mandag den 22. april 2024

Nye bede/nye planter og en slange i paradiset

 Uh vi har haft travlt her i weekenden. Jeg med at bruge penge, og Bent med at plante 😍

Men først billeder fra en tur til Hellerup ikke helt det, jeg plejer at vise fra Hellerup:

Her er nemlig de smukkeste grønne træer nu
Elmetræer fyldt med manna
Turen hen forbi er smukt grøn, men nu skal vi hjem igen:
Forhaven med tulipaner og Sorbus dodong, den er ikke stor, men den vokser nok lidt i år.
den japanske kirsebær er tæt på nu. Glæder mig til at se den springe ud, men det kniber noget, for varmt er det jo ikke. Morgenturen var kold. 
Der er lavet flere nye bede:
Jeg kom til at nævne, at det ville være godt med en række sten i skoven, inden jeg så mig til havde Bent lavet et bed i skoven.
det ses her
nu er det blevet til træpæonbedet, der er nemlig 7 små træpæoner i det, kun en har knop.
men ikke nok med det, vi kørte en tur til (ja gæt hvor) Nonnebo. Her faldt vi for dette smukke træ.
det er nok lidt utydelig her
men her kan I se det i træpæonbedet, det er en japansk søjlekirsebær
så flot, vi kan se den inde fra huset og ude fra den anden ende af haven
nærbilleder af blomsterne, den er jeg ret vild med, kan I nok se med alle de billeder, jeg deler af den.

nu var han i gang med at lægge sten
så han fortsatte. Jeg havde nemlig fået sat nogle af hostaerne helt tosset, så jeg trådte ustandselig på dem, en hosta der er trådt på er ikke køn, så vi flyttede dem væk fra mine store fødder, nu ved jeg, hvor jeg kan gå uden at gøre skade. Ja han er i gang med lagkagen 😋 som jeg synes, han har fortjent. 
Kinesertræet springer ud
nogle af Pulsatillaerne er faldet til i haven, andre ikke. De hænger med hovedet. 
Spirea Big Bang, nu har jeg tre af dem, de passer i farverne med heuchera og Acer orange dream, så her er også blevet et fint lille bed.
her  ved det flotte bed ved søen står en mere, allium er på vej med knopper
roserne er godt i gang, her er bedet med de varme farver
lidt flere scilla, siger google lens, men disse er lidt anderledes, dem er der også mange af
slangen i vores paradis, ja desværre svinder vandet i søen, så den er ikke nær så flot længere, Bent mener, at der er hul i dugen, spændende om vi kan finde ud af, hvad vi skal gøre. Måske har nogle et godt råd? Det er en skam ikke længere at have det flotte vandspejl
For ikke at slutte for trist, slutter vi af med søndagens solnedgang. Koldt er det stadig, men vi har da haft solskin meget af søndagen. 
Tak fordi du læser med og rigtig god ny uge. 


27 kommentarer:

  1. Ja, det er nok hull i duken etter vinteren. De må dessverre byttes ut ved jevne mellomrom. Jeg har byttet duk her en gang etter 2009 når vi lagde dammen. Det er mye jobb og ganske dyrt. Men der lønner det seg å kjøpe kvalitetsduk så du slipper å gjøre dette så ofte.
    Nydelig solnedgang!
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er ikke godt, at der er hul på dugen. Jeg forventer også, det er dyrt, vi må se hvordan det går.
      Tak og klem

      Slet
  2. Danielle,
    Toujours des photos sublimes, merci, le jardin prend forme et devient de plus en plus beau, bravo !! votre cerisier japonais est adorable !! pour le lac, il faudrait peut être changer le liner du fond....c''est assez onéreux mais c'est un investissement pour de longues années....ici, pas de jardinage cette semaine , un froid polaire souffle sur la France, j'ai mis du voile d'hivernage sur mes semis de fleurs annuelles, et je reste près de la cheminée .....c'est toujours un tel plaisir de lire votre blog, merci pour le partage.
    Bonne semaine Lisbeth .

