mandag den 2. oktober 2023

Heuchera, hosta og endnu en lørdagstur

 Ved middagstid lørdag tog vi en tur til https://beyersplantesalg.dk/

Straks vi kom ind, så vi, at der var mange fristelser:




Der var mange hosta - som i rigtig mange. 
denne gang var det Per, der købte mest, nu havde jeg jo brugt penge hele ugen stort set
Dette her er min portion, 6 stk. der var rigtig mange fristelser, men jeg nøjedes denne gang, det var alle sammen nogle jeg har haft på Samsø.
Der var også heuchera, de var rigtig fine
her nøjedes jeg med 2
den mørke heuchera blev plantet her ved søen, hostaerne er ikke plantet endnu
turen fortsatte til Lenes liljer, hun havde nogle træer stående, som hun gerne ville sælge, så ingen liljer denne gang.
der var en parasolgran, jeg havde et par stykker på Samsø, så dette var for fristende
jeg var en tur i forhaven hos Lene, der faldt jeg for denne påskeklokke, som selvfølgelig ikke
var til salg. Hvis nogle har overskud af påskeklokker, er jeg meget interesseret. Jeg havde jo mange på Samsø, dem kommer jeg til at savne

hosta står flot her mellem træerne
vi udnytter pladsen alle steder i haven
og planter bl.a. rundt om søen, hvor vi kan komme til.
denne brogetbladede sedum havde jeg med fra Samsø. Jeg har fået den foræret af en sød nu desværre afdød veninde, jeg værner om den.
Der er stadig plads til mere
Her er en bunke brænde og en bunke sten
her kan godt stå nogle buske,når vi får ryddet op
her set fra den anden side
et nyt bed her ved elmen, som er på billedet ovenfor
R. Rusty Dane, købt i sidste uge er plantet i det bed. 
Roser:
A shropshire Lad
Big Purple
Chocolate l`orange bagfra
og forfra
og til sidst en overraskelse 
ranunculus - jeg købte den i foråret hos gartneriet Elmelund (dem med orkidéerne), som desværre måtte lukke. Ranunklerne stod inde i gangen, da denne var afblomstret blev den plantet ud, der er flere knopper i.

I morgen d. 3. oktober er det et år siden, at Dorte og Ole sagde ja til at købe vores hus. Der gik noget tid, inden papirerne var i orden. Lige nu savner jeg haven med alle de smukke efterårsfarver. jeg håber, de nyder dem.
Rigtig god uge til mine læsere. 









16 kommentarer:

  1. Ja, der var det mange fristelser. Hosta og heuchera kan en plante overalt, og de er stort sett veldig enkle planter å ha i hagen. Dine roser er så fine selv om det har blitt oktober. Mine har nesten regnet bort :-(
    Klem

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marit
      Ja det er synd, her er der ingen fare for, at det regner væk, for vi får meget lidt regn, selv når det er lovet.
      Klem

      Slet
  2. 6 planter er da også en slat 😁 På den anden side kan du åbenbart blive ved med at finde kroge, hvor sagtens kan placeres nogle planter.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Marie
      Ja det er fint med 6 planter, det blev vist til 10 planter, ja jeg er mester i at finde kroge :)

      Slet
  3. "der er altid plads til en til" Det kommende forår bliver rigtig spændende i din have med alt det du kan klemme ned i år.
    Det var da en fabelagtig mængde hosta. Godt jeg ikke kan komme sådanne steder uha uha. Selvom det er en kamp at holde sneglene væk, så har jeg meget svært med at dy mig med hosta. Jeg har lige talt sammen dem i potter, ca.50 hvis ikke jeg har overset nogle, der skal overvintre i potte. Enkelte er blevet så store og stærke, jeg tør plante dem nu, hvis det ellers vil regne ordentligt.
    Babypåskeklokker har jeg en del af. Osse teenagere, men de blomstrer jo nok først om et par år. Men hvis vi (forhåbentlig) ses næste år skal jeg huske det.
    hilsner Gunvor

