mandag den 8. april 2024

Anemoner og billeder af haven

 Måske er vi de eneste, som ikke har haft godt vejr søndag. Ja ja solen skinnede da efter regnen om formiddagen, men hvor det blæste. Vi tog hundene med en tur i skoven, det blæste så voldsomt, at fru Høneballe var ved at blæse om kuld. 

jeg kan dog ikke klage over, det var koldt, det var faktisk rimelig lunt i vejret, men blæsten var ved at tage pippet fra mig. 
Anemoner:
anemonerne stråler
i solen
snart blomstrer de gule ved det japanske kirsebærtræ
for et år siden var jeg træt af søen på grund af dunhammerne, de er stadig ikke kønne, men vandet ser flot ud, og de små fisk nyder vi at kigge på.
det er jeg ikke længere, sikke nogle spejlinger
flisestien er også flot, selvom fliserne ligger skævt
Berberisbusken er klar til at stikke og blomstre

Acer berbinerves med rosenbedene i baggrunden
flere skygger
det lille hjertetræ ved irishøjen

Dodecatheon købte jeg hos Nonnebo
fodblad Spotty Dotty
Foldblad var her, at vi flyttede ind
Denne surbundsplante fik jeg af vores afdøde haveblogveninde Lisbeth fra Ebelfoft
Fritillaria, jeg har flere, men kun denne er med blomst
Lunaria brogetbladet havde jeg med fra Samsø, den har jeg for mange år siden fået af Marie/Hortofilia
Lungeurten lykkedes, det er jeg glad for
Martagonlilje havde jeg også med fra Samsø, men jeg har andre købt ved Lenes Liljer
Som jeg skrev i sidste indlæg fik 37 mm tirsdag, i dag har vi hældt 20 mm af, så selv her i vores have er der problemer. Vi ville plante en clematis, men som I kan se, var det ikke en god idé. 
Så Denstiny må vente 
Amaryllis som jeg faldt for hos Nonnebo, jeg troede, at den var mere mørkerød, men det var den ikke. 
Søndag aftens smukke solnedgang, da var det blevet stille vejr. I dag skal jeg ud og gøde rhodoerne. 
I må have en god start på uge 15, som tiden da går.






26 kommentarer:

  1. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  2. Hej Lisbeth
    Ja, vi hadde også et fryktelig vindvær i går. Det var sikkert mye mindre vind enn hos deg, men her er vi ikke vant til det. Så flotte anemoner du viser. De er så søte. Det er mye regn dere får nå. Amaryllis er sjelden å finne i mørkerødt.
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er slemt, når det blæser hos jer, I er ikke vant til det. Jeg havde mange anemone blanda på Samsø, så jeg har savnet dem, nu har jeg dem heldigvis igen. De fleste her i DK har fået meget regn.Ja knoppen på amarylissen, passede ikke med farven, så jeg må tage den røde farve ;)

