fredag den 5. april 2024

Alt for meget vand, og et opmuntrende planteskolebesøg

 Nej hvor har det regnet siden jeg sidst skrev. Vi fik 37 mm tirsdag. I går fik vi 10 mm mere.

Sådan så det ud igen i Havndrup, da jeg gik morgentur onsdag. Torsdag har vi fået mere, men det har I andre vist også. Gad vide om det nogen sinde bliver forår. Heldigvis grønnes det, mange træer er ved at blive grønne. Så mangler vi bare solen og nogle glade fugle. Vi hører dog lærken og viberne her hos os. 

Engkabbelejen har fået større blomster
og søen skinner, der er snart mange planter omkring den i kanten.
heuchera
på begge sider af søen
hjertetræ ved irishøjen
og et mindre som fru Friis har gravet op til mi ved søen
Mandag var vi en tur hos gartneren i Nonnebo. Der var mange fristelser:
Acer
mængder af acer
Clematis
mængder af clematis
ja og meget andet, her er det stauderne

hortensia - det var svært ikke at lade sig friste
heldigvis havde jeg fået et gavekort i fødselsdagsgave af familien, så lidt fik jeg købt.
Iberis
Mon ikke I husker den jeg havde ved nordbedet.
jeg købte også en hundetand 
sådan kommer den forhåbentlig til at se ud med tiden, men det bliver nu ikke i år

her er bordet med klatrehortensia, der var mange forskellige slags med broget løv, og grønne blade, ja og med mindre blade. 
vi havde plantet 2 roser her, men der var for lidt lys, så de fik andre pladser
nu må vi se, om klatrehortensiaen synes om pladsen. Det kan blive flot, hvis den vil bo der, og brede sig godt. 
Lidt mere fra haven her på Fyn:
Prunus Tomentosa i fuld blomst
R. edgeworthii med to store knopper
og viburnum på spring mellem alle scillaerne
Så er det tid til at ønske jer alle en god weekend. 








22 kommentarer:

  1. Ja, regn i store mængder ... på ét døgn fik vi mere, end vi fik på de 14 dage, vi var i England 🙄 - april er ellers en af de tørreste måneder. Det vil vi gerne se lidt på nu!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det må man sige, vi havde dog tørvejr i formiddag men hold da op, hvor det pisker ned nu. Nej endnu er april ikke tør.

      Slet
  2. I det mindste er det regn og ikke sne vi får her, i modsætning til vore nordiske naboer, men ja, det er godt nok drivende vådt igen.
    Et gavekort til sådan et plantemarked er jo den rette gave til dig, og jeg kan bare forestille mig din glæde ved at udvælge de helt rigtige ting til din have! Den gule klatrehortensia bliver flot opad brændeskuret, og vil nok klare sig rigtig godt netop der. Må være skønt med sådan et udvalg! Her synes jeg ikke rigtig de har fået så meget på hylderne endnu, men det kommer forhåbentlig.

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det må vi trøste os med, lidt mindre regn kunne gøre det, men måske er vi glade for det til sommer, hvor det måske igen bliver tørke.
      Ja det var den hel rigtige gave, jeg har altid meget glæde af at finde planter. Jeg er glad for, at du mener den gule klatrehortensia vil klare sig godt der. Jeg vil gerne invitere dig på planteskolebesøg herovre, men det bliver jo nok lidt for dyr en tur.
      Knus

      Slet
    2. Jamen jeg har såmænd tænkt tanken, hver gang du viser billeder fra alle de gode planteskoler på Fyn:-)
      Knus

      Slet
    3. Det lyder da godt, du/I skal være så velkomne. Jeg er altid klar til en tur i Nonnebo, så kan vi følges. :) Sig til jeg skal nok give kaffe osv.
      Knus

      Slet
  3. Ja, som Ulla sier så er det bedre med regn enn snø. Her fikk vi 10 cm med snø i går kveld og i natt. Det er bare så deprimerende, men den blir nok hurtig borte igjen.
    Det så ut til å være mange fristelser der du var, og jeg hadde nok endt opp med mange lønner :)
    Gavekort er så fint å få. Jeg har ocså et som jeg skal bruke bare det blir vår. Scilla er så fine.
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er rigtigt, heldigvis forsvinder det hurtigere nu trods alt. Der var rigtig mange fristelser, jeg tog lidt ekstra billeder af acerne til dig. Dejligt med gavekort.
      Klem og i lige måde

