille moreltræ
og fra den anden side
Fra bænken for neden i haven
Bent har rettet op på flisestien, fliserne løfter sig på grund af trærødderne.




20 kommentarer:

  1. Ja, været får vi dessverre ikke gjort noe ned. Her er det frost akkurat nå, men solen skinner og frosten varer nok ikke så lenge håper jeg. Den lønnen og heuchera passet veldig godt til hverandre. Så fint det blomstrer hos deg nå. Du er nok en måned foran meg angående blomstring. Det må jeg vare leve med :)
    Klem fra Marit

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit Ja vejret må vi finde os i, men at solen skinner kan vi da glæde os over. Ja de to sat ved siden af hinanden er super godt. Ja jeg er en måned foran, man af erfaring ved vi, at det bliver jeg ikke ved med :)
      Klem

      Slet
  2. Godmorgen Lisbeth,
    Du har sikkert allerede været på morgentur i dag og set at foråret er på vej. Du har ret, træerne springer ud, græsset gror og alt grønnes, men for pokker da et vejr, det blæste så meget i går at jeg ikke havde lyst at være ude, så det blev til en shoppedag på nettet hos Esveld. Godt tænkt at klippe blomsterne af R. edgeworthii så du kan nyde duften og få lidt facon på busken. De varsler både hagl, slud og frost den kommende tid, det er virkelig ikke rart at tænke på med alt det som er i gang med at springe ud.
    Jeg har 2 store flotte R. bathphyllum som står med mængder af blomster, R. Taurus og R. matador er også fyldt med blomster, og mange flere, synes de blomstrer tidligt i år. Bellis er så søde og gule anemoner er også dejlige. De dobbelte primulaer er skønne og især den farve du viser. Hvad spiser din wine & roses? Skal til Randers i dag efter reservedele til bilen og syn på onsdag. Godt Bent får rettet fliserne så man ikke falder over ujævnheder.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det har jeg, jeg var forbi Hellerup, hvor jeg så magnoliaerne i blomst. Det ER forår, blæsten kan godt holde sig væk. Jeg tænkte netop på dig, om du mon var ude, men også du måtte give fortabt, godt du så kan shoppe lidt. Den dufter fantastisk i udestuen, nu må jeg se, om jeg kan få facon på resten af rhodoen. Uha ja det er trist med det vejr, hagl er ikke godt for blomsterne, så skal jeg være glad for, at jeg ikke længere har så mange. Wine and roses var angrebet af huller allerede, da jeg købte den i Billigblomst, det lever jeg med. Det var noget af en tur for dig til Randers. Ja Bent er heldigvis god til den slags.
      Tak i lige måde og god tur.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Det er om at nyde de gode stunder, hvor vinden lige tager en pause, og det giver jo lidt humør, når så solen også kigger frem. Haven tager sig godt ud med alt det friske nye der er godt på vej, og dit grønne billede fra festpladsen er helt skønt! Her pisker vinden også rundt med de nye sprøde blade, så man bliver helt nervøs, men mon ikke de klarer sig. Vi var i kolonien i går, og jeg blev helt ør af vinden, men i dag har den modereret sig lidt:-)
    Dejligt med spireahæk og kirsebær i blomst, og med anemoner, bellis og skovmærke forneden ligner det jo rigtigt forår!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det gør jeg også, vinden er deprimerende. Men til gengæld gør solen underværker. Lige nu nyder vi alt det grønne, men helst uden vind, det er synd, hvis den ødelægger noget. Ja man bliver ør i hovedet af blæsten. Til morgen var det fint, men nu er den i gang igen. Ja det er godt vi ikke kan se vinden på billederne, det minder da lidt om forår.
      Knus

      Slet
  4. Danielle.
    Vite le lundi matin, je passe sur vôtre blog, je lis d'abord l'article, ensuite je regarde les photos en grand écran, j'aime tout... ,voilà ce que je préfère cette semaine, les promenades, la haie de spirées , le camélia et l' hortensia (j'en ai beaucoup dans le petit bois en bordure d'allées...)c'est toujours un vrai plaisir que de se promener dans vôtre jardin, Bent a bien travaillé le sentier des tuile a fière allure !!.... la météo n'est vraiment pas clémente chez vous, ici le thermomètre redescend .....
    Bonne semaine Lisbeth et prenez bien soin de vous.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Det er dejligt at høre at du straks kigger på min blog, det er jeg meget glad for. Dejligt at du fortæller, hvad du godt kunne lide at se denne gang. Det lyder godt at du har hortensia i dine små skove.
      Ja Bent er god til at passe stien, så jeg ikke falder over fliserne. Her var det fint vejr i morges, men allerede til middag begyndte det at blæse igen.
      Også god uge til dig, jeg passer på så godt jeg kan.
      Tak for dig Danielle
      <3 Lisbeth

      Slet
  5. Det er rigtig godt vejr i dag, heldigvis, men holddaop, hvor har det blæst irriterende meget. Til gengæld har strømprisen været i negativ ... man må se på de lyse sider ...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Desværre stoppede det gode vejr til middag, men så må vi glæde os over strømprisen, du har ret, vi må se de lyse sider.

