fredag den 12. april 2024

Nyt til haven og nyt til stuen

På min morgentur tog jeg


disse billeder, de er smukke, men bliver ikke passet, så skønheden varer ikke længe. Jeg regner med, det er blodblommetræer.

 Foråret rakte kun til en enkelt dag, så blev det igen storm og ikke mindst regn. Min computer fortalte mig, at nu var det solnedgang. Det så vi nu ikke noget til, det var helt gråt og på vej til at være mørkt. Vi kommer ikke meget i haven, storm og regn holder mig tilbage, men jeg får da købt lidt småting, som står og venter på at blive plantet ud.

choisya er ikke ny, jeg købte den sidste år, den har stået i potte siden, for jeg var ikke sikker på, at den kunne klare vinteren, det kunne den så, nu skal vi have plantet den ud i et bed. 

her er et billede lånt på nettet, det bliver da spændende
Forleden købte jeg Angel Wings i Netto, den måtte jeg have igen. Den jeg købte sidste år har klaret vinteren, det er dejligt, nu er den nye sat i irisbedet. 
Photinia Pink Crispy købte jeg i jem og fix, den får nu et hjem her hos os. Jeg mener, jeg havde en på Samsø, men den blev jo derovre. 
Her er min fødselsdagsgave Vikingehuset sat op, så vi kan kigge på fuglene inde fra udestuen, når de spiser.
Tidligere stod der dette foderhus, som vi har fået af Ulla og Mr. M. Han har selv lavet det. Nu er det sat i forhaven, så vi kan sidde ved spisebordet og se, om fuglene vil flytte ind i boligerne i begge ender af huset. 
I forhaven har vi også plantet denne clematis, som jeg købte ved Lenes Liljer d. 2. marts. Den hedder White Swan, den har selskab af skvalderkål :)
Acer orange Dream
de gule anemoner 
Camelliaen står også
så vi kan se den fra udestuen
Lunaria mellem scilla og alpevioler, billedet er ikke helt nyt
Nu er de blå afløst af
Muscari som kommer over hele haven ved søen og i forhaven
Løjtnantshjerterne blomstrer snart
Tulipanerne er snart klar til at afløse
Nyt til stuen:
Jeg har af og til vist jer mit bedste foto fra Samsø, taget i marts 2021
Nu har vi efter mange opfordringer fået det lavet til foto på lærred. Det er et smukt billede, som vi nu nyder på vores væg. Tak til jer, som foreslog det. Nu kan jeg gå min morgentur på Samsø mange gange om dagen. 
I må have en dejlig weekend, jeg drømmer om fint vejr, vi får se, måske på søndag.





23 kommentarer:

  1. Jamen, rigtig god idé med dit eget billede på væggen, men også dejligt med det nye der spirer og gror i haven (lige bortset fra skvalderkålen måske:) Der er virkelig gang i det hele nu og alting grønnes. Det er en dejlig tid, selvom du ikke gider det blæsende vejr...
    Flot vikingehus til fuglene!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja vi nyder billedet og de nye spirer, bortset fra skvalderkålen, som desværre er svær at slippe af med, jeg har nok opgivet. Ja det er dejligt at se det hele grønnes, men det havde været dejligt med stille vejr, men sådan skal det ikke være.
      Tak ja det er rigtig fint.
      Knus

      Slet
  2. Det er en fornøjelse at se alting pible op i haven, men også at få lidt planter med hjem fra byen! :-) Det er en smart ide med fine planter som kamelia placeret hvor I kan se dem fra udestuen. Vi bruger jo også en del tid med at sidde inde og kigge ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er dejligt, at der sker noget nu. Jeg nyder og kigge efter, om der er noget, jeg ikke kan undvære. Skønt med en udestue med overblik, og at der er plads lige uden for vinduerne til spændende ting.

