fredag den 19. april 2024

Dejligt vejr på en onsdag

 Ja tænk det var solskin og stille vejr, det blev nydt i haven. Torsdag skulle vi have regn, vi fik ikke en dråbe, så må vi se, hvordan det går i dag, for de lover regn. Ja og det øsregner, de lover 2 mm i dag :)

Her kommer så en masse billeder, nogle kan lide dem, andre ikke, men jer der ikke kan, må bare scrolle hurtigt videre.


Vi starter med de farvestrålende tulipaner, som jeg har sat i en krukke, der fulgte nogle med de bestilte, de var gratis, så jeg vidste selvfølgelig ikke, hvordan de så ud. Disse kan i hvert fald sætte gang i humøret, når solen skinner på dem og når det regner.
forhaven er ikke nem at styre, den er fyldt med skvalderkål
men jeg forsøger da, og har efterhånden fået sat en del der, bl.a. nogle acer, en rød hyld og photinia
her er vi ved lågen ind til terrassen, vi kan se de store sten og det japanske kirsebærtræ, som er tæt på udspring. Et motiv jeg sjældent viser, men det bliver nok aktuelt de næste dage.
der er ikke helt så meget vand i søen, så der ligger meget andemad i overfladen
Fritillaria er endelig sprunget ud
Høststenbræk og Heuchera i stenbedet ved breden
Løjtnantshjerter
nyvækst på Eleagnus Ebbengei
Papegøjebusk
Primula som jeg har anskaffet mig for nylig
Spireahækken
Thalia kan ikke lide blæsten og regnen
Vi har igen været en tur i Nonnebo, vi købte næsten ingenting :) jeg viser det først, når der er noget at se.
Men denne her kan ses nu.  Den kunne jeg slet ikke stå for, Spirea Big Bang, den er så smuk. Selvfølgelig bliver den grøn med lyserøde blomster, som andre spireabuske, men inden da har den fantastiske farver. 
morgenturen onsdag
også her - nu blomstrer magnoliaerne
morgenturen  torsdag
Dejligt at gå tur i solskin og med fuglesang. 
I går morges fik jeg en gave, kobjælder fra Pers svigerforældre, de havde hørt en fugl synge om, at jeg manglede sådan nogen, de havde mange i deres have, så der blev gravet op til os. Mange tak for dem.  


Tak fordi I læste med og rigtig god weekend. 







22 kommentarer:

  1. Ja, det er deilig å kunne se solen! Den ser vi her også, men med fint vær får vi også frosten tilbake. Det skal ikke være enkelt å få det perfekte vær! :)
    Det er mye fint som blomstrer hos deg nå. Så heldig du var som fikk rosa kubjeller!
    Klem, og god weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er det, det er bare alt for sjældent, det sker. Nej det er vist nærmest umuligt at få det perfekte vejr.
      Ja jeg var meget heldig med kobjælderne.
      Klem og i lige måde.

      Slet
  2. Skvalderkål 🫣 Et gode i salat, HVIS I spiser salat og til pesto 😉 Ellers er I ved at have GODT styr på haven. Måske endnu mere spændende end sidste år, hvor det hele var nyt.
    Kh Susanne ❤️

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Susanne
      Ja det ved jeg, men så mange kan vi nu ikke spise :) men det ser fint ud med det grønne omkring planterne, så må vi tage de hvide blomster væk, når de kommer. Ja vi planter stadig meget nyt, det er spændende.
      Kh Lisbeth