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Jeg glæder mig altid til at se, hvad du viser fra haven. Berberis er en plante jeg hidtil har styret udenom, men de er ellers fine når de blomstrer. Sjovt med jeres sø, nu hvor engkabelejerne blomstrer ligner det min sø, jeg er også meget glad for min sø, men savner fiskene.
    Sjovt med anemone blanda dem kan jeg ikke få til at gro. Stor flot Dodecation du har købt på Nonnebo, ser rigtig stor og sund ud. I går gik jeg i skoven til kl 20.40, altså i 4 timer og bare nussede rundt og fandt en masse planter som er på vej op.
    Det var et frygteligt blæsevejr her den første halvdel af dagen så da havde jeg ikke lyst til at være ude, men til aften lagde vinden sig.
    God fornøjelse med gødning af rhodoerne, nyd nu du ikke har 200! Jeg har været ved at udtænke alle mulige løsninger for at få talt rhodoerne når jeg gøder dem og sikrer mig at de alle får noget, problemet er bare at alt som kan bruges er så dyrt når jeg skal bruge 800 stk, f.eks små røde klemmer. Jeg lagde også godt mærke til den flotte himmel i aftes. Det var da utroligt med vand i plantehullet, men jeg kan se du har god stærk jord, men ja det er utroligt hvor meget nedbør vi har fået også her. Nyder at solen skinner her til morgen og nattetemperaturerne er pænt høje.
    Ha en god dag.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Jeg har også styret udenom Berberis, men fordi den er mørk, synes jeg, den er flot, men det stikker den ikke mindre af :) Synd du mangler fiskene, vi har haft meget fornøjelse af fiskene i dag, de svømmer rundt, så vi har siddet og betragtet dem, mens Bent drak sin kaffe.
      Nå er vi da ikke ene om blæsten, godt det blev stille i aftes, så du kunne gå og nyde det i skoven. Jeg kan godt forstå, at du har problemer med at gøde og at holde styr på det. Det er godt nok mange rhodoer, du skal have styr på. Jeg kan godt huske, hvordan det var at gøde mine 250, det er hårdt arbejde. Bent mener ikke, det er meget nødvendigt at gøde, når de står mellem grantræer. Så kunne du da spare penge og arbejde.
      Vandet i hullet var sunket her til middag. Her har vi haft sol hele formiddagen, det har været skønt i dag.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Vinden kan man heldigvis ikke se på billederne, så det ser jo smukt og idyllisk ud - og anemoner er bare så fine. Tænk, jeg har fundet 3 af de hvide i vores skyggebed, og de er kommet ganske af sig selv. Håber de breder sig!
    Her har vi rundt de 60 mm på den første uge af april, så vanding er helt overflødig, men det er da ikke godt plantevejr til klematissen. Resten af haven ser fin ud og det er godt der er noget der blomstrer nu hvor bierne kommer frem i den lune luft. Den røde aftenhimmel handler vist igen om sand fra Sahara, men det ser flot ud, selvom det også gerne måtte blive hvor det hører hjemme:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Det er godt man ikke kan se vinden, for en gang skyld var det knap så slemt her som ved skoven. Dejligt du er ved få anemoner i dit skyggebed, de plejer at brede sig, så det håber vil.
      Ja vi får godt nok noget vand i denne tid. Mon ikke vi får plantet clematissen en af dagene. Bierne har været fremme her i dag. Ingen sand fra Sahara i aften. Men lunt har det været i dag.
      Knus

      Slet
  5. Det er skræmmende hvor meget vand vi har fået i den sidste tid, jeg har selv mine udfordringer i haven.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Tim
      Ja det gå vi sige, de må godt stoppe med alt det regn nu.

      Slet
  6. Ja nu er det anemonetid, så skønt. Her blæste det da godtnok, men ikke så meget at det hindrede mig i at være ude. I har nok fået det største sus.
    Jorden er så vandmættet, dog har jeg ikke, vistnok, vandhuller som det du har gravet, men vores postkasse kan stadig ikke støbes fast, pga. vand i hullet.
    Men søen er flot med de spejlinger, så vand kan osse noget, bare der er styr på det. Dunhammere kan vist være trælse, men ganske fine, bare de ikke tager overhånd.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er dejligt med anemoner. Nå I har også haft blæst, så er vi da ikke ene om de.
      Nej vi blev noget overrasket over alt det vand i hullet. Men vi må leve med det til det synker.
      Ja vand kan noget, men det er vigtigt, der er styr på det. Dunhammerne vil vi gerne være for uden. De breder sig i den grad.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  7. Danielle,
    Le dérèglement climatique est bien là, n'importe ou nous nous trouvons sur la terre, beaucoup d'eau et de vent….ici, 24 degrés mais un ciel gris .....et du sable du Sahara !!! Merveilleuses anémones, j'aime le chemin des tuiles et le lac avec ses reflets, ici, floraison des lilas et des ancolies…
    Bonne semaine Lisbeth.

    SvarSlet
  8. Hej Danielle
    Ja det er trist med klimaforandringer, grå himmel og 24 grader, så er det nok lummert hos jer, måske bruger I ikke det ord?
    Jeg holder meget af anemonerne, stien tog jeg billede af til dig, jeg ved, du godt kan lide den.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
    Svar
    1. Danielle,
      Que tu prennes une photo spécialement pour moi me touche beaucoup, ton sentier me rappelle un coin dans le jardin de mon père ... je n'ai jamais eu d'anémones dans mon jardin, et j'utilise également "cool"....
      Merci Lisbeth et bonne journée ( ici il pleut beaucoup)

      Slet
  9. Jamen så må Bent jo binde dig til en pind, så du ikke blæser væk :-)
    Det er godt, du er blevet glad for søen. Jeg synes, den giver en masse til haven, den er vel nærmest havens centrum, og det ser så smukt ud, når træerne spejler sig.
    Der går nok et par dage, før du kan få din klematis plantet. Vi har foreløbig fået 62 mm regn i april, men det løber lige igennem vores jord, og jeg er glad for, at jeg ikke skal ud med vandslangen.