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Gunvor
      Ja det princip kender vi, jeg skal nok få mere klemt ned, men det bliver virkelig spændende med det hele næste år.
      Ja det var helt vildt med hostaer der, jeg tog de billige til 32 kr. de har flot rodnet, men der var priser fra 32 til 82, der var selvfølgelig nogle af de sjældne i mellem. Det er ærgerligt at købe, hvis sneglene tager dem. Det har ikke været slemt i år for os, der næsten ingen regn får. Hver gang de lover, trækker de i land igen.
      Det kunne være dejligt at få lidt teenage påskeklokker, når I kommer næste år.
      Hilsen Lisbeth

      Slet
  4. Jeg drysser Ferramol rundt om mine hosta (og dahlia). Der går meget Ferramol til på årsbasis, men det er supereffektivt og derfor pengene værd!
    Jeg 'opdagede' først alunrod for to år siden - det er en flot plante, og jeg er glad for mine to.

    SvarSlet
    Svar
    1. Vi har (7-9-13) ikke set andet end en dræbersnegl i haven. På Samsø var der mange, jeg ser dem ude på vejene om morgenen her. Ferramol brugte vi også derovre, eller gik jeg rundt med et tidseljern og slog dem ihjel, så slap jeg for at bukke mig ned til dem.
      Ja alunrod er fin, der findes mange forskellige slags.

      Slet
  5. Det er nærmest blevet tradition at tage ud og købe planter hver weekend Lisbeth, og sådan nogle perioder skal man bare nyde. I sin tid sagde John at jeg skulle have mit ugentlige fix, når det begyndt at rykke i mig, men her på Sydsjælland er der ikke mange planteskoler tilbage, så nu deler jeg mine planter. Det gælder vel også om at fine netop de planter der trives på ens jord, og så gå videre med dem, og nu har du et ordentligt sortiment at 'afprøve'.
    De mørke hjørner af grunden skal naturligvis inddrages, og Bent er jo yderst effektiv når det gælder om at skaffe dig flere bede. Det bliver flot omkring elmen fremover!
    Fantastisk at din ranunkel begynder sin blomstring nu!

    Knus fra Ulla

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Ulla
      Ja det er lige ved at blive en tradition, men nu er det vist slut, der er ikke flere åbne planteskoler i fremtiden, så det bliver nok først til foråret. Heldigvis er der mange, som deler deres planter med mig, så jeg får stadig lidt nyt. Det er altid godt med hostaer på bar jord. Ja Bent skal nok lave flere bede til mig, men først skal der ryddes op,
      Ranunklen står så fint.
      Knus

      Slet
  6. Dejligt at få fristelser med hjem! Det bliver en fornøjelse at se alle de mange nye planter folde sig ud næste sommer. Herlig billede op mod huset - så kan vi virkelig se, at I har skabt en fin slentretur rundt om fyldte bede.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Sydney
      Ja det er fint med fristelser til haven, jeg glæder mig til forår og sommer, der bliver meget at se på.

      Slet
  7. Hej Lisbeth,
    Ja selvfølgelig er der altid plads til et par planter mere, det kan jeg skrive under på, men jeg må faktisk tilstå det bliver sværere og sværere at finde plads, især til træer som forhåbentlig bliver store. Esveld har lige sendt en ny portion buske/træer 8 stk.
    Hosta er skønne planter, hvis der ikke er for vådt så sneglene æder dem, heldigvis har det ikke været så slemt i år, men jeg har også aflivet mange - hver dag!! Sjovt med en ranunkel som blomstrer nu.
    Har lige tømt regnmåleren vi har fået 33mm regn i nat og det småregner stadig, og 7mm forleden dag, skønt når man planter eller lige har plantet.
    I morgen skal jeg til Askjær og hente et par rhodoer som Claus havde med derop til mig, 2 som desværre ikke klarede sidste vinter, så nu prøver jeg igen. Skal du ikke prøve en R. rex igen? Min står rigtig flot og har aldrig været inde, det er en imponerende bladplante.
    Men hold nu op, hvor er der meget som skal ind til vinter, men når det bliver større håber jeg det kan klare vinteren udendørs, men også meget som skal dækkes. Når man køber i 9cm potter som jeg tit gør er de ikke ret store de træer som kommer, men ellers er det alt for dyrt for mig hvis jeg skulle købe store planter.
    Det må være en fornøjelse for naboer og andre som kommer forbi hos jer, at se hvor meget i gør ud af haven, for det bliver godt nok flot må jeg sige, og vi andre er lykkelige for at være med på en kigger.
    Ha en god dag
    Kh
    Dorte