      Slet
  3. Hej Lisbeth,
    Dejligt med masser af kobjælder, de er søde. I må snart være kendte ansigter hos Nonnebo, din nye spirea ser spændende ud i farven. Er meget begejstret for din eleagnus ebbengei, den ser meget spændende ud.
    Din nye primula ser også meget spændende ud, jeg har en i øjeblikket som blomstrer med de smukkeste mørkeblå blomster med hvid midte.
    Det ser godt ud med de farverige tulipaner mod den hvide mur. I onsdags var det et skønne vejr hvor jeg indtog frokost udendørs og kunne sidde og nyde solens varme stråler. I går morges havde det lige været under 0 grader, og desværre nok til at mine 2 flotte R. bathphyllum havde taget skade.
    Mine stauder fra Staudemarken ankom onsdag og i næste uge kommer der en del stauder + Magnolia D.D. Blanchard fra Esveld.
    Har ingen bil i øjeblikket så jeg må låne mig frem, på tirsdag skal den til Skive til nyt værksted for at få den gennem syn, for det svigtede i tirsdags, jeg må sige i øjeblikket er humøret ikke det bedste og nattesøvnen heller ikke, så jeg nyder meget dine blogindlæg til at få adspredt tankerne.
    Rigtig god weekend til jer.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja kobjælderne blev jeg glad for. Ja nu er vi så kendte, at jeg sige, at nu skal jeg snart have rabat. Nu må du snart have Peter med herover, her er mange spændende træer, de importereres fra Polen. Der er også mange spændende sølvblad, du må herover og kigge. Ring til mig, når du har tid.
      Ærgerligt med din rhodoer og frostvejr, her var også frost i går morges, så jeg er glad for, at jeg ingen har i blomst.
      Du har travlt med alt det, du skal have plantet. Her har vi tre planter, der skal plantes, lige hentet i Nonnebo i dag.
      Øv med din bil, Bent siger, du skal skippe den af.
      Men altså vil gerne snakke med dig, jeg ringer nok en gang til dig.
      Kh Lisbeth

      Slet
  4. Det er utroligt, som en krukke med 7 tulipaner kan få humøret til at stige.
    Det var ikke så dårligt at få en spand kobjælder foræret. Jeg er vild med de små "uldtotter", og jeg køber et par planter hvert år på plantemarked, så det er efterhånden blevet til en del.
    Din Fritillaria har en meget smuk farve.
    Også god weekend til jer!

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Ja på en gråvejrsdag som i dag, bliver man glad for tulipaner.
      Ja de havde heldigvis en masse kobjælder, de må så sig selv, det ser jeg frem til. at de også vil gøre her.
      Ja den farve er fin, jeg har en del fritillaria, men der er ikke blomster i.
      Tak
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  5. Det er så hyggelig med bildene fra hagen din. Våren er kommet lenger og mye mer som er i gang.
    Hagen din ser veldig spennende ut og området ved dammen ser så fin ut.
    Fantastisk flotte, landlige omgivelser for deg å gå tur.
    God helg!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Turid
      Ja jeg savner min gamle have, men jeg er meget glad for min nye have også, der er nye muligheder i den. Ja der er flere dejlige steder at gå tur her, og så er det på asfalt, det har mine fødder det bedst med.
      Tak i lige måde

      Slet
  6. Danielle.
    Pour des oignons gratuits , le camaïeu de couleurs de vos tulipes est très réussi....La haie de spirées magnifie vôtre coin terrasse....Mercie Lisbeth pour les photos qui montrent vôtre si jolie campagne, j'apprécie énormément car les grandes promenades ne sont ( hélas) pour moi qu'un lointain souvenir....peut plus marcher longtemps ( polyarthrite) sans faire une pause ....et je ne suis pas encore prête a accepter de marcher avec un rollator ..... dans mon jardin que je parcours de long en large ; j'ai beaucoup de bancs ou je peux faire de petites pauses.....
    Je ne connais pas les cloches a vaches ...mais elles sont bien jolies......
    Bon week-end Lisbeth.

    SvarSlet
    Svar
    1. Kære Danielle
      Jeg har selvfølgelig googlet din sygdom, det lyder bestemt ikke rart. Endnu går jeg ture, men jeg er meget træt efter en tur. I haven går jeg rundt og støtter mig til et haveredskab. Det er træls at blive gammel, men alternativet er værre. Jeg er glad for, at du kan lide mine billeder, så er der i hvert fald en, der nyder dem. Vi må holde humøret højt så længe vi kan. Jeg kan godt forstå, at du endnu ikke er klar til at gå med rollator, sådan har jeg det også. Vi støtter hinanden på afstand :)
      Kobjælderne hedder Pulsatilla, måske kender du det navn. De er meget fine.
      Pas godt på dig selv, vi skrives ved.
      God weekend

      Slet
    2. Danielle.
      Merci du renseignement, les cloches ,ici en France nous les appelons Anémones Pulsatilles ;
      Bonne soirée Lisbeth.