      Slet
  6. Ja blæsten er rigtig øv. Jeg gik i drivhuset i går og ville prikle de første frølinger . Der var det skønt at stå. Desværre løb jeg tør for priklejord, så resten må vente til næste weekend. Udenfor er nogle af narcisserne noget forkomne af det sus. Men der er alligevel sprunget flere blomster ud, både af tulipan, narcis, og vibeæg.
    Godt Bent har ordnet flisegangen. Så falder du da ikke der. Ujævne fliser er lumske.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
  7. Hej Gunvor
    Ja det er godt at have et drivhus, når man skal prikle i blæsevejr. Ærgerligt du løb tør for priklejord. Alle narcisser og tulipaner har det svært med den blæst, ja ligesom vi andre.
    Ja godt Bent kan ordne flisegangen, det er han god til, jeg ved, jeg skal passe på der, det nytter ikke noget at falde igen.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  8. I dag har vi det skønneste solskinsvejr, hvor gør det dog en stor forskel! Det kræver noget mod at beskære sådan en rhododendron. Det er meget nemmere med dem, der har en kugleformet vækst. Der går der ikke lang tid, før man ikke længere kan se beskæringen.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi har også haft solskin, men stadig blæst denne gang fra nord, hvor er det enerverende med alt det blæst. Du har ret, den rhododendron er ikke nem at beskære, jeg håber, den bliver pæn til sidst. Jeg prøvede det sidste år med en der så ud som om den var død. Den begyndte at skyde igen over det hele og er nu blevet flot, men den får nok ikke blomster i år.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja det vejr kan der skrives meget om og desværre er det mest til den triste side, men det er jo forår og meget er eller er på vej i blomst. Nu blomstrer kirsebær og nogle blommetræer, nogle æbletræer er også lige ved og så lover de nattefrost. Ja endnu en trist vejrmæssig nyhed :-(
    Dejligt når vi kan finde nogle gode planter i div. supermarkeder. Vores Rema har også af og til gode sager.
    Så fin en gren i vasen og det er jo moderne med skæve grene i dekorationer/vaser, så det er da to fluer med et smæk. Flot det bliver både ude og inde. Ude på sigt :-)
    Godt at få rettet flisegangen lidt op, så I ikke falder og brækker noget. Ved ikke lige hvad det er med fliser der stritter lidt op over de andre men skvatte over dem er ingen sag :-)
    Smuk Primula, jeg har en der ligner som også blomstrer flot lige nu, som i øvrigt de andre rundt i haven også gør.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det kan der, desværre hjælper det ikke. Men det ser da flot ud, selvom det er koldt og blæsende. Her har været 3 grader i nat, nogen har haft nattefrost, men det har vi heldigvis ikke. Vi har kun et kirsebærtræ, men ærgerligt er det, når bierne må opgive dem.
      Ja grenen er desværre allerede ved at falde, men den dufter stadig lidt.
      Nej jeg er god til at skvatte over de fliser, der stritter op, for den sags skyld også dem, der ikke gør :(
      Måske var det den primula, jeg fik af dig sidste år, hvis den ligner, smuk er den i hvert fald. Jeg har foreløbig kun de primula, jeg plantede ud i foråret, hvor jeg købte dem.
      God dag til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Hei Lisbeth!
    Godt du ikke blåste overende.
    Våren er kommet så mye lenger enn her hos oss.
    Rhododendro i blomst tror jeg er et stykke inn i mai før vi får se .
    Men så hyggelig å se dine bilder av alt som kommer. Det ser ut som den nye hagen , er veldig koselig og spennende.
    Ha fortsatt fine vårdager!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Turid
      Ja det er jeg glad for. I dag regner og blæser det, vi kunne godt ønske bedre vejr. Jeg har ikke mange knopper i de store rhododendron, det må jeg leve med, men vi er glad for vores nye sted. Vi gør meget for at gøre den spændende.
      Tak i lige måde
      Klem

      Slet