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Danielle
      Jeg er glad for, at du kigger med og synes, at den japanske søjlekirsebær er yndig, jeg nyder den meget. Det er også koldt her, der blæser en kold vind, det blæser jo altid her. God idé at sætte dig ved pejsen i sådan en kulde.
      Jeg nyder, du kigger med på min blog, det animerer mig til at tage billeder.
      Godt vi kan oversætte på google.
      Bonne semaine Danielle

      Slet
  3. Du skal da bare lige pippe op med et ønske, så går det straks i opfyldelse! Pas godt på ham - han er vist ikke helt almindelig, din Bent 😁
    Surt, hvis det er dugen, der er kaput - jeg håber I snart finder problemets kerne.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ellen
      Ja ham har jeg været heldig med, bare jeg laver en lagkage og karbonader en gang i mellem, så får jeg det næsten, som jeg vil have det.
      Ja det er meget surt, det bliver nok dyrt at få lavet. Men det er jo smukt, når det er fyldt med vand.

      Slet
  4. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  5. Uha ja det er koldt lige i øjeblikket. Jeg har haft stearinlys tændt i drivhuset de sidste par nætter. Det har da lige holdt frosten stangen. Der er jo fyldt med småplanter.
    Jo de søde blå er scilla, italiensk scilla. Jeg har dem osse mange steder. De er søde og osse gode i en vase.
    Nøj Bent er osse god til sten. Har I dem selv i haven eller kender I en bondemand? Der var en mega stenstak da vi flyttede ind i tidernes morgen. Den er nu sat i alle bedkanter og støttekanter. Det er guld værd sådan en stenbunke.
    Surt hvis der er hul i søbunden. Men hvis det er gammelt kan det jo nemt være. Det værste ved at skifte, bortset fra udgiften og arbejdet, er jo alle de små kravl der lever i den, bliver hjemløse og rodløse i det nye vand.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det er alt for koldt på forårsdage. Godt du kan holde frosten stangen i drivhuset.
      Det kan være, jeg skal plukke ind til vasen af de scillaer, der er masser af dem.
      Ja her var mængder af sten, og der er stadig mange, så vi kan bare bruge løs.
      Ja det er træls, at vandet svinder, vi må se, hvad vi kan finde ud af.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  6. Hej Lisbeth,
    Sikke en solnedgang i søndags, det er et flot billede du viser. Ja koldt er det, med nattefrost, det er ikke lige det vi har brug for på denne årstid, hvor alting springer ud.
    Tillykke med din nye søjle kirsebær, det er et smukt træ, som jeg godt kan forstå du ikke kan leve uden.
    Hvor kan man se meget som står i knop i jeres have, f.eks tulipaner, som jeg godt huskede du købte i efteråret. Hvor bliver det flot med alle de sten som Bent har fået lagt, du er heldig at han sådan går i gang med nye projekter, men en god lagkage kan være et godt lokkemiddel.
    Jeg opdagede i går at min lille dam i hestefolden er blevet utæt, heldigvis er hullet så langt oppe at alt vandet ikke vil forsvinde. Man kan få noget tape at lappe dugen med men det er vist temmelig besværligt at få ordentlig tæt.
    Har været på havetur i eftermiddag hos en af mine bekendte, det var super hyggeligt, jeg havde lånt hendes bil på arbejde i dag.
    Har lige taget en buket tulipaner og narcisser ind, og sikke en duft, det er vidunderligt at kunne fråse med at plukke tulipaner, de står i køkkenhaven og er plantet til det sammen.
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja det var en utrolig flot solnedgang, men koldt er det stadig, jeg behøver ikke at ærgre mig over mine rhodoer får frost, for jeg har ingen i blomst. Men jeg tænker, der er flere ramt på Samsø, det behøver jeg så ikke at tænke på, de nye ejere er i Italien. Ja heldigvis springer tulipanerne snart ud og det japanske kirsebærtræ. Ja Bent er hjælpsom bare han får lagkage :)
      Det er så træls, når vandet forsvinder fra søen, den er stor, det bliver sikkert for dyrt at få lavet.
      Rart at komme på havebesøg, desværre stadig lidt for koldt til det.
      Det lyder rar med din buket, jeg plukker ikke ind, men dine er jo sat til det samme.
      Kh Lisbeth

      Slet
  7. Det er en flot scilla, den kender jeg ikke. Det er utroligt, så store og flotte dine roser allerede er.
    Bent har virkelig fortjent lagkagen. Låner du ham ud, for jeg er kommet lidt bagefter med havearbejdet. Jeg laver gerne en lagkage til ham ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Elna
      Så må jeg da gemme en til dig, her er mange. Ja roserne er store og flotte, det bliver spændende, når de blomstrer. Ja Bent har bestemt fortjent lagkagen. Jeg tror ikke, han vil lånes ud ikke en gang for lagkage :)
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  8. Interessant arbejdsfordeling 🙂 Godt den ikke er omvendt. Lå stenene på matriklen, eller er det nogle, Bent har hentet hjem? Nu var I lige blevet glade for dammen, så det er da ærgerligt, at vandet siver væk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja den arbejdsfordeling kan vi lide, det omvendte havde ikke gået. Ja der lå masser af sten her på matriklen, vi overvejede genbrugspladsen, men nu kan vi selv bruge dem. Ja nu var selv Bent blevet glad for dammen, så det er rigtig ærgerligt, nu er der ekstra arbejde til ham. Han er i gang.