      Slet
    3. Ja det hjælper at skrive det latinske navn, undskyld jeg ikke gjorde det først. Bonne soirée

      Slet
  7. Dejlig overraskelse med dine ukendte tulipaner i krukken! Det er jo skønne humør-farver. Skvalderkål er nok bare et vilkår for de fleste af os, og jeg synes de er fine i blomst, men de skal jo helst ikke kvæle alt andet. Når du planter buske i forhaven, vil de sikkert overskygge skvalderkålen med tiden, og det vil blive et fint parti foran huset. De tidlige forårsløg kan vel også presse sig igennem til den tid:-)
    Heldigt med en hel spand kobjælder, og heldigt nogen tænker på dig derude i havelandet! Jeg nyder dine morgenture med de fine kig!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det var en god overraskelse med tulipanerne, det er rigtigt humør-farver. Ja der er vist ikke mange, der undgår skvalderkål, det er værst, hvis de gror ind i mellem stauder og buske. Heldigvis kommer de ikke så hurtigt som erantis og vintergækker, så må vi tage dem senere. Egentlig er de også pæne, de er bare for hurtige og agressive.
      Ja det var rigtig dejligt med kobjælderne. Dejligt du nyder mine morgenture, så gør det måske ikke så meget med mange billeder :)
      Knus

      Slet
  8. Du må da snart få rabat i Nonnebo, så meget du køber der...
    Humørtulipaner i krukken, herligt. Jeg holder lige så meget af røde og gule tulipaner som af alle de andre. Alle farver er smukke, de skal bare stå med de rigtige naboer.
    Skvalderkålblomster er så smukke i buketter, især sammen med roser..
    Hvor dejligt at få en hel spand kobjælder. De er så fine med den farve og de uldtotter. Desværre er de ikke glade for vores jord.
    Nu skal vi vist have et par frostnætter til. gys og gru. Stakkels tulipaner og blomstrende træer.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja jeg har lagt mange penge i Nonnebo bare i denne måned. Jeg har også sagt, at jeg skal have rabat. Ja du har helt ret i det med at alle farver er smukke, det er vigtigt med de rigtige naboer.
      Øv ja vi gider ikke mere frost, det er utroligt med det vejr i år.
      Normalt lader jeg ikke skvalderkålen gå i blomst, men det skal jeg måske prøve.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  9. Hej Lisbeth
    Nu er jeg jo en der er glad for billeder, så jeg er glad :-) og de er alle blevet nydt.
    Så smukt de tulipaner lyser op, godt at have på de grå dage, som vi jo har nogle stykker af for tiden, heldigvis dukker solen da også op og her også frost. Jeg har 3 Rhodoer der er blevet svidt af. Mega træls :-(
    Nonnebo igen, du må efterhånden være et kendt ansigt og den mest trofaste kunde :-)
    Hvor lækkert med sådan en spand kobjælder, de er så fine hvis man da ellers kan få dem til at trives. Jeg har haft dem i flere farver men kun to af dem har etableret sig.
    Her var de første blomster på den japanske kirsebær sprunget ud i går, så inden længe er der en stor smuk lyserød sky i haven.
    Fortsat god weekend
    Knus Anne

    SvarSlet
  10. Hej Anne
    Godt du er glad for billeder og har nydt dem. Ja tulipanerne er smukke lige nu med de varme farver, det er i hvert stadig koldt derude, så mit japanske er ikke sprunget helt ud endnu, ej heller bøgen. Øv hvor ærgerligt med dine rhodoer, godt jeg kun har knopper i de løvfældende.
    Ja kobjælder er ikke så nemme, jeg håber, de kan lide at være her.
    Nonnebo kender mig udmærket nu, jeg er inviteret til at komme hver 14 dag, så jeg kan se, hvad der blomstrer. Men rabat snakker de ikke om.
    Tak i lige måde
    Knus Lisbeth

    SvarSlet
  11. Ups, jeg fik ikke lagt en kommentar. Det var ellers planen. Ja, din nye lille busk ligner meget min spiræa. Jeg kan se, at planteskolerne har flere varianter, som minder meget om hinanden.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Men du nåede det inden næste indlæg :) Ja der findes flere slags, så jeg også i Nonnebo, det er fine farver.

      Slet