      Slet
  3. Sikke et flot billede du har fået på lærred - det var da en rigtig god ide.
    Tillykke med det nye fuglehus, det er super flot. Dejligt at I stadig har Mr. M's fuglehus og at det stadig gavner.
    Der er skønt med forårsblomster i din have og jeg kan se at du stadig gør ny-indkøb.
    Mine svolvgule anemoner er også i blomst, de har overlevet en ret hård omgang, hvor der blev lagt trædeplader ud i bedet, fordi vi skulle arbejde med ny halvmur.
    God weekend
    Knus, Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak ja det er vi glade for.
      Jeg var spændt på, om du så indlægget, det gjorde du heldigvis. Ja Mr. M. fuglehus er stadig værdsat både hos os og hos fuglene.
      Ja man kan ikke sådan holde op med at købe, så længe der er plads i haven :) Godt de svovlgule overlevede jeres arbejde. Min er også en, vi ikke selv har sat.
      Tak i lige måde
      Knus og tak for kommentar.

      Slet
  4. Hmm, jeg kan bedre og bedre forstå Hans, at han, og ikke jeg handler ind. Sikke mange plante fristelser der er i dagligvarehandlen.
    Skvalderkål må man bare lære at leve med. Her er der enkelte bede der er helt fri og mange bede, hvor "kålen" bliver holdt nede, men umulig at holde helt væk. Og så yderkanter hvor den for lov at blomstre og så bliver klippet ned for at undgå frøspredning.
    Det er et flot billede, både fotoet og lærred.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er nok fornuftigt af Hans at lade dig blive hjemme. Der er mange fristelser i dagligvarehandelen.
      Skvalderkålen var her, da vi flyttede ind, så jeg har stort set opgivet den.
      Ja billedet er vi glade for.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Så mye fint som blomstrer hos deg nå. Løyntnantshjerter kommer tidlig hos deg. Muscari er en av mine favoritter blant løkblomstene. Flott at ditt fine bilde fra Samsø har kommet på lerret i stuen.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja der er meget, som blomstrer nu. Løjtnantshjernerne købte jeg sidste år, det er dejligt, de blomstrer nu. Vildt så mange muscari er her.
      Ja det er dejligt med vores nye billede.
      Klem

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Sikke et flot billede du har fået lavet, det er en god ide, så du ofte kan tænke tilbage på alle de dejlige gåture på Samsø.
    På trods af vejret sker der rigtig meget i haven i øjeblikket, og du får stadig mange nye ting, jeg har også en spændende photinia fra Lønbæk som jeg er glad for. Min Acer Orange dream synes jeg ikke der er så meget farve på som jeg husker fra Irland, måske den skal springe helt ud.
    Jeg fik alle rhodoerne givet gødning i onsdags, og var omhyggelig med at tælle og skrive ned, tænk jeg kom til 843 stk, det er da vildt,, men jeg brugte kun 50 kg gødning, så jeg har til en gang mere, men heldigt med regnen efterfølgende. I dag har det regnet, jeg var våd til skindet efter morgenturen, så det har været en inde dag. Dine iris trives fint, og dejligt med masser af muscarier.
    God weekend
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det er et fint billede, nu kan jeg gå turen flere gange om dagen.
      Ja der sker meget i vores haver nu. Nå du har fået en photinia fra Anne Marie. Den jeg havde på Samsø, havde jeg købt hos Arne Jakobsen. Jeg synes, at min Acer Orange dream har fine farver, men den er ikke så stor, men det kommer forhåbentlig.
      Du må være træt efter at have gødet 843 rhodoer, det er hårdt. Men godt du har til en gang mere. Det er vel egentlig ikke så godt, når det regner så meget efter at du havde gødet, det lyder i hvert fald voldsomt, når du blev våd til skindet. Har det regnet hele dagen mon, siden det kunne holde dig inde.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Sjov idé med et billede af dit billede 🙂 Choisya købte jeg en lillebitte plante af sidste år på markedet i Vildsund. Sælgeren påstod, den var vinterhårdfør hos dem, men det er ikke helt sådan, den normalt bliver beskrevet. Dagligvarebutikkerne heromkring har ikke spændende planter at byde på, desværre. Før i tiden kunne man være heldig at finde lidt hos Rema, men det ser ret så kedeligt ud i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja vi er vældig glade for billedet nu på lærred. Så kan jeg gå min morgentur på Samsø igen :) Min Choisya er plantet ud nu, der er lidt knopper i den, så den har klaret sig vinteren over i en potte. Det troede jeg heller ikke efter beskrivelsen. Ja Rema har de bedste planter, men Lidl kan også somme tider være med. I Netto købte jeg også lidt bl.a. Angel Wings og Gyldenlak, men de er for dyre. 59 kr. er for meget for en staude, synes jeg.