      Slet
  9. Det bliver spændende at følge din nye have. Der er i hvertfald masser af spændende planter. Bent er bare en knag til at hjælpe. Ja, nu må der gerne komme noget varme.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gitte
      Ja der sker rigtig meget i den nye have, og jeg fortæller flittigt om den, så følg du bare med :) Bent er meget flink til at hjælpe mig. Ja tak til mere varme.

      Slet
  10. Tillykke med det flotte søjlekirsebærtræ, det blive I glade for - vi har jo et, der nu er ca. 23 år gammelt.
    Hvor ærgerligt med den dam. Det er nok nødvendigt at tømme den for vand for at se om der er en utæthed i folien, desværre.
    Flot ser det ud med alle de sten, der afgrænser bedene - han knokler skam stadig, Bent :)
    knus Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Tak for det, vi er allerede glade for det, nå I har haft et så længe, det vidste jeg ikke. Ja jeg har jo set Mr. M. i jeres dam, så jeg håbede, du så det og kommenterede. Det er et stort arbejde og dyrt.
      Ja ham Bent er guld værd, det ser godt ud med nogle afgrænsninger.
      Knus Lisbeth

      Slet
  11. Flot stykke arbejde Bent har lavet med stenene. Det giver en fin afslutning på bedene. Det bliver et fint bed med træpæoner og med kirsebærtræet som overstander. Fin sammensætning med de gyldne acer, heuchera og spirea. Smukke farver!

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak Sydney
      Ja Bent er god til at lave kanter med sten. Tak for ros, jeg er lidt stolt at det gyldne bed.

      Slet
  12. Hej Lisbeth
    Hold da op hvor Bent gir den gas med sten, det må da give lange arme :-) det er jo ikke helt tosset det knokleri for du får nye bede og dermed plads til flere planter og til glæde for bla Nonnebos omsætning :-) det er sørme en stor flot søjlekirsebær du har fået, jeg nyder et par stykker som står tæt på skel inde hos vores bagbo. Her er den japanske gået lidt i stå, når det er så koldt, men så holder den jo det længere.
    Hvor er det surt hvis der er hul i dugen, hvilket der jo nok er risiko for, for det har jo ikke været mangel på regnvand i denne vinter/forår. Noget af et arbejde hvis den skal tømmes og lægges ny dug i.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Ja han har travlt og er næsten færdig med lagkagen :) Ja de bede Bent laver er godt for mange. Det er en lækker flot søjlekirsebær, prisen var også "god" Men jeg har ikke fortrudt det, vi kan se den i det meste af haven, og den fylder ikke så meget. Ja det er trist med den japanske kirsebær, men nu lover de jo varmere vejr, så der må vel snart ske noget.
      Det er meget træls med søen, pludselig begyndte vandet at svinde, vi håber at finde hullet, så vi kan lappe det, nu må vi se. Vi er ikke glade for at skulle tømme den og lægge ny dug.
      Knus Lisbeth

      Slet
  13. Der er vist en masse arbejde forbundet med sådan en dam, og nu er I lige blevet så glade for den... Jeg troede det var et støbt bassin, men så er der jo nok hul i dugen. Ærgerligt!
    Haven ser meget etableret ud allerede og det rykker sandelig også for Bent, der opfanger dine mindste signaler, og dig der straks fylder bedene ud med planter. Om et par år tror man I har boet der altid. Dejligt der stadig er plads til nye træer, og sådan et søjletræ fylder jo heller ikke alverden. Synes jeg mærker lidt forårsoptimisme fra din side:-)

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er der, der skal vist bruges mange penge, hvis den skal tømmes for vand, vi får se, hvad vi finder på.
      Ja når bare man køber de rigtige planter, kan det blive ekstra godt. Jo optimisme er der, bare man kan få nogle planter. Men lidt mere varme vil højne optimismen. :)
      Knus

      Slet
  14. Flot arbejde af Bent, han er sgu' en god mand ;)

    SvarSlet