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dorte
      Ja der er altid plads til lidt flere planter, men nu er det også ved at være svært for dig, kan jeg forstå. Der skal jo også være plads til, at de kan vokse. Vi har ikke været plaget af snegle her, men der er ingen garanti for næste år, slet ikke når jeg planter deres livretter.
      Her får vi jo stadig ingen regn, det er nok derfor, der ikke er mange snegle. Ja 20 mm i september er ikke meget, slet ingen ting i oktober endnu.
      Ja så må du op til Askjær og hente dine rhodoer. Han kan nok ikke huske mig, ellers må du hilse. Det er nok begrænset hvor mange flere rhodoer jeg skal have. Det bliver nok ikke til R. rex, vi får se, men flot er den helt sikkert.
      Jeg har ikke meget, der skal ind, vi har jo ikke pladsen, kun lidt i kælderen. Vi håber, at dine kan klare det udendørs om nogle år. Ja at købe store planter er dyrt. Der kommer ikke mange naboer her for ikke at sige ingen, men gamle fhv. havebloggere er meget interesseret i at se, hvordan det går, det er hyggeligt. Jeg er glad for, at du kigger med og kommenterer. Du må lokke Peter og Ellen Margr. med herover, så I kan se udviklingen, I skal nok få god forplejning.
      Tak i lige måde
      Kh Lisbeth
      Kh Lisbeth

      Slet
  8. Hej Lisbeth
    Ja det er nemt at blive fristet og hos Bayers er der mange lækre sager. Dejligt at du fik nogle at de hostaer du måtte efterlade på Samsø. Jeg glæder mig til at se alle de hostaer du efterhånden har fået plantet når de gror til, det bliver helt sikkert er flot syn, og måske du kan få lov at ha’ dem for sneglene, når du nu kun har set en enkelt.
    Den er da også så fin parasolgranen, så forståeligt at du måtte ha’ sådan en.
    Ja men det bliver jo spændende at se hvad du ikke kan undvære når sten og brænde finder nye steder at bo :-)
    Den brogede Sedum, så fint et minde at have med.
    Så fint at Ranunklen lige fik et nyt liv i haven, så den kunne nydes en ekstra gang.
    Jeg forstår godt at du savner Høneballe havens nu hvor efterårets farve begynde at træde frem, det plejer jo at være så smukt. Jeg gætter dog også på at du er blevet glad for en meget mindre have og som i de kommende år bliver lettere at passe frem for den store på Samsø.
    Fortsat god aften
    Knus Anne

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne
      Der har du også været, kan jeg tænke mig, ja der er mange fristelser. En fordel er det jo at kunne huske navnene på nogle af dem jeg have. Om jeg kan blive ved med at undgå snegle, vil tiden vise, men den manglende regn, gør jo at sneglene ikke kan leve så fedt og godt.
      Ja nu må jeg se, om jeg finder noget til de steder, det skal da være i Billigblomst, men ellers er der plads til noget næste år.
      Jeg er glad for min Sedum og håber, at den vokser til, den er ikke stor nu. Ranunklen er også et godt minde fra de første måneder i haven.
      Ja jeg savner at se efterårets farver i "min" have, men du har ret, jeg savner ikke haven som sådan, kun at kunne følge med i det hele.
      Den var blevet for stor, denne passer mig fint, og det var sjovt at begynde med et blankt lærred.
      Tak i lige måde
      Knus Lisbeth

      Slet