      Slet
  8. Danielle;
    Jolis chemins pour ta promenade matinale, ton jardin est bien fleuri, et quelle bonne idée pour ta toile, tu as toujours Samso avec toi.
    Semaine chargée au jardin ( mon fils est venu m'aider ), voila de nombreux travaux enlevés de ma liste.
    Week-end repos , j'ai sorti le parasol ...26 degrés....
    Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
  9. Hej Danielle
    Ja jeg har altid Samsø med mig, det er dejligt. Det gror godt derude, jeg glæder mig især til roserne. Har du roser? Dejligt at din søn vil hjælpe dig, så kan man få noget fra hånden. God idé at hvile dig ovenpå anstrengelserne, 26 grader ja så skal man bare slappe af :)
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  10. Danielle.
    Le rosier grimpant Iceberg fait ses premières fleurs ; tous les autres rosiers ne sont qu'en boutons ….
    Bonne soirée Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre at du også er glad for roser.
      God aften

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Ja der bliver mere og mere i blomst som tiden går, ja nogle gange næsten fra dag til dag. På min tur rundt i haven idag opdagede jeg at den tildigblomstrende Geranium stod med blomst, jeg bliver så glad hvert år når den blomstrer. Godt jeg fik den af dig i sin tid.
    Dejligt når noget man har tvivl ved klarer vinteren, måske jeg skal en tur i Netto efter en Angel Wings, den er bare så flot. Jeg købte en for nogle år siden, den klarede den første vinter men ikke nr. 2 :-(
    Jeg glæder mig også for tiden, for endelig er der masser af knopper i min gule træpæon som jeg selv har sået. Hold op der har tålmodigheden været på prøve, der er vel gået mellem 5 og 6 år.
    Åhh hvor er det et flot billede I har fået der. Super god idé at få det på lærred så I hver dag kan nyde synet af et smukt Samsø øjeblik.
    God aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja eller fra morgen til aften, på Samsø kunne jeg tydeligt se, at der var sket noget, når jeg gik rundt igen om aftenen. Ja det var godt du fik den tidligtblomstrende geranium af mig, så jeg kunne få noget tilbage. Jeg har et stykke af den, men den er ikke i blomst endnu, måske kommer den det heller ikke i år, men den er der.
      Ja Angel Wings er rigtig fin, jeg er glad for min nye, men også for at den gamle kom igen, det bliver spændende, om den udvikler sig.
      Dejligt at din gule træpæon er med knopper nu, tænk at du selv har sået den. Du er jo god til at så og lykkes.
      Ja vi er så glade for billedet, jeg husker stadig stemningen.
      Også god aften til dig
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Det er en rigtig god ide med sit eget billede på lærred. Det har vi også gjort med tre supergode (synes vi selv) motiver.
    Jeg har også indledt min årlige og månedslange kamp mod skvalderkålen - som jeg i flere medier ser stavet som skvadderkål, men denne fejlstavning giver vel egentlig meget god mening 😂

    SvarSlet
  13. Dejlige billeder og dejligt at du nu har fået lavet dit ene flotte billede ud af rigtig mange oppe fra Samsø og dine ture. Jeg kan godt forstå at du nyder det. Jeg håber da du laver flere. Ja det var et grove fint foderhus du der har fået dig i gave. Jeg lavede også et engang til min mormor og hendes lille lejlighed hun måtte flytte i da hun blev alene. Glæden varede så kort , for det blev stjålet ude fra hendes lille bitte have. Så jeg gik i gang med et nyt som hun også fik. Kort tid efter var der en solsort der tog huset i brug og byggede rede , hurtigt blev der en hel lille familie ud af det. Min mormor fulgte med i herlighederne fra hendes lænestol . Nogle gange gravede hun orme op til dem. Det blev hun rigtig glad for . Det er dejligt med liv i haven her har vi skovskader ,det er flotte fugle der kan sige noget så sjovt. Knus fra Karin . Der skal ind og er badehotellet :)

    SvarSlet
  14. Bedre sent and aldrig - tillykke med jeres nye hjem og have :-)
    Fantastisk smukt og stemningsfuldt morgenbillede fra Samsø. Det var en god ide at få det på lærred, så det kan nydes.

    SvarSlet