      Slet
  4. Hej Lisbeth,
    Det var da det helt rigtige med et gavekort til Nonnebo, så kan du købe lige det du mest ønsker dig. Søen er også fyldt godt op med vand kan jeg se, det ser fint ud med alle de forskellige ting du har plantet rundt omkring søen.
    Dine træ er og buske er meget længere fremme end mine, men bare der er liv i dem bliver man glad. Her har vi fået tilsvarende mængde vand som hos jer.
    Er lige kommet hjem fra tur med hunden det er koldt og vådt og jeg måtte lave en kop varm kaffe for at få varmen i fingrene selvom jeg har haft handsker på. Men jeg husker hvor meget jeg frøs sidste år da jeg var i Irland på samme tid.
    Har næsten fået alle planter flyttet ned i skoven igen, det tror jeg de er glade for, men min R. edgeworthii har ingen blomster knopper men den trives godt og bliver stor.
    En ordre fra Tyskland er nu blevet annulleret, men heldigvis har jeg modtaget pengene, men det var spændende stauder de havde så det er ærgerligt.
    Mangler at modtage forskellige daphne og nogle stauder.
    Nu har jeg fået bestilt gødning hos Plantetorvet, + fragt som er 440,- så det er dyrt, men hos Jespers planteskole blev det endnu dyrere selv uden fragt.
    Jeg er på vej til Skive for at hente reservedele til Jaguaren, det bliver dejligt
    når jeg får den synet!!
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja de ved altid, hvad de skal give mig, noget med planter. Jeg gør hvad jeg kan for at få plantet rundt om søen.
      Jeg bor jo lidt sydligere end dig, måske er det derfor. Ja så meget vand behøver vi ikke at have, hellere lune vinde så vi kan holde varmen i fingrenen.
      Ja nu vil planterne gerne ud, jeg tror, jeg vil klippe lidt i R. edgeworthii, når den er afblomstret, den stritter noget med grenene.
      Godt du fik dine penge tilbage. Det er godt nok dyr fragt på gødning, men det er jo meget, så det nytter ikke, at du vil hente det selv. Ja ærgerligt, at du ikke fik de spændende stauder. Jeg leder såmænd efter en kobjælde, det har jeg ikke lige kunnet finde, men det kommer nok.
      Ja det bliver dyrt også at få bilen synet, det kan jeg godt forstå, du glæder dig til at få overståer.
      Kh Lisbeth

      Slet
  5. Du er vist endt i et sandt mekka, hvad planteskoler angår 🙂 Vi har ikke fået så meget regn som de vilde mængder, der meldes om rundt omkring i landet, men lige nu øser det ned. Heldigvis nåede vi at få afviklet et par timers oprydning i haven i formiddags. I morgen skulle jeg gerne nå at beskære de sidste roser. En del af dem ser ud til at have stængelsyge.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja der er flere gode steder, hvor man kan købe planter herovre, så må vi se, hvor meget mere jeg kan få plads til. Vi havde også tørvejr i formiddag, til gengæld styrter det ned nu. Ups det er ikke godt med stængelsyge. Jeg troede også, jeg havde noget, men det var heldigvis kun en enkelt.

      Slet
  6. Gavekort til planter er altid en supergave. Og der mangler jo ikke plantepushere i din nærhed . Nonnebo ser ud til at være et stort og spændende sted.
    Ja regnvejr igen øv. Det øser ned. Jeg nåede lige en times tid i haven i eftermiddags efter arbejdstid. Herligt, men for søren hvor er det vådt.
    Forhåbentlig bliver det til mere opholdsvejr i weekenden.
    hilsner gunvor