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Jeg klamrer mig til min stok en kraftig gren, så går det, men det var slem modvind på vej hen til bilen.
      Ja i går eftermiddags sad vi og betragtede fiskene i søen, det var hyggeligt, de farer rundt og springer op med et plop, Bent er blevet så glad for søen, at han godt vil hjælpe til med den, det havde han ikke lyst til sidste år.
      Vandet er svundet i hullet, men de lover 10 mm i dag :( men du har ret, vi må glæde os over, at vi ikke skal ud med vandslangen.
      Vi har også fået over 60 mm i april.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  10. Efter to smukke dage her, er vi tilbage ved det ulidelige regnvejr. Hvor er det kedsommeligt. Sjovt at du stadigvæk har den brogede lunaria. Her er den forsvundet for længst. Man kan vel sige, at havedammen har noget at byde på på alle årstider

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det samme her, vi havde så kun smuk dag i går. I dag kommer der byger, åh hvor er vi trætte af det. Ja og efter en flytning lever lunariaen i bedste velgående, lad os håbe, den vil blomstre, så kan du få frø tilbage. Ja havedammen fylder meget, men smuk er den året rundt, undtagen når der ligger gammel sne på isen :)

      Slet
  11. Hej Lisbeth
    Jeg var på Vestfyn i søndags og hen over middag blev det rigtig dejligt vejr der, hverken blæsende eller koldt. Mærkeligt at der kan være sådan en forskel.
    Mandag var det dejligt vejr her, men desværre skulle jeg jo på arbejde så jeg kunne ikke rigtig nyde godt af det, og nu regner det så igen :-(
    Vi ved dog at foråret er her når anemonerne blomstrer.
    Dejligt at du er blevet så glad for søen, det hjælper jo også godt på nu hvor der er blevet plante fine planter rundt om den, og alle de flotte spejlinger er da kun til glæde.
    Den brogetbladet Lunaria er da slet ikke til at undvære i haven, den er jeg så glad for at jeg fik den af dig i sin tid :-)
    Ja det er lidt uhyggeligt at der ikke kan graves ret dybe huller inden problemerne opstår. Vi har ikke været igang med noget graveri her, men det er vidst ikke bedre her, det har vores nabo erfaret da de skulle grave op til nogle stolper til løbegård til hunden.
    Nåe ja Rhodoerne skal gødes :-) jeg skal dog lige have fat i noget, så jeg også kan få det gjort. Der er meget at gøre når man har en have :-)
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja man kommer ikke sovende til en have, men så var det godt, jeg mindede dig om det.
      Ja søndag havde vi meget blæst, men i går var det meget fint. Idag har det selvfølgelig regnet, det gør det jo næsten hele tiden. Godt du fik noget af Lunariaen, jeg er da i tvivl om det er en af dem, jeg har fået tilbage igen fra dig. Jeg troede, at jeg havde den med fra Samsø. Sommerfuglebuskene du har lavet klarer det ikke for godt, men de skyder fra bunden. Den lyserøde clematis som du gav mig, må du meget gerne lave igen, den er så lillebitte, at jeg er bange for, den ikke klarer.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet
  12. Hej Lisbeth!! Jeg synes,det ligner kærmindesøster og ikke lungeurt,som du næsten lige har fået .Surbundsplanten fra Ebeltoft er godt nok fin. Det er ligesom en blanding af lyng og revling.
    Kh.Karen R.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Karen
      Du har ret, det synes jeg også, men en eller anden skrev til mig, at det var lungeurt. Jeg vil prøve med google lens. Ja den er meget fin surbundsplanten fra Lisbeth, måske skal jeg prøve den på google lens ogå.
      Kh Lisbeth

      Slet
  13. Hei Lisbeth!
    Dammen hos dere ser så fin og spennende ut. Den setter sikkert sitt preg på hele hagen.
    Mye spennende som kommer opp i hagen hos deg også. Det er nok et hakk vår hos dere enn her hos oss.
    Fortsatt fin vår-uke!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja dammen er fin, vi er glade for den. Her er det desværre igen blevet blæsende og køligt, så desværre ikke så våragtigt, det savner vi.
      Tak i lige måde
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  14. Det må være dejligt med en lille sø i haven. Det er vores ikke egnet til, desværre, så vi må klare os uden ... men fordi grunden er så skrånende, har vi ingen problemer med høj vandstand og/eller stillestående vandpytter. Det gør til gengæld ikke noget 🙂

    SvarSlet
  15. Hej Ellen
    Ja det er dejligt, søen glæder os meget, men vi må begge glæse os over, at vi ikke har høj vandstand i haven, det havde vi haft, hvis vi stadig boede på Samsø. Godt vi har noget at glæde os over.

    SvarSlet