mandag den 1. april 2024

Byger og blæst samt gæster i påsken

 Giver ikke mange muligheder for at tage gode billeder, men lidt har jeg da at vise jer. Bent har taget alle billeder af familien. Der sker stadig noget i haven, men det er nu ikke meget. Måske bliver det en aprilsnar. Marts måned har ikke været specielt god, næ, blæsevejr det ved man hvad er. Det har vi konstant.

Viburnum står her ved søen og venter på at springe ud
Camelliaen er sprunget ud
jeg har plantet hornvioler her ved koakrørene
hyacinter
Engkabbelejen er også dukket op
solen er på vej ned
Spotty Dotty har jeg to af, begge fået af Marie

Søen er flot, jeg tager mange billeder af den

tulipanerne har fine knopper
udsigten fra bænken, hvor man også kan se irishøjen

Vinca som Bellis gør et ihærdigt forsøg på at udrydde
Acer barbinerves
Der blev leget i haven, de ødelagde ikke noget.
Langfredag tog vi til en legeplads i Nyborg 
her var der fin udsigt til vandet og broen
der var også anemoner

Den bedste legeonkel var med, han havde fødselsdag langfredag. Ungerne er vilde med ham.
især pigerne Martha og Edith
om morgenen så de TV i en solbeskinnet stue.
også i går blev det regnvejr, men det lykkedes mig at få gødet roserne. Også rhodoerne skal have gødning, det bliver først efter regnen.
Jeg håber, I nåede at komme lidt i jeres haver, det kneb for mig. 
Her kan I se grunden, jeg fik tilbagefald, men jeg er ikke faldet . Håber snart at jeg bliver frisk igen, det er galt med balancen :(  så er det godt med en støttepædagog.
Man er ikke, hvad man har været, men jeg kan se, at jeg ligner min mor. Fortsat god påske.
Næste gang kan jeg forhåbentlig vise lidt flere planter og andet haverelateret. 





24 kommentarer:

  1. Hej Lisbeth
    Så flott camellia du har i blomst. Så hyggelig med besøk av familien, og det har vi også hatt her. Jeg får ikke gjort noe ute i hagen her, for det ligger fortsatt snø flere steder. God bedring med balansen din.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja tænk at den har klaret det i garagen, der er mange knopper. Nej at få gjort noget i haven er ikke nemt, hverken når der ligger sne, eller det regner og sner hele tiden.
      Tak skal du have
      Klem

      Slet
  2. Jeg kan også mere og mere se min mor i mig, når jeg ser mig i spejlet, men sjovt nok kan jeg også se mine to fastre mere og mere 🙂
    Kan jeg ikke lige låne Bellis i et par dage, når hun er færdig hos jer? Jeg har en del vinca jeg gerne ville have bugt med 😛

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja det er jo fra 2 familier, så det er da lidt sjovt, at du gør det. Jeg ser det bedst på billeder, så er det ligesom at se hende.
      Jeg tror ikke, at Bellis vil lånes ud, ellers måtte du godt. Du skal have et par grankogler med, så roder den efter dem :)

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Sikke meget der sker i din have. Her har det heller ikke været vejr til at komme i skoven og arbejde, det har været koldt, regn og blæst, så selv om temperaturen har været ok har det føltes koldt.
    I dag tog jeg en tur på planteskolen og købte kun en dicentra, det er dyrt men fine ting han har, synes jeg bør støtte lidt lokalt, men 80 kr pr stk begrænser indkøbet for mig.
    Du er nok lidt brugt efter sådan at have haft påske gæster i flere dage, men jeg glemte at købe rosengødning forleden, men jeg må gøre det i morgen.
    Overvejer endnu hvilken rhodo gødning jeg skal bruge, tror det bliver Osmo, under alle omstændigheder er det en dyr affære til så mange planter som jeg har, men Plantetorvet leverer gratis og yder en god pris når man køber 100 kg, og det strækker jo kun til en gang, men sådan må det være.
    Har egentlig en aftale med gartneren fra Nonnebo at jeg skal komme derover efter påske, super flink fyr!
    Zulu er helt flad han havde en lege aftale i dag, så når man snart er 10 år kan man ikke holde til det samme som tidligere uden at blive meget træt!
    Håber mine planter dukker op i morgen de har stået på Post danmarks lager siden onsdag, øv, så det er en uge siden de blev sendt.
    Flot camelia du viser.
    God bedring med balancen, men godt du har en støttepædagog
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Tak for snakken i dag, det var hyggeligt, vi har altid nok at drøfte. Det var godt nok dyrt for en staude, men det er godt at større lokalt.
      Gæsterne var rigtig søde til at hjælpe, men det er dejligt, når der igen er ro i huset.
      Ja det er dyrt med alt det gødning, Bent siger om det er nødvendigt med så meget gødning, når de står i en skov, det kan du jo undersøge.
      Spændende om I kommer til Nonnebo, så ses vi måske. Der kommer billeder fra Nonnebo i næste indlæg.
      Hundene bruger virkelig sig selv i en legeaftale, jeg kan godt forstå, at zulu er træt.
      Øv ja det er ikke godt, at planterne skal stå så længe hos post nord.
      Tak for det, ja støttepædagogen er jeg glad for.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Ja det har været en blandet fornøjelse i haven denne påske. Men det falder jo osse tidligt. Havemøblerne er sat ud af laden, men ikke på plads. De skal lige vaskes først.
    Det er nogle skønne spejlinger i søen du har fanget.
    Det er sørens, du sådan skal have støttepædagog.. Du må passe godt på knæ og balancen.
    så bliver det hverdag igen. akja, man kunne godt ha brugt de dobbelte antal dage.
    hilsner Gunvor.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      ja der har ikke været meget fornøjelse i haven den sidste tid.
      Ja det er træls at skulle have støttepædagog. Knæene har det fint men ikke balancen, jeg må i gang med at træne.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Vores påske er forløbet på nogenlunde samme måde som din. Vejret har været urimeligt råkoldt, men påskedag blev det alligevel til nogle gode timer i haven. Det er ærgerligt med din balance. Selvom stokken støtter godt, må der være ting, som man ikke bør kaste sig ud i, før man er blevet mere sikker på benene.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er hvad man kan forvente i vores alder, besøg i påsken, det er rart, og vi kunne alligevel ikke lave noget i haven, slet ikke jeg med den balance, det går uendelig langsomt - bare at gå rundt i haven. Så jeg fortsætter i stolen, der er bare ikke så meget ved at kigge ud, når det regner så meget, computeren lover sne :(