    SvarSlet
  7. Hej Gunvor
    Ja det er dejligt med et gavekort til planter for plantenørder som os, men regnen kan vi godt undvære. Her har det regnet hele eftermiddagen, så kom der et ophold på en time, og så kom det igen. Weekenden må gerne være tør for en gang skyld. Mon vi er så heldige?
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  8. Danielle.
    Ici aussi, beaucoup d'eau, la rivière La Saône qui borde mon village est sortie de son lit….inondant les champs cultivés....Nonnebo est une grande jardinerie avec beaucoup de tentations (pour moi ma jardinerie c'est Botanic ) et a Noel ,les enfants me donnent toujours des cartes cadeaux....que j'utilise tout au long de l'année.. il y a 15 jours , j'ai acheté des sauges, des fuchsias et des gauras .je pense que vous avez trouvé la bonne place pour l'hortensia. Là météo annonce un week-end chaud..
    Très bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Nå der er også problemer med vand hos jer. Det er ikke rart, når vandløb løber over deres breder, det er meget værre, når det er floder.
      Ja det er et godt havecenter vi har, og gavekort kan vi lide, så kan vi selv bestemme, hvad vi vil have. Det lyder godt med dit køb, dejligt at du synes, det er et godt sted, jeg har fundet til klatrehortensiaen. I er heldige med en varm weekend, det drømmer vi også om her.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth!!
    Du er da godt nok heldig med den planteskole. Meget velassorteret!!!
    Jeg vidste ikke at der fandtes forskellige klatrehortensier. Den ser fin ud den,du har valgt.Jeg kan godt lide når løvet har forskellige farver .
    Hundetand,kendte jeg ikke før jeg begyndte at læse blogs. Sådan en må jeg også have i min have.De er så kære😀.Godt at få lidt inspiration. Tak !!!
    Regnvejrshilsner Karen R.



    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Ja den er rigtig god og velassorteret. Nej det med klatrehortensiaerne vidste jeg heller ikke. Det er ikke alle, der kan lide planter med gult løv, men det holder jeg meget af sammen med mørke farver. Nogle mener, at når der er gult løv er det fordi de er ved at dø, underlig instilling.
      Ja hundetand er en skøn plante, jeg havde flere på Samsø. Jeg er glad for, at jeg kan inspirere, det er godt, at nogle kan inspireres. Selv tak Karen.
      Ja også regnvejrshilsener her fra.
      Lisbeth

      Slet
  10. Hej Lisbeth
    Ja det har været regn på regn næsten hele ugen :-( selv idag hvor der var lovet tørvejr har det dryppet lidt her i det nordfynske, men jeg har da været i haven alligevel, syntes jeg er bagefter. Ukrudtet kan godt mærke at det er blevet lunere i luften, så det gror jo lystigt :-(
    Dejligt med et gavekort så der kunne handles uden at belaste dankortet alt for meget :-) fine ting du fik købt, tænker at jeg skal holde mig væk fra Nonnebo , fristelserne står jo i kø :-) Tror da at hortensiaen har fået det helt rette sted.
    I morgen er det 50 år siden jeg blev konfirmeret, så dagen er sat af til at mødes med de andre på konfirmationsholdet. Det bliver spændende at mødes igen i Hårby kirke og nogle hyggelige timer derefter. Vi bliver 19 ud af 23 (et par stykker er desværre døde) så det er da et fint fremmøde efter så mange år.
    Fortsat god lørdag aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Man bliver så træt af alt det regnvejr, vi fik også dråber i dag, det bliver nok værre endnu. Men ja med regn og lunere vinde kommer ukrudtet, her står det også i kø for at komme op. Ja der er mange fristelser i Nonnebo. Jeg kan gå der i timevis og kigge. Ja mon ikke klatrehortensiaen vil kunne lide at bo der.
      Det bliver da sjovt at se konfirmandholdet igen, det er pænt fremmøde, selvom der er nogle, som ikke er mere.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Jeg kan godt huske, at du viste billeder af dine iberis på Samsø. Det er en dejlig staude, som man vist ikke ser så tit.
    Det ser ud til, at Nonnebo er en velassorteret planteskole, hvor du hurtigt kunne få dit gavekort omsat. Vi er lige kommet hjem fra en tur til Jespers Planteskole. Jeg blev også fristet ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja mine iberis var rigtig flotte, det håber jeg også denne her bliver. Ja det er en velassorteret planteskole, det tog ikke lang tid at få gavekortet brugt. Du er nok også blevet fristet hos Jespers Planteskole, det forstår jeg god.
      Hilsen Lisbeth

      Slet