      Slet
  6. Nej man kunne vel ikke forvente så meget af en tidlig påske, men du har taget nogle fine billeder i haven, og den er i stadig bevægelse trods kulde og råt vejr. Fint at have familien omkring sig når man alligevel ikke kunne gøre så megen nytte derude - og fint med støttepædagog til udflugterne!
    Dejligt at se nye blomster dukke frem i vand og på land - og nu regner det igen som bare den. Søen er blevet et godt omdrejningspunkt for planter og udsigter - og det var godt i ikke sløjfede den! Sikke fine spejlinger og lysvirkninger den giver!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Nej det kunne man ikke, men det har nu før været godt vejr i påsken, selv om den lå tidligt. Ja jeg nød familien og min søde støttepædagog.
      Ja godt der trods alt kommer nogle blomster, det må vi trøste os med, for regner gør det i stride strømme og nu lover computeren også sne. Men søen er vi glade for den klæder haven.
      Knus

      Slet
  7. Danielle;
    Week-end pascal en famille aussi ici, mais le temps était franchement désagréable....beaucoup d'eau et de vents violents....Malgré le mauvais temps , votre jardin est bien fleuri...et le niveau d'eau dans le lac est au top !!! quand je quitte ma maison , je marche avec une canne...polyarthrite , et physiquement je ressemble de plus en plus a ma mère !!! dans le jardin, malgré la gadoue , j'essaie de travailler un peu ....
    Bonne semaine, Lisbeth.

    SvarSlet
  8. Igen et sammenligningspunkt, dårligt vejr og familiebesøg. Hvor mange børn og børnebørn har du.?Og du må også gå med stok og ligner din mor :) Jeg får desværre ikke lavet meget i haven, men den trænger.
    Også god uge til dig Danielle.

    SvarSlet
    Svar
    1. Danielle,
      J ai 3 enfants ,2 filles , 1 garçon et seulement 1 petit-fils..
      Bonne soirée Lisbeth.

      Slet
    2. Som du kan se har jeg også tre børn, alle drenge. Men 4 børnebørn.
      Tak for svar, det er rart at vide lidt om hinanden.

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Ja påsken har budt på lidt af hvert, vejrmæssigt. Nogle af dagene har været ok her, dog måtte jeg have en hue bed over ørerne, men roserne blev da klippet og gødet, græsset lige så. Lidt ukrudt er også blevet fjernet, så ja vi er da kommet lidt igang, helt stille og roligt :-) det er vidst også det bedste for en vinterstiv krop.
    Forstår så godt begejstringen for dammen og den er da også ret fotogen :-)
    Skønt med familie hygge, og det er jo den perfekte undskyldning for ikke at arbejde i have, jo også er det da også lidt besværligt med den det stok. Håber ikke du bliver nødt til at støtte dig til den alt for længe. Nå men så har du da Bellis, men hvis det kun er Vinca hun vil fjerne og ikke ukrudt, så er spørgsmålet jo hvor nyttig hun er :-)) havevejr bliver der vidst desværre ikke meget af i denne uge. Jeg skal da lige live for at det er blevet vådt igen :-(
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja det må man sige, nu må det gerne blive solskin, men det er ikke noget de lover meget af. Godt du nåede det meste af det du ville, jeg er stadig frustreret over alt ukrudtet, som kommer vældig op. Bellis tager kun vincaen, men det er den god til. Hun er nyttig, for vincaerne har bred sig for meget, der kan stå flere buske :)
      Det er ikke nemt med stokken og balancen, desværre. Ja det er vådt igen, vi har fået 35 mm siden i går, i min gamle have er der desværre igen problemer med vand, det har vi heldigvis ikke her. Kun i Havndrup, hvor åen igen løber over sine breder.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  10. Engkabbelejer er så smukke. Jeg synes ikke, man ser dem så tit, som man gjorde engang. Det er godt, du har din sø. Den er et fint centrum i haven.
    Blæst er træls, det vil jeg skrive under på. Men I kan jo ikke både plante læbælter og nyde udsigten.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
  11. Hej Elna
    Ja jeg var også glad for, at jeg fik mulighed for at få en ovre ved en rhodoven. På denne årstid er det godt med noget gult.
    Nej vi må finde os i blæsten, for vi ligger højt. Til gengæld har vi ikke problemer med oversvømmelser i haven som mange andre. Vi fik 37 mm i går og er lovet mere næste nat.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  12. Fine billeder fra haven trods vejret. Jeg har knap nok set mine anemoner i år - der har ikke været tørvejr nok til at gide åbne sig! Dejligt med familiebesøg i påsken. Godt med støtte fra stokken så du stadig kan komme lidt omkring.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja det er et deprimerende vejr, hvis det endelig er stille vejr eller tørvejr, så er det koldt. Ja stokken kan jeg desværre ikke helt undvære.

      Slet
  13. Gode billede trods det dårlige vejr, men godt med familiehyggen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Tim
      Nu må det godt snart blive noget bedre vejr